Vurderer nye høytalere....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer nye høytalere....

Hallois...

Jeg vurderer sterkt å innvestere i nye høytalere til stereo bruk. jeg har en NAD C352 til å gjøre jobben, og høytalerne jeg bruker nå er Eltax Milennium 500.
    Jeg ser at Cervin Vega V-F12 er billig på klubben, og lurer stort sett bare på om de vil banke Eltax? og om min forsterker vil greie å kontrolere dem?

Det er lyd med trykk i jeg er ute etter, og her er M500 ganske flinke. Men kvaliteten på lyden er jo ikke all verden. Finnes det dessuten andre alternativer jeg bør vurdere? Tenker ikke på pris, men samme type som de jeg har, store og med trykk!

takker......

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD C352 vil klare jobben finfint. Den er såpass strømsterk, så Cerwin 12" går bra.

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gå fra M500 til CW vil være en stor forbedring. Jeg hadde M400 en liten stund, de låt helt forferdelig. Mine erfaringer med CW har vært gode, hadde sist et par DC12, som jeg var meget fornøyd med. I motsetning til den generelle oppfatningen som sier at CW kun er til party, mener jeg at de også kan benyttes til lytting, dog ikke klassisk. Nøytrale, analytiske og korrekte-nei! Livlige, dynamiske, varme og morsomme-ja!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Claus
    Å gå fra M500 til CW vil være en stor forbedring. Jeg hadde M400 en liten stund, de låt helt forferdelig. Mine erfaringer med CW har vært gode, hadde sist et par DC12, som jeg var meget fornøyd med. I motsetning til den generelle oppfatningen som sier at CW kun er til party, mener jeg at de også kan benyttes til lytting, dog ikke klassisk. Nøytrale, analytiske og korrekte-nei! Livlige, dynamiske, varme og morsomme-ja!
    Sant nok. CV har fått et litt ufortjent dårlig rykte fordi de ikke er nøytrale. Det er viktig å få med seg at dette aldri har vært et mål for CV-ingeniørene. At de skal være noe mer dynamiske enn gode, nøytrale høyttalere er jeg tvilende til, men jeg har hørt eldre modeller av CV på jazz, rock og pop, og det er en morsom lytteopplevelse.
    Den største svakheten er etter min mening at mellomtoneområdet kommer såpass i bakgrunnen. Det hemmer god gjengivelse av stemmer og klassiske instrumenter på en måte som gjør at CV stort sett alltid vil bli oppfattet mer som et kult leketøy enn som en seriøs musikkformidler. Men det CV gjør, gjør de på en solid måte.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok. CV har fått et litt ufortjent dårlig rykte fordi de ikke er nøytrale. Det er viktig å få med seg at dette aldri har vært et mål for CV-ingeniørene. At de skal være noe mer dynamiske enn gode, nøytrale høyttalere er jeg tvilende til, men jeg har hørt eldre modeller av CV på jazz, rock og pop, og det er en morsom lytteopplevelse.
    Den største svakheten er etter min mening at mellomtoneområdet kommer såpass i bakgrunnen. Det hemmer god gjengivelse av stemmer og klassiske instrumenter på en måte som gjør at CV stort sett alltid vil bli oppfattet mer som et kult leketøy enn som en seriøs musikkformidler. Men det CV gjør, gjør de på en solid måte.[/quote]

Neida, de er nok ikke mer dynamiske enn andre gode høyt., men jeg synes de bidrar til et fint "driv" i musikken, som subjektivt oppfattes som dynamisk og livlig. Når det gjelder fravær av mellomtone, må jeg si meg litt uenig, da i forhold til den modellen jeg hadde. Det skal også sies at jeg aldrig har hatt CW med større basselement enn 12'. Det som imidlertid overrasket meg mest med DC12, var at jeg opplevde dem som godt balanserte over store deler av hz-området. Høyttalerne hadde etter hva jeg husker god kropp i stemmer, som bidro til at jeg gadd å lytte til dem over lengre tid. Høytalere med tynt, lite og/eller kjølig innfo i midten synes raskt blir kjipe å høre på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste gangen jeg har klart å høre på CV over en lengre periode var etter at en fyr guffa på så sikringene til diskantene røyk. Uten diskanten var det faktisk ikke så ille, bortsett fra at det manglet diskant da.

Det virker som om ørene mine er allergiske mot diskanten på de fleste CV'er. Det får meg til å trekke assosiasjoner til det å bruke skalpell som Q-tips.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Den eneste gangen jeg har klart å høre på CV over en lengre periode var etter at en fyr guffa på så sikringene til diskantene røyk. Uten diskanten var det faktisk ikke så ille, bortsett fra at det manglet diskant da.

Det virker som om ørene mine er allergiske mot diskanten på de fleste CV'er. Det får meg til å trekke assosiasjoner til det å bruke skalpell som Q-tips.

Jeg er også allergisk mot skarpe diskanter.
    Problemet er vel ofte at utstyret som benyttes på CW, låter dritt. Billige cd-spillere og forsterkere som presses til forvrengning låter skjeldent bra. Jeg hadde Denon DCD S10 og Parasound HCA1200II på DC 12, dette låt absolutt brukbart, også over tid. Mange som eier CW har desverre bare 2 innstillinger på volumknotten, kl 0700 eller 1700, begge låter dårlig.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese

Hmmm... husker ikke hvordan tonekontrollene var satt på forsterkerne som drev de CV-høyttalerne jeg hørte på. Men siden CV i utgangspunktet farger lyden, så ser jeg ingen grunn til å la være å skru ned litt på diskanten hvis den er plagsomt høy. Så lenge vi ikke snakker om "nøytral" musikkformidling, så må det være lov å rom/høyttalerkorrigere litt med tonekontrollene. Dette var for øvrig i 1990, så jeg har ikke funnet de modellene jeg hørte på noe sted på nettet nå. Husker ihvertfall en modell som (jeg tror) het 1215, som hadde en fremoverrettet 12-tommer og en nedoverrettet 15-tommer i samme kabinett. Råtass! Men de jeg hørte mest på lignet mye på E-710 fra Cerwin Vegas E-serie. Disse har jo det klassiske utseendet med den røde ringen. På disse kan du også justere diskantvolumet direkte på høyttaleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eiere av CV har en stygg tendens til å spille det annlegget tåler, ihvertfall når de skal vise det frem. Og de setter gjerne på før du kommer, resultatet er at du ikke klarer å komme fram til høyttaleren for å stille ned diskantnivået. Man vil helst holde seg langt unna.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Vi driver vel diskusjonen litt off topic nå. For å svare konkret på spørsmålet: Liker du lyden på CV V-F12, så er det vel bare å kjøpe! Liker du trøkk i lyden, så vil de uansett banke Eltax (bokstavelig talt). Men det er faktisk lurt å holde igjen litt på forsterkervolumet, for det er lett å skru opp for mye. Selv den beste forsterker må brukes med vett for ikke å klippe lydsignalet. Det blir helt feil å sette en liten forsterker på et par Cervin Vega. Vel spiller de høyt, men desibelskalaen stiger lite i forhold til påtrykt effekt, så de spiller ikke SÅ mye høyere på samme forsterkereffekt.

Det er riktig det Whoppass Cheese sier om at mange CV-eiere ønsker å demonstrere lydtrykket først og fremst. Siden en forsterker som vrenger høres høyere ut enn en som ikke gjør det, så er det lett å skru opp til det vrenger, og da spiller ikke CV noe bra, bare høyt. Da lyder det DÅRLIG, og man får en diskant som lyder som en vinkelsliper rett på trommehinnen. Og da ryker det lett diskanter, selv på Cerwin Vega.

Mitt råd til CV-kjøpere er å skaffe seg NAD-forsterker, så trådstarter har et godt utgangspunkt her. Ikke fordi det nødvendigvis lyder så mye bedre, men fordi soft-clipping kretsløpet gjør at du neppe ødelegger diskanthøyttalerne, samt at et lite, rødt lys forteller når du skrur volumet for høyt (Nei, det er IKKE et innebygget diskolys, for de NAD/CV-eierne som måtte ha trodd det... :twisted: )

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hmmm... Vi driver vel diskusjonen litt off topic nå. For å svare konkret på spørsmålet: Liker du lyden på CV V-F12, så er det vel bare å kjøpe! Liker du trøkk i lyden, så vil de uansett banke Eltax (bokstavelig talt). Men det er faktisk lurt å holde igjen litt på forsterkervolumet, for det er lett å skru opp for mye. Selv den beste forsterker må brukes med vett for ikke å klippe lydsignalet. Det blir helt feil å sette en liten forsterker på et par Cervin Vega. Vel spiller de høyt, men desibelskalaen stiger lite i forhold til påtrykt effekt, så de spiller ikke SÅ mye høyere på samme forsterkereffekt.

Det er riktig det Whoppass Cheese sier om at mange CV-eiere ønsker å demonstrere lydtrykket først og fremst. Siden en forsterker som vrenger høres høyere ut enn en som ikke gjør det, så er det lett å skru opp til det vrenger, og da spiller ikke CV noe bra, bare høyt. Da lyder det DÅRLIG, og man får en diskant som lyder som en vinkelsliper rett på trommehinnen. Og da ryker det lett diskanter, selv på Cerwin Vega.

Mitt råd til CV-kjøpere er å skaffe seg NAD-forsterker, så trådstarter har et godt utgangspunkt her. Ikke fordi det nødvendigvis lyder så mye bedre, men fordi soft-clipping kretsløpet gjør at du neppe ødelegger diskanthøyttalerne, samt at et lite, rødt lys forteller når du skrur volumet for høyt (Nei, det er IKKE et innebygget diskolys, for de NAD/CV-eierne som måtte ha trodd det... :twisted: )

Lykke til!

Se det ja.... da fikk jeg svar på det jeg ville. Er ikke sikkert det blir Cervin jeg går for, men utelukker det iallfall ikke. Det meste vil jo være bedre enn Eltaxene jeg plages med nå.

Men finnes det noe annet av samme typen? altså ferdighøytalere`, orker ikke bygge selv nå. Jeg har kikket rundt, og finner liksom ikke så mye annet som virker intresant.

takker for svarene

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •