Passer Klipsch RF-83 til Denon AVR-4308?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Passer Klipsch RF-83 til Denon AVR-4308?

Til sommeren skal jeg pusse opp stuen og i den sammenheng har jeg planer om å gå fra stereo til surround, rett og slett pga at jeg ser mer film enn jeg hører på musikk i hjemmet.
    Nå har jeg begynt å lete litt etter komponenter. Av høytalere ser jeg for meg klipsch RF-83, RC-64 og RS-62. Subwoofer har jeg planer om å lage selv (komponenter er allerede i hjemmet, mangler materiell ). Men det jeg lurer på er om Denon 4308 vil passe til dette oppsettet.. Jeg vil helst bruke høytalerkomponenter av samme produsent da jeg har en samboer å ta hensyn til. Heldigvis vet hun ikke hvor svære surroundhøytalerene kommer til å se ut på veggen
    Vil også helst slippe unna effektforsterkere. Noen som har noen innspill til dette oppsettet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av capy
    Vil også helst slippe unna effektforsterkere. Noen som har noen innspill til dette oppsettet?
    Kjøpt mindre høyttalere eller se på en reciver med litt mer kraft en det Denon leverer. Onkyo 905 kanskje? Burde hvertfall passe bedre sammen med de høyttalerene du nevner. Har selv hørt RF-82 på onkyo 875, å det fungertet meget bra. (sammen med en litt mindre senter samt litt mindre bakhøyttalere)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo 875 drar RF7, RC64 og RS62 svært så bra alene, lydmessig kan jeg anbefale den varmt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig mulig.. men 4308 har 2X HDMI ut. da slipper jeg å patche om eller skaffe med switch når jeg får en pj hengende i taket. har lyst på Sony black pearl (VPL-VW60). -ja, det er gjerne et dårlig argument

men har vært litt snakk om hvor lettdrevet RF-83 er, samtidig som at 6X8" krever mye når de skal begynne å bevege på seg. vil 170W være nok?

edit: ser nå at 905 har 2XHDMI. skal kose meg med litt lesestoff om denne.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ingen

ingen receiver drar rf83 slik den skal drives,kjøp deg en effektforsterker uansett

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt RF-35 (RF-82) med 2 x Oberon 6.1 og noe elektrocomp greier. Det spiller HØYT og med stålkokntroll. Receivere er stort sett ikke egnet for så mye mer enn frokosthøyttalere, selv ikke i prisklassen 20k.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    JReceivere er stort sett ikke egnet for så mye mer enn frokosthøyttalere, selv ikke i prisklassen 20k.
    Enn største HK?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt den største HK på RF-63 og det kunne jeg fint ha levd med. Nå har jeg Oberon 6.1, og det spiller sef. med bedre kontroll og lydtrykk, men hvis du ikke er nødt til å spille idiothøyt så går det bra med en stor HK.

Jeg har også prøvd å drive dem med min Denon 3806, det ble ikke bra...

Rf-83 er ikke lettdrevne, men har en høy følsomhet!

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har spillt RF83, RC64, og 4 RS62 med 4308 og det gikk fint. Men det går selvfølgelig enda bedre med effektforsterkere. Ikke noe prob å drive de med bare 4308...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av capy
    Til sommeren skal jeg pusse opp stuen og i den sammenheng har jeg planer om å gå fra stereo til surround, rett og slett pga at jeg ser mer film enn jeg hører på musikk i hjemmet.
    Nå har jeg begynt å lete litt etter komponenter. Av høytalere ser jeg for meg klipsch RF-83, RC-64 og RS-62. Subwoofer har jeg planer om å lage selv (komponenter er allerede i hjemmet, mangler materiell ). Men det jeg lurer på er om Denon 4308 vil passe til dette oppsettet.. Jeg vil helst bruke høytalerkomponenter av samme produsent da jeg har en samboer å ta hensyn til. Heldigvis vet hun ikke hvor svære surroundhøytalerene kommer til å se ut på veggen
    Dette kommer an på hvordan du bruker suben din. Setter du alle høyttalerene til small og deler på 80Hz burde du ikke møte noen problemer med en 4308. Det er først når du kommer under 80Hz at de fleste forsterkere (også effekttrinn) virkelig må jobbe. Med en god sub som er godt integrert vil dette spille utrolig bra på hifi helt ned til 20Hz. På film er det ingen grunn til å sette noen av høyttalerene til large uansett så lenge du har en sub i hus.
    Du har alltid muligheten til å teste et effekttrinn i ettertid for å se om du kan hente enda mer ut av Klipschene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    di sier at du må ha en mer venlig forsterker en h/k til å drive klipsch. klipsch trenger en forsterker som har go diskant. denon å klipsch er en god kombo, men du klarer ikke å spille di ut å ha maks kontroll. men med h/k kan klipsch bli veldig skarp i diskanten. mitt råd er Denon som forforsterker/forsterker til bak og center, å kjøp en god effektforsterker til frontene. elektrokomponiet eller midgard 6.1

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex Fossum
    di sier at du må ha en mer venlig forsterker en h/k til å drive klipsch. klipsch trenger en forsterker som har go diskant. denon å klipsch er en god kombo, men du klarer ikke å spille di ut å ha maks kontroll. men med h/k kan klipsch bli veldig skarp i diskanten. mitt råd er Denon som forforsterker/forsterker til bak og center, å kjøp en god effektforsterker til frontene. elektrokomponiet eller midgard 6.1
    Anbefaler du EC og Oberon fordi du mener disse har samme lydsignatur???
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes faktisk Parasound A21 var gromt på RF-83 Gliste godt da gitt! Tror ikke kona blir så glad når du kommer hjem med en sånn. Den er et beist på 30kg om ikke mer! :-D Men fytti grisen å Parasound får det til. Hørt noen høyttalere på Parasound, og opplevde aldri noe dårlig eller kjedelig lydbilde der. Da settes Klipsch Rf-83 først i rekka faktisk. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vært å sett på RF-83 nå. siden det var lille julaften lot jeg selgeren få slippe å koble de opp, det er jo enda lenge til jeg for alvor skal begynne å se på, og ikke minst høre på høytalere og et eventuelt kjøp. Ellers så de større ut enn det jeg tenkte, og like kjedelig som Dali 8008, som jeg har nå. i alle fall med elementene tildekket. Jeg ble annbefalt å kjøre frontene med effektforsterker eller monoblokker, så dette føler jeg går igjen. problemet blir vel at det fort koster 15 000+ ekstra... brukt er kanskje ikke så dumt når det gjelder monoblokker, ikke så mye å skru på = ikke så mye som kan bli ødelagt

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følg med på brukten og et par Oberon 6.1 kan bli dine for rett over 10k. Lykke til og ha en fortsatt fin fin jul!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har sub så kan du jo like god kjøpe RF-63. Det skal i hvertfall ikke stå på evnen til å spille høyt med masse trykk da. Da har du også mere penger til effekt. Så sant du ikke kjøper høytalere som skal vaere størst mulig så kan jeg ikke se noen grunn til ikke å kjøpe RF-63. Jeg har hørt begge typene mange ganger, så jeg vet hva det går ut på. En Rf-63 med en sprek effektforsterker spiller bedre og høyere enn en Rf-83 på en reciever. MYE bedre....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg tenkte på.. om damen delvis vinner slaget og vi ender opp med 5.1 oppsett, er det mulig å brokoble noen kanaler på 4308 for å få den til å yte litt mer? Eller kaster jeg vekk to kanaler på ingenting?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske sikker på at du kan biampe frontene da.:-D Jeg prøvde å biampe senteren men det ville den ikke, mener det bare var frontene som kunne biampes. Siden den ikke ville biampe senteren ble det en effektforsterker der også.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan brokoble frontene med kanal 6 og 7 på 4308, men det gir deg ikke mer strøm i 2-kanal da du uansett bare har en trafo i receiveren.

Finner du Klipschene store og kjedelige så ta heller en titt på Monitor Audio GS20 her HI-FI Huset AS - Forsiden

Dette er en ht som leverer vel så bra dynamikk som Klipsch, er mindre med en lekker finish og har derfor enklere for å overleve sammen med kona. De er også mye lettere å dra enn RF83/63, så du kommer langt med receiveren. De fleste ht vil uansett trives bedre med et effekttrinn enn bare en receiver, men det er jo noe man kan teste ut etterhvert om man får det til å fungere greit uten
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle komme med en kjapp oppdatering her. Å kjøpe alt nytt blir nok for dyrt, så jeg har hatt meg en runde på bruktmarkedet og på eBay.

*Klipsch RF-83 er i hus de ble kjøpt for litt over halvparten av ny pris.
    *Midgard 6.1 er i hus. brukt.
    *projektorheis er i hus. kostet meg vel 4000 fra nederland. her til lands koster de jo langt over 10 000.
    *Denon 4308 er kjøpt. den kommer vel på døren innen noen virkedager. kjøpt ny.
    *subben står nå i stuen. mangler justeringer og sparkling/lakking, men den spiller temmelig kraftig, om ikke annet!

Ellers ser jeg etter klipsch RS-62 og RC-64. litt uvisst når jeg skal få råd til disse. Sony black pearl og lerret får jeg ikke råd til i denne omgang, men kanskje etter sommeren. 106" tab i gynagrey er vel ikke kommet i produksjon enda, så får vente til de starter å dukke opp i butikken. Ellers går jeg og drømmer om Parasound A51. etter at jeg måtte slå fra meg å kjøpe alt nytt, har jeg jo fått mange flere muligheter. Jeg har fremdeles håp om å komme under 100 000,- men vi får se hvordan det går etter hvert

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •