innbyggingsprosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

innbyggingsprosjekt

Hei!

Har tittet til AVforum med ujevne mellomrom, men nå er tid og behovops: kommet i en slik fase at jeg henvender meg til ekspertisen. Var en gang ansatt i "brunt", men det er lenge lenge siden nå...

Ja. Hva skal en si da ? Lidenskapen ligger på "god lyd" -planet, i perioder av min fartstid på grensen til kostbart, men de siste 10-12 år "surpressed by" tilvekst av 1-2-3-4 (!) unger. Nå er det imt. tid for å børste støv av interessen.

Interessen står nå i stor grad nedpakket i et relativt nyinnkjøpt stort gammelt hus. Hva jeg hører på nå ? Sony alt-i-ett (grr.) med ikke grei nok lyd engang. Til og med mor savner den gode lyden. Hehe. En overgang - slik livet ofte er. Grunnen til at jeg "reengasjerer" meg nå er klar: Det skal bygges! Integrert løsning er valget. Konefaktoren er ENORM!

Storrenovering av et helt hus fra 1947 byr på en del muligheter. Jeg er ikke fanatiker (og skårer sikkert bare 8 på hørselstest hehe), men vil ha bra lyd med rent, tidy design - og uten kabling alle veier. Tanken begynte bokstavelig på kjøkkenet;

Hva med å bygge inn høyttalerene til kjøkkenet i en allerede planlagt vegg over overskapene ? Stua ? Badet ? ideene fikk gradvis tak. Hvem har slike ? Hva koster det? Hva er behovet ? Osv.

Med en stuedel med de strategiske mål på 8,2 x 4 m. ble det ikke helt enkelt. Det er her jeg håper at råd fra dere kommer inn. Jeg vil fortelle hva som er planlagt, utført og bestilt etter beste evne, og håpet er å få råd som optimaliserer prosjektet før vegger lukkes (snart).

Anlegget kan jeg sikkert presentere (i bokstavform enn så lenge) i min profil, men poenget nå er at jeg har svidd endel lapper på in-wall fra JBL. Jeg vil ikke høre om de er bra eller dårlige, for noen liker fisk og andre liker biff - og god biff er dyr(skjønner?), og jeg skal ikke svi et statsbudsett på prosjektet heller, så jeg har handla 5 - fem par JBL HTI8, som er den kryptiske betegnelsen på disse 8" in-wall høyttalerene. 5 par ? Ja, hvorfor ikke ?

1 par på kjk. (Front B med volumkontroll ALTx-2D fra Norwegian Custom Media Solution as
    )

1 par front posisjon A - langvegg
    1 par front posisjon B - samme langvegg forbi pipa.

Dette gir 2 mulige møbleringer med "kort" lytteretning, samt velfylt lydbilde ved "høve".

3 stk. bak - på lang vegg, da jeg mener det skal fylle bakbildet greit (enten 1+2 eller 2+3), da ingen skorstein stikker ut der.

For at disse skal få et rel. uanstrengt liv supplerer jeg med min eksisterende sub, som er en Energy xl-s12.

Center ble vurdert bygget inn, men utelukket pga. at da "blokkerer" en tv-posisjon på kortvegg i begge ender, så den blir beholdt inntil videre. Sikkert ingen som er med nå lenger.:???:

Det jeg har gjort nå i forkant er å trekke k-rør m. ledn. til alle posisjoner og kryssposisjoner. Terminaler er innkjøpt, slik at koblinger kan skje rett bak maskineriets begge to mulige plasseringer. Bilder hadde sikkert vært greit her.ops:

I tillegg er rommet hvor høyttalerene skal felles inn isolert, og "bakfylt" med gipsplate som er fugelimt og skrudd til stender. Dette hadde jeg anledning til da baksiden til stua (kjk.siden) skulle lektes ut og plates likevel. Plassering er planlagt symmetrisk, men noe over normal sittehøyde. Høyttalerene har imt. justerbar tweeter. Akkurat her er jeg litt spent på spredning.

Noe du umiddelbart mener jeg har uteglemt, eller tenkt feil ?

Den tiende høyttaleren ? Jo den skal i badetaket...

Tips mottas ang. isoleringsnivå, høyder, retning osv. med schtåre takk!

Mvh.

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm.... kan desverre ikkje hjelpe så voldsomt, men det virker iallefall som ett veldig spennende prosjekt Men eg vill tro et par bilder av rommet hadde gjort seg, sånn at vi får se presis ka du mener. Må si at eg ikkje sjønner alt du har skrevet i teksten... hehe:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber med bilder, men har ikke "komprimator", så det ser ikke ut som jeg får lagt inn de jeg har prøvd å laste opp. Kan jeg laste opp direkte i tråden her fra HD?

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen :-)

Ja du kan laste inn i tråden, via serveren til AVF (med begrensning på størrelse da) eller som lenke fra annen server du eventuelt har tilgang til.

(Serverbegrensninger AVF)
    Filetype Max Filesize
    bmp 976,6 KB
    doc 976,6 KB - -
    gif 976,6 KB - -
    jpe 976,6 KB - -
    jpeg 976,6 KB - -
    jpg 976,6 KB - -
    pdf 19,07 MB

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så fikk jeg det greit til. Lagret på nytt som JPG, og vips.

En adm. ville kanskje sagt av denne tråden skulle under bygging (så ikke den kategorien - sorry), så flytting får han/hun (hei du der vurdere.

Er i "a/s kaos-fasen" som dere ser. To av bildene viser kjk. side (uplatet), de to andre samme vegg i stua.

Edit; Takk for det, Globe!

Mvh.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe spennenede prosjekt. Jeg synes det er utrolig hva folk får til med litt innsats og nevenyttighet. Gleder meg til å se hvordan dette utvikler seg.
    Har du vurderte hvilket avspillingssystem og kontrollsenter du skal benytte?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Njet.

Kontrollsenter ? Tenker jeg feil hvis jeg mener at jeg binder meg (plasseringsmessig) med et kontrollsenter ?

Myye har skjedd på 15-20 år i denne bransjen. Det har jeg skjønt. Poenget mitt er imt. ikke å sitte å kunne styre rom for rom med remote, dessuten er det i all hovedsak kjk. og stue som "åpnes" helt under renoveringen, og mye er allerede på plass. Alle vegger har 2 lag panel (hele huset-360 kvm.), og å begynne å rive alt for å få skjult et integrert system er ikke i mine tanker. Jeg har bl.a. 100 kvm. massiv Jatoba som skal legges (bl.a. i trapper), så nyte musikk er ikke det første det blir mye tid til. Men, kjekt å se frem til er det likevel.

Det blir noenlunde som beskrevet, med krysskoplinger for å nå front 1+2 og bak 1+2+3 fra begge komponent- og tvplasseringer. Hovedpoenget er å unngå kablingen åpent, samt skjule høyttalere uten å få plastlyd (det er jo lov å håpe). Litt av poenget er at det blir stående et framskap som skjuler terminaler der hvor utstyret ikke står - når det står på den andre plasseringen - om dere er med.

For å drive kjk. + den enkeltstående høyttaleren til badet har jeg en ekstra forsterker som blir matet med utgangssignalet fra Sony'en. For å regulere disse uavhengig har jeg som beskrevet bestilt to volumkontroller for bruk ml. forsterker og høyttaler. En på kjøkken, og en på bad (langt vekk fra våtsone).

Spm.; Hvor vil det være mest hensiktsmessig å hente signal til hodetlf. til kjøkkenet fra (phonokabel er trekt)? Jada, kjekt når far vil lytte litt uforstyrret i Sennheiser mens lobotomiprogrammet cesar eller hva f... det heter går.

Jeg får en terminal med rca-hunn L+R i stua - kan brukes til flere ting den - og ser for meg å gå ut fra line out for å ha en permanent tilgang. ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende prosjekt!

Det kan jo høres ut som om du har noen timer med bygging og gulvlegging foran deg. Må berømme dit valg av gulv! Massiv Jatoba er en fryd for øyet og muligens et av de mest slitesterke tregulv på markedet! Mye jobb å legge, spesielt hvis du skal nate det. Men ferdig gulv er verdt hvert sekund i arbeid.

Er godt igang med et lignende prosjekt selv, med innbyggingshøyttalere i stue (5 stk) og på badet (4 stk), samt ny hjemmekino i garasjen (8 stk). Det blir endel høyttalere til slutt! Fikk du en god pris da du kjøpte så mange, evt hvor kjøpte du dem?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mye arbeid. Vi har kjøpt oss arbeid. Ingenting prekært, og huset var faktisk svært lite slitt og hadde godt utvendig vedlikehold, men var ikke spesielt tidsmessig. Vi har bl.a. isolert fra topp til tå med isofiber (best lyd- varme- og brannisolerende evne), med tanke på lyd da vi også skal ha en utleieleilighet. Jatobaen er helt nydelig ja. Hel plank i 20x126 mm. 250 cm. lengder med v-fuge.Tror det blir lekkert. Ser på den hver dag, og bare gleder meg til å få den ned dit den hører hjemme! Vi har prøvd å tenke helhet, og derfor har det gått mye tid i planlegging - og å tenke AV samtidig var helt naturlig for meg. Men tar litt tid det også.

Akkurat nå er det rør-i-rør, avløp, elektro og AV gjennomgang og ferdigstillelse før plating. Blir kjekt å begynne "utenpå".

Mener selv jeg fikk en svært god pris. Hvilke alternativ har du valgt for innbygging ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innbyggingsprosjekt

I hjemmekinoen i garasjen benytter jeg bare inwall til bakhøyttalere. 4 stk JBL HTI8, 2 stk B&W CMW650 og 2stk Boston Ac 800.
    Har ikke koblet til ennå, så jeg er spent på resultatet. Holder på å ferdigstille rommet i garasjen i skrivende øyeblikk. Bare litt listing som gjenstår:-D Skal oppdatere profilen Min Hjemmekino når alt er ferdig og testet.
    Måtte forøvrig betale litt over 2K pr stk for HTI8. Synes dette var litt stivt, men håper de låter greit!
    På badet har jeg bestilt noen IW fra Eltek. Koster jo bare 2K for 4stk. Verdt å prøve. Hvis disse låter greit blir det disse i stua også. Hvis ikke, kommer jeg nok til å gå for HTI serien der også. (var egentlig derfor jeg lurte på prisen der du kjøpte dem).
    En spennende tid i møte!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Priser/Typer

Jeg sjekket litt rundt her hjemme, men fant fort ut at å spandere fra ca. 3300 pr. par (Parasound c280) og opp, det var ikke så spennende. Da jeg har handlet mye utenlands tidl. begynte jeg å kikke litt på ebay, amazon m.fl. og fant fort ut at her var penger å spare. US dollar er pt. meget lav, noe som gjør forholdet grimmere for norske priser. Vanlige høyttalere tror jeg ikke er vannvittige summer å spare på. Innbyggingshøytt. er derimot ikke spes. store, og gir en overkommelig frakt pris. Endte som nevnt opp med 5 par JBL HTI8 som også du har kjøpt noen av. Antar du har kjøpt her i Norge. Det endelige beløpet som er trukket ser jeg i nettbank at er 6943,- På dette kommer 99 % sikkert mva. + gebyr for å håndtere mva. Men fremdeles snakker vi "litt" andre priser.

Ser Neby opererer med 4.095,- pr. par....:roll: og jeg fatter ikke hvordan de kan forsvare det når min faktura sier 173,88 USD. pr. par, som er det Joe og Jim betaler. ?

Vel, vel. Min "quest" er litt sånn når jeg skal ha noe. Liker ikke å betale for mye.

Men det var montering; Ser utrolig mye bra tips i tråden om bygging av AV-rom, og der er elementer jeg også kjenner igjen, så som å være nøye med fuging, flere lag plater osv. osv.

På bildene av kjk.vegg/stuevegg er det ikke så lett å se, men det er 3 lag vegg på stuesiden,glava et lag panel på kjk. siden (gips i bakrommet til høyttalere og lekter. Det jeg tenkte i forb. med lukking var å legge et lag ullpapp før plate (huntonit royal). Dette blir sef. inne i huset, og kun ment å dempe lyd mellom rommene, så som fra oppvaskmaskin mm. Den har jeg forresten tenkt å dempe ekstra. Noen som har et tips på effektiv dempematte ?

2mask; spent på beskrivelse av lydbildet...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nesten ferdig...

Ja, etter et lengre avbrudd i både AVforum-aktivitet og bygging ble det en hektisk fase nå etter ferien som har kuliminert i et nesten ferdig byggeprosjekt. Har fulgt "oppskriften" rimelig greit, men div. formaninger om in-wall i yttervegg (hei svantekiller!) gav meg såpass store kvaler at det ble droppet. Ellers er det som skulle bygges inn kommet på plass. Og resultatet er blitt meget bra, om jeg skal få si det. Diskret, lekkert - og ikke minst vellydende. Akkurat det var det jeg var mest usikker på. Alt som er gjort i tilknytning til de brukte vegger er skrudd og limt, så det er null ressonans, og dobbel gips og fuging i bakrommene har gjort det behagelig å oppholde seg på motsatt side av høyttaler (kjøkken) når det bare spilles i stue. Jeg kjører alt inn nå i stereo-oppsett med SW og høyttalerswitch for valg av sett(3). Dette ble eg. litt dårlig planlagt, men jeg er fornøyd med løsningen. Utbygging til multirom-styring kommer nok etterhvert. Det deiligste er at det går å sitte på kjøkkenet å lytte.

Som bildene viser er alt kommet høyere opp enn anbefalt, men spredningen i høyere toner er god, men ideell soft-spot er ikke så lett å finne. Valget var veldig skal/skal ikke mht. høyden, men helhetlig er jeg meget fornøyd, og en test mot mine gamle MB-quart som har fulgt meg i mange år (annet har vært prøvd), var slett ingen nedtur. Deilig fylde er det jeg best kan beskrive det med. Det å gå gjennom stua og ut på kjøkkenet med bortimot samme intensitet er en helt ny opplevelse. Et godt oppsett har en tendens til å være best akkurat en plass. Så det er et gigapluss i daglig bruk. Detaljert lyd, med en passe åpenhet. Vi snakker rel. rimelig oppsett her. Monteringshøyden gjør lyden svakt klangaktig når en sitter, men på en god måte. Sitter på kjøkkenet og hører på Diana Krall nå, og frysningne kommer de. :-D

Det som gjenstår nå er å montere terminaler på vegg ved begge de to forskjellige oppsettsstedene i stua. Her har jeg trekt parallelt for å kunne ha salong/tv/stereo satt opp i begge ender av stuen uten kabelsalat og ulekre strekk som er gøy å tørrmoppe (not). Planen nå er å montere små avlange diskre "kasser" med terminalene i, og sette dem fast noen cm. over gulvlist. Da kommer jeg lett til for endringer, og kan koble det meste fritt før fastmontering. I tillegg vil jeg lage min egen stereobenk på hjul, og da kan jeg tilpasse høyden slik at bunnplaten kommer i høyde mellom gulvlist og kasse. Slik at den står pent mot vegg. Her vil jeg bruke av Jatobaen jeg har lagt på alle gulvene. På kjøkkenet har vi lagt brasiliansk skifer med kabel under i gangpartier og parket rundt - vendt 90 gr. og gjerdet ved alle vegger. Arbeid... Men et møbel i seg selv. Vi har gått for lyse vegger, hvite lister og mørkt heltregulv. That's it. I stua malte jeg kanten på JBL'ene i veggfargen. Ble veldig bra. Litt usikker på kjøkkenet, da veggfargen er mer "gul" (elfenben).

Alle de gamle gulvene ble skrudd til (30 mm. furu) bjelkene, lagt gips på, fuget - og så parkett, så jeg merker en enorm forskjell i redusert ressonans fra SW ift. tidligere oppsett, samt at det er svært lite å høre til den andre steder enn der det skal høres. Fin punch. Vi skal leie ut deler av 1. etg. + kjeller, så vi har i tillegg kjøpt inn lydbøyler, gips og takplater til 1. etg. Vårt hovedplan er 2. etg. Så det må bli bra...

Så til videre utfordring; i forfjamselsen over å droppe inn-wall på yttervegg (surround bak), ble k-rør glemt trekt forbi dører mv. til annet enn SW (den er altså grei). Så hva gjør vi da? Åpne kabler er... uaktuelt. Ikke konerelatert her i huset. Me not like. Tanken går mot trådløst bak. Før jeg handler vil jeg høre om noen har erfaringer her. Jeg heller mot JBL's løsning som heter for JBL open air. Rundt 3k. Så ikke state of the art, men noenlunde match for resten - og det må vel være poenget. Motoren til dette er en HK AVR8500 - som jeg kjøpte brukt av en her på forumet for et års tid siden. Fikk bare testet den i stereo da jeg fikk den, men har ikke brukt den før nå. Får bare ikke lyd i center...? Har prøvd reset, så den må gjerne ha en service? Tar det litt og litt. Bare manualen tar en uke for et "tregt" gammelt malerhode å komme gjennom. Hehe. Får ta det litt etter litt, men nå er det musikk som gjelder.... :-D

Bilder;

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Eg sjekker nettet og tenker på importere samme type høyttalere. Hvor kjøpte du dine? Brukte du Paypal/Jetcarrier og handla fra USA?
    Eg tenkte å kjøpe 1 par HTI8 for vegg, to HTI8 for tak og eit par HTI6 for tak.
    Har du nokon tips?
    Gi beskjed dersom du fikk noen HTI for mykje 8)
    Er du fornøgd med lyden??
    Eg tenker å bruke eit sonos oppsett, hvilke forsterkere bruker du??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •