Frosne høyttalere lyder kaldt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frosne høyttalere lyder kaldt!

Tenkte jeg skulle dele dagens erfaring med dere i dag. Driver og tester et høyttalersett om dagen (små, lukkede satelitter med sub), og tenkte jeg skulle teste disse mot mine gamle Dali 2A, som er en god, gammel lukket stativhøyttaler som jeg husket lød svært oppløst og fint i forhold til prisen.

Hadde bare 2-3 timer til rådighet for denne testingen og var utålmodig med å komme i gang. Opp med høyttalerne på stativene og inn med CD. Resultatet var en kald, boksete gjengivelse uten fundament i bassområdet. Syntes det var rart, siden jeg tidligere husket disse som ganske gode i bassen i forhold til størrelsen. Byttet litt fram og tilbake mellom de to settene og hørte på forskjellig musikk.

Etter omtrent 2 timers lytting syntes jeg plutselig at lyden i Dali-høyttalerne var mer som jeg husket dem: God balanse i hele lydbildet og en tight bass med en pen avrulling nedover.

Det er tydelig at lang tids lagring i kald kjeller (rundt 4-5 grader) ikke akkurat hadde gjort underverker. De trenger rett og slett oppvarming og ny innspilling før de igjen lyder bra.

Konklusjon: Høyttalere som er kalde må varmes opp, og langtidslagrede høyttalere spilles delvis inn på nytt før de lyder optimalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 velkjente fenomener.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    2 velkjente fenomener.
    Sikkert, men det er ikke så ofte jeg tester det. Det er ihvertfall morsomt å høre forskjellen. Kan jo hende at det var noen som ikke har tenkt på/hørt om det...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har alltid synes det har vært bedre lyd når jeg har fyrt i peisen (pleier å være på kvelden) ofte med kompiser på besøk, men har alltid tenkt at det har vært den hyggelige atmosfæren osv som har spilt inn synes faktisk at anlegget alltid låter bedre om kvelden ellers så må jeg spille igjennom et par cder før det kommer seg helt (står nesten alltid på), vet ikke om alt dette er noe placebo shit, men så lenge det låter bedre i mine ører så

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    2 velkjente fenomener. :)
    Sikkert, men det er ikke så ofte jeg tester det. :D Det er ihvertfall morsomt å høre forskjellen. :D Kan jo hende at det var noen som ikke har tenkt på/hørt om det... ;)

Ikke? Jeg fryser til stadighet ned høyttalerne mine, for så å varme de opp igjen..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    synes faktisk at anlegget alltid låter bedre om kvelden
    Det er jo en utbredt oppfatning at lyden blir bedre om kvelden på grunn av at det visstnok er mindre støy på strømnettet da. Så det er ikke sikkert det bare er psykoakustikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kanskje sant det, men hvor store forskjeller skal slike ting gjøre? har ikke så veldig mye tro på sånn egentlig (kanskje fordi jeg har ofte problemer med å høre forskjeller der "ekspertene" mener de hører forskjell) tror det kan ha noe mer med sinntilstanden, at man er avslappet og har det hyggelig. Er kanskje litt trøtt, som gjør at man er litt sløvere og kanskje ikke oppfatter alt(feil o.l.) like godt. Akkurat som om jeg setter på anlegget om morgnen og er trøtt og litt dårlig humør synes jeg det kan låte dritt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Bærum
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være kjiipt å invistere i skikkelig bil Hi-Fi her oppe i kalde nord.
    Hele vinteren har jo høytalerne mannge minus, og jeg regner med at det tar laaang tid å varme opp høytalerne i dørene. Mesteparten av året er det rett og slett kaldt!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bil egner seg så dårlig som lytterom fra før av at temperaturen neppe spiller noen større rolle.

Ellers så er det nok ikke temperaturen som utgjorde den største forskjellen hos roffe.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så er det nok ikke temperaturen som utgjorde den største forskjellen hos roffe.
    Du mener at to år i kjelleren hadde fått membranene til å "sette seg" såpass at de trengte over to timer på å spilles inn igjen? Det er godt mulig.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali mener iallefall det...står i manualen faktisk.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk klager her på jobb her om dagen også.
    Vi selger VDO Dayton on Cube multimedia.
    En kunde som kjøpte seg 2x10" for å ha i bilen.
    Kom tilbake etter en ukes tid og klaget.
    Var ute og hørte på lyden, bilen var da god og varm og lyden låt bra. Spurte han hva problemet var.
    Jo hver morgen når jeg kjører til jobb og spiller musikk er det fryktelig forskjell på lyden sa han.
    Vel ikke rart sa jeg. Bilen hans står ute og her er det 10-25 -grader om natta og turen hans til jobb var på knappe 10 min.
    Kontra. Kald forsterker. Kalde ellementer og utladet batteri hver morgen.
    Er det rart at det lyder dårliger om morgenen enn på stripa?
    neppe.
    Kjent fenomen dette.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del elementer til bil har oppheng som ikke skal forandre seg så mye ved temperatursvingninger.

Ellers vil fyring på peisen føre til ikke bare varmere, men også vesentlig tørrere luft som da har en annen lydhastighet enn fuktig luft.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også oppdaget dette den siste tiden. Jeg bor ennå hjemme, og har anlegget på gutterommet, som jeg også sover på. Dette innebærer at rommet er forholdsvis kaldt hele dagen(ca 10 grader). Når jeg da setter på musikk på ettermiddagen, før jeg har fått varmet opp rommet, spiller anlegget merkbart dårligere enn etter tempraturen har steget. Dette merkes spesielt på vokalen og bassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hører ivhertfall lett forskjell på anlegget mitt når det er kaldt/varmt. tar en stund med spilling før forsterker blir litt varm, hører da merkbart bedre lyd. (vanlig klasse AB forsterker) I bilen har jeg høyttalere med skum oppheng. Dette skal visstnok motså temperatur forandringer bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg synes er morsomt er at jeg synes det låter bedre uansett om kvelden. At det er noe med humør og sinnsinnstilling som påvirker sansene slik at jeg oppfatter lyden som bedre? kanskje noe placebo effekt siden jeg tenker slik?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skal være en del mindre støy på nettet kveldstider...
    men man har jo også mye mer sjelsro, og fokuserer mer på musikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo også mindre støy fra omgivelsene. Det er den faktoren jeg har mest tro på. Under seriøs lytting så slår jeg alltid av lyset. Lyset hos meg avgir faktisk merkbart støy.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes anlegget mitt låter aller best når jeg egentlig burde vært i seng, eller har ting jeg heller burde gjort før jeg legger meg en å høre på musikk. ops:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •