Hvor plassere og hva slags bakhøyttalere? (m/bilde)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor plassere og hva slags bakhøyttalere? (m/bilde)

Jeg holder på med å lage til en levelig hjemmekino på hybel/leiligheten min. Jeg har front og sub i boks, men er usikker på hva som vil fungere best som bakhøyttalere. Jeg har noen bittesmå satelitter, men vurderer å kjøpe noe litt bedre.

Problemet mitt er at det stikker inn litt av en kvist på huset i rommet på et sted der det hadde vært naturlig å ha bakhøyttalerne. Hva slags andre løsninger tror dere kunne fungert? Er stativhøyttalere rett til høyre og venstre for lytteposisjon det beste kompromisset her? Sofaen står inntil bakvegg, og jeg føler at den må stå slik pga romstørrelse (ca 18 kvm)

Av fler-polte høyttalere innenfor det jeg vil bruke nå er Monitor BR (Se bilde), men jeg vet ikke hvordan det vil fungere eller hvordan de skal plasseres mtp vindu - kvist osv... Eventuelt BR1/BR2/RS1

Noen tanker og tips?

(BTW: Det er mer i rommet enn dette :-) )

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er en helt annen tilnærming på problemet ved å plassere høytalerene på gulvet i stedet for bak/sidevegg. Veldig plasseringsvennlige når en kommer nær bakvegg og bruker bl.a refleksjoner fra vegg og tak til å lage et litt difust lydbilde selv om en sitter ganske nær:

Audio Pro - sound, science and style

Jeg bruker et par av dem selv, Ak mener jeg fremdeles har 4.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, de var da virkelig snasne og overkommelig priset. Jeg kan jo legge til at det står en stol på "skrå" på hver side av sofen, men litt lengre frem slik at det er litt plass bak stolene. Lyden høres altså ikke ut som den kommer nedenfra?

EDIT: Ser på minhembio profilene at de har omtrent samme oppsett med sitteanretninger som meg de som har disse Qubene. Virker vanvittig greit da.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det vil funke fint å plassere bakhøyttalerene rett ut fra bakre sofa, altså under skråtaket, så langt opp som mulig. Noen mener den beste plasseringen er 90 grader ut fra sweetspot og 60 cm over "ørehøyde"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Lyden høres altså ikke ut som den kommer nedenfra?
    Ikke min erfaring. Det er jo mulig å teste litt med et par vanlige monitorer på gulvet først.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du denne skråen mot veggen eller mot lytteposisjon?

Hvor kjøpte du dem og gav du 3990 for paret? (PM hvis bra tips)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plukket opp mine i bruktmarkedet til mitt forrige kinorom, men har dem fremdeles i det nye i påvente av jeg får gjort noe konkret med bakveggen min.

Jeg har nå skråvegg på begge sider av sofa'en (garasje-loft) og slet litt i begynnelsen, men det viste seg å være gamle parameter på revieveren som lurte meg. Nå som jeg har herjet med Audessy fungerer de godt i et ikke-optimalt rom. Litt mer usikker på ditt rom med skrå på bare en side. Før hadde jeg dem bak sofaen i 7.1 oppsett, nå er de ut på siden slik at skråveggen reflekterer lyden ca i hodehøyde. Jeg tror skråveggen er mer til hjelp enn til ulempe.

Kan også nevne at det er en bassport ned mot gulvet, det viser ikke så godt på bildene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder av mitt rom i naken tilstand på side to, så kan du se/sammenligne skråtaket:
    Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse fungerer meget bra som bakhøyttalere hjemme hos meg

-cv-sono-jpg

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Disse fungerer meget bra som bakhøyttalere hjemme hos meg
    Enda godt det kom et saklig svar her!

Jeg tror nok noen passerlige "bokhylle høyttalere" plassert i samme høyde (rett under skråen) kan være en grei løsning her, siden du kun har skråen på den ene siden, så kan det bli, som kokken også sier her, litt problematisk med refleksjoner på venstre\høyre side med disse AudioPro høytt...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke opp linken med de Audio Pro høyttalerne, men lurer på om det er samme der var testet her audiophile.no

Ellers, et par dipoler, plasert likt rett under problemområdet vil fungere fint.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du da på å henge den i skråen på en måte?

Noe alà dette? Blir ikke det for rett på? (Grønn for tydelighetens skyld)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei,, jeg tenkte montert på bakveggen slik de stråler mot frontveggen, men ellers i den høyde ja.
    Tror faktisk godt du kan ha de litt lavere også, men en liten test vil sikkert være påkrevet.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men nå har jeg sofaen helt inntil veggen da, og jeg synes det er greit å ha litt "luft" mellom bord og anlegg. Blir det ikke litt rar stråling av surroundlyden med to slike mellom vinduet og "skråen"?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser dette ut som fornuftige muligheter? Den med stativhøyttalere er jo litt egoistisk for de som sitter i sofaen da...

Kunne nr 2 fungert eller er det altfor lavt?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde en liten test med Qubene med en mot skråvegg og en mot vertikal flate som jeg har i et annet rom. Koblet på en T-amp og en mp3 spiller, mao ikke mest effekt, dernest satte jeg meg midt mellom. Det var svært liten forskjell på høyttaler-responsen mellom disse med en lydfil med monomusikk. Forskjellen kan like mye være andre forhold i rommet. Med surround-effekter og en moderne (rom-korrigerende) reciever gjetter jeg at det ikke blir så mye forskjell i praksis. Men nok engang: Test selv med to små høyttalere på gulvet, med litt vinkling om mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Enda godt det kom et saklig svar her!
    Hehe, beklager... Var bare en liten spøk;-)
    Selv legger jeg ikke akuratt så stor vekt på lydkvaliteten i bakhøyttalere. Informasjoene som kommer er tross alt bare kvittre lyder, biler som kjører forbi, å folk som snakker. Satelitthøyttalere holder lenge spør du meg. Men disse Audio Pro Qubene er ganske geniale. Små er de også!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Ser dette ut som fornuftige muligheter? Den med stativhøyttalere er jo litt egoistisk for de som sitter i sofaen da...

Kunne nr 2 fungert eller er det altfor lavt?
    Ja, det var som no: 2 jeg mente, bare plasert litt høyere på veggen. Du hadde et bilde av høyttalere i din første post, var det ikke noen JM Lab dipoler, så sånn ut. (edit : ser nå de heter Monitor) Derfor foreslo jeg den plasering til de.
    Jeg kalder "front veggen" den veggen hvor dine fronter står.
    De Audio Pro kan jo stå på gulvet i hjørnet, da er de svært anonyme, hvis du vil ha de da.
    Ja, sattelithøyttalere holder lenge, når man har sub. Jeg hadde ikke sub, og med Dark Side of The Moon og Roxy Music flerkanal sacd var der sykt mye dybbass i surround kanalene.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noen små XTZ-satelitter liggende, men de er ikke mer enn 3" mellomtone element - får ikke så mye futt ut av dem.

Jeg er bare litt usikker på hvordan lyden vil reflektere mot "skråen" fra venstre dipol ved løsning 2.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller man mye musikk i flere kanaler blir det jo noe helt annet med en gang. Men skal bakkanalene kun brukes på film så har det liksom ikke fullt så mye å si... Har selv ikke hørt på disse Qubene. Men har sett de ved flere anledninger. Vil tro de har litt mer mellomtone å fare med en de små satelittene...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •