Fronter til rx-v1800 ca 10-15k,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fronter til rx-v1800 ca 10-15k,-

Hei

Etter å ha gått til innkjøp av rx-v1800 pga et meget godt tilbud er jeg nå på utkikk etter gulvstående fronthøytalere.

Etterhvert er det aktuelt å utvide til surround, men i første omgang er tanken å bruke høytalerene i stereo rett på receiveren uten ekstra effekt.

Musikk: Trance, metal og rock, men også mye diverse.
    Rom: Ca 4x8m (høytalerene må spille på tvers av rommet)
    Bruksområde: 70% musikk / 30% film/tv
    Andre merknader: Er svært ømfintlig med tanke på skarp/skjærende diskant

Er dårlig med muligheter for å få hørt på mye forskjellig i nærområdet, så er derfor litt avhengig av andres beskrivelser. Til nå har jeg fått hørt på de litt billigere KEF iq5 og Klipsch RF-82, hvor KEF iq5 var altfor lite trøkk i (logisk nok) og Klipsch som jeg på forhånd hadde store forventninger til ble litt for skarpe og masete for mine ører (kanskje litt pga dårlig lytterom).

Etter det jeg har lest meg til er Patos lyric 402 kanskje det beste alternativet utifra musikken jeg hører på og den type lyd jeg er ute etter. Det store spørsmålet er da om min rx-v1800 på 7x130w vil klare å drive disse tilfredsstillende (liker å spille litt høyt). Effektforsterker kan bli aktuelt etterhvert, men vil gjerne klare meg uten dersom det er mulig.

Noen som eventuelt har andre forslag som passer mine kriterier?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg er selv på utkikk etter nye HT i den prisklassen og er anbefalt Audio Pro Blue Diamond: BM Audio
    Har ikke hørt de selv, men kan tenke meg de passer bra til Yamaha RX-V1800

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Sitat Opprinnelig postet av PaniX
    Hei

Etter å ha gått til innkjøp av rx-v1800 pga et meget godt tilbud er jeg nå på utkikk etter gulvstående fronthøytalere.

Etterhvert er det aktuelt å utvide til surround, men i første omgang er tanken å bruke høytalerene i stereo rett på receiveren uten ekstra effekt.

Musikk: Trance, metal og rock, men også mye diverse.
    Rom: Ca 4x8m (høytalerene må spille på tvers av rommet)
    Bruksområde: 70% musikk / 30% film/tv
    Andre merknader: Er svært ømfintlig med tanke på skarp/skjærende diskant

Er dårlig med muligheter for å få hørt på mye forskjellig i nærområdet, så er derfor litt avhengig av andres beskrivelser. Til nå har jeg fått hørt på de litt billigere KEF iq5 og Klipsch RF-82, hvor KEF iq5 var altfor lite trøkk i (logisk nok) og Klipsch som jeg på forhånd hadde store forventninger til ble litt for skarpe og masete for mine ører (kanskje litt pga dårlig lytterom).

Etter det jeg har lest meg til er Patos lyric 402 kanskje det beste alternativet utifra musikken jeg hører på og den type lyd jeg er ute etter. Det store spørsmålet er da om min rx-v1800 på 7x130w vil klare å drive disse tilfredsstillende (liker å spille litt høyt). Effektforsterker kan bli aktuelt etterhvert, men vil gjerne klare meg uten dersom det er mulig.

Noen som eventuelt har andre forslag som passer mine kriterier?
    Vurdert å høre litt på B&W ? syns ikke de er så ille selv, den største modellen i 600 serien for eksempel, Dali blir litt skarp igjen.
    Swans Diva hørte jeg i horten sist år og likte det jeg hørte, ellers var Vienna Acustics bra og Tannoy.
    Focal sin 700 serie falt i smak hos meg også, verd å undersøke litt hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har på en måte avskrevet B&W litt fordi jeg har hørt flere si de spiller litt kjedelig og samtidig er rimelig tungdrevne. Men B&W trenger jeg ikke reise så altfor langt for å få hørt på, så skal så absolutt vurdere det.

Audio Pro har jeg også hørt mye bra om. Skal sjekke opp mulighetene for å få hørt på de også.

Ingen som kan gi meg et hint om hvordan Patos 402 blir på receiveren min?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har Lyric 402 på en RX-V1700. den har eg bi ampet. Det er ikkje noe nevneverdig problem med effekten, (sjøl om det alltid er ønskelig med mer) eg vil si det fungerer veldig bra.

Derimot synes eg nokk det låter litt kvasst i toppen på høyt volum. det er igrunn det eneste eg kan sette fingeren på når det kommer til reciver\høytaler forhold.

løste litt av problemet ved å justere ned treble'n litt, men det låter liskom ikke helt optimalt når en gjør det.

Ellers kan eg iallefall anbefale 402'ene, de er helt sjef til prisen. hører endel metal sjøl, og det er de billigste og greieste høytalerne til det bruket. men som sagt så er ikkje Yamahaen en helt optimal match.

må og si meg enig med din opfattelse av Klipch, eg likte ikkej signaturen på dem. der drog Patos det desidert lengste strået.

en skal vel ikkej skubbe under en stol at PSB T65 og er en grei høytaler som er verd å høre på.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er den ultimate høyttaler for deg og dine behov, du som liker både Trance, metall og rock. Den høyttaleren spiller brukbart. RF-82 får du får 10 lapper nye. Er du svært heldig, kan du komme over et par RF-63 for rundt 15K. Få deg en lytt til Klipsch! En knakandes god høyttaler med høy følsomhet. Så den trenger ikke mange wattene for å spille godt, men jo mer du gir dem, desto artigere er det :-)

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du hadde oppfattningen av Klipsch som skarp osv. Det kan være den ikke er innspilt i det hele tatt. Jeg fikk gleden av å høre Klipsch RF-82 her om dagen helt ferdig innspilt, og dem er helt konge til ditt bruk. Spiller både morsomt og pent! :-D Bare husk på at Klipsch trenger tett oppunder 1000 timer føre dem spiller helt åpent som dem skal gjøre. Men jeg kan med hånda på hjerte si at det spiller nydelig ferdig innspilt. Yamaha er jo også kjent for sine gode krefter, så det burde iallefall ikke være noe problem :-)

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg sitter med B&W DM683 og syntes absolutt ikke disse er "kjedelige". men du har rett i det at disse er ganske tungdrevne, så er du ikke intresert i ekstra effekt trur jeg du vil bli mye mer fornøyd med noen klipsch høytalere i den prisklassen

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger et par Klipsch RF-5 her på torget, disse skal være litt mere "ørevennlige" i toppen tror jeg..
    Med riktig elektronikk så er det uansett ikke et stort problem..
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/24907

Så ligger det et par Hammer Dynamics S12 på børsen til en billig penge.
    Hammer Dynamics S12 og KingSound Queen ESL

Hva med Energy RC-05?
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=24902&cat=all

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Ser du hadde oppfattningen av Klipsch som skarp osv. Det kan være den ikke er innspilt i det hele tatt. Jeg fikk gleden av å høre Klipsch RF-82 her om dagen helt ferdig innspilt, og dem er helt konge til ditt bruk. Spiller både morsomt og pent! :-D Bare husk på at Klipsch trenger tett oppunder 1000 timer føre dem spiller helt åpent som dem skal gjøre. Men jeg kan med hånda på hjerte si at det spiller nydelig ferdig innspilt. Yamaha er jo også kjent for sine gode krefter, så det burde iallefall ikke være noe problem :-)
    Klipschene var innspilt, så det var ikke problemet. Det eneste som ikke var optimalt var lokalet det ble spilt i (fliser på gulvet m.m). Hadde ingen problemer med å høre at de var meget gode høytalere, men problemet er at jeg er ekstremt følsom for skarp diskant, slik at det som høres nydelig ut for andre gjerne blir ubehagelig å høre på for meg. Mulig jeg skal få lånt med meg disse hjem slik at jeg får prøvd de i egen stue.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig

Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    jeg sitter med B&W DM683 og syntes absolutt ikke disse er "kjedelige". men du har rett i det at disse er ganske tungdrevne, så er du ikke intresert i ekstra effekt trur jeg du vil bli mye mer fornøyd med noen klipsch høytalere i den prisklassen
    må nok si meg enig med goldeneagle her når det gjelder B&W sine nye, kan ikke helt skjønne at de er veldig kjedelige.
    Klipsch kan i noen sammenhenger bli for anstrengende i toppen.

Dra til hifiklubben, sett på en Denon 3808 på B&W største i 600 serien, biamp gjerne (det kan du vel fra Yamahaen også? og innblider meg at 3808 og 1800 er ganske like effektmessig) Så får du testet skikkerlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kubikken
    har Lyric 402 på en RX-V1700. den har eg bi ampet. Det er ikkje noe nevneverdig problem med effekten, (sjøl om det alltid er ønskelig med mer) eg vil si det fungerer veldig bra.

Derimot synes eg nokk det låter litt kvasst i toppen på høyt volum. det er igrunn det eneste eg kan sette fingeren på når det kommer til reciver\høytaler forhold.

løste litt av problemet ved å justere ned treble'n litt, men det låter liskom ikke helt optimalt når en gjør det.

Ellers kan eg iallefall anbefale 402'ene, de er helt sjef til prisen. hører endel metal sjøl, og det er de billigste og greieste høytalerne til det bruket. men som sagt så er ikkje Yamahaen en helt optimal match.

må og si meg enig med din opfattelse av Klipch, eg likte ikkej signaturen på dem. der drog Patos det desidert lengste strået.

en skal vel ikkej skubbe under en stol at PSB T65 og er en grei høytaler som er verd å høre på.
    Takk for tilbakemelding! Effekten på 1700 og 1800 er vel lik, så da burde ikke det bli noe stort problem. Ellers overrasket over at de er kvasse i toppen. Er vel egentlig på jakt etter en høytaler som er lengst mulig unna det, så ble litt skeptisk nå. Noen andre som har samme/lignende oppsett og kan bekrefte/avkrefte dette?

PSB T65 blir nok for stor både for stua, samboer og kanskje også for forsterkeren.

Tenkte alt skulle bli så mye enklere når jeg fikk startet en tråd her og diskutert alternativene litt, men i stedet kommer det jo bare nye gode forslag og innspill som må vurderes :?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt turen til nærmeste by (Ålesund), og vært innom hifi-klubben og hifi-center kjeden og hørt på deres alternativer.

Hadde med meg egen receiver (yamaha rx-v1800), og var først innom hifi-center kjeden for å høre på JBL Studio L880. Disse hadde jeg ganske store forventninger til på forhånd, og må si de infridde. Godt med trøkk, og behagelig og detaljert diskant, selv ved høyt volum. Syns også receiveren hadde fin kontroll på høytalerne selv når jeg dro på litt. Av negative sider kan nevnes utseende, har ikke noe til overs hverken for føttene som oser billig plast eller den svarte utførelsen med blåskjær i. Men alt i alt var disse fortsatt ett solid alternativ når jeg forlot butikken.

Så gikk turen videre til hifi-klubben og b&w sine DM683. Er glad jeg lyttet til rådene tidligere i tråden, for disse overgikk forventningene. De låt rett og slett utrolig detaljert og åpent, uten å være i nærheten av slitsomme å høre på uansett volum og musikk. Ikke like mye trøkk og dynamikk som i JBLene men her kan det godt være receiveren som er begrensingen. I tillegg skal jeg uansett gå til anskaffelse for sub, slik at dette uansett ikke er så viktig. Både jeg og samboer var også enige om at utseendemessig var disse overlegne.

Skulle veldig gjerne ha hørt på Patos lyric 402 også, men siden ingen i nærheten forhandler disse slik at jeg kan få hørt på dem ser det ut til at det med stor sansynlighet blir B&W på meg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •