Hvilken effekt kan tilføres disse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken effekt kan tilføres disse?

Jeg har i dag noen høyttalere av transmisjon linje type.
    På diskantelementet Rauna.com imagesdiskant90.jpg ser man kontinuerlig effekt på 100 Watt. (nederste typen)
    På basselementet Rauna.com imageshorn.jpg ser man kontinuerlig effekt på 70 watt.
    Begge disse elementene er oppgraderte typer i forhold til de orginale som stod i høyttalerne, og jeg har ingen data om hva som er "safe" å tilføre dem.

Skal jeg i det hele tatt gidde å ha noe effektforsterker på dem hvis de ikke tåler mer enn 100 Watt, eller er det slik at pga konstruksjonstypen så kreves det mer effekt tilført?
    På min NAD T762 (6*100 Watt) så spiller dem skikkelig høyt og med nok trøkk og dyp bass, men jeg lurer da på om ved å ha mer strøm tilført, vil jeg da får enda mer ut av bassen ved lavere volum?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med stor nok forsterker som ikke klipper transientene går det stort sett bra uansett.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mer (ren) effekt du har tilgjengelig, jo bedre er det.

Akkurat dette med bass på lavt volum kan jeg ikke svare deg på.

(Litt OT, men.. jeg kjører et stort drog av en klasse-D forsterker på min 12" Planet Audio sub i bilen.. forsterkeren er god for 1600W i 1ohm, 1250W i 2ohm og 840W i 4ohm, mens elementet er 2x2ohm og tåler 500W rms.. har koblet spolene i serie da jeg ser lite poeng i å ha mer enn ca 2x RMS effekt tilgjengelig )

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe slikt jeg har forestillt meg også. Egentlig en dum tråd, men en kan aldri bli for sikker i mitt tilfelle

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    70W står det på mine høytalere uten at det bryr meg en kcal, ville bare blitt glad jeg om jeg kunne koblet dem til en svært strømsterk forsterker da dem er tung last. Til sammenligning hadde mine gamle Dali og B&W langt høyere effekt, ser ofte mindre saker med langt høyere tall uten at jeg legger for mye i det.

Dessuten, jeg har sett forsterkere med ikke for imponerende tall spille rundt en forsterkere med langt flere anntall Watt. Ta Rotel kontra Denon jeg og en kamerat testet, ikke i måneskinn om Denon'en kunne levere like bra som Rotel'en tross at Denon var den på papiret i alle fall, forsterkeren man skulle forvente seg mest av da den var +1/3 del kraftigere. I praksis derimot...

Jeg for min del blir oppgitt av tall, sluttet å se på dem for lenge siden jeg og nekter konsekvent å legge noe i dem. Har for ulik erfaring til at det skal få bli noen pekepinn...

Ikke en ulempe å ha en strømsterk forsterker, ikke være redd for effekt-trinn da dem bare vil få Rauna'ene til å synge mer fornøyd regner jeg med... Men for all del, flere Watt er ingen garanti for mer musikalitet i seg selv - men sier seg nok selv det siste.

Da høytalerene dine nok er tung last så skaff deg en musikalsk sak som kan levere du, ett Luxmansett anbefaller jeg som du vet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •