Innspilling av nye høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspilling av nye høyttalere

Halloen!

Har kjøpt meg nye Dali Mentor Vokal, Mentor 1 og Mentor 5. Lurte litt på dette med innspilling. Hvor lenge skal man "innspille" høyttalerne? Har hatt høyttalerne i en knapp uke, og jeg lar radioen stå på om natten på lavt volum, i tillegg til vanlig bruk uten å presse dem for høyt. Noen som har tanker om dette?

eriksg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mildt sagt delet meninger om dette med å "spille inn" høyttalere. Nødvendig eller ikke? Endrer lyden seg, eller ikke?

Jeg skiftet nylig et element i en av høyttalerne mine, og må si jeg ikke hører forskjell på dette etter et par måneders bruk.
    "Full guffe" fra første stund er ikke noe problem for noen høyttalere. I de profesjonelles verden driver man ikke med innspilling av høyttalere. Der er det "plug and play" som gjelder.
    Men det er en del flere myter i hifi folkets verden.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann hoppsann!

Gratulerer med nye høyttalere.

Litt om innspilling finner du i linken under.

http://avforum.no/forum/hoyttalere/3...hoytalere.html

Ikke tenk så mye på innspillingen.
    Bruker du høyttalerene normalt så er ikke dette noe å gå rundt og tenke på.
    Bare la det komme naturlig. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kunne ihvertfall høre forskjell på mine monitor audio rs6 silver etter innspilling, og jeg er småskeptisk til hifi "sannheter" av natur.

bassen ble dypere rett og slett.

et nyttig triks er å snu fasen på den ene høytaleren, altså koble + og - feil, og så sette dem med elementene mot hverandre. på den måten vil lyden bli lang på vei nøytralisert av den fasevendte høytaleren, og du kan spille ganske høyt uten at det blir plagsomt.

jeg satte på stereoen og tok en drøy weekend i london mens de spilte seg inn, og det var ingen gule lapper på døra fra naboene da jeg kom tilbake 8-).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette varierer veldig fra ht til ht. Hadde selv et par Kef hvor jeg merket forbedringer til over 100 timer var passert. Men jeg har også hatt ht som jeg ikke har merket noen forandringer på.
    Har aldri tatt spesielle hensyn til innspilling. Ht gir beskjed om de presses for hardt, så jeg ser ikke problemet. Det er bare å ta det som det kommer, og håpe på at lyden blir enda bedre..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •