Klipsch RF-5 / RF-35 / RF-82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer Achillle sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch RF-5 / RF-35 / RF-82

Hva er forskjellen på disse egentlig..?
    Alle har horn og dobble 8"..
    Vet rf5 er den gamle serien, og rf82 er den nye, men hva er rf-35..?

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Achillle
    Hva er forskjellen på disse egentlig..?
    Alle har horn og dobble 8"..
    Vet rf5 er den gamle serien, og rf82 er den nye, men hva er rf-35..?
    RF-5 tilhører den gamle serien ja, men ble i likhet med RC-7 og RF-7 produsert helt frem til omtrent på denne tid i fjor om jeg ikke husker helt feil.
    Uansett var RF-5 en mye dyrere høyttaler, den arvtager er RF-63 hvilket koster langt mer enn RF-82. RF-82 er siste utgave av høyttaleren som i sin tid startet som RF-3, senere kom RF-3MkII, og til sist RF-35 før dagens modell.

I serien med den første RF-3 var det også noen semi-aktive modeller, og hvis hukommelsen min ikke er helt på jorden ble vel RF-7, RF-5 og RC-7 lansert omtrent samtidig som RF-35 kom på markedet.

Så for ordens skyld er RF-5 en langt bedre høyttaler enn RF-35, på førstnevnte er kabinett, delefilter og intern kabling på RF-7-nivå. RF-5 bruker imidlertid ikke samme horn som RF-7(det gjør imidlertid RC-7), i den høyttaleren sitter en noe mindre utgave, men fremdeles langt foran noen som helst RF-3/35/82.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    felles for disse er 1" (2.54cm) Titanium Tractrix horn,
    RF-5 bruker K-119-KB 1".

De større modellene bruker 1.25" (3.2cm) Titanium Tractrix horn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    RF-5 tilhører den gamle serien ja, men ble i likhet med RC-7 og RF-7 produsert helt frem til omtrent på denne tid i fjor om jeg ikke husker helt feil.
    Uansett var RF-5 en mye dyrere høyttaler, den arvtager er RF-63 hvilket koster langt mer enn RF-82. RF-82 er siste utgave av høyttaleren som i sin tid startet som RF-3, senere kom RF-3MkII, og til sist RF-35 før dagens modell.

I serien med den første RF-3 var det også noen semi-aktive modeller, og hvis hukommelsen min ikke er helt på jorden ble vel RF-7, RF-5 og RC-7 lansert omtrent samtidig som RF-35 kom på markedet.

Så for ordens skyld er RF-5 en langt bedre høyttaler enn RF-35, på førstnevnte er kabinett, delefilter og intern kabling på RF-7-nivå. RF-5 bruker imidlertid ikke samme horn som RF-7(det gjør imidlertid RC-7), i den høyttaleren sitter en noe mindre utgave, men fremdeles langt foran noen som helst RF-3/35/82.
    Stimmt!

Men RF-35 kom på markedet når RF-7, RC-7 og RF-5 fremdeles hadde vært på markedet en stund. Den er arvtager for RF3 MkII son du er inne på kakehode. Er sikkert derfor trådstarter synes det blir litt rotete

Desverre hadde det seg slik at byggekvaliteten på RF-35 ikke var av de beste, og den fikk en del kritikk for det, men den låter likevel meget bra.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker :)

Det klarnet opp i ting ja
    Har bestilt RC-7 senter og RF-7 front.
    Så som bakhøyttaler kan rf-35 være grei, får tak i de helt nye..
    Ikke så lett å få tak i rf-5 lenger..
    Eller så blir det RS-7.. Men da må jeg ha de på stativ.. veggene i stua er ikke noe særlig å skru opp høyttalere på..
    kom gjerne med flere innspill

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen er selvsagt å kjøpe enda et par RF-7 og bruke de som bakhøyttalere

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

Løsningen er selvsagt å kjøpe enda et par RF-7 og bruke de som bakhøyttalere
    Det er selvfølgelig en mulighet
    Har du testet rotel på rf-7..?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvfølgelig en mulighet
    Har du testet rotel på rf-7..?
    Hadde jeg hatt litt hukommelse hadde jeg husket at det er rotel du bruker
    Ser ut som det blir det på meg og.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-7 bak er tydeligvis flere som ønsker seg. Har siklet litt på det en stund selv

Rotel fungerer bra på Klipsch, ihvertfallt de nye digitale trinnene. Transistortrinnene deres kan bli noe "heftig" på Klipsch for noen, jeg liker dog den spillestilen veldig godt. Enorm dynamikk og morofaktor, og ikke minst stålkontroll er stikkord.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt litt hukommelse hadde jeg husket at det er rotel du bruker
    Ser ut som det blir det på meg og.
    Jeg har nok fremdeles RB-1092 på mine RF-7 ja Må bare få advare deg enda en gang, RF-7 tar laaaang tid å spille inn, så har du muligheten til det er det bare å stue dem vekk i en garasje og la dem ete watt i en uke eller to før du setter dem inn i oppsettet.
    Men når de først er innspillt og serveres med dugelige mengder effekt...

Gamle RF-3 røsket i hyssingen de også(er dog litt røffere i kantene enn RF-35), men RF-7 som bakhøyttalere lukter det kraftig ballesparkende hjemmekino av
    Og der kommer innspillingen inn igjen. Mange liker å mase om hvor lang tid det tar før hornet løsner, jeg vil faktisk påstå det er basselementene som er verst i så måte, men når de først løsner skikkelig blir RF-7 plutselig den heftigste høyttaleren på denne siden av Array 1400.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig!

Her tok det om lag et år før de virkelig løsnet, og det var da snakk om meget markante forskjeller i lydbildet

Jeg hadde dem faktisk stående å spille kontinuerlig i et halvt år, dvs de stod ikke stille på et halvt år og spilte døgnet rundt med hensikt. Grunnen til dette var at jeg fikk noen hint om at de hadde lang innspillingstid på om lag 1000t eller mer. Det sier seg selv at det tok lengre tid hos meg, men hvilken payoff.......! De liker også å bli "blåst" litt iblant.
    '
    Det er helt enormt hva disse høyttalerne tåler og er i stand til........

Jo mer jeg hører på dem jo mer får jeg lyst å prøve Klipschhorn......og ikke minst et skikkelig kraftig røroppsett på RF-7, de krever mye strøm for å trives, og med rør koster det desverre meget

Det er høyttalere man virkelig blir glad i!

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok fremdeles RB-1092 på mine RF-7 ja Må bare få advare deg enda en gang, RF-7 tar laaaang tid å spille inn, så har du muligheten til det er det bare å stue dem vekk i en garasje og la dem ete watt i en uke eller to før du setter dem inn i oppsettet.
    Men når de først er innspillt og serveres med dugelige mengder effekt...

Gamle RF-3 røsket i hyssingen de også(er dog litt røffere i kantene enn RF-35), men RF-7 som bakhøyttalere lukter det kraftig ballesparkende hjemmekino av
    Og der kommer innspillingen inn igjen. Mange liker å mase om hvor lang tid det tar før hornet løsner, jeg vil faktisk påstå det er basselementene som er verst i så måte, men når de først løsner skikkelig blir RF-7 plutselig den heftigste høyttaleren på denne siden av Array 1400.
    Ser ut som jeg får tak i ett sett med RF-5 brukt nå, så da blir det nok bra.
    Klar over at innspillings tiden er lang, vor i ett hus ute på bygda, ås de kan stå i stua og spille 5 kanals stereo så lenge jeg er på jobb, strømregninga vil sikkert ikke like det men, hehe.
    Nå er rc-7 og rf.5 b rukt da, men skal ikke være mye spilt på, så sikkert ikke spilt inn. RF-7 er demo høyttalere, så ikke alt for mye brukt de heller.
    My bytte til 16 amp sikring i stua ser det ut til, har 10 amp nå.
    Sikler på en McIntosh 275 til stereo oppsett..
    Noen som vet hvordan det er å kjøpe disse i USA, med tanke på 120/240 volt..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, noe hefitg fra rørland er alltid i tankene, 2x McIntosh MC275 f.eks. eller Rogue Zeus. Selvsagt blir det svært fort en meget kostbar affære, men jeg tør tippe dritfett! Problemet som jeg ser det er dempefaktoren. Min tidligere Rogue Stereo 90 er omtrent den kraftigste rørforsterkeren man får tak i før man må selge unna noen nyrer, og selvsagt matcher den ikke det helt sinnsyke draget i bassområdet som RB-1092 hamrer nådeløst ut. Men, også mye lenger opp i frekvensområdet ble det aldri så diskint og kontant som med RB-1092. RF-7 er tross alt ren to-veis, så når basskontrollen ikke var prima ble også mellomtonen skadelidende.
    Skadelidende er i dette tilfellet lik "rørklang". Låter pent, javel, men man kjøper da vel ikke RF-7 for så la dynamisk potensiale ligge "ubrukt"?

Konklusjonen jeg kom til var at man slettes ikke trenger rør for å myke opp RF-7, ferdig innspillt og elektronikkmatchet er den ikke mer skrikende enn noen annen høyttaler. Uinnspillt og med mismatch på elektronikken, samt manglende muskler låter ingen høyttaler pent, og RF-7 er over middels følsom på dette, men når det først sitter er det ingen grunn til å slenge på rør fordi man må myke opp en skrikende diskant. I så fall må det være fordi man på død og liv vil ha litt rørklang, men det kan man like gjerne få billigere(og enklere praktisk sett) i en pre eller cd-spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som jeg får tak i ett sett med RF-5 brukt nå, så da blir det nok bra.
    Klar over at innspillings tiden er lang, vor i ett hus ute på bygda, ås de kan stå i stua og spille 5 kanals stereo så lenge jeg er på jobb, strømregninga vil sikkert ikke like det men, hehe.
    Nå er rc-7 og rf.5 b rukt da, men skal ikke være mye spilt på, så sikkert ikke spilt inn. RF-7 er demo høyttalere, så ikke alt for mye brukt de heller.
    My bytte til 16 amp sikring i stua ser det ut til, har 10 amp nå.
    Sikler på en McIntosh 275 til stereo oppsett..
    Noen som vet hvordan det er å kjøpe disse i USA, med tanke på 120/240 volt..
    Et sett med RF7, RF5 og RC7 vil sparke meget godt, det kan jeg skrive under på. Ser ut til å bli et meget heftig system! Hva har du tenkt til å drive det?

Har du sett på subwoofer?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Et sett med RF7, RF5 og RC7 vil sparke meget godt, det kan jeg skrive under på. Ser ut til å bli et meget heftig system! Hva har du tenkt til å drive det?

Har du sett på subwoofer?
    Blir en rotel rmb 1095 til å begynne med, regner med jeg "blir nødt" til å kjøpe en rmb 1092 til rf-7
    Har sett på de nye hjørne subbene til klipsch, 2 av de hadde vært gromt tror jeg. men det blir ikke i dag for å si det sånn, koster kr det her og jeg er ikke akkurat milljonær

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, noe hefitg fra rørland er alltid i tankene, 2x McIntosh MC275 f.eks. eller Rogue Zeus. Selvsagt blir det svært fort en meget kostbar affære, men jeg tør tippe dritfett! Problemet som jeg ser det er dempefaktoren. Min tidligere Rogue Stereo 90 er omtrent den kraftigste rørforsterkeren man får tak i før man må selge unna noen nyrer, og selvsagt matcher den ikke det helt sinnsyke draget i bassområdet som RB-1092 hamrer nådeløst ut. Men, også mye lenger opp i frekvensområdet ble det aldri så diskint og kontant som med RB-1092. RF-7 er tross alt ren to-veis, så når basskontrollen ikke var prima ble også mellomtonen skadelidende.
    Skadelidende er i dette tilfellet lik "rørklang". Låter pent, javel, men man kjøper da vel ikke RF-7 for så la dynamisk potensiale ligge "ubrukt"?

Konklusjonen jeg kom til var at man slettes ikke trenger rør for å myke opp RF-7, ferdig innspillt og elektronikkmatchet er den ikke mer skrikende enn noen annen høyttaler. Uinnspillt og med mismatch på elektronikken, samt manglende muskler låter ingen høyttaler pent, og RF-7 er over middels følsom på dette, men når det først sitter er det ingen grunn til å slenge på rør fordi man må myke opp en skrikende diskant. I så fall må det være fordi man på død og liv vil ha litt rørklang, men det kan man like gjerne få billigere(og enklere praktisk sett) i en pre eller cd-spiller.
    Enig med deg der, hørte rf-83 med Rogue Stereo 90 hod devilej, ble ikke kjempe imponert, nå er jo det en annen klang i de en rf-7 og da men..
    Blir nok en rmb 1092 på meg etterhvert og

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir en rotel rmb 1095 til å begynne med, regner med jeg "blir nødt" til å kjøpe en rmb 1092 til rf-7
    Har sett på de nye hjørne subbene til klipsch, 2 av de hadde vært gromt tror jeg. men det blir ikke i dag for å si det sånn, koster kr det her og jeg er ikke akkurat milljonær
    Du er ikke nødt, jeg har prøvd å bare kjøre 1095 på hele systemet kontra 1090 på rf7 og 1095 på resten, og kan skrive under på at den kjører hele systemet uten pusteproblemer

Dog merket jeg naturligvis markante forskjeller når jeg satte 1090 på rf7 igjen. Hele systemet ble vesentlig strammet opp, og det låt forbasket uanstrengt og kontrollert i forhold. Den har såpass god kontroll på elementene at man fort kan begynne å lure på om det er noe gale, men det skyldes faktisk bare at den har så kontroll over det som skjer at det ikke skjer noe ukontrollert. Sløkket skrevet (jeg vet), men du er sikkert med 8)

Jeg må dog si at jeg er imponert over hvor bra 1095 er, det er helt hinsides med krefter i disse blokkene, og du vil oppleve en helt enorm dynamikk med en meget engasjerende spillestil

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Du er ikke nødt, jeg har prøvd å bare kjøre 1095 på hele systemet kontra 1090 på rf7 og 1095 på resten, og kan skrive under på at den kjører hele systemet uten pusteproblemer

Dog merket jeg naturligvis markante forskjeller når jeg satte 1090 på rf7 igjen. Hele systemet ble vesentlig strammet opp, og det låt forbasket uanstrengt og kontrollert i forhold. Den har såpass god kontroll på elementene at man fort kan begynne å lure på om det er noe gale, men det skyldes faktisk bare at den har så kontroll over det som skjer at det ikke skjer noe ukontrollert. Sløkket skrevet (jeg vet), men du er sikkert med 8)

Jeg må dog si at jeg er imponert over hvor bra 1095 er, det er helt hinsides med krefter i disse blokkene, og du vil oppleve en helt enorm dynamikk med en meget engasjerende spillestil

Får spille de inn med 1095 ihertfall da, men kjenner jeg meg selv rett må jeg nok prøve noe sprekere

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •