2stk. PB10-NSD vs. PB12-Plus vs. PC-Plus 20-39 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OK.
    Da kan moderator slette de 20 siste postene.
    To suber fungerer vel (stort sett alltid) bedre enn én, ikke sant?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, 2 stk skal jo etter sigende være best, men jeg tror jeg hadde gått for PC+ og spart til en til Er litt lysten på det selv om jeg vet det er overkill med 1 her.

Er det ikke slik at subber som slår nedover er litt lettere å integrere enn de som spiller mot deg?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Jeg ser ikke behovet for at subben skal være symmetrisk plassert.

Jeg ser heller ikke at det er trivielt å gi generelle regler om hvor to subber skal plasseres for å få kontroll over rommet.

-k
    Hvorfor ikke?

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Du vet nok meget vel hva jeg sikter til... ;-)

De færreste har anledning til å plassere en sub MIDT mellom frontene. Ei heller MIDT i rommet lengre bak.

To suber (på hver side av rommets bredde (mot frontene)) gir deg langt større headroom, samt bedre utligning på tvers av rommet.
    Altså at de plasseres bak frontene, eller på hver side av disse.

Én sub skaper ofte store forskjeller (mht. respons) på tvers av rommet.
    så du mener at det er meningsløs med en sub.( 1 stk )
    uavhengig av plassering. det må være 2
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg ser ikke behovet for at subben skal være symmetrisk plassert.

Jeg ser heller ikke at det er trivielt å gi generelle regler om hvor to subber skal plasseres for å få kontroll over rommet.

-k
    nå er jeg fettsprengt blodfersk i dette gamet her, men jeg ser gjerne at du forklarer hva det er du egentlig mener her med det du skriver
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd ut dette hos meg nå og jeg hører ikke at bassen kommer fra ene eller andre siden vist jeg skrur av den ene sonoen(eller andre).Men det er mitt rom...
    Fronter er satt som smal.

I et vanskelig rom så er det self. en fordel med 2 stk men er du fornøyd hvordan PB10" spiller i dag ang. plaseringen og du ikke hører hvor bassen kommer fra så vil du få mere trykk,spille litt høyere med en til,men velger du en av di andre så vil den gå dypere,spille høyere og mer trykk.

Dere som mener 2 stk. PB10 er bedre enn PC-Plus 20-39,har dere hørt begge i samme rom samtidig?neppe...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphamale
    nå er jeg fettsprengt blodfersk i dette gamet her, men jeg ser gjerne at du forklarer hva det er du egentlig mener her med det du skriver
    Jeg bør kanskje putte inn en disclaimer om at dette er min oppfatning av problemstillingen, basert på hva jeg har prøvd, hva jeg har lest, og hva jeg har resonnert. Siden vi snakker om subjektiv oppfatning (som er hva lyd alltid bunner ut i) så er det gode muligheter for å være uenig. Det er altså ikke et forsøk på å diskreditere noen av debattantene eller å opphøye mitt syn til fasit.

1. Mennesket kan ikke høre retningen til bølgefronter ved "lave" frekvenser. Når jeg snakker om subwoofer så tenker jeg på høyttalere som utelukkende skal gjengi "lave" frekvenser. Når vi ikke hører retningen, så er det heller ikke lett å se at plassering av subwoofer betyr noe for retningsoppfattelsen vår, og stereo-sub eller symmetrisk sub-plassering fremstår i så henseende som unødvendig.

2. Det finnes veldig mange lytterom med mange forskjellige geometrier. Hvis vi ønsker maksimal flathet i frekvensresponsen så kan man vha beregninger eller tester finne ut hvordan 1, 2 eller 10 subwoofere bør plasseres. Det er lett å se at noen geometrier er veldig ufordelaktig (som rom med høyde = bredde = dybde), men generelle råd som ikke tar hensyn til den faktiske geometrien blir ikke annet en tommelfingerregler. Selvsagt kan tommelfingerregler ha stor praktisk nytteverdi.

Dersom du sitter i et generelt lytterom med en eller annen (potensielt kompleks) geometri, og ønsker veldig flat frekvensrespons i et "lytteareal" (dvs et begrenset område i rommet, ikke bare sweet-spot), så mener jeg at det er mest hensiktsmessig å bruke mer enn 1 subwoofer, å plassere ut fra lytting/måling (og noen tommelfingerregler), og bruke equaliser/korreksjon basert på målinger.

Det er ikke gitt at dette er det optimaliserings-kriteriet som alle blir mest fornøyd med. Noen prioriterer kanskje en lavest mulig cutoff-frekvens og mest mulig SPL. Det gir en annen optimalisering.

Se f.denne:
    http://www.harman.com/wp/pdf/Loudspe...ndRoomsPt1.pdf
    http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf

...
    we came up with three configurations out of about 100 that we looked at that are the cream of the crop. Actually, there’s a fourth solution -- one that Floyd came up with -- that worked even better than the others, but it involves bringing the subwoofers out from the walls, which I generally didn’t consider.
    -k

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg svarer KUN ifht. hva trådstarrter ønsker å få svar på:

Sitat Opprinnelig postet av ponnypetra
    2stk. PB10-NSD vs. PB12-Plus vs. PC-Plus 20-39
    Går og lurer på dette her. Hva ville du ha gått for og hvorfor?

Rent peronlig har jeg allerede 1stk PB10 så når jeg regner kost på 2stk PB 10 bruker jeg brukt pris på den ene. Så denne kombinasjonen koster for meg ca 7500,- (Regner med å få 2500-3000 hvis den selges til fordel for en større)

-PB12-Plus koster 9490,-
    -PC-Plus 20-39 8790,-
    Altså svarer jeg at to suber i dette tilfellet kan være bedre enn kun én. Og svaret kommer ene og alene grunnet spøsmålstillingen. Han har jo allerede én slik... :-)

Selvsagt lar det seg i de fleste tilfeller uten store problemer å få en sub til å spille relativt "uhørt", men så vet vi jo all at også svært mange har problemer med de enkleste ting av verden... ;-)

I tillegg er det selvsagt svært romavhengig HVOR lett det er å integrere en sub, samt ved hvilken frekvens delingen skjer.

Svar godt nok?

Ellers vil jeg også si at to boks-suber har mer å gå på enn én tube, i alle fall i et større rom (over 25m²). En sylinder vil noe lettere "bunne" ved større pådrag.

To suber vil også lettere gi jevnere respons på alle sitteplasser i en sofa.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    To suber vil også lettere gi jevnere respons på alle sitteplasser i en sofa.
    Helt enig.

Altså svarer jeg at to suber i dette tilfellet kan være bedre enn kun én. Og svaret kommer ene og alene grunnet spøsmålstillingen. Han har jo allerede én slik...
    Ditt råd stemmer med hva jeg stemte, og hva jeg sa i post #2 :-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde tatt 2 pb10nsd jeg billigere å spiller mer en bra nokk.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •