QLN Artech 6 vs 8, for lite vs for mye bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

QLN Artech 6 vs 8, for lite vs for mye bass

Etter først å både ha kjørt hjem og levert tilbake et surrondsystem av Yamaha (RX-V661, NS-555 etc), ble det enighet med fruen om at vi skulle satse på 2-kanalers noe mer godlyd istedet for å gå for surround.

Etter en runde på Hifi-klubben og HifiCenteret, endte vi opp med cd-spiller og forsterker fra H/K (970). Etter lyttetest av høytalere ble JBL TL260 svært ønsket, men da budsjettet i utgangspunktet var 10' ble 25' litt drøyt i denne omgang, får heller oppgradere senere. Derimot virket QLM Artech som mye lyd for pengene. Kun Artech 6 var satt opp, og da 8'ern kun kostet 500 mer så valgte vi denne i tro om at litt mer bass ville da bare bli bra. Varene ble betalt, og blir hentet første uka i 2008.

Men; så var jeg til svoger i går og hørte hans kombi av NAD T645 og Dali Consept 8. Synes ikke dette låt bra i det hele tatt, alt for mye bass som ødela for musikken. Og da slo det meg, har jeg valgt feil ved å gå fra Artech 6 til 8? Er det noen her som har hørt på begge, og kan gi meg noen fornuftige råd før høytalerne blir hentet og båret opp trappene?

Kan også nevne at vi hører mest på generell pop/rock, Valkyrien Allstars, Leonard Cohen etc.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En jeg kjenner har QLN høytallere tror jeg, ett par store beist med 2x10" el 12".

Var å så på film der en gang. Da han hadde en Yamaha forsterker som drev dem.

Har aldri hatt så vondt i ørene før, heller aldri på ekte konsert. Det svei fordi diskenten var helt forferdelig skarp. Jeg gikk før filmen var ferdig (Hadde sett den før da uansett)

Har ikke hørt så mye på de når han har byttet til H/K forsterker, men den Yamahaen var meget god på ett par Proson høytallere som broren hans brukte før.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke skjønne at 8tommere skal ødelegge for musikken. plassering, elektronikk etc..bare ikke rommet er 10m2

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stakk innom Hificenter kjeden for å få nye høytalere til stereoen for et halvt år siden. Hadde i utgangspunktet sett ut et par JBL høytalere, men siden de ikke hadde dem inne i den butikken foreslo selgeren å ta en titt på noen QLN Artech høytalere. Prøvde først 6 for så å høre på 8ern.

Må ærlig innrømme at jeg ikke hørte noe særlig forskjell på de. Det er utvilsomt mye kraft i 8ern og selgeren nevnte at i et komplett hjemmekinoanlegg med QLN artech ville behovet for ekstra sub være minimalt

Hvorvidt du har kjøpt dårlig lyd på bekostning av ekstra bass er du nok best utrusta til å svare på sjølv, men du hadde nok merka betraktlig større endringer om du hadde gått for QLN artech 12 eller noen Cervin Vega høytalere. Selv bestemte jeg meg for å kjøpe noen høytalere med litt mindre party-faktor, men jeg lurer fortsatt på hvordan det hadde blitt om jeg hadde gått for QLN...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    kan ikke skjønne at 8tommere skal ødelegge for musikken. plassering, elektronikk etc..bare ikke rommet er 10m2

Rommet der Daliene står er en del av stua på ca 15 m3 av totalt 40m3 (som ikke er delt av). Jeg forstår heller ikke hvorfor lyden ble så dominert av bassrumling på Dali'ene. Må ta en prat med svogern om han har gjort seg opp noen egen mening om dette.

Okkesom er det mulig jeg går for Artech 6, og sparer 500 i aksjefond for heller å kjøpe JBL TL260 om noen år

Eller som du skriver JølleAudio, jeg har også vært inne på tanken på at disse blir vel partyhøytalere. Skulle egentlig se på JBL Studioserien (880), men så ble jeg hekta på TL260. Men så lå disse utenfor rekkevidde, så da blir det budsjett istedet.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kollie
    Rommet der Daliene står er en del av stua på ca 15 m3 av totalt 40m3 (som ikke er delt av). Jeg forstår heller ikke hvorfor lyden ble så dominert av bassrumling på Dali'ene. Må ta en prat med svogern om han har gjort seg opp noen egen mening om dette.

Okkesom er det mulig jeg går for Artech 6, og sparer 500 i aksjefond for heller å kjøpe JBL TL260 om noen år

Eller som du skriver JølleAudio, jeg har også vært inne på tanken på at disse blir vel partyhøytalere. Skulle egentlig se på JBL Studioserien (880), men så ble jeg hekta på TL260. Men så lå disse utenfor rekkevidde, så da blir det budsjett istedet.
    Har selv QLN artech 8 og synes ikke det blir for mye bass. Og uansett, har du en skikkelig forsterker vil bassen bli stram og fin uansett. Dette er en kjempehøytaler. Bruker en Nad C372 til å drive mine, og har bare godlyd i mine ører. Bruker da en Marantz CD5001 som kilde. Mye høytaler for pengene, og tror at Artech 6 kan bli litt liten og igjen fått litt lite for pengene. Hificenteret hevder jo selv at du får mye mer igjen for pengene å kjøpe Artech 8 enn 6.. Men har aldri hørt Artech 6 selv.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han kompisen din hadde ikke noen litt "spesielle" innstillinger avbass da?
    Synes det høres rart ut at det skl bli for mye med to 8" i hver om man er måteholden med toneinnstillingene.

Har hørt Artech 12, (doble 12") og synes ikke de var hverken skarpe i diskanten eller plagsomme i bassen, men som en av dem som hadde demo sa, så er det ingen høyttaler for dem som liker jazz og klassisk.

De to forsterkerne jeg har hørt Artech 12 på er H/K HK970 og en Primare, muligens I21 den het?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Han kompisen din hadde ikke noen litt "spesielle" innstillinger avbass da?
    Synes det høres rart ut at det skl bli for mye med to 8" i hver om man er måteholden med toneinnstillingene.

Har hørt Artech 12, (doble 12") og synes ikke de var hverken skarpe i diskanten eller plagsomme i bassen, men som en av dem som hadde demo sa, så er det ingen høyttaler for dem som liker jazz og klassisk.

De to forsterkerne jeg har hørt Artech 12 på er H/K HK970 og en Primare, muligens I21 den het?
    Jeg synes iallefall det ikke blir for mye bass. Spiller veldig fint med Naden.. Har hørt at Primaren kan bli litt i mørkeste laget. Av hificeneret ble jeg anbefalt H/K 970 eller Hegel H1. Litt stor forskjell men. Gikk for Nad heller, da jeg synes H/K 970 blir for lite, og Hegelen for dyr. Angrer ikke et sekund:-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Jeg synes iallefall det ikke blir for mye bass. Spiller veldig fint med Naden.. Har hørt at Primaren kan bli litt i mørkeste laget. Av hificeneret ble jeg anbefalt H/K 970 eller Hegel H1. Litt stor forskjell men. Gikk for Nad heller, da jeg synes H/K 970 blir for lite, og Hegelen for dyr. Angrer ikke et sekund:-)
    Dette høres fornuftig ut. Ville kanskje gått for H/K, men det er mer smak og behag.

Tror ikke det "bassproblemet" du er redd for skal være noe å bekymre seg for.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres fornuftig ut. Ville kanskje gått for H/K, men det er mer smak og behag.

Tror ikke det "bassproblemet" du er redd for skal være noe å bekymre seg for.
    Ja, smak og behag. Men hørte H/K 970 på noen Yamaha NS777, og syns det kanskje ble litt knapt. I tillegg synse jeg lydsignaturen i Nad passer mye bedre for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selgeren på HFC Trondheim anbefalte faktisk ikke Artech 12 til mindre forsterkere enn Hegel H200. Men jfr selgeren låt det da visstnok meget bra.

Har selv valgt HK 970 til mine Artech 8 (ev 6). Høytalerene skal stå i en stuedel på 25m3 med trappeløsning nedover (i den grad dette påvirker akustikken, selvs avhengig av H-plassering) + åpen spisestuedel på 10 m3. Derfor trekkes jeg mest mot A 8.

I beslutningen om 6 vs 8 er også fysisk størrelse avgjørende. 8'ern er bare 8 cm høyere og 2,5 cm bredere, dog 11 cm dypere. Så jeg ser akkurat nå til å gå for 8'ern, gleder meg til neste uke :-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selgeren på HFC Trondheim anbefalte faktisk ikke Artech 12 til mindre forsterkere enn Hegel H200. Men jfr selgeren låt det da visstnok meget bra.

Har selv valgt HK 970 til mine Artech 8 (ev 6). Høytalerene skal stå i en stuedel på 25m3 med trappeløsning nedover (i den grad dette påvirker akustikken, selvs avhengig av H-plassering) + åpen spisestuedel på 10 m3. Derfor trekkes jeg mest mot A 8.

I beslutningen om 6 vs 8 er også fysisk størrelse avgjørende. 8'ern er bare 8 cm høyere og 2,5 cm bredere, dog 11 cm dypere. Så jeg ser akkurat nå til å gå for 8'ern, gleder meg til neste uke :-D
    Gå for 8'ern:-)

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men; så var jeg til svoger i går og hørte hans kombi av NAD T645 og Dali Consept 8. Synes ikke dette låt bra i det hele tatt, alt for mye bass som ødela for musikken.
    Kan det tenkes at det er plasseringen som gjør at bassen blir buldrete og for dominerende, f.eks med høyttalerne dyttet opp i hvert sitt hjørne (og med bakoverrettet bassport...?)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Kan det tenkes at det er plasseringen som gjør at bassen blir buldrete og for dominerende, f.eks med høyttalerne dyttet opp i hvert sitt hjørne (og med bakoverrettet bassport...?)
    Og i tillegg hvis du har Nad forsterker med Pre-out main in koblinger, bør du bytte disse med Tara Labs Missing link kabler. Disse gjør at bassen ikke blir så dominerende og hørbar i forhold til mellomtone og diskant.

Men bass trykket blir det samme, bare penere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Og i tillegg hvis du har Nad forsterker med Pre-out main in koblinger, bør du bytte disse med Tara Labs Missing link kabler. Disse gjør at bassen ikke blir så dominerende og hørbar i forhold til mellomtone og diskant.

Men bass trykket blir det samme, bare penere.

Hørte på Dali'ene forleden dag, det lød bedre nå. De var plassert litt lenger frem, mulig at innspillingstiden også har betydning her. Men jeg skal videreformidle tipset ovenfor.

Med det samme; jeg hadde først bestemt meg for H/K 970 - HD970 for å skape liv i Artech'ene. Selv om jeg bestilte før jul, har disse ennå ikke ankommet. Og så ser jeg i dag at HFC har pakketilbud på HK3360 - HD950:

HK3380 og HD950 stereopakke | Stereopakker | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden

Dette er 3000 rimeligere enn for 970' - komboen. Er det realistisk at denne forskjellen vil være hørbar med så lettdrevne og kanskje ikke alt for "hifi" høytalere som Artech 8? Er bedre muligheter til senere HT-oppgradering det beste argumentet for å velge 97'? Jeg har også litt lyst på radio..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på Dali'ene forleden dag, det lød bedre nå. De var plassert litt lenger frem, mulig at innspillingstiden også har betydning her. Men jeg skal videreformidle tipset ovenfor.

Med det samme; jeg hadde først bestemt meg for H/K 970 - HD970 for å skape liv i Artech'ene. Selv om jeg bestilte før jul, har disse ennå ikke ankommet. Og så ser jeg i dag at HFC har pakketilbud på HK3360 - HD950:

HK3380 og HD950 stereopakke | Stereopakker | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden

Dette er 3000 rimeligere enn for 970' - komboen. Er det realistisk at denne forskjellen vil være hørbar med så lettdrevne og kanskje ikke alt for "hifi" høytalere som Artech 8? Er bedre muligheter til senere HT-oppgradering det beste argumentet for å velge 97'? Jeg har også litt lyst på radio..
    Bedre med HK970. Eller enda bedre Nad C372 pluss en god cd spiller

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •