B&W DM605 S2 vs B&W 683. Noe for seg å bytte høytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W DM605 S2 vs B&W 683. Noe for seg å bytte høytalere?

Heisann !

Trenger hjelp og innspill fra andre slik at jeg greier å bestemme meg!

Som sagt har jeg sett på nye fronthøytalere en stund nå, men jeg greier ikke å bestemme meg for om det er verdt å bytte ut mine snart 7.år gamle B&W DM605 S2 med B&W 683.

Grunnen til at jeg har tenkt å bytte ut høytalerene er fordi konen min synes at 605'ene er for store og dominerende i stuen vår, noe jeg tildels kan være enig i, og at 20 årene med utagerende festing med MEGET HØYT VOLUM og ingen barn er forbi.

Har vært og hørt endel på 683'ene, og synes at de er noen kjempefine høytalere med fin og god lyd, men jeg synes de mangler litt "trøkk" !, ønsker jo å kunne "dra på litt" en gang i blant uten å risikere verken høytaler eller forsterker.

Har kun testet 683'ene med Denon AVR3808, da det er den receiveren jeg kommer til å koble dem opp imot, men jeg greier ikke å bestemme meg helt.

Har også vært innom tanken på å skaffe meg effektforsterkeren til Lyngdorf, vil 683'ene låte bedre da?

Og hva vil jeg kunne få for 605'ene på bruktmarkedet?, de har kun hatt 1 eier som man sier når man skal selge bil og er i tipp topp stand, blir jo ganske vemodig å kvitte seg med dem, det er høytalere som man har blitt glad i!

Så hva skal jeg gjøre?, takker for innspill og hjelp!

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Har den samme problemstillingen her (ikke WAF) synes mine DM 604 er blitt litt store i den stuen jeg har nå.

Var på demonstrasjon da den nye serien kom, og da sa B&W`s representant at 683 krevde veldig mye av forsterkeren. Kanskje derfor du synes de mangler "trøkk"

Har ikke kommet så langt og fått testet på 4308en enda så jeg vet ikke, de er store kandidater her hos meg og ops:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Var på demonstrasjon da den nye serien kom, og da sa B&W`s representant at 683 krevde veldig mye av forsterkeren. Kanskje derfor du synes de mangler "trøkk"
    683 er rålekre - verken mer eller mindre - sikle sikle...........

Men forskjellen - hmmmm:
    "Kategori: Gulvstående høyttalere
    Diskant: 1” aluminium diskantdome med Nautilus rør
    Mellomtone: 6” FST mellomtone med vevet Kevlar-membran
    Bass: 2 x 6,5” basselement med aluminium/papir/Kevlar-membran
    Frekvensgang (-3dB): 38-22.000 Hz
    Frekvensgang (-6dB) 30-50.000 Hz
    Impedans: 8 ohm (minimum 3 ohm)
    Følsomhet: 90 dB
    Bi-wire: Ja"

Høres merkelig ut med krever veldig mye....

Jeg har selv opplevd å høre diger vellyd av et par tunge B&W703 på en T-amp til 7-800 kroner og med effekt på max 15w!! (vi gav oss på 2/3 styrke.....=ca 10watt)

Tror ikke dere skal være bekymret, men lydbilde/signaturen og opplevelsen kan selvfølgelig være annerledes. 605 har litt høyere følsomhet (91dB).

Men størrelsen - der skjønner jeg ikke at dere synes det er så stor forskjell:
    605 er 99,6cm høy
    683 er 98,5cm høy
    = 1,1cm forskjell, det er smått.........

Men slankere, det er de...........og ikke fullt så dype.

Synes det heller lukter litt "ønsker meg nye høyttalere......" enn at "de gamle tar for stor plass"

Når jeg først er her: gå til nærmeste HFK og ta med deg en favoritt-CD og be om å få høre på 683 OG Dali Ikon 6 (jeg ble veldig overrasket over Dali'n)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Men størrelsen - der skjønner jeg ikke at dere synes det er så stor forskjell:
    605 er 99,6cm høy
    683 er 98,5cm høy
    Synes det heller lukter litt "ønsker meg nye høyttalere......" enn at "de gamle tar for stor plass"
    På høyden er det som sagt ikke så stor forskjell, men på både bredde og dybde er det ganske stor forskjell, noe som gjør at høytaleren langt påvei vil bli like dominerende i stuen.

B&W DM605 H-B-D 99,6cm-23,6cm-44cm

B&W DM683 H-B-D 98,5cm-19,8cm-34cm

Hadde min bedre halvdel fått bestemme fullt og helt hadde man endt opp med DM684, en høytaler som også var med i vurderingen, men til det synes jeg nedturen hadde blitt for stor !

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er delefilter oppbygningen som gjør de krevende. Oppbygningen gjør at de detter langt ned, 2ohm hvis jeg ikke husker galt. De trenger en forsterker som takler vanskelige laster. Noe de fleste recivere ikke er så gode på. Var på premieren med disse hos Hjemmekino. Da sa B&W rep. At de hadde prøvd disse på en Denon stereo forsterker som skulle han nok krutt. Men knelte da de dro på. Nad var visstnok en heldigere kombo.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merka her i går at til og med PMA-2000R hadde problemer ved høyere volumer. Når jeg nærmer meg halv styrke, så virker det som om den ikke har mer på lager. Men nå spiller jeg ikke så høyt at den kneler heldigvis. Er en fan av høy musikk, men til visse grader. Jeg har 604 S3, og 683 var visst nok nesten mer tungdreven enn de gammle virker det som når jeg testa dem nye på samme forsterker.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    Det er delefilter oppbygningen som gjør de krevende. Oppbygningen gjør at de detter langt ned, 2ohm hvis jeg ikke husker galt. De trenger en forsterker som takler vanskelige laster. Noe de fleste recivere ikke er så gode på. Var på premieren med disse hos Hjemmekino. Da sa B&W rep. At de hadde prøvd disse på en Denon stereo forsterker som skulle han nok krutt. Men knelte da de dro på. Nad var visstnok en heldigere kombo.

Var vist noe slik han sa ja.

asvaberg
    Synes det heller lukter litt "ønsker meg nye høyttalere......" enn at "de gamle tar for stor plass" :smile:

Jeg vurderer faktisk også å anskaffe in-wall høytalere, men litt rett har du ops:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    605s2 er vel den BW høyttaleren med dypers bass, og mest "trøkk".

hmm, merkelig, når nye 600 serien ble presentert ble den slaktet med tanke på designet her på forumet... Nå ser det ut til å snudd gitt...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert mange som har sett den live nå. Personlig så synes jeg utseendet var mindre pent når jeg så de første bildene. Men når jeg fikk se dem "live" så var det rett og slett meget flotte høytalere

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om 683 spiller bedre:
    Jeg har hatt 602 s2 i ganske mange år nå. Hvis disse spiller nogenlunde likt som sin storebror så er det en ENORM oppgradering. Jeg syntes 602 s2 har en ekstremt dårlig diskant og mellomtone. Bassen er grei nok da. Jeg har hatt 604 s3 og denne er milevis forran 602 s2. Spes. i diskant og mellomtone. Jeg har hørt 683, og de spiller bedre en 604 igjen. Da kan du regne ut selv:-D
    (Det skal sies at Klipsch er det aller beste da IMHO)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Om 683 spiller bedre:
    Jeg har hatt 602 s2 i ganske mange år nå. Hvis disse spiller nogenlunde likt som sin storebror så er det en ENORM oppgradering. Jeg syntes 602 s2 har en ekstremt dårlig diskant og mellomtone. Bassen er grei nok da. Jeg har hatt 604 s3 og denne er milevis forran 602 s2. Spes. i diskant og mellomtone. Jeg har hørt 683, og de spiller bedre en 604 igjen. Da kan du regne ut selv:-D
    (Det skal sies at Klipsch er det aller beste da IMHO)
    Vil bare minne om at det er 605 S2 jeg har idag og ikke 602 S2 :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •