Dali Ikon 6 og Thule

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Ikon 6 og Thule

Ønsker meg et rent stereo-oppsett til min nye stue (ca 25 kvm). Jeg vil bruke anlegget til både musikk og film, men i hovedsak musikk. Hører mye på ambient, chill-out osv. samt endel piano-pop (Coldplay, Keane, Pet Shop Boys).

Vurderer denne kombinasjonen:

Dali Ikon 6 (høytaler)
    Thule IA150B (forsterker)
    Thule DVA150B (CD/DVD spiller)

Teoretisk skulle vel den "varme" Thule forsterkeren gå godt sammen med den litt "spisse" diskanten til Ikon 6? ...Eller?

Kommentarer eller andre forslag til komponenter? (totalpris max 30 grand)

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ett bra oppsett der faktisk, så det skal du ikke skamme deg over. Er en fordel å høre på dette oppsettet, se om det passer deg i hvertfall. De sier selv på klubben at Thule er en god match til Ikon, selv har jeg Denon og den er kanskje helt lik men den varme lyden er der i hvertfall.

Ta deg en tur og sjekk ut sakene.....

Cambridge er også fine greier, den 840 forsterkern er visst verdt å sjekke ut...

Håper du finner noe som smaker...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for innspill Roger W

Har hørt mye bra om Cambridge 840C...også at de har en veldig naturlig og lite farget lydsignatur. Stemmer det?

Er litt redd for at Cambridge + Dali Ikon blir litt for skarpt og skrikende? Noen erfaringer på dette?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan liker du B&W sine høytalere?? vil du ha en skikkelig detaljert, klokkeklar lyd, så vil jeg svært sterkt anbefale deg å høre kombinasjonen B&W DM683,(10k) lyngdorf cd spiller(10k) og lyngdorf SDAI 2175(10K).
    du bør selvsagt ut med ca 3k i tillegg for å kjøpe signal og høytaler kabler, men kjøper du dette så får du et skikkelig kanonbra stereoanlegg.

test av CD spiller: http://www.hifiklubben.com/files/tes...ino_200603.pdf

test av den rene effektforsterkeren 2175: audiophile.no

fant ikke noe test av den integrerte men de har samme effektforsterker så det skulle gå ut på ett.

kan bare si at denne kombinajonen her er sykt bra. skulle du kjøpt denne spilleren og forsterkeren for 1 år siden måttte du betalt mellom 35 og 40k.
    kjøper du dem samlet nå får du dem for 20k mot 27k som du egentlig skulle betalt hvis du kjøper dem hver for seg.
    kan bare råde deg sterkt til å hvertfall høre på dette før du bestemmer deg for noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for innspill goldeneagle!

Jeg har tidligere vært på HFK og hørt på B&W DM683, B&W CM7 og Dali Ikon 6. Disse ble alle koblet opp med en Denon PMA1500.

Må bare si at jeg likte lyden av Ikon 6 meget godt! Den åpne og luftige følelsen fikk jeg ikke helt med B&W høytalerne... Synes CM7 var detaljert og varm, dog uten diskanten til Ikon 6. Mens DM683 fremstod for meg som litt lukket og litt lite tydelig i diskantområdet, men med presis bass. Men dette var altså med mine ører!

Ellers synes jeg Denons PMA1500 var litt FOR skarp og lys på Ikon 6...Og kanskje ikke sprek nok til å få fullt utnyttet DM683??? :???:

Den Lyngdorf "pakken" du skisserer koster vel 27k nå...? Tilbudet på 20k er nok forbi - står ihvertfall ikke noe om det. Hvordan vil du beskrive lydsignaturen til Lyngdorf generelt?

Ellers har jeg hørt mye bra om Primare forsterkere også. Erfaringer med denne?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Colombus
    Jeg har tidligere vært på HFK og hørt på B&W DM683, B&W CM7 og Dali Ikon 6. Disse ble alle koblet opp med en Denon PMA1500.

Må bare si at jeg likte lyden av Ikon 6 meget godt! Den åpne og luftige følelsen fikk jeg ikke helt med B&W høytalerne... Synes CM7 var detaljert og varm, dog uten diskanten til Ikon 6. Mens DM683 fremstod for meg som litt lukket og litt lite tydelig i diskantområdet, men med presis bass. Men dette var altså med mine ører!

Ellers synes jeg Denons PMA1500 var litt FOR skarp og lys på Ikon 6...Og kanskje ikke sprek nok til å få fullt utnyttet DM683??? :???:

Den Lyngdorf "pakken" du skisserer koster vel 27k nå...? Tilbudet på 20k er nok forbi - står ihvertfall ikke noe om det. Hvordan vil du beskrive lydsignaturen til Lyngdorf generelt?

det tilbudet har egentlig aldri vært skrevet ned noe sted og jeg kan ikke tro at de har sluttet med det, da de har hatt det ihvert fall 4-5 mnd som jeg vet om uten at det har stått på internett. det som er med lyngdorf er at den ikke har lydsignatur som de fleste andre forsterkere. det du putter inn får du likt ut igjen. den er utrolig detaljert både på godt og vondt, helt fri for støy.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Colombus

...

Denon PMA1500 passer nok veldig MYE bedre til Ikon6 enn de andre to høyttalerne her, slik at denne testen var litt urettferdig i utgangspunktet.

Primare I21 har jeg testet til CM7. Til disse høyttalerne hadde jeg også hjemlån på Rotel 06, Shanling, Thule IA150B og Arcam A90 i sammenlikning med min gamle Densen DM10. I tillegg har jeg hørt dem med Denon PMA1500 og Cambrigde 740 i butikk. Hvis jeg skulle rangere disse: 1. Arcam A90, 2. Densen DM10, 3. Primare I21, 4. Thule IA150B

Min subjektive konklusjon var at Primare var i særklasse best av alle jeg lyttet til under 10 lapper. Den spiller pent og kontrollert og har en veldig god bass. En litt nedtonet mellomtone syns jeg var den enste svakheten (litt som med en equaliser i V-form hvis du skjønner hva jeg mener), men nå er det også mange som liker lyden slik! Mye bedre enn Thule på studioopptak som krevde litt dynamikk (eks Depeche Mode og Pink Floyd), mens Thule passet best til litt mer live-preget musikk (eks Travelling Wilburys og akustisk Neil Young).
    Primare var uansett sinnsykt mye bedre enn Denon, Rotel og Cambrigde i mine ører, og på alle måter verd den lille prisforskjellen fra disse forsterkerne i 6-7000-kronersklassen!

Jeg blir ikke forundret om f,eks I21 og Ikon6 er en bra kombinasjon. Jeg anbefaler uansett at du tester før du kjøper. Ikon6 er lys i toppen, og forsterker må velges med omhu her.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for veldig informativt svar Gimsegutten! Jeg leste tråden din om jakt på riktig forsterker. Tar med meg mange av dine erfaringer når jeg selv skal sjekke ut forsterker/høytaler kombo.

Vil ikke si at jeg er 100% låst til Ikon 6, men det skal en ekstrem god lytteopplevelse til for at ikke blir denne høytaleren... dermed blir det snakk om å finne riktig forsterker til Ikon 6.

Shortlisten består nå av følgende alternativer:

- Lyngdorf SDAI2175 (10k. For "hard" og "digital" lyd til Ikon 6?)
    - Thule IA150B (12k. Gir den "value-for-money"? Blir den FOR varm i lydsignaturen?)
    - Primare I21 (9k. Er den sterk nok til å få maks ut av Ikon 6?)
    - Xindak XA-6950 (7k. Kvalitetselektronikk? driftsikker? levetid?)

Som sylfersk i hifi verdenen setter jeg stor pris på tips og kommentarer!
    ...selv om jeg har skjønt at den eneste riktige fasiten er å låne utstyret og lytte til det hjemme i sin egen stue...med egne ører :-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare si at du bør teste Ikon 6 i stua di før du kjøper, jeg opplever den som litt for lys for min del, men vi liker forskjellige ting - bare prøv før du kjøper for høyttalerne vil sannsynligvis oppføre seg annerledes i stuen din.

Det finnes også andre sjapper enn Hifi-klubben og Center-kjeden.

Hva med:
    - Monitor Audio RS6 (Hifihuset.no)
    - Kef IQ5 eller IQ7

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monitor Audio Silver RS6

Etter å ha hørt nye på Ikon 6 har jeg vel kommet til den konklusjon at den blir FOR lys for meg... En realistisk fremtidsdrøm er nok Dali Mentor 6 - men det blir nok for dyrt i denne omgang...

spm:
    Hvilke forsterkere kan passe godt sammen med Monitor Audio Silver RS6?

Jeg har blitt meget imponert over Cambridge 840A de gangene jeg har lyttet til denne - men er den en god match til MA RS6?

Håper på innspill!

Newcomer Vaden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutten av denne mnd da eg får lønn skal eg bestille Yamaha RX-V1800 sammen med MA RS6. Etter å ha hørt litt rundt, og snakka med dei på hifihuset så er dette ein veldig bra kombinasjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •