Hva skal jeg stappe bak i mine Dynavoice F6?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skal jeg stappe bak i mine Dynavoice F6?

Hei!

Jeg har fortstått det slik at man får bedre lydbilde av å putte noe isololasjon bak i høytalerne for å fremheve mellomtone og diskant på disse høytalerne. Jeg er ikke noe særlig kløpper på lyd, så det hadde vært fint om noen gav meg noen tips på hva de mener er best å gjøre.
    Skriv gjerne erfaringer du selv har hatt med å støffe de bak

Og er det noe jeg kan gjøre for å hindre at lyd vandrer oppover (bor i kjellerleilighet), utenom spikes? Jeg så et bilde av en fyr som hadde satt noe plastikbelegg under en betongplate OG spikes under noen F6. Så veldig mye ut. Hvilken hensikt har det? Bedre lyd eller?

På forhånd takk for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk en sokk, en teppebit eller noe annet for å tette hullene. hvis du ikke hører forskjell kan du bare ta de ut igjen, for du får mer bass uten. ang. betongplaten og plastikken så er nok dette en måte å isolere ht fra underlaget og dermed unngå forplantning. men spikes er nok den enkleste løsningen, evt. dempematter.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør nevnes at jeg har en egen sub, så om det blir mindre bass fra F6'ene går det greit liksom.
    Jeg vil helst unngå spikes da det er så stress å stabilisere igjen hvis noen er borti dem, hadde på suben før..

Så en sok gjør susen?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skummgummi fra en gammel madrass.

Enkelt å forme så de passer perfekt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis jeg ikke har det?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du problemer med lyd der vandrer opp i leiligheten over slutter du å bruke subwoofer.
    Kan overhodet ikke se hvad det skulle hjelpe på lyden om du fylder bass refleksrøret med en sokk når du likevel har subwoofer.
    For bedre lyd plaserer du dine høyttalere lengere ute på gulvet og vekk fra hjørnerne, da får du bedre lyd. Eksperimenter med dybden av rommet dividert med 1/7,1/5 eller 1/3. Her plaserer du fronten av høyttalerne, målt fra ute fra bakveggen. Eksperimenter da med avstanden til sideveggene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått forståelse av at det blir bedre lyd i høytalerne når de blir støffet bak, etter hva jeg har lest diverse steder.

Vil gjerne at de som har erfaringer med dette gir lyd

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok en svamp, delte den i to og satt en halvdel inn i den øverste porten på hver høyttaler. Jeg liker å tro at jeg hørte forskjell, men jeg gjorde det nok ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bare en port og ikke begge?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andrenalin
    Jeg har fått forståelse av at det blir bedre lyd i høytalerne når de blir støffet bak, etter hva jeg har lest diverse steder.

Vil gjerne at de som har erfaringer med dette gir lyd
    Ikke tro på alt du leser. Hvorfor prøver du ikke bare med en madras eller noe annet da....
    Jeg satte to hele A-Batts med rockwool bak mine høyttalere, hørte ingen forskjell overhodet, ikke målte jeg noen forskjell heller...flyttet jeg høyttalerne derimot 1/2 meter lengere frem var der stor forskjell, høyttalerne forsvant, lydbildet blev meget dybt og bredt.
    Høyttalere og rom skal spille sammen, derfor er korrekt plaseringen av høyttaleren i rommet det aller første du skal jobbe med hvis du er interesseret i bedst mulig lyd. Din egen plasering er også viktig, ikke lytt til musikk med hodet tett på frontveggen, lyden er som regel mye bedre om du flytter en del frem.

Når du setter skum i bass portene lager du høyttaleren til trykkammer, dermed ruller bassen hurtigere av. Ved én port stoppet ruller den ikke av så tidligt som ved begge porter stoppet. Bassen skulle da få en annen karakteristik, men jeg tviler på du hører det så mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke liker spikes, kan du bruke dempeføtter av gummi. Eller en dempeplate. Evt. et håndkle/teppe eller noe annet mykt under sub og høyttalere.
    Et lite tips til hvis du ønsker å optimalisere lytteopplevelsen. Slå av subben når du eksprimenterer med å tette bassrefleksrørene, justerer høyttalerposisjon osv. Da blir det mye lettere å høre hva som låter best. Når du føler du er fornøyd, slår du på subben igjen å finner beste plassering til den også

Dette med optimal plassering er viktig. Men akk så tidkrevende...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også lest dette med å fylle i bassportene på F6. Ikke er jeg noen lydkjenner og var veldig skeptisk til hele greia. Snakka så med min bror som virkelig er en lydfantast og han anbefalte meg å prøve med ullsokker. Var å fant frem 2 par hjemmestrikkede ullsokker og putta inn i begge portene på hver høyttaler. Ble veldig overrasket over den forskjellen som var, fikk straks mye bedre lyd ut av høytalerne. Så løsningen ble å dele et par ullsokker i to på langs, rulle de i hop og legge inn i begge bassportene på F6en. Jeg kjører også med sub så den er ikke noe argument. F6en er litt hardt satt opp på bassen, det er vel det som er årsaken til at lyden blir såpass mye bedre... Er du like skeptisk som jeg var, finn frem et par ullsokker og prøv deg frem, det koster jo minimalt.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Dynavoicene selv, og jeg tok en tur på Kid Interiør og spurte om å få "kjøpe" en bit skumgummi av dem, for å stappe inn i bassportene. Ettersom det ikke ble store biten, betalte jeg ingenting (hyggelig service ). Jeg skjærte så til bitene store nok slik at jeg måtte klemme de godt sammen før jeg puttet de inn, og de tettet da bassportene på en utmerket måte. Og jeg opplevde en stor endring av lydbildet. Alt ble mer kontrollert, og bassen ikke for buldrete, så da gikk det fint å høre jazz og visesang. Derimot når jeg satte på litt dunke-dunke musikk eller sku se film, var det mest riktig å tette kun en av portene på hver høyttaler. Dette for å få litt ekstra moro-faktor Det skal legges til at plassering av høyttalerne, og ikke minst selve rommets form, er dramatisk for å oppnå den rette lyden. Her opplever vi alle ulikt fordi vi har ulike rom, så jobb litt med dette. Og drop suben

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gidder ikke nappe ut og putte inn, derfor har jeg begge portene plugget. Så tar suben over der jeg virkelig trenger bass...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    jeg opplevde en stor endring av lydbildet. Alt ble mer kontrollert, og bassen ikke for buldrete, så da gikk det fint å høre jazz og visesang. Derimot når jeg satte på litt dunke-dunke musikk eller sku se film, var det mest riktig å tette kun en av portene på hver høyttaler. Dette for å få litt ekstra moro-faktor

Tettet du portene oppe eller nede?

Har F selv, og jeg har stappet noen gamle sokker inni portene, men jeg syns at diskanten blei litt skrikende:???:

Lure på om jeg bare skal ta vekk de øverste sokkene, og beholde de som er neders i portene.

Men det er vel ikke skille mellom portene oppe og nede heller? Så bassen stikker vel av ut oppe kansje??

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andrenalin
    Jeg vil helst unngå spikes da det er så stress å stabilisere igjen hvis noen er borti dem
    Hva med tre istedet for fire spikes under hver høytaler da?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da sokker i begge mine porter, ikke antydning til at diskanten er skrikende. Kommer vel litt an på hvor mye diskant du forer den med det... Uansett, her er vel ingen fasit. Du får prøve deg frem tette oppe, tette nede, tette begge... flytte høytalere litt frem litt tilbake. Eneste det egentlig koster er å ta seg tiden til å prøve.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •