Hvor plassere og hva slags bakhøyttalere? (m/bilde) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm, jeg får tenke litt på det. XTZ-satelittene har jeg jo, men det er ikke så mye effekt i dem dog.

Det kan jo være det holder når jeg får 20-39`en i hus - den klarer nok å få "trykk" i rommet slik at det blir mindre kritisk med punch fra de bakre rekker.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite forslag til problemløsing på bakhøyttalerne:

Få tak i et par akustikkplater og sett en i skråtaket(problemområdet) og en på motsatt vegg ved siden av sofaen, så får du mest sannsynlig jevnet ut lydforskjellen og forskjellen på spredningen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du trenger bekymre deg om refleksjonene fra skråveggen da. Det vil fungere fint. Vi taler surroundkanaler, det er ikke så viktigt som fronter.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke surround høyttalerne levere litt mere enn kvitrelyder og biler som suser forbi på f.eks SACD eller konsert DVD'er?

Noen av oss er også så godt "forsynt" at enkelte TV kanaler (bl.a. NRK1) bare sendes i mono og vi bruker da stereo 7ch eller enhanced music 7ch for å få litt mere liv i lydbildet på filmer - da er det greit å ha noen surround høyttalere som kan mere enn bare å levere fuglekvitter

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så dere mener noe slik vil fungere selv om ikke bakht blir i lik avstand fra meg i lytteposisjon? Er dette for høy montering? Og hvordan vil effektene fungere for personer i stolen til høyre på bildet ved skråen?

Selv sitter jeg og bedre halvdel mest i sofa da så det er primærbruksområdet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Skal ikke surround høyttalerne levere litt mere enn kvitrelyder og biler som suser forbi på f.eks SACD eller konsert DVD'er?
    Om du leser HELE tråden ser du kanskje at dette er blitt skrevet før;-)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører endel på musikkdvder og slikt, og er jo litt kresen så selv om jeg ikke legger så mye penger i det, så vil jeg ha den løsningen som er best for meg. BRFX er aktuelle, kanskje RSFX.

Hvordan vil slike surround høyttalere fungere når de står omtrent rett over lytteposisjon og litt til siden?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller hatt de på sidene enn bak. Hadde selv valget mellom at de ble bak sofaen med 2-3 meters avstand imellom de, eller jeg kunne ha de rett til siden for lytteposisjon. Jeg angrer ikke noe på at de havnet på sidene.

Har du mulighet til å prøve deg frem med XTZ'ene? Det ville jo vært det beste.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamen prøv begge deler da, det er utrolig vanskeligt å si noe om hva du foretrekker av lyd jo. Det ene kan fungere fint på musikk men ikke på film, umuligt å si noe om før man har prøvd.......
    Home Theater Speaker Placement Guide

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, litt vanskelig å si, men skal de henge på sideveggen vil den på siden med skrå være såpass langt fremme at den vil være ca ved bordet og skråen vil skjerme lyden.

Mulig jeg skal ekspermentere med XTZene mine litt først - ser jo at RSFX ligger på 5500 paret.

Takker for hjelp så langt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nede i stua har jeg et par små System Audio monitorer. De har jeg hengt på bakvegg, men med fronten mot midten. Synes det fungerer bra hos meg. Den ene henger i et hjørne og den andre midt på en laaaang vegg, men effekten blir bra allikevel.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om jeg tok den helt, henger de på bakvegge og spiller rett mot hverandre - altså i veggens lengeretning?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da er jeg back home på hybelen og har tenkt litt;

Liggende her har jeg 4 XTZ-satelitter som i bunn og grunn spiller ganske bra, og sannsynligvis bra nok for bakhøyttalere - dog uten punch.

Dersom jeg skal ha dem som bakhøyttalere - altså 4 stk. har jeg da to bak meg og en på hver side? Isåfall vil de på sidene stå litt lengre frem enn lytteposisjonen og på høyre side i bilde ved "skråen" vil jo selve skråen skygge for mye av lyden - er det problematisk?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har laget to bilder med hvordan det vil se ut med 4 x XTZ - har laget de røde for oppmerksomhetens skyld - er egentlig hvite og relativt estetisk utformet.

Som dere ser vil de to på sideveggene skyte rett mot hverandre litt fremfor sitteplassene og de bak vil være litt "skjeve" i forhold til frontene, men frontene må stå der de står - give or take 30 cm - pga ovn i hjørnet mellom dør - anlegg.

Hva tenker vi? Nå gjenstår det bare å finne en måte å føre kablene elegant på.

Ser dette dumt ut?

Vil en receiver korrigere inn den litt skjeve plasseringen?

Vil det være negativt for lyden del at sidehøyttalerne er litt foran sweetspot? Vil de ødelegge illusjonen?

Hvordan ser det ut med høyden på bakhøyttalerne? For høyt på vegg?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Jeg vet ikke om jeg tok den helt, henger de på bakvegge og spiller rett mot hverandre - altså i veggens lengeretning?
    Det stemmer!

Synes dette fungerer veldig bra hos meg.

Når det gjelder 4 stk. XTZ, så ville jeg kanskje fått de litt lenger ned(60cm over ørehøyde) og de 2 som henger helt på sidene bør henge rett ved siden eller litt bak lytteposisjon. Ville lagd meg noen enkle stativer og testet litt forskjellige plasseringer med 4 stk. Tror det kan bli bra lyd med 4 hvis du kan kalibrere avstanden til hver høyttaler hver for seg.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg, men skal jeg har på sidene så blir jo det vanskelig med skråen hvis ikke må de ned under ca 70 cm fra gulvet under skråtaket. Jeg får prøve å eksperimentere litt. Vil helst ha dem litt opp så de ikke er like iøynefallende - er jo stua tross alt

Holder på å pakke ut litt stæsj nå så jeg skal teste litt i helga.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •