Ødelagt diskant?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active Mr Jetta sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Ødelagt diskant?

Har Tannoy mx4 gulvstående høtalere som front. Som reciver har jeg Yamaha Rx-757 og oppgraderte like før jul med to Vincent sp-996 (monoblokker). Disse koblet jeg til Yamaha'en med signal-kabel (Monster). Høytalerkabelen er en rimelig modell fra Xindax.

Enkelte ganger har det kommet litt forstyrrende suselyd fra den ene høytaleren, som like plutselig har kommet bort igjen..?! Nylig innkjøp av ny benk førte til at jeg måtte koble alt av ledninger til igjen på nytt. Vi hadde sett ca en time av en dvd da det kom veldig mye ulyder i høytalerne som ikke gav seg, derfor slo vi av alt utstyr. Når vi så skulle prvøve å slå på igjen smalt det i den ene høytaleren. Etter en del prøving kom vi fram til at diskanten må ha røket..Kort tid etter gikk den andre diskanten også med et smell.

Er monoblokkene problemet eller kan det være en kortsluttning i høytalerne..?
    Hjelp? Erfaringer med Vincent SP-996?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Ingen som har noen forslag til hva som kan ha skjedd?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... siden det var problemer i begge kanalene må problemet ha oppstått før monoblokkene. Hva slags ulyder var det?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da den første diskanten gikk til H; Var det noe ulyder fra den andre?

Rar situasjon, ikke hørt om ett slikt tilfelle før.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Leverte høytalerne på verksted i dag, så rekner med dem finner ut hva som har skjedd.. eller iværtfall hva som er ødelagt og må byttes..:???:
    Håper det går bra når jeg kobler til igjen når jeg får de tilbake. Har vært litt små skurrelyder i den ene høytaleren også før jeg anskaffet Vincent-blokkene, så tror ikke de er roten til roblemet..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det kortslutter i høyttaler (noe jeg tror ikke er så sannsynlig uten uregelheter fra forsterkningen) så er det rart det skal påvirke den andre høyttaleren når du bruker monoblokker.

Hva slags ulyder? Helt likt i begge kanaler? Hva gjorde dere når du sier "etter endel prøving....". Er du sikker på at smellen kom fra diskanten? Så høyt i frekvens?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et skudd i tåken, men har du sjekket dine kabler, evt. skiftet noe ut ?
    Hadde jeg opplevd noe sånn ville jeg være veldig nervøs ved å bruke de samme kablene igjen, inntil jeg fandt årsaken.
    Håber du finder ut av noe...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hvis det kortslutter i høyttaler (noe jeg tror ikke er så sannsynlig uten uregelheter fra forsterkningen) så er det rart det skal påvirke den andre høyttaleren når du bruker monoblokker.

Hva slags ulyder? Helt likt i begge kanaler? Hva gjorde dere når du sier "etter endel prøving....". Er du sikker på at smellen kom fra diskanten? Så høyt i frekvens?
    Prøvde å koble ut monblokkene, satte høytalerkablene rett inn i reciveren uten noe forandring i lyden. Prøvde også med et annet anlegg på høytalerne og lyden ble like "ødelagt", bare bassene spiller..
    Tenker på om det kan være at signal-kablene mellom reciver og monoblokker har ligget for nære strømledninger bak stereobenken..? Kan det være mulig årsak?:neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, så lenge den er islolert som vanlig skal ikke det være mulig. Kortslutning i kabler er sjelden (vanskelig å få til), brudd er mer vanlig.

Når det først ble brudd i elementene så blir det selvsagt ikke noe anderledes om du bruker noe annet foran. Og det var koblet med monoblokkene da den andre gikk også?

Det høres litt rart ut synes jeg. Så lenge det er én feil som oppsto på begge kanalaler så må det være tidligere i kjeden som sagt. Skummelt å koble opp på nytt med nye diskanter og/eller delefilter. Du får høre hva reperatørere mener. Jeg er selv utdannet reperatør men har jobbet nesten bare på opptaksiden.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har bare opplevd noe liknende én gang. Hadde forforsterker og effektforsterker, musikken spilte. Jeg stakk hånden bak anlegget og kom bort i en signalkabel fra cd spilleren, det sagde "poff" og effektforsterkeren slo seg av ! Jeg blev livredd skiten.
    Slo den av og på igjen og ingenting var galt, men etter det brukte jeg aldrig den kabel mer. Tror den ytterste ringen, jord, var litt større enn terminalen slik at kablen kunne vippe litt. Kunne jo ha trykket den litt sammen, men men.

Du bruker jo også sikkert digitalt fra dvd spilleren...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, jeg har bare opplevd noe liknende én gang. Hadde forforsterker og effektforsterker, musikken spilte. Jeg stakk hånden bak anlegget og kom bort i en signalkabel fra cd spilleren, det sagde "poff" og effektforsterkeren slo seg av ! Jeg blev livredd skiten.
    Slo den av og på igjen og ingenting var galt, men etter det brukte jeg aldrig den kabel mer. Tror den ytterste ringen, jord, var litt større enn terminalen slik at kablen kunne vippe litt. Kunne jo ha trykket den litt sammen, men men.

Du bruker jo også sikkert digitalt fra dvd spilleren...
    DVD-spilleren er koblet både digital og med analoge kabler, men det var den digitale som var i bruk når uhellet skjedde. Hvilken kabel er det du ikke bruker mer?? Det du beskriver likner veldig på min opplevelse! :?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i dvd spillerens meny har du da valgt "Digital Out" ?
    Det var en Synergistic Research Alpha kabel.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke forandret noe i menyen på dvd-spiller fra det tidspunkt alt fungerte som det skulle, så forstår ikke at det skal ha noe med saken å gjøre..?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Tilbake til start! HJELP!

Høytalerne var tilbake i stua idag med nye diskatelementer.. Alt koblet opp slo på reciveren og Vincente-blokkene. Alt var greit og spilte som det skulle.

MEN SÅ skulle vi flytte sterobenken på plass og i det vi flytter på den kom antakelig kablene i bevegelse og høy, stygg lyd kommer fra høytaleren. Jeg slo av alt og når jeg slo på igjen var på NYTT et diskantelement ødelagt!

Kan det være at signalkablene til monoblokkene er for dårlig skjermet, slik at de tar inn inn støy fra de andre ledningene som ligger bak benken..er jo en del.:-|

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jøss, det var ikke bra :lol:
    kanskje du burde få deg en integrert

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    jøss, det var ikke bra :lol:
    kanskje du burde få deg en integrert

Integrert?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg advarte deg Jetta . Det var en årsak til at de røk første gang som ikke ble fikset.

Nei, det har ingenting med støy og skjerming å gjøre. Du har tydeligvis vakkel (dårlig kontakt) et sted om ikke noe kommer borti hverandre uregelmessig. Siden det gjelder begge må det ligge i Receiveren tror jeg men kan jo være kilden også (mindre sannsynlig).

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Vel, jeg advarte deg Jetta . Det var en årsak til at de røk første gang som ikke ble fikset.

Nei, det har ingenting med støy og skjerming å gjøre. Du har tydeligvis vakkel (dårlig kontakt) et sted om ikke noe kommer borti hverandre uregelmessig. Siden det gjelder begge må det ligge i Receiveren tror jeg men kan jo være kilden også (mindre sannsynlig).
    Sant nok.. Kilden jeg lyttet til idag var bare radio, og den hvite,tynne antenneledningen lå også på gulvet sammen med et virrvarr med kabler. Det var i den ene høytaleren det ble ulyd nå, men slo av begge monoblokkene når den satte inn. Den andre høytaleren spilte ok når jeg slo på igjen..en liten trøst.
    Forslag til hva jeg bør gjøre??

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Levanger
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback