Lite futt i Dali Concept Sub 12". Gain står nesten på max.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite futt i Dali Concept Sub 12". Gain står nesten på max.

Jeg har kjøpt Dali Concept serien med 12" sub fra HiFi Klubben. Er veldig godt fornøyd med dette, men jeg er litt skuffet over subben:

Hadde egentlig tenkt til å sette denne foran sammen med fronthøytallene, men pga plass så ble ikke dette stedet å sette den. Satt den inn i et hjørne bak stolen der jeg sitter, men dette fungerte heller dårlig da det ble for mye bass rett bak meg og for lite i stol nr 2 som er på andre siden. Vi har en stressless på hver side med et lite bord i mellom. Plutselig sa samboeren min at; "vi kan jo sette suben under bordet". Hmm...skeptisk...

Trodde dette skulle fungere heller dårlig dette også, men ble veldig overrasket. Ble ikke noe "unaturlig" basslyd selvom den står rett ved siden av meg. Og bordet passer akkurat over og er festet til suben med noen biter av denne blå "tyggegummien" som jeg aldri husker navnet på.

Men saken er at jeg nå har gain på ca 70-80% på sub`en og har +7dB på Pioneer forsterkern min. Gain på forsterkeren går fra 0 til 10 dB. Det kan da ikke være meningen at jeg må ha så mye gain for å få nok bass? Det er nå akkurat passe og ikke for mye i det hele tatt.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forsøk og sette suben i et hjørne med yttervegger om du har

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som utfasning, prøv flere plasseringer, og bruk radioshack og mål hvis du har muligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    harman/kardon: Har igrunn ikke noe hjørne å sette den i.

pahf: Kan du utdype hva du mener med utfasing? Ikke så god peiling på uttrykkene her.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan tenkes at fronthøyttalerene dine og sub'en jobber "mot hverandre", dvs når element i fronthøyttalerene slår ut så utfaser sub'en dette ved å slå inn om du skjønner. Forsøk å vri fase, da kan du "forsinke" signalet til sub slik at de kommer i takt. Få en kompis/sambo til å vri på fasebryter mens du lytter i sweetspot, vri sakte til der hvor bassen er best. Før dette bør du også finne best mulig plassering, fortrinnsvis i hjørne med 2 yttervegger.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt trikse og sette suben i sweetspot og krype rundt langs golvetog hørt etter best bass ?

Trenger en lått med god bass som du kjenner godt.
    Plasser suben der det høres best ut og begynn og flytte på suben litt cm for cm ... bare 5 cm kan gjøre store utslag... også det og få suben noen cm opp fra golvet kan hjelpe.

Juster fase om suben ikke er lik avstand som frontene.

Om det er mulig og justere avstand til sub i menyen på Pioneer kan det også prøves.

For grov justering av frekvensresponsen må mann ha dB måler, sinus toner og regneark, en pc og koble suben direkte til er enklest... ;p
    (Det står myyyye på forumet om kalibrering av sub/bass m.m)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subben din "tynes" nok litt slik den står nå...

En årsak er nok at de fleste subber trives med litt hjelp av hjørner/vegger, som du mister ved å plassere subben litt ute på gulvet (om jeg forstår deg riktig).

I tillegg kan det, som flere andre nevner, være at subben og de andre høyttalerene dine jobber litt mot hverandre dersom faseinnstillingen ikke stemmer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •