2stk. PB10-NSD vs. PB12-Plus vs. PC-Plus 20-39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question 2stk. PB10-NSD vs. PB12-Plus vs. PC-Plus 20-39

Går og lurer på dette her. Hva ville du ha gått for og hvorfor?

- 2stk PB10 har tilsammen større membran areal (pi x r^2)
    - 2stk PB10 har tilsammen også mer effekt (300w+300w=600w )

Pris messig er det litt forskjeller, men ikke store. Se selv på Welcome to L-Sound!

Rent peronlig har jeg allerede 1stk PB10 så når jeg regner kost på 2stk PB 10 bruker jeg brukt pris på den ene. Så denne kombinasjonen koster for meg ca 7500,- (Regner med å få 2500-3000 hvis den selges til fordel for en større)

-PB12-Plus koster 9490,-
    -PC-Plus 20-39 8790,-

For de som er lurer så er kinoen min 4,5x5,5m, og dedikert til kino, så plassering har ingen ting å si!

Edit: Ser det ble en klipp og lim feil i avstemninga, valg nummer to skal selfølgelig bare være PB12-Plus. Beklager

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har plass og vilje til å plassere dem godt så mener jeg at 2 subber er et veldig godt utgangspunkt.

-k

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 fuker altid bedre en en... 2 stykke PB10 6db ekstra og gå på en om du har en. Mere Headroom som det så fint heter.
    2*10" = 1*15"

Har du 2 hjørner og sette subene i ? Bilder er fint...

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere PC+ 20-29 og har nå 2 x PB-10.
    PC+ 20-29 gir et mye større jordskjelv en det 2 x PB-10 gir. Spiller både lavere og sterkere en det PB-10 klarer.

Hadde veldig bra sub kurve med 1 stk PC+ 20-29, men byttet for jeg ønsket å ha et jevnt basstrykk fra høyre og venstre. 1 sub ble for lett å lokalisere for meg.

Skiftet derfor til 2 stk PB-10. Savner nok trykket til PC+ en gang i blant, men jevnt over så gir PB-10 også mye for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte også på hva som ville være best for meg av 1 stk. PB12 plus/2 eller to PB-10 NSD. Jeg valgte 2 stk. PB-10, men det var hovedsakelig fordi mitt rom er ganske lite og kun har én plass jeg kan plassere en så stor kasse som 12 plus/2. En PB-10 på hver sin side av sofaen funker flott hos meg. Det gir som mskjold sier, et jevnt basstrykk fra begge kanter.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x10 uten tvil

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Går 2xPB10 dypere enn 1xPB10?

Ser at flere av dere som skriver innlegg mener 2xPB10, men avstemninga sier noe annet... :?

Vil 2xPB10 spille nevneverdig dypere enn 1xPB10? i tilfelle hvor dypt? (noen som har målinger av -3db på dette?)

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC-Plus 20-39 helt klart.
    Event. PB12-Plus vist du ikke liker desinet på 20-39
    Har selv 2 stk(selvlaga kopier) 20-39,hadde en PB10 da jeg var ferdig med disse og PB10 er en lommeradio sammenlignet med 20-39 når di er plasert rett.

2 Stk.PB10 vil ikke gå noe dypere enn en vil jeg tro,uansett langt fra det 1 stk.20-39 klarer.

Og PB10 møter veggen lenge før 20-39 gjør det.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ponnypetra
    Ser at flere av dere som skriver innlegg mener 2xPB10, men avstemninga sier noe annet... :?

Vil 2xPB10 spille nevneverdig dypere enn 1xPB10? i tilfelle hvor dypt? (noen som har målinger av -3db på dette?)
    Nei 2 stk går ikke dypere men leverer noe mere trykk en 1 stk gjør.

Er du ute etter en sub som er musikalsk samtidig som den kan levere et trykk som får deg til å lure på om huset kan få setningsskader, så velger du PC+ 20-39. PB-10 vil aldri levere samme trykk/jordskjelv som det PC+ 20-39 kan gjøre.

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selv skal ha 1 stk Svs sub nå...

Usikker fortsatt om jeg skal gå for PC+ 20-39 eller PB12-plus.. plass til begge, men Pc+ er jo litt billigere blant annet og litt mer plasseringvillig, desingmessig er jo Pb12-plus penere. Vet ikke hvordan forskjellen er til film jeg ? kjekt at Pc+ er litt bedre til musikk, men holder de følge på film med grom bass som får litt av hvert til å skjelve ?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 2005 bestilte jeg en SVS 20-39PC+ direkte fra SVS i USA.

Jeg har hatt subwoofere fra B&W, Dali og Sunfire, men aldri har jeg tenkt på å bytte ut min SVS.

Lett å plassere en tube, tar liten plass og låter fantastisk
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    Jeg selv skal ha 1 stk Svs sub nå...

Usikker fortsatt om jeg skal gå for PC+ 20-39 eller PB12-plus.. plass til begge, men Pc+ er jo litt billigere blant annet og litt mer plasseringvillig, desingmessig er jo Pb12-plus penere. Vet ikke hvordan forskjellen er til film jeg ? kjekt at Pc+ er litt bedre til musikk, men holder de følge på film med grom bass som får litt av hvert til å skjelve ?
    Kort og godt: JA.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

viss du er usikker på om 2x10 vil være nok, hvorfor ikkje bare kjøpe 2x12...... koster riktig nok litt mer, men trøkker derreter også..... du kan jo evt. kjøpe en pb12-nsd og heller kjøpe en til litt senere..... eg har denne og kan ikkje si det er mangel på " jord skjelv faktor".... det trøkker noe så inni h******. men om en PC+ 20-39 vil trøkke mer eller gå dypere enn 2x12, det kan ikkje eg svare på....

det eneste eg savner litt er litt mer trøkk i " musikk " området.... viss du har sett filmen open range, og skyte senen i slutten på den filmen så savner eg litt mer trøkk i det området.....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har fått følgende beskrivelse av subene:

Valget av 1 eller 2 subwoofere kommer mest an på hvordan rommet ditt er med tanke på form og plasseringsmuligheter. 2 subwoofere er alltid å anbefale med tanke på bedre og jevnere (som regel) bassrespons som igjen gir et bedre lydresultat. Men om man har en ugunstig plassering for en (av to) subwoofer så er det i mange tilfeller bedre å gå for 1 subwoofer.

PB12-Plus har litt større kapasitet under 25Hz enn 2stk PB10-NSD men jevnt over er begge løsningene meget like i ytelse. PC-Plus 20-39 er sylindervarianten av PB12-Plus med samme basselement, porter og forsterker. Siden totalvolumet er litt mindre i PC enn PB så vil PB12-Plus yte litt mer, men dette er svært lite. Valget mellom PC-Plus og PB12-Plus blir av estetiske grunner samt at det er lettere å plassere en PC-Plus rundt og den tar kun 40cm i diameter. Den er dog høyere enn PB12-Plus. På den annen side så kan PB12-Plus fås i Hi-End finisher.

Om du skal ha 2 subwoofere er det viktig å ha en symmetrisk plassering, front L+R, eller bak L+R. dette gir et enklere utgangspunkt for best mulig resultat. Mange får det bra til med en i front og en bak, men dette er vanskelige med tanke på faseintegrering. Begge subene i front gir som regel best resultat... men alt kommer til den enkeltes rom som er forskjellig med ulik respons.
    Så hva tipper jeg mot selv... tja, 2stk PB12-NSD er vel det valget som hadde gitt meg best ytelse nå, og likevel vært innen for budsjett...

Men jeg ville gått for PC-Plus 20-39, fordi jeg håper på å få råd til enda en med tid og stunder! også synes jeg helt personlig at det ser tøffere og råere ut med sylinder sub! :twisted:

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått følgende beskrivelse av subene:

Så hva tipper jeg mot selv... tja, 2stk PB12-NSD er vel det valget som hadde gitt meg best ytelse nå, og likevel vært innen for budsjett...

Men jeg ville gått for PC-Plus 20-39, fordi jeg håper på å få råd til enda en med tid og stunder! også synes jeg helt personlig at det ser tøffere og råere ut med sylinder sub! :twisted:
    tror ikkje du blir skuffet med 2xpb12NSD..... Om du på en eller annen merkelig måte skulle bli missfornøyd. så er det 45 dagers returrett.....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen har spurt om hva du har ellers av høytalere enda....?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tre viktige punkter når du skal handle sub:

1) Symmetri
    2) Symmetri
    3) Symmetri

To suber vil (nær) ALLTID gi deg et preferert resultat mht. balanse. PB-10 går også så dypt at det ikke bør være noe som taler for annet enn at det er her du bør starte.

TO sylindere, derimot... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det er tre viktige punkter når du skal handle sub:

1) Symmetri
    2) Symmetri
    3) Symmetri

To suber vil (nær) ALLTID gi deg et preferert resultat mht. balanse. PB-10 går også så dypt at det ikke bør være noe som taler for annet enn at det er her du bør starte.

TO sylindere, derimot... ;-)
    Hva mener du med symmetri og balanse? Symmetrisk passering??

-k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet nok meget vel hva jeg sikter til... ;-)

De færreste har anledning til å plassere en sub MIDT mellom frontene. Ei heller MIDT i rommet lengre bak.

To suber (på hver side av rommets bredde (mot frontene)) gir deg langt større headroom, samt bedre utligning på tvers av rommet.
    Altså at de plasseres bak frontene, eller på hver side av disse.

Én sub skaper ofte store forskjeller (mht. respons) på tvers av rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke behovet for at subben skal være symmetrisk plassert.

Jeg ser heller ikke at det er trivielt å gi generelle regler om hvor to subber skal plasseres for å få kontroll over rommet.

-k

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •