Klipsch RF-63 vs. Dali Mentor 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch RF-63 vs. Dali Mentor 6

Jeg og en kompis lurer på hvilken av disse ht man får mest igjen for pengene for.

Vi begge ser en del Blu-Ray film og spiller PS3, han hører mest på trance/dance/tecno, det gjør jeg også men jeg hører i tillegg en del på gammel rock og blues.

Dali Mentor 6 koster 20k,- og Klipsch RF-63 koster 19k,-

Hvilke gir mest for pengene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med deres musikk smak ville jeg valgt Klipsch RF-63. De spiller tøffere på den slags musikk + at de er den ultimate hjemmekino ht.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror begge vil gjøre en utrolig god jobb, men at 63 passer bedre til trance og film.

Mentor er en knallgod høytaler, men den er ikke like pågående som klipsch blir når det trengs til ulike musikktyper og en god film.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf

Mentor er en knallgod høytaler, men den er ikke like pågående som klipsch blir når det trengs til ulike musikktyper og en god film.
    Dvs at du mener Mentor blir litt for tilbakelent, eller ikke takler like høye lydnivåer som klipsch?

Jeg har bare hørt Dali Mentor 6, RF-63 har jeg enda ikke hørt siden de måtte bestilles inn hos nærmeste forhandler. Det eneste jeg kan si er at personlig så digget jeg Mentor! De hadde ikke så mye bass som jeg er vant til fra CV! men på den andre siden så hørtes de utrolig detaljerte og behagelige ut! Er Klipsch RF-63 like detaljert samtidig som den spiller høyere?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor er da en annen galakse enn CV. Åpne og nyanserte om enn litt kjedelige. Flotte møbler også i tillegg til å spille bra.

Jeg vil si Klipsch har litt mer skarp og fokusert lyd og er litt mer loudness-faktor over det hele.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Mentor er da en annen galakse enn CV. Åpne og nyanserte om enn litt kjedelige. Flotte møbler også i tillegg til å spille bra.

Jeg vil si Klipsch har litt mer skarp og fokusert lyd og er litt mer loudness-faktor over det hele.
    Første gang jeg leser at noen synes Mentor er "litt kjedelige". Hva legger du i det?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm, du mener vel at Mentor er kjedelig når det gjelder bass? Var ikke så mye trykk med mentor, men den bassen de produserte var jo i samme slengen veldig presis. Jeg kan forstå at noen synes det er kjedelig...

Mentor var ekstremt behagelig når det gjaldt diskant, er ikke så sikker på om jeg vil ha skrikende diskant men jeg må høre Klipsch RF-63 før jeg bestemmer meg...

Hva mener du med fokusert lyd? Går det an å forklare med ord?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hmmm, du mener vel at Mentor er kjedelig når det gjelder bass? Var ikke så mye trykk med mentor, men den bassen de produserte var jo i samme slengen veldig presis. Jeg kan forstå at noen synes det er kjedelig...

Mentor var ekstremt behagelig når det gjaldt diskant, er ikke så sikker på om jeg vil ha skrikende diskant men jeg må høre Klipsch RF-63 før jeg bestemmer meg...

Hva mener du med fokusert lyd? Går det an å forklare med ord?
    Nei, jeg synes bassen var ok, syntes bare lyden ikke var så spennende - litt tamt og ordentlig på den måte, men det kan ha vært elektronikken også - var no Denon-greier jeg hørte de med. Presis bass er jeg glad i så det var ikke noe problem. Jeg synes Klipsch glefser litt i diskanten og man hører jo at det er horn ganske lett - dette avhenger jo litt av rom og slikt også. Jeg har ikke hørt Klipsch i X3-serien mye så ta det med et par korner salt. Det er jo du som skal ha høyttalerne. Det kan jo godt være Klipsch er mer i din gate, men du vil ikke gå resten av mila og kjøre på med RF-83 når du først skal svi noen Frognertiere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var å hørte på både mentor og rf-63 samme dagen da jeg skulle bytte ut mine B&W. Det står litt om det i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...-w-604-s3.html

Med din musikksmak er det vell ikke noe å lure på:-D .
    Jeg sitter forresten og nyter den siste skiva til Bochelli her nå og jeg kan ikke si jeg føler jeg mangler noe der heller.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo godt være Klipsch er mer i din gate, men du vil ikke gå resten av mila og kjøre på med RF-83 når du først skal svi noen Frognertiere?
    Det kan jo hende, jeg tror kompisen min er rimelig bestemt på Klipsch siden vi har hørt RF-82 med abrahamsen forsterker og cd spiller. Jeg syntes den hadde et skrikende ubehagelig lydbilde, alt for tamt og lyst. Men det kan jo hende RF-63/83 låter annerledes...

Dali Mentor 6 hørte jeg på Lyngdorf forsterker og det låt utrolig detaljert og kontrollert ut, uten noe som helst ubehagelig diskant. :-D

Kan hende jeg og kompisen min velger ulikt til slutt, blir spennende og se!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis så har du og kompissen din ikke samme lytterom så selv om dere velger samme løsning så spiller det nok ikke helt samme.

Jeg er heller ikke overbegeistret for Klipsch siden jeg spiller en del 2 kanalsmusikk og min musikksmak tilltaler en bånddiskant fremfor et horn.

Hadde jeg hatt en kino som bare ble brukt til surround, så hadde jeg vurdert Klipsch pga dynamikken, men kjerringa har B&O i stua, så da må jeg ta til takke med ett anlegg, kombinert på 2 og flerkanalslyd i mitt rom.

Da er Mentor/Lyngdorf et bra kompromiss!:-D

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch har en svært spesiell spillestil. På den gode siden kan de spille foroverlent og fokusert, dynamisk og med et høyt og bredt lydbilde. Ingen detaljer slipper unna og de engasjerer ekstremt. På den dårlige siden er de svært plassering, rom og elektronikkavhengige for å spille godt. Diskanten kan lett bli ubehagelig hvis oppsettet ikke er gjennomtenkt, og de mangler en del luftighet og 3-dimensjonalitet sammenlignet med konkurransen.

Til trance, rock, metal, akustisk gitar, film, etc er de etter min mening helt glimrende. Mens til blues, jazz, brass, vokal, etc er mange alternativer vesentlig bedre pr krone.

Det kommer med andre ord ann på hva man hører på...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Klipsch har en svært spesiell spillestil. På den gode siden kan de spille foroverlent og fokusert, dynamisk og med et høyt og bredt lydbilde. Ingen detaljer slipper unna og de engasjerer ekstremt. På den dårlige siden er de svært plassering, rom og elektronikkavhengige for å spille godt. Diskanten kan lett bli ubehagelig hvis oppsettet ikke er gjennomtenkt, og de mangler en del luftighet og 3-dimensjonalitet sammenlignet med konkurransen.

Til trance, rock, metal, akustisk gitar, film, etc er de etter min mening helt glimrende. Mens til blues, jazz, brass, vokal, etc er mange alternativer vesentlig bedre pr krone.

Det kommer med andre ord ann på hva man hører på...
    Hmmm, der sitter jeg litt imellom barken og veden siden jeg i det ene øyeblikket spiller dance/tecno på høyt volum og i neste spiller blues/rock eller spiller PS3/ser film. Jeg hadde håpet Mentor var en passende ht men det virker som jeg må ta med meg et knippe av min egen musikk og teste begge to før jeg bestemmer meg...

Men jeg er også litt opptatt av at alt skal matche både utseende messig og lydmessig når det gjelder surround oppsett, så når det gjelder tilhørende senter høyttalere ligger begge merkene likt an da jeg liker Klipsch RC-64 og Mentor Vokal like godt, men Klipsch scorer en del på deres bakht'er som er dritrå! Jeg kan vel tenke meg at man får en bra surroundeffekt med de siden de har to sett med elementer som spiller i to retninger? Dvs at man får god spredning på lyd ifra bak kanalene på film? Mentor har jo en dritstygg bakht! Huff....

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Mentor har jo en dritstygg bakht! Huff....
    Nei, den var faktisk litt tøff. Ikke så firkanta og buede som de fleste andre.
    Hadde ikke sett denne før. Nice

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Nei, den var faktisk litt tøff. Ikke så firkanta og buede som de fleste andre.
    Hadde ikke sett denne før. Nice
    Enig med Tigerberget. Første gang jeg ser Mentor bakHT. Førsteintrykket er at den ser flott ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Det er nok ikke bakht?? Trodde det var den mentor vokal LCR. Forstod det slik at det kommer en on wall ht i mentor serien. Slippes samtidig med subben i januar/ferbruar en gang...mulig jeg tar feil altså

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tokland
    Det er nok ikke bakht?? Trodde det var den mentor vokal LCR. Forstod det slik at det kommer en on wall ht i mentor serien. Slippes samtidig med subben i januar/ferbruar en gang...mulig jeg tar feil altså
    Sitat fra dansk HFK side:
    "En utrolig velspillende fladhøjttaler, der fungerer perfekt både som flad-tv-højttaler i luksusklassen, kompakt væghøjttaler i et stereosystem eller side/baghøjttaler i hjemmebiografen."

Her kan dere lese mer om Mentor Lcr.

Hifiklubben anbefalte den som bakht i mentor surround oppsett, men jeg håper du har rett om at det kommer en on-wall ht for jeg vil heller ha en bakht som er mer lik ikon W2 eller helicon W200 istedenfor lcr...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, har sittet og tenkt litt på hvilke ht som vil matche min type musikkstil, og til filmbruk. Og det kan se ut som jeg heller litt mot Klipsch, faktisk!

Hadde et lite utbrudd med bass-mani igår og dro volumet ganske så høyt opp på mine C-V ht'er med basstest, og jeg tenkte bare: Wtf? Jeg er en bass-freak, og bass ved slike lydnivåer hvor man får "dotter" i ørene hører jo ikke ihop med hifi-korrekt godlyd som i Dali'ene... Da blir det høytspillende dynamiske ht'er jeg må ha! Og klipsch er jo greit til slikt bruk! :twisted:

Jeg skal ringe til elkjøp imorgen og få de til å bestille inn noen RF 63 og kanskje RF 83 hvis de er greie! Jeg har ihvertfall fått tilbud om Rf-63 til rundt 16k,- og jeg får sikkert RF-83 til 20k,- hvis jeg godsnakker litt med dem...

Så får vi se!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra siste innlegg så tror jeg kanskje ikke Mentor er helt din greie, de er nok bedre på andre parametre enn jordskjelvbass og hørselsskader.

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt både mentor 6 og rf-63. Synes mentor blir litt i overkant tilbakelente, mens rf-63 har en herlig fokus i diskanten. Nils Lofgren - Acoustic Live har aldri vært så bra som på rf-63...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •