Dali Mentor 8 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49

Tråd: Dali Mentor 8

Newcomer bladedriver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    BOMBASTISK8) helt rå 8) :twisted:

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål jeg føler passer i denne tråden: Har Mentor 8 akkurat samme diskant som Mentor 6? Jeg var og hørte på Mentor 6 i dag, og jeg ble ikke spesielt imponert.

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Et spørsmål jeg føler passer i denne tråden: Har Mentor 8 akkurat samme diskant som Mentor 6? Jeg var og hørte på Mentor 6 i dag, og jeg ble ikke spesielt imponert.
    Hybrid 28 mm softdome / 45 mm bånd i begge er det ikke?

Synes du diskanten var skarp eller hva var det?

Har ikke hørt denne selv ennå, men har fått inntrykk av at den er litt lys i klangen. Kanskje B&Ws CM9 er bedre? Litt mørkere i klangen kanskje.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    Synes du diskanten var skarp eller hva var det?
    Ja, litt skarp/kvass. Jeg syns den spilte utrolig detaljert, og vanligvis liker jeg bedre at diskanten er litt "skarp og tydelig" enn "varm og diffus". Men det var et eller annet som ikke var helt bra med den diskanten syns jeg (relativt sett, for var ingen dårlig høyttaler).

Jeg har B&W fra før, og vært utrolig godt fornøyd, men syns de er litt for tungdrevne og skal kjøpe meg noe som er lettere å få ut mer trøkk i bassen :-D Har testet Dali, Klipsch og Triangle av de aktuelle så langt, og Triangle leder overlegent Skal i hvertfall høre på Focal og Canton + muligens Kef og Anthony Gallo før jeg bestemmer meg for høyttalervalg.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker hørte du dem på, da? Mentor må matches riktig. Om du var på Hi-Fi Klubben og hørte på en kombo med Denon eller Cambridge, kan jeg forstå dine tanker. Nad M3, derimot, er en meget god kombo i mine ører...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Hvilken forsterker hørte du dem på, da? Mentor må matches riktig. Om du var på Hi-Fi Klubben og hørte på en kombo med Denon eller Cambridge, kan jeg forstå dine tanker. Nad M3, derimot, er en meget god kombo i mine ører...
    De ble spilt på Nad-utstyr :wink:
    edit: Tror det var C275BEE for å være mer presis.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde Mentor 6 tidligere, og jeg ble heller aldri skikkelig imponert i butikk. Men jeg kjøpte dem uansett og kombinerte dem med en Abrahamsen effekt forsterker og DET var andre boller. Mentor 6 var en høyttaler som imponerte meg bare mer og mer. De trenger en del timer innspillinger men etter det er de helt råe, men som nevnt: kombiner det med riktig elektronikk (noe varmtlåtende)

Mentor 6 er kanskje det beste i sin prisklasse, og Mentor 8 er akkurat samme høyttaler bare med 2x mer punch i bassen!

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående Mentor 6 så er den sikkert varmere og rundere i diskanten enn Concept 8, som jeg har nå, tror dere ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan man egentlig ikke dømme mentor8 forde man synes mentor6 var for pågående i toppen.. Mentor 8 har en dedikert mellomtone i tilegg til 2stk 8" woofere.. Noe som gjør helheten god..

Jeg synes selv parasound og cambridge er 2 gode forsterkere til så og si alt av dali faktis...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Ja, litt skarp/kvass. Jeg syns den spilte utrolig detaljert, og vanligvis liker jeg bedre at diskanten er litt "skarp og tydelig" enn "varm og diffus". Men det var et eller annet som ikke var helt bra med den diskanten syns jeg (relativt sett, for var ingen dårlig høyttaler).

Jeg har B&W fra før, og vært utrolig godt fornøyd, men syns de er litt for tungdrevne og skal kjøpe meg noe som er lettere å få ut mer trøkk i bassen :-D Har testet Dali, Klipsch og Triangle av de aktuelle så langt, og Triangle leder overlegent Skal i hvertfall høre på Focal og Canton + muligens Kef og Anthony Gallo før jeg bestemmer meg for høyttalervalg.
    Jeg hadde lignende opplevelser som dine av Mentor 6 i butikk (med NAD og Lyngdorf elektronikk). Jeg også hadde B&W fra før, og jeg var en stund innstilt på å holde meg til B&W, ganske fornøyd som jeg var. Jeg havnet imidlertid i første omgang med Ikon 6, som jeg fremdeles har, og som er så bra at jeg kommer til å beholde disse i anlegg nr. 2. Mine gamle B&W Matrix (stativer) må derfor vike. Dessuten deler jeg din preferanse for tydelig diskant. To ganger ble jeg skuffet over Mentor 6 i butikk. Diskanten/øvre mellomtone var for hard og frampå. Jeg vil ikke si skrikende eller skarp, men jeg likte absolutt ikke det jeg hørte av diskant i en ellers meget overbevisende høyttaler. Foretrakk, og foretrekker fremdeles, enkelte aspekter ved Ikon 6 sin diskant framfor mentoren sin. Jeg ble temmelig skeptisk til Mentor 6, og jeg hadde nok ikke gått til anskaffelse av denne om jeg ikke hadde ramlet over et par brukte, og jeg ellers hadde lest om andres erfaringer om at god match er helt avgjørende.

Jeg hadde som deg forsett om å prøve mange ulike høyttalere før jeg bestemte meg. Selv rakk jeg bare å få hørt halvparten av dem som sto på listen min, før jeg altså havnet med mentoren. Jeg hadde imidlertid en viss tillit til at min Marantz var av så pass god kvalitet at jeg tok sjansen på å prøve da den bød seg uten særlig risiko for å tape for mye penger. Stor var gleden og tilfredsstillelsen da det viste seg at min Marantz var en svært god match. Klangbalansen er stort sett bra. På mange innspillinger er den helt glimrende, og innspillingene skal være av temmelig dårlig kvalitet før diskanten tiltrekker seg forstyrrende mye oppmerksomhet, eller låter direkte ubehagelig/slitsom.

Du er smart om du fortsetter som du så langt har stevnet, det vil si; at du hører på flere ulike høyttalere før du bestemmer deg. I tillegg bør du ha i mente at prøvelytting i butikk eller på messe kan ha veldig begrenset verdi, slik MaW er inne på. Har du bestemt deg for forsterker, så kan det være lurt å ta med egen forsterker til butikk, eventuelt be om å få låne høttalere med hjem. Det beste er å teste i kjente omgivelser med for øvrig kjent utstyr, og gir du Mentor 6 en slik sjanse, så kan det godt hende du finner en match som gjør deg fornøyd. Mentor 6 har potensiale til å matche og belønne investeringer i god elektronikk. Endelig, så kan det være lurt å ikke kun nidlytte etter eventuelle svakheter og gode egenskaper. Forsøk å skape et avslappet forhold til høyttalerne/utstyret og se om du ganske enkelt trives med de/det gir av helhetlige opplevelser. Testlytting er nemlig noe ganske annet enn den dagligdagse lyttingen du skal leve med i tiden etter kjøp. Utstyret ditt skal ikke engang imponere deg selv, men gjøre at du får gode og spennende film- og musikkopplevelser. Lykke til!

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man klager på Mentor serien har man hørt den med feil elektronikk, det er helt klart og disse høytalerne trives best med noe som har en varm klang. Da matcher man denne høytalern riktig, om man velger noe som er nøytralt eller heller mot det lyse kan man vente seg "leven" fra diskanten. Folk undervurderer Dali og leser kun tester og tror de er så ille, men prøv dem sier jeg bare så får pipa en annen låt.

Mentor serien er kanonbra saker og anbefales til alle, selv har jeg sikla på Mentor 8 og håper en dag at jeg kan få den i min egen stue. Den er i hvertfall en høytaler jeg har høyt oppe på ønskelisten min. Håper de som er skeptiske til disse bør ta en sjans å gi dette en mulighet til å vise sitt endelig potensiale, dette er noe som rocker hensidig og gir masser av glede. Anbefales.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Rogers her. Mentor MÅ kombineres med riktig elektronikk ellers låter det platt og kjedelig, noe det gjør med de rimeligere nad forsterkerne.

Men hvis du må ha NAD, så kjør de på den nye C375. Det låter knallgøy! :-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies at Mentor 6 er litt slank i mellomtonen da den ikke har ett dedikert element for dette, men det sies også at 2-veis høyttalerne til Dali fungerer bedre enn 3-veisene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mellomtonen til Mentor 8 opplever jeg som mer fyldig og varm, på en måte større og rikere, men sammenhengen i lydbildet er bedre på 6'ern. Usikker på om det er det dedikerte mellomtoneelementet eller de store 8" som står for dette. Tror nok helst det siste. Jeg synes lydbildet blir litt usammenhengende og rotete i 8'eren. Som om elementene overspiller hverandre, om man kan si det slik. Det er liksom noe unaturlig med det. Med tanke på at Mentor 8 er såpass mye dyrere enn 6'ern er det naturlig å forvente mer enn bare sprekere bass (der leverer den dog i bøtter og spann om forsterkeriet og rommet ligger til rette for det), og jeg kan forstå at folk kan mene at rent kvalitativt kan Mentor 6 være en bedre høyttaler.

Med forbehold om at jeg er godt vant siden jeg har Helicon 800MK2 som referanse :-P

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hedon
    Mellomtonen til Mentor 8 opplever jeg som mer fyldig og varm, på en måte større og rikere, men sammenhengen i lydbildet er bedre på 6'ern. Usikker på om det er det dedikerte mellomtoneelementet eller de store 8" som står for dette. Tror nok helst det siste. Jeg synes lydbildet blir litt usammenhengende og rotete i 8'eren. Som om elementene overspiller hverandre, om man kan si det slik. Det er liksom noe unaturlig med det. Med tanke på at Mentor 8 er såpass mye dyrere enn 6'ern er det naturlig å forvente mer enn bare sprekere bass (der leverer den dog i bøtter og spann om forsterkeriet og rommet ligger til rette for det), og jeg kan forstå at folk kan mene at rent kvalitativt kan Mentor 6 være en bedre høyttaler.

Med forbehold om at jeg er godt vant siden jeg har Helicon 800MK2 som referanse :-P

Vil du si Mentor 6 er en rå kinohøyttaler da, eller kan det bli for kjedelig for en som er ute etter både raffinnement på høyt nivå pluss skikkelig morsom og feit kinolyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til filmbruk kan jeg ikke si så mye ettersom jeg kun har hørt på musikk da jeg har lyttet til de. Men jeg har ingen problemer med å se for meg at de vil være svært så gode på kinolyd, både 6 og 8. Kjedelig er iallfall ikke ordet, men det er klart, du kommer ikke unna at du må ha en solid sub hvis det skal være "skikkelig morsomt".

Vil anbefale deg å snuse litt på Helicon 400 om du har tenkt deg høyttalere i den størrelsen, da de knuser Mentor på så og si alt (unntatt metall og hardrock), og ligger forholdsvis likt i pris på bruktmarkedet, om du har tenkt å handle der. Det er absolutt ikke overkill på film, da du får mer dybde og atmosfære i lydbildet enn med Mentor.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor fungerer utmerket til filmbruk. spesielt senter kanalen er stor og stemmer oppleves med skikkelig pondus som The Thing i Fantastic 4 eller Mickey Rourke i Sin City. Mange detaljer trer godt fram i effekt og musikk bruk. Fungerer det veldig bra på hifi så fungerer det som regel veldig bra til film også. Men en skikkelig sub kommer du ikke uttenom til film

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hedon
    Til filmbruk kan jeg ikke si så mye ettersom jeg kun har hørt på musikk da jeg har lyttet til de. Men jeg har ingen problemer med å se for meg at de vil være svært så gode på kinolyd, både 6 og 8. Kjedelig er iallfall ikke ordet, men det er klart, du kommer ikke unna at du må ha en solid sub hvis det skal være "skikkelig morsomt".

Vil anbefale deg å snuse litt på Helicon 400 om du har tenkt deg høyttalere i den størrelsen, da de knuser Mentor på så og si alt (unntatt metall og hardrock), og ligger forholdsvis likt i pris på bruktmarkedet, om du har tenkt å handle der. Det er absolutt ikke overkill på film, da du får mer dybde og atmosfære i lydbildet enn med Mentor.
    Jeg har Ikon subben og den synes jeg er meget solid. Jeg savner riktignok de aller aller dypeste frekvensene da den ruller av ved 25-30 hz, men utenom dette er den knallbra synes jeg. En SVS kommer nok inn med tid og stunder.

Så komboen Yamaha - Mentor 6 - SVS kan vel kanskje bli ganske morsomt? Hehe.

Når det gjelder Helicon så vil den ikke passe meg hvis den ikke er like bra på rock og den slags da jeg hører en del på det og en del elektronisk/Pop/Dance.

Men for all del, den må høres først. Kanskje jeg liker den

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Mentor fungerer utmerket til filmbruk. spesielt senter kanalen er stor og stemmer oppleves med skikkelig pondus som The Thing i Fantastic 4 eller Mickey Rourke i Sin City. Mange detaljer trer godt fram i effekt og musikk bruk. Fungerer det veldig bra på hifi så fungerer det som regel veldig bra til film også. Men en skikkelig sub kommer du ikke uttenom til film
    Ja Mentor center er en center jeg har lest mye om. Jeg er IKKE fornøyd med Ikon centeren. Den er for liten. Store forventninger til mentor centeren da den er stor og koster 11 500 kr.

Ikon centeren sliter så utrolig med volumet på dialogene har alltid gjort hos meg. både med denon og yamaha receiver. sykt irriterende.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må påberegne LANG innspilling på Mentor / ikon...

Uansett tror jeg folk flest kommer VELDIG langt med MEntor 6, mange sier den har litt mangler i mellomtone registeret, men tror det blir litt placeboeffekt ved at den ikke har en dedikert mellomtone. Min mening om dali er at det oftest er de uten egen mellomtone som låter mest behagelig (Ikon 6, Mentor 6, helicon 400, dvs de med hybrid diskanten).

NAD 375 er en spennende partner . Men akk, det finnes da så mange flere butikker enn HFK . Krell KAV 400 ligger ofte på bruktmarkedet, den burde matche veldig bra .

EDIT: Evenutelt gå for en MArantz cdspiller :P, fytte granskauen å den kan "rydde" opp i "kvasse" høyttalere. IMPONERT! Morro .

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •