Problemer med jbl høyttalere, hva er grunnen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med jbl høyttalere, hva er grunnen?

Kopierer bare mailen jeg sendte til hifi centralen. Har ventet på svar i en uke nå så jeg begynner å miste tolmodigheten. Håper det er noen som vet hva det kan være..

"Hei!

For ca 3 år siden kjøpte jeg et par med JBL E60 høyttalere og en Harman Kardon 3470 hos dere. I ettertid har jeg kjøpt en "billig" sub av merke Xelent 10". Dette har virket helt fint til nå for et par dager siden. Det som skjedde var at jeg flytta forsterkeren til et annet sted i stua, koblet på nytt (på lik måte som tidligere), men etter en liten stund så sluttet sub elementene og mellomtonene i begge høyttaleren å virke, det var altså kun diskanten som spilte. Først trodde jeg at det kunne være den lille hjulet som det står "balance" på, dette var ikke tilfelle da den stod rett opp mellom L og R. Jeg klødde meg ett par ganger i hodet uten å finne ut hva det kunne være. Jeg kuttet derfor kabelen 10 cm lengre inn, skjærte bort kabelen på nytt. Koblet på og fyrte opp anlegget. Ingenting var forandret. Etter å spillt i 5-10 min så virket plutselig bass- og mellom elementene igjen, uten at jeg har gjort noe med anlegget eller forsterkeren. Merkelig tenkte jeg, men siden det virket brydde jeg meg ikke noe mere om det. Dette virket fint helt til når jeg skrudde på høyttalerne i dag, da virket ikke diskanten på høyre høyttaler. Bass-, mellom-, og diskant elementene virker helt fint på venstre høyttaler, men det er altså kun bass-, og mellom elementene som virker på den høyre. Subben (xelent) virker imidlertidig fint. Har prøvd å koble fra denne for å sjekke om det kan være noen forstyrrelser pga. den, men det var det ikke"

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan det ikke være dårlig kontakt på delefilteret?

mulig det ikke er loddede koblinger dær, slik var det i et høyttalerpar jeg hadde. fikk dårlig kontakt på diskanten, åpnet å fant ut at koblingen holdt på å løsnet.

mvh
    stian

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt dårlig kontakt mellom øvre og nedre høyttalerterminaler. Stram alle tilkoblingene bak på høyttalerene.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, her var det mange gode tips på kort tid

Prøvde å stramme koblingene bak høyttalerne uten hell. Dette var kun tilkoblingene som går fra forsterker til høyttaler, men det var kanskje ikke disse du mente?
    Angående loddinger på delefilter, hvis det skulle vise seg å være rett, er dette noe som kan gå på reklamasjonsretten tro? (garantien har gått ut.) Ett par høyttalere er jo tross alt bereget til å vare litt lenger enn 3 år.. Koster det mye ev. å få de reparert?

Takk igjen for gode svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    feilsøking: prøv høyttalere på annen forsterker. Prøv andre høyttalere på din forsterker. Så finner du ut hvem sin skyld det er... og så kan man jobbe videre fra det.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Oj, her var det mange gode tips på kort tid

Prøvde å stramme koblingene bak høyttalerne uten hell. Dette var kun tilkoblingene som går fra forsterker til høyttaler, men det var kanskje ikke disse du mente?
    Såvidt jeg kan se, er det mulighet for biwiring på dine høyttalere. Da har du noen terminaler som ligner på de under. Det er da viktig at alle 4 tilkoblingene er skikkelig tilskrudd. Det er mulig du har gjort dette, jeg sier det bare for sikkerhets skyld.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frode: Jepp, skrudde igjen de.

Skal prøve å feilsøke med andre høyttalere =)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips:
    Skru av forsterkeren, ta av høyttalerkablene fra terminalen bak på høyttaleren, skru løs terminalen, og sjekk om ledningene på innsiden av terminalen er løse. Det er større sannsynlighet for at de har løsnet i skruinnfestingen der, enn at loddingen på delefilterene har løsnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Tips:
    Skru av forsterkeren, ta av høyttalerkablene fra terminalen bak på høyttaleren, skru løs terminalen, og sjekk om ledningene på innsiden av terminalen er løse. Det er større sannsynlighet for at de har løsnet i skruinnfestingen der, enn at loddingen på delefilterene har løsnet.
    Sjekket dette, men de satt godt.
    Det var nok bare pga. min egen feil i dette tilfellet. Når jeg dro ut forsterkeren så løsnet det en grønn ledning. Lot forsterkeren stå ute av tv-benken, skrudde til den grønne mens forsterkeren stod ute av tv-benken og da virket alt sammen slik det skulle Er rett og slett pga. en for liten tv-benk at dette skjedde siden jeg må dra ledningen samtidig mens jeg dytter forsterkeren inn. Måtte vært litt uheldig å dratt for hardt/feil på en eller annen måte. Uansett så virker det nå, så jeg er happy og musikken står på for fullt Takk for hjelpen alle sammen!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleden ble desverre kortvarig

Nå har jeg gått over alle koblingene bak, og alle sitter slik de skal. Problemet nå er dog litt forandret. Det er kun diskanten som virker på begge høytallerne. Bass og mellomtone er helt borte.

Jeg har fortsatt ikke fått svar på mailen jeg sendte heller. Tommel ned på kundeservicen hos hifi center kjeden tr.heim.

EDIT:
    Uten at jeg var borti noe som helst og slo på forsterkeren bare for morro skyld virket alt som det skulle

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •