Proac D 15 eller Creek M16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Proac D 15 eller Creek M16

Hei

Jeg har nå Epos M12.2 (stativhøyttalere) hjemme. Veldig fornøyd med klar og ren mellomtone, men savner bl.a. litt tyngde i bassen.

1. Har da fått anbefalt Epos M16. Er det noen som kjenner til disse? Får ikke mulighet til å høre denne før jeg evnt. kjøper.

2. Så til Proac. Var dum nok til å kjøre en lyttetest i butikk på Proac Response D 15. Den hørtes vannvitig bra ut! Testet den imidlertid hjemme også, og det var veldig langt unna. Faktisk så hørtes Epos M 12.2'ene klarere og renere ut. Dette var veldig merkelig, synes jeg.

Anlegget hjemme er Creek EVO (både CD-spiller og forsterker), og min mistanke er at elektronikken her ikke er bra nok for D 15. Den er kanskje veldig kravstor? Noen som har erfaringer med Proac (el. evnt Creek EVO)?

3. Proacene koster jo betydelig mer enn Epos M 16, og hvis jeg i tillegg må oppgradere elektronikken, så blir det mye penger i sum.

Vurderer i så fall å oppgradere til Creek Destiny. Har lest mye bra om denne forsterkeren, men det blir jo da et vesentlig prishopp. I tillegg bør jeg vel også kanskje oppgradere CD-spilleren for å ikke gjøre skam på resten av anlegget?

Veldig glad for alle innspill. Må ta en raske avgjørelse på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg har selv ProAc D15 og har vært strålende fornøyd med dem helt siden jeg hadde de på hjemlån. Jeg kjenner dem veldig godt og har hørt et stort antall høyttalere. Hørte en gang på Epos også og det var veldig skuffende selv om de er mye billigere. Tynt...ProAc R er i en helt annen klasse.

Jeg hadde tidligere Creek Classic og det fungerte bra med ProAc. Det er ganske lettdrevne men liker kvalitet. Creek er mye god lyd for pengene! De er veldig transparente og responderer godt på elektronikken.

Er ikke Evo i svakeste laget? Men hva fungerte ikke hjemme hos deg? Hvordan er rommet og hvilke musikksjangre går det i?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar!

Godt å høre at du liker Proac'ene. Har bare hørt posivite ting om dem selv, men har ikke har funnet noen tester.

Jeg synes Epos'ene låter bra, men det er klasseforskjell opp til Proac'ene. Men det er klart, prisen er jo også en helt annen.

Jeg hadde tidligere Creek Classic og det fungerte bra med ProAc. Det er ganske lettdrevne men liker kvalitet. Creek er mye god lyd for pengene! De er veldig transparente og responderer godt på elektronikken.Er ikke Evo i svakeste laget? Men hva fungerte ikke hjemme hos deg? Hvordan er rommet og hvilke musikksjangre går det i?
    Jeg testet D 15 hjemme sammen med EVO. Lyden fra D 15 var da ikke god (relativt sett - ingen ulyder, og slår jo feks selvsagt likevel ethvert dårlig Elkjøp-anlegg osv). Det var godt trykk i høyttalerne, med rimelig tyngde også i bånn. Men lyden var ikke veldig klar, det var overraskende vanskelig å høre detaljer. Det var nesten slitsomt å lytte, og jeg merket at jeg relativt raskt stoppet sporene jeg hadde tenkt å teste. Ekstremt skuffende. Og jeg hadde egentlig på forhånd "bestemt" meg for at dette var en kongehøyttaler!

Jeg switced da over til Epos. Lyden var enklere (kanskje "tynnere" som du skriver), med mindre pondus, men med en mye bedre klarhet og detaljnivå i lydbildet, og veldig behagelig å høre på. Jeg merket at jeg ble sittende lenge pg lytte fornøyd til de ulike sporene.

Så gikk jeg til butikken, og fikk koplet opp de samme D 15 på butikkens anlegg. Da hørtes de helt fantastiske ut! Det var bl.a. detaljer i en sang som jeg aldri hadde fått med meg, kunne bl.a. høre noe stemme-sampling som jeg aldri hadde hørt før med en utrolig klarhet.

1. Musikksmak

Jeg er litt altetende når det gjelder musikk. Alt til sitt bruk.

Jeg liker:
    - vokaler, som feks Eva Dahlgren, Jussi Bjørling
    - pop som U2,
    - Rap, som Pras, NWA
    - elektronisk musikk, som feks Röyksopp, Enigma, Project Gotan
    - dance/techno, som feks Culture Beat, Flawless,
    - klassisk/jazz. Har i hvert fall merket at jeg har begynt å høre en del på dette når jeg testet Epos'ene nå, særlig gitar, piano.

Jeg hører sjelden på:
    - rock, feks RagaRockers
    - hardrock, feks AC DC, Guns'n'Roses

Det jeg nok alltid har likt best ved et hi-fi anlegg, er presisjon, klarhet i vokaler og instrumenter, og detaljnivå. Jeg kjøper ikke anlegg for å kunne kjøre fullt trøkk, med dundrende bass, osv.

2. Classic eller Destiny

Så: Det er nok som du skriver - EVO er i svakeste laget. Skal jeg holde meg til Creek, blir det da spm om Classic eller Destiny.

Jeg har lest mye bra om EVO og Destiny, men hørt lite om Classic. Prismessig ligger de midt på treet mellom EVO og Destiny. Spørsmålet er om det er verd prisen å gå opp til Destiny. Har du noen synspunkter på det? Bør jeg det for å kunne forsvare å ha en så dyr høyttaler som D 15?

Og: Bør jeg da i så fall også oppgradere CD-spilleren?

Er det noe annet i samme prissjiktet du vil anbefale? Eller tror du Creek vil passe til mitt bruk? BTW: Hvilke komponenter er det du kjører D 15 på?

3. Hvor mye kan rommet ha å si?
    Jeg har anlegget i stua. Jeg har vedlagt tegning.

Tanken er å lytte fra midt i sofaen. Høyttalerne plasseres henholdsvis i hjørnet ved døren rett frem, og til høyre for TV'n. Det blir da en avstand på ca. 3-3,5 fra høyuttalerne, og noenlunde sammen avstand mellom høyttalerne.

Ulempen er at det blir kort avstand fra bakvegg til høyttalere (kan kanskje sette de 20-30 cm ut), men fra sideveggen ved hjørnet til høyttaleren blir det veldig kort avstand (kanskje 10-15 cm).

Jeg har snakket med Proac i UK, og de mener høyttalerne er plasseringsvennlige, bl.a. pga bassport under.

Hva tror du om dette oppsettet? Er det noe med disse høyttalerne som skulle tilsi at dette ødelegger lyden? Jeg tenkte litt på om det her kunne være refleksjoner fra vegger og annet som laget et bråkete lydbilde...?

På den annen siden, lyden fra Epos'ene hørtes jo klar ut (stod plasser på omtrent samme sted), men det er klart at det i disse jo er mye mindre trykk og bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyPandy99
    Takk for raskt svar!

Men lyden var ikke veldig klar, det var overraskende vanskelig å høre detaljer. Det var nesten slitsomt å lytte, og jeg merket at jeg relativt raskt stoppet sporene jeg hadde tenkt å teste. Ekstremt skuffende. Og jeg hadde egentlig på forhånd "bestemt" meg for at dette var en kongehøyttaler!
    Der er en kongehøyttaler til prisen 8) .. (jeg er ikke av dem som anbefaler ting fordi jeg har dem selv)

Skjønner ingenting av lytteinntrykkene. Ikke noe i veien med detaljer og klarhet med D15. Og de er ikke slitsommer å høre på. Høres nesten ut som det var noe feil et sted. Lytteforholdene så lite gunstige ut da de vil stå veldig nærme side- og bakvegg. Samt at lytteposisjonen er helt inntil bakvegg. Da hadde vært fristende med total ommøblering her men det er lettere sagt enn gjort, særlig om du har partner.

Jeg ville i allefall ikke godt på noen kjøp før du finner ut av det.

Det finnes knapt noen testet av ProAc response. Jeg har en sterk misstanke om at Stewart (konstruktøren) vil det slik.

Jeg falt for ProAc mest pga deres strålende mellomtone og homgenitet/naturlighet. Høyttalerne er helt borte i lydbildet og holografien er meget god. Bredt og dypt. Mellomtonen er litt fyldig som gjør at instrumenter/vokaler får god "kropp" og "henger" fint i lydbilder. Diskanten tiltrekker seg ikke oppmerksomhet med gjør det den skal. De er litt på den tilbakelendte siden og få plater blir ubehagelig. De går veldig dypt i forhold til størrelsen og gir god bass (ganske mye i forhold til størrelsen) som passer akustiske instrumneter. En smule mot det varme og dynamikken er veldig god. De responderer godt på elektronikken da de er veldig åpne. Stram og hurtig elektronikk er nok å foretrekke. De er ikke blant dem som gir mest driv/eksplosivitet i bass på rock. Trives utmerket på akustisk/vokal og elektronisk musikk. Skulle passe din smak utmerket.

Jeg byttet ut Creek Classic mot Sugden A21SE. 30w klasse A. Jeg har testet omkring 8 forsterkere. Classic likte jeg best helt til Sudgden ble prøvd. Den er spesiell :-D. Jeg har Cary 303/300. Antagelig den du hørte på hos Lyric. Hos meg låter det klart bedre enn hos Lyric. Lytterommet dere er ok, men ikke mer.

Creek Classic er ganske myk i klangen. Hør med Destiny på hifisentralen. Han har hatt classic og har Destiny nå.

Vanskelig å komme med konkrete tips da jeg ikke skjønner inntrykket. Hvordan er lydbildet når du hører på klassisk? Du hadde vel ikke koblet i motfase?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Rimelig sikker på at koplet alt riktig. Jeg er nå ganske sikker på at det rett og slett var EVO-forsterkeren som ikke var kraftig nok til å håndtere høyttalerne.

Bedre enn hos Lyric? Nice :-D

Bruker du to forsterkere?

Konklusjonen er at det nok ikke blir D 15 på meg nå i denne omgang. Det blir for mye også å skulle investere i dyr elektronikk. Vi får se etterhvert. Kanskje jeg kan få tak i noe brukt. Nå skal jeg gjøre det beste ut av det jeg har.

Ommøblering er ikke helt utenkelig Hva var det du tenkte kunne vært bra? Det hadde vært interessant info!

Utganger i rommet er: dør (rett frem), portal (høyre), to vinduer (venstre).

Andy

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyPandy99
    Hei igjen

Rimelig sikker på at koplet alt riktig. Jeg er nå ganske sikker på at det rett og slett var EVO-forsterkeren som ikke var kraftig nok til å håndtere høyttalerne.
    Men jeg får det ikke til å stemme med;

Det var godt trykk i høyttalerne, med rimelig tyngde også i bånn. Men lyden var ikke veldig klar, det var overraskende vanskelig å høre detaljer. Det var nesten slitsomt å lytte, og jeg merket at jeg relativt raskt stoppet sporene jeg hadde tenkt å teste.
    Hvis den ikke klarer å levere nok strøm skulle det bli tamt og med lite trøkk når du drar til. Kan hende det går litt utover detaljer men slitsomt skal det i allefall ikke bli.

Vel, uansett har de godt av mer kraft. Er ikke ofte de er på bruktbørsen og mine får du ikke 8-). Er nok veldig få her på AVF som har ProAc (Her skal jo folk ha lettdrevne Klipsch på 1000W mens ProAc er 4 ganger bedre enn Klipsch 8-) ). Bruker én stk Sugden.

Ville nok prøvd motsatt side, men så var det møblene da... Ikke lett..

ja du kan jo oppgradere til gulvmodellene eller gå for en sub inntil videre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •