Klipsch RF-83 Hjelp Romstørrelse / Forsterkeri for en nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch RF-83 Hjelp Romstørrelse / Forsterkeri for en nybegynner

Heisann og takk for det gamle

Først av alt, jeg er rimelig fersk på hjemmekino, men har drevet en god del med "proff" bilstereo (Dvs b.la rørforsterkere , tidskorrigering, lydbilde m.m) Så jeg har endel kjennskap til det mest basiske. Har lurket i bakgrunnen her endel måneder og lest det jeg kommer over av info.

Jeg har nylig gått til innkjøp av ny surroundforsterker , En Harman / Kardon AVR-645, og spiller pr dags dato på mine 12 år gamle dali 808, en høyttaler jeg kjøpte tanke på størrelse og pris, og nada mtp lydkvalitet. Disse har nå gjort nytten for seg og etter mye lesing fram og tilbake så har jeg lyst å prøve Klipsch sine RF-83. Jeg bruker høyttalerene jeg har nå primært til film, og en sjelden gang til HØRE på musikk, ellers blir de stort sett stående i bakgrunnen å spille.

Først å fremst , stuen min er på ca 30 kvadrat og er i en leid leilighet, noe jeg ser for meg at innen et år kan endres til en kjøpt leilighet, med en stue som jeg ikke aner størrelsen på. Med dagens kvm pris i Rogaland og min lønn, ser jeg for meg at stuen i min neste leilighet kan bli på 4-5 kvm hvis jeg åpner døren til soverom og toalett :P Okei, kansje 10-20 da , men iallefall ikke stort. litt risky med andre ord å bestille så store høyttalere. Men sett det til side , hva tror dere om RF-83 på 30 kvm stue ? Hva skjer hvis rommet blir for lite egentlig ? Hvordan påvirkes lyden ?

Er RF-63 det soleklare valget her , er det bare guttungen i hodet mitt som sier at 3x8" blir "kick ass" og lurer meg ?

Videre , så skjønner jeg jo fort at HK'en blir litt liten for RF-83 , og ser i andre tråder at HK og Klipsch kansje ikke er den beste komboen ? Noen som har testet dette og kan bekrefte / avbekrefte ? HK'en jeg har nå er på 5x65W, og burde vel holde de første mnd før jeg får handlet meg inn noen effekttrinn, cluet her er at , ja jeg har NULL peiling på slikt.

Fant en kjekk NAD monoblokk (2x160) på Hifiklubben , til 5.000,- , tenkte kansje en slik til frontene og på sikt en til senter tilslutt ? (planen er jo den store senteren til klipsch).

NAD hovedsaklig fordi jeg vet at NAD leverer oppgitte watt , og jeg synes prisene til Hifiklubben er "ok" Vet det er mye brukt å oppdrive , men jeg har jo aldeles ikke peiling på hva som er bra og ikke. - Klart, jeg ser masse kjente merker og igjennkjenner de, men jeg er mest interessert i effekten , slik jeg kan ha kontroll over hva som skjer, og foreløpig (les:ikke enda) har jeg ikke tenkt å bruke allverden med penger på forsterkeriet. Da synes jeg NAD gir ok med effekt kontra pris. Finnes det noen tilsvarende merker dere vil anbefale ?

Når jeg drev med bilstereo hadde jeg et svindyrt røroppsett på Focal sin Utopia serie og dette låt "greit" (spinnvill på vokal ) , men da jeg byttet tilbake til vanlige klasse a/b , med 2 x effekten åpnet det seg en ny verden, og sperren var satt i hodet mitt - heller effekt enn jålete lyd for min del. Sånn er nå den saken Klart det skal ikke låte PA, Kansje litt mer trykk på effekt enn pris ? Noe á la nad altså. Men hvordan låter NAD på Klipsch , noen som vet eller har erfaringer ? og igjen , noen andre merker som anbefales uten at det koster skjorta ?

Er som sagt litt i villrede her og ALLE kommentarer og synspunkter mottas å vurderes

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem NAD på Klipsch, H\K x35 og nyere låter OK sammen med Klipsch, meget bra på film!

Husk at RF83 må stå langt ut på gulvet, frontene på rf83´ene jeg hadde sto en over en meter fra bakveggen, men de skulle stått enda lenger ut på gulvet!

Om du har bestemt deg for Klipsch trur jeg nok RF63 er et "klokere" valgt...

Size doesent mather! Jeg "degraderte" fra Klipsch sine 3x8" til Polk med 1x8", Polk spiller med en langt bedre bass hos meg....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.
    Jeg har H/K 635 > Vincent monoblokker(150w) > Klipsch RF82 som frontsett og ca 20kvm stue.
    Hos meg spiller denne kombinasjonen veldig bra i sammen på film.

Ikke fullt så bra på musikk, men allikevel godkjent.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok til og få blåst ut ørevoksen temmelig greit ja...

Effektforsterker er varmt anbefalt med de kraftige dynamikkbombene fra klipsch

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei , jeg _har_ jo faktisk ikke hørt disse høyttalerene enda (tenkte meg ut å høre på dem i morgen på APIS på hinna) , bare så det er sagt. Men har en stygg følelse av jeg kommer til å ende opp med noen RF-83 uansett hva dere sier

Men når du sier frontplata står en meter fra veggen, mener du da baffelen der høyttalerene er montert , er dette en standard måte å måle på , altså ikke fra bakplata der hvor bassrefleksene kommer ut ? skal klare en meter fra baffelen til bakvegg , men en meter fra bakplata å ut blir jo nesten 2 på disse beista

Ingen som har en god forklarig på hva som skjer med forstore høyttalere i for lite rom ? Er litt spent på den, er det bare at lydbildet blir for "buldrete" eller... ?

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en meter fra baffelen ja, og det var for lite...

For store høytalere i for små rom spiller kan for få store faseproblemer samt at lydbildet blir generelt udefinert

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah , okei. Hmm. Noen måte å teste dette på , eller må jeg bare prøve de i stua rett å slett ? Jeg har rektangulær stue med trevegger, så faren for stånde bølger er absoultt tilstede... :\

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effektforsterker

ala Thule, parasound og Vincent er bra til klipsch! Litt mørkt og varmt blir bra match!
    Selv synes jeg HK blir spisst i stereo sammen med Klipsch, mens andre elsker denne kombo`en!

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Ah , okei. Hmm. Noen måte å teste dette på , eller må jeg bare prøve de i stua rett å slett ? Jeg har rektangulær stue med trevegger, så faren for stånde bølger er absoultt tilstede... :\
    Du har svaret der ja :-D Det finnes absolutt ingen grunn til å kjøpe høyttalere som en ikke har testet i det rommet de skal brukes. Rommet er til syvende og sist den definitivt viktigste komponenten i et anlegg. Så prøv de hjemme du, gjerne begge modellene du vurderer, og se hva som gir best resultat med litt kalibrering. Ikke dumt å ha en lydtrykksmåler for hånden så du får satt opp og kontrollert skikkelig.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-83 burde vel fungere ok i et rom på 30kvm. De er da ikke så store.

Frode

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt å handle fra statene, og jeg har ikke gutz til å gå til den lokale forhandleren å låne dem når jeg ikke har tenkt å handle der , det blir for frekt Prøvelytte må være lov derimot

Kalibrere ? Hvordan i HULESTE kalibrerer man? Noen som kan uttdype litt ?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg den eneste her som reagerer på at han vil kjøpe seg høytalere til 20 000.- men vurderer en forsterker til 5 000.- ??? Personlig ville jeg valgt en forsterker som koster mer enn det. Hadde ikke kjøpt noen forsterker til under 10 000.- til de høytalerene , helst mer. Thule, parasound og Vincent er bra på Klipsch, men jeg liker også Rotel. Vet mange også liker monoblokkene til Oberon. Kjører selv nå Rotel sin 1092 på mine Klipsch RF-82 å det spiller helt rått. Grunnen til jeg la så mye i forsterkeren er fordi jeg skal ha meg RF-7 eller RF-83 etterhvert. Til disse høytalerene bør denne forsterkeren være perfekt.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser poenget ditt , og har vel litt i etterkant sett på andre alternativer. Hadde egentlig håpet på at H/K'en skulle klare det. Den får klare brasene i begynnelsen , har allerede luktet på oberon 4.1, 3 stk sånne hadde nok vært ideelt til front så får Hk'en ta daliene på bakkanalene , det burde ikke være noe problem.

Vel å merke har jeg ikke handlet noe enda , men ser ut som dette kan bli en frytkelig kostbar hobby

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mislykket prøvelytting... :(

Jeg var å hørte på RF-83 i går for første gang i mitt liv, jeg ble langt i fra overbevist ,men...

Mye av grunnen til at jeg sleit med å få det rette intrykket var at selgeren var veldig gira på å selge meg audiovector, det andre merket butikken førte. Han hadde tydeligvis funnet sin tro i dette merket mer enn noe annet. Greit nok, mannen har funnet sin visjon , men det blir som med andre religioner enn hi-fi, det er greit så lenge man holder kjeft å ikke prøver å prakke det på andre.

Jeg er fullt klar over at jeg ikke er ute etter en "korrekt og nøytral" høyttaler, det har jeg prøvd,og jeg liker det ikke , derfor har jeg troen på at klipsch skal passe meg bra. Men etter en kort preken om hvor mye bedre audiovector var, bar han nå inn RF-83'ene inn i demorommet.
    Til mitt forsvar prøvde å forklare at jeg ville ha "rock n roll høyttalere" som passer bra til kinobruk og "bakgrunnsmusikk" men at jeg _ikke_helt _enda_ er typen som setter meg ned med noe godt i glasset å hører i 1 time på "Bjørn Eidsvåg - tålt" fordi lyden er så bra. Dette ble summert av han som: "jeg ville spille høyt"

Vel inne i demorommet ble høyttalerene rigga på neim cdspiller og neim effekttrin (Aner ikke skrivemåte , aldri sett merket før en gang),men han var skeptisk til om cdspilleren til 40k ville ta den brente test cd'en min. Det gjorde den heldigivs, og sirkuset var i gang. De første sporene på cden min var faktisk gamle testspor fra en plate som ble brukt i bedømmingen av NM i bilstereo. Den inneholder ganske kjedelig musikk, men har sykt bra innspillinger. Jeg ble ganske fort beroliget av at jeg ikke syntes diskanten var skarp eller ubehagelig på noen måte. Litt uti sporene så kom det litt mer kjent musikk (for min egen del) og bassen begynte å dra på. Han hoppet lett over spor som tilsynelatende ikke var helt i hans smak, men stoppet opp på et spor med hinsides fet basslinje (mogwai - u know y) å dro på med volumet , til rommet ristet, og jeg trakk på smilebåndet mens hele jakka mi dirra i takt med basstromma. Ca på dette tidspunktet, ristet strømkabelen løs fra cdspilleren og rommet ble stilt, imens jeg satt der å humret over det hinsides lydtrykket. Jeg tror det var da han forstod at han mest sannsynlig kunne glemme å selge meg noe fra audiovector.

Men jeg bet meg merke i at jeg synes RF-83 spilte "rar" bass, og manglet skikkelig midbass, den tok liksom bare tak i litt bass her og der. Jeg synes selv det var rart, og det kunnes høres ut som de var fasefeil, men jeg turte ikke fornerme han med å spørre om noe så pinlig. Spurte også hvor lenge HT var innspilt , og svaret her var enkelt å greit: "nok" På dette punktet begynte jeg å bli litt frustrert, og litt skuffa: "Hadde jeg kansje litt høyere forventinger til RF-83'ene ?" , "var det forsterkeriet som var _for_ bra?" "var det fasefeil?" og sist men ikke minst , "er ikke klipsch mi greie ?"

Selgeren syntes nok var nok , og skulle gjøre et siste forsøk på å omvende meg , og trillet ivrig inn noen audiovectorer som kostet oppimot 60-lappen, mens han atter preiket om hvor bra sammensatt og hvor gode de var til å holde tilbake når det trengtes. Jeg haddde vel før bestemt meg før han satte dem ned på gulvet forhåndsdømt høyttalerene nord å ned i prinsippsak. 3 minutter senere , fylte atter en gang "d' sounds - smooth escape" myke toner rommet, såklart med en helt annen klang, som var trørr som sahara spørr du meg. Selgeren smilte fornøyd, skumpa meg i skulderen og sa høylytt : "dette var andre saken , hæh ?" Andre saker , ja. Men ikke i min stil, - sorry mac. Han prøvde med spor etter spor med hardere å hardere techno, men smilebåndet uteble, tilslutt rota han i noe cd'er han hadde og satte på noe skrikete 50'talls musikk. Instrumentene stod som spikret i veggen foran meg, og ble vel å merke igjengitt med strålende presisjon, ingenting å si på det , men JEG SKAL HØRE PÅ LISTEPOP Å SE FILM! Jeg tror han ettehvert forstod det på kroppsspråket mitt, og tilbød seg å koble ned Audiovectorene , og la meg få høre RF-82'ene før jeg sprang ut dørene. Disse ble koblet opp, og hva det enn var, så likte jeg ikke disktanten her, så det ble en kort prøverunde.

Etter litt prat i butikken og litt tenking i etterkant så forstår jeg jo hva selgeren prøvde å oppnå , han ville nok bare dele en god opplevelse med meg, som han tydeligvis har hatt selv , med audiovectorene sine. Flott det , men engasjemnetet sank omtrent til 0 når han skulle selge noe annet.(Butikken bar også preg av dette , med MASSE Audiovector bannere og reklame , samt - i et hjørne - en A4-lapp med klipsch sine modeller å priser på.)

På vei ut , hørte jeg om det var en mulighet for å låne med RF-83'ene hjem en tur en gang det passet. Svaret var: "Nei , det går ikke med så store høyttalere" Men jeg måtte gjerne komme inne å høre på dem en annen dag om jeg følte for det..

Selv har jeg aldri mer lyst å sette mine føtter der igjen , men nå er nå han den eneste forhandleren i distriktet som fører klipsch... Aaarhg.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å ikke legge ut i det brede, men ikke baser deg så mye på lytteinntrykk i et selgerlokale, det er som regel ikke så bra i og med at de ikke tar seg tid til å sette komponenter opp skikkelig - samt at rommene som blir brukt ofte er mindre egnet. Det er mer unntak enn regel at man finner skikkelig gode demo-oppsett i en butikk (evt med et godt bearbeidet rom).

Du sier at du ikke foretrekker høyttalere som er nøytrale, og det spørs da gjerne i hvilken ende du ønsker å ende opp i, og om Klipsch er det rette for deg
    Klipsch har en meget engasjerende spillestil, og er utrolig fleksibel mtp endring av klangkarakter ved forskjellige kombinasjoner av elektronikk. Man kan få Klipsch til å spille silkemyk high end eller det rake motsatte; til å spille med PA faktor alt etter hva man kombinerer dem med

Den nye Reference serien har, som du også har lagt merke til, en mye roligere framtoning i toppen. Mellomtonen i den nye serien (spesielt i forhold til RF-7) er markant forbedret, men det kommer også an på hvilken elektronikk ht'ene er kombinert med.
    Sist jeg hørte RF-83, framstod de som veldig homogene høyttalere som egner seg til det meste av musikk. Slik du beskriver bassen etter ditt siste lyttebesøk, så vil jeg tørre å påstå at oppsettet ikke var satt med særlig stor tanke på lbest mulig plassering og integrering av systemet i rommet. Fasefeil er godt mulig, men skal ikke utelukke at rommet (stående bølger) og dårlig plassering har ført til dvass bassgjengivelse.

Har du mulighet til å prøve dem hjemme?

Hvilken sound er du ute etter? (Heftig, rå, dynamisk eller en mer rolig og raffinert framtoning?)

Jeg personlig liker ikke NAD på Klipsch, men det betyr ikke at du ikke liker det Men andre kandidater jeg vil anbefale å evt. prøve er Marantz, Rotel, Parasound, McIntosh, Electrocompaniet, (Vincent), Denon, Yamaha og Onkyo - elt etter hva du er ute etter
    Rørtrinn er absolutt ikke å utelukke, men fikk forståelsen av at du ikker var interessert i det?

Edit: Dynamikk og bass (spesielt midbass) er noen av Klipsch sterkeste sider

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Edit: Dynamikk og bass (spesielt midbass) er noen av Klipsch sterkeste sider
    Skulle akkurat til å si det samme. Har aldri hørt en høytaler som det er så punch i midbassen som i Klipschene. Høres ut som enten ett rompe demo rom, eller dårlig kombinasjon med elektronikk. Selgeren som hjalp der hører jo også ut som en totalt idiot.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Jeg hadde en meter fra baffelen ja, og det var for lite.
    Dette må jo bli alt for lite ja. Jeg har en halvmeter klaring på mine RF-82 å da måler jeg fra baksiden av høytaleren inn til veggen. Jeg ville ihvertfall ikke hatt noe mindre enn det på RF-83.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Selv har jeg aldri mer lyst å sette mine føtter der igjen , men nå er nå han den eneste forhandleren i distriktet som fører klipsch... Aaarhg.

Resonans Lyd og bilde i Stavanger sentrum fører også Klipsch..

Resonans Lyd & Bilde

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel , jeg var å henta et brukt sett i oslo i dag, så nå står de i stua å spiller, har såvidt fått testa dem siden jeg fikk dem i hus 00.30, men det første som slår meg er at jeg har fått en VEGG av lyd, og at trepanelene i stuen går i selvsving ved ca -10 dB på forsterkeren. Eneste som jeg ville satt fingen på (vel å merke etter 1 time prøvelytting) var at vokaler blir litt tilbaketrukne, kan jeg si det ? Vel , det skal bli morsomt å teste i morgen på litt mer lyttevennlig volum i allefall

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbaketrukken vokal på Klipsch?

Min erfaring er hvertfall at vokal og diskant/mellomtone generelt er veldig klar og fin på Klipsch..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •