Trenger råd vdr. kjøp av bakhøyttalere til 5.1 oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Trenger råd vdr. kjøp av bakhøyttalere til 5.1 oppsett

Da har jeg trålet meg gjennom ca 70 treff etter søk på diverse fraser inneholdene ord som valg, bakhøyttalere, plassering osv.

Ut i fra det jeg har lest, har jeg fått bekreftet det jeg allerede visste, nemmelig at:
    1. Høyttalerne bør plasseres litt over ørehøyde (50cm - 70cm)
    2. Man som regel får best resultat med dipole/bipolare høyttalere som plasseres på sideveggene
    4. Man bør plassere direktestrålende høyttalere "langt" bak lytteposisjon, gjerne vinklet litt bort fra sweetspot.

Poenget er at jeg (som flere andre) ikke har et helt optimalt lytterom. Dette kan dere se på skissen som er vedlagt.

La meg forresten også gjøre et par ting klart med en gang:
    1. Plassering av utstyr er gjort etter langvarige forhandlinger med husets frue:-)
    2. Dette er endelig, og lar seg ikke endre på.
    3. De høyttalerne som dere foreslår må være "diskrete" og ikke skrike om oppmerksomhet. Ideelt sett skal hun ikke merke at de har kommet i hus:-)
    4. Gulvstående høyttalere er BARE Å GLEMME, et par diskrete stativhøyttalere vil derimot ikke være like utsatt for "konflikt" som førstnevnte.

Stuen er på ca 5m x 5m, og har en takhøyde på "ca gammel bygård", type 4m?
    Skissen er ikke tegnet i noen som helst slags størrelsesorden, men gir en god indikasjon på rommets layout.
    Sweetspot er litt til venstre i bakre sofa, og når dere ser tegningen som den er, så er det fronthøyttalerne dere ser til høyre i bildet.

Som dere ser av skissen, vil det ikke være rom for å montere et par dipoler på sideveggene. Dette fordi avstanden mellom vinduet og bakveggen er på knappe 50cm. (Jeg ser for meg at et par dipoler vil bli utsatt for uønskede refleksjoner fra bakvegg?) For det andre vil det bli alt for lang avstand fra høyre bakkanal til sweetspot i forhold til venstre. (Jeg kan ikke se for meg at forsterkerens tidsforsinkelse kan bøte på dette problemet?)

Så kjør på: hva skal jeg kjøpe, og hvor skal jeg plassere det, for å få best mulig romfølelse?

Håper på mange konstruktive og gode forslag. (Dette inkluderer ikke rivning av bærevegger eller montering på vindu:-) )

Mitt øvrige utstyr ser dere i signaturen...

[EDIT: lagt til litt mer info om rommet]

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringen din er ikke så ulik min. Jeg har ca 4 m fra sofa til HT. For meg var eneste mulighet veggmonterte bakhøyttalere. Jeg endte opp med B&W DS-7 montert ca 170cm fra gulv og i samme bredde som front høyttalerene. De er montert rett på veggen uten noen form for vinkling. I dipol drift fungerer det best når jeg sitter midt mellom høyttalerene.

I min gamle stue hadde jeg bakhøyttalerene 1,5 m bak sofa på ca 1,2 m stativ. Da syntes jeg det fungerte best med HT litt vinklet mot lytteposisjon. Nå med veggen kloss inntil sofa ble det for overfokusert for meg med høyttalere så tett innpå øret.

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Nesten det samme problemet som jeg hadde/har, vindu på ene siden og pipe på andre siden:???::???:

Valget falt da på B&W DS 3, men jeg valgte å sette disse på høykant som vist på bildet. De ble også satt høyere på veggen en anbefalt.ops:

Synes dette fungerer noenlunde i begge modus

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valo: Jeg har også pipe på andre siden, men der er det faktisk mulig å montere noe ræl. Det eneste jeg er bekymret for er forskjellen iavstand fra lytteposisjon...

Ojh, jeg har også vurdert det som du tydligvis har som setup hjemme hos deg, vi får se hva jeg finner ut av. Det beste er vel egentlig å lån emed seg hjem å teste litt forskjellig...

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Valo: Jeg har også pipe på andre siden, men der er det faktisk mulig å montere noe ræl. Det eneste jeg er bekymret for er forskjellen iavstand fra lytteposisjon...

Ojh, jeg har også vurdert det som du tydligvis har som setup hjemme hos deg, vi får se hva jeg finner ut av. Det beste er vel egentlig å lån emed seg hjem å teste litt forskjellig...
    Det er det hos meg og, ca 2m til høyre og 3m til venstre. Synes ikke det er så veldig merkbart der vi sitter, før jeg beveger mer mot den høytaleren som er lengst unna.

Tok 8 målepunkter på romkorreksjonen da jeg tok settup sist.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den h****ttes pipa:-)

Prøve å stikke innom noen butikker denne uka og gjøre litt research.

Leser at folk skamroser Klipsch sine dipoler her, men ser kanskje for meg at de er vanskelige å integrere i et oppsett med "vanlige" høyttalere?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •