Basselementer fremme eller på siden av høytaleren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Basselementer fremme eller på siden av høytaleren?

Hei.. Har blitt endel innlegg i det siste, men kjekt med folks meninger

Lurer på hva folks meninger er når det gjelder og ha bass elementet/elementene ved siden av høytaleren slik som feks Canton Karat 790 DC har, eller bassene fremme som en "vanlig" høytaler?

Har blitt litt betatt av akkurat Karat 790, for meg er det viktig at høytaleren "trøkker" bra på lavt volum og ikke bare på høyt volum, dypbass hetter vel kanskje det? men uansett, akkurat det følte jeg Canton Karat 790 klarte da den hadde en 10" element på siden. Har sjøl iQ9 på en Arcam A90 da jeg føler jeg må guffe opp volumet litt for å få det punsh'et i brystet.

Men uansett, bassen fremme vs. bassen på siden?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    audio pro blue diamond har jo også sidemontert bass med egen forsterker. Syntes disse spiller helt topp, etter min mening.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes, eg ble ihvertfall imponert over Canton da jeg fikk høre Karat 790 DC som har en 10" i hver høytaler, trøkket bra på lavere volum også, var en Rotel forsterker som drev disse da jeg lyttet.

Hva er folks meninger med sidemontertbass når høytaleren skal brukes til endel rock, pop, blues, jazz og akustisk?

Det er nok mange forskjellige meninger på akkurat dette kan eg tenke meg? Men er sidemontertbass anbefalt sterkere på noen type sjangrer musikk eller omvendt?

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel fordeler og ulemper med begge konstruksjons typene. Men man kan ha smal front og strort bass element på en høttaler med sidemontert ellement. Og på den måten slippe unne an del av de ulempene det er ved og ha en brei front. Men vilke metode som er best kommer nok litt an på rom de skal stå i. Ofte trenger en høttaler med sidemontert element mere avstand dil sideveg. Mens mange av de med bass elementet montert i front ikke trenger den avstanden og derfor kan vere bedreegnet for mindre rom.

Men vilke byggemetode som passer best til forskjellig musikk tror jeg ikke det er noe fasitt på. Det avhenger nok mere av delefiltre, kasse og elementene som er brukt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, kjekt å vite, men med det samme du er inne på delefiltre, kasse og elementer. Så finnes det jo endel forskjellige høytalere med sidemonstertbass, er det fasitt på hvordan selve kassen skal være i størrelse? Bredde og lengde?

Ser også at feks Canton Karat 790 blir levert med 2x 6" aluminiums mellomtoner. Det er vel en stor fordel med 2 mellomtoner istedenfor en? OG er det noe fasitt på hvilke type element (aluminiums elementer, fiber eller noe) som spiller bedre mot blant annet classic / akustisk musikk eller mot rock osv?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •