Vokal 2 eller "phantom"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vokal 2 eller "phantom"?

Jeg har nylig oppgradert til Dali Ikon 6 som fronthøyttalere, og er veldig fornøyd med disse så langt. Med det gamle oppsettet fikk jeg aldri helt til senterkanalen, så jeg har derfor kjørt med "phantom center" en god stund. Nå lurer jeg på å kjøpe en Ikon Vokal 2 for å få ekte 5.1 igjen, men ser jo at flere mener det er vel så bra å kjøre phantom, siden en fornuftig priset senterkanal aldri vil gi bra nok lyd.

Det er ikke aktuelt for meg å kjøpe noe annet enn Vokal 2, siden det estetiske betyr en del i dette oppsettet. Så hva mener folket? Er det fornuftig å gå for Vokal 2, eller risikerer jeg at denne bare blir stående til pynt mens jeg fremdeles kjører phantom?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Musashi

1. men ser jo at flere mener det er vel så bra å kjøre phantom,

2. siden en fornuftig priset senterkanal aldri vil gi bra nok lyd.

3. det estetiske betyr en del i dette oppsettet.
    Velkommen til AVForum !

1. så lenge du alltid er alene - i SweetSpot - er svaret ja!

2. Fornuftig priset? - Bruker 1 senterkanal til kun 20k i det ene oppsettet - det gir en stor opplevelse til en grei pris

3. Det er vel den største utfordringen du har.......

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet, ja. Ser du alltid film alene er det ikke noe poeng i en senterkanal dersom receiver du benytter er god. Hender det at du får selskap i filmtittingen; En senter er påkrevd.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Velkommen til AVForum !

1. så lenge du alltid er alene - i SweetSpot - er svaret ja!

2. Fornuftig priset? - Bruker 1 senterkanal til kun 20k i det ene oppsettet - det gir en stor opplevelse til en grei pris

3. Det er vel den største utfordringen du har.......
    1: Ja, det var det... Andre folk kan jo gå hjem og se film der dersom de ikke er fornøyd :-) Men jeg skjønner hva du mener, og det er et godt poeng.

2: Skjønner at hva som er "fornuftig" kan være høyst fleksibelt. Selv har jeg dessverre(?) noen andre hobbyer også, så jeg må være litt nøktern her.

3: Kan virke slik noen ganger. Poenget er at en eventuell senter må ligne på Ikon 6 i tresort og stil. I praksis er det nok snakk om Vokal 2 eller ingen ting.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Musashi

Poenget er at en eventuell senter må ligne på Ikon 6 i tresort og stil. I praksis er det nok snakk om Vokal 2 eller ingen ting.
    Det viktigste er å velge en Senter som "matcher" diskant/mellomtone i dine fronthøyttalere for å opprettholde klangbalansen best mulig.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det viktigste er å velge en Senter som "matcher" diskant/mellomtone i dine fronthøyttalere for å opprettholde klangbalansen best mulig.
    Nemlig. Og det er der jeg håper på råd fra noen som kjenner kombinasjonen Ikon 6/Vokal 2. Med de gamle høyttalerne mine var overgangen veldig tydelig, selv om front og senter var av samme serie, slik et det låt betydelig verre i alle vinkler med senterkanalen koblet til. Tilbake dit vil jeg definitivt ikke, men jeg tror vel heller ikke at Vokal 2 er en dårlig match for Ikon 6.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest spesifikasjonene på Dalis hjemmeside? Dvs. midrange / tweeter informasjon. Er den lik så er utgangspunktet godt...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har du lest spesifikasjonene på Dalis hjemmeside? Dvs. midrange / tweeter informasjon. Er den lik så er utgangspunktet godt...
    Jeg har sett litt på det. Tweeter og båndelement er like, mens driverne ikke er det (2*6,5" på Ikon 6, og 2*5" på Vokal 2). Vokal 2 har de samme driverne som Ikon 5, så det kan jo tyde på at lyden er forholdsvis lik, selv om jeg aldri har prøvd Ikon 5.

Nei, det ender vel med at jeg må skaffe en Vokal 2 for å prøve selv. Det blir nok en tur til HFK til uka.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •