SVS Sub til musikk - noen spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS Sub til musikk - noen spørsmål

Hei! Jeg har et par Bowers & Wilkins CM7 høyttalere som jeg er veldig fornøyd med, men jeg vurderer å kjøpe en Sub for å få med de laveste frekvensene. Så, to spørsmål:

1. Vil en SVS sub være et godt valg til musikk eller er den kun beregnet på hjemmekino? Tenker på f.eks. SVS PB12-NSD eller SVS PCi 25-31. Med tanke på musikk liker jeg alt fra Kent og Alison Krauss til Pendulum og annen tung elektro. Det er mest den elektroniske musikken som kunne trengt litt hjelp fra en sub.

2. Suben jeg linker til over har innebygget crossover (delefilter på norsk?), har skjønt det slik at jeg da ville koblet lyden fra forforsterker inn til sub, og så ut igjen til forsterkeren og på den måten lettet arbeidsforholdene til fronthøyttalerne, stemmer dette? Legger ved et bilde av baksiden, det er "Low Level In / Out" tilkoblingene jeg tenker på...

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En svs for å hjelpe HT'ene dine i bunnen er nok ingen dårlig idé. Men foreslår en hvilken som helst annen oppkobling enn den du beskriver. Det vil fungere, men betviler at du vil tjene noe på å sette sub'en inn i signalveien til HT'ene.
    NAD'en din har pre out med gain kontroll. Hadde benyttet denne til low level input på sub'en. Hvis du må benytte high level vil jeg anbefale at du setter på ekstra HT-kabler fra terminalene på forsterkeren til sub, slik at kabling til HT'ene går som før.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    ...slik at kabling til HT'ene går som før.
    Tanken var å koble på følgende måte:

Forsterker
    Pre Out 1 -> Main In
    Speakers A -> Høyttalere

MED SUB
    Forsterker
    Pre Out 1 ->
    Sub
    -> Sub Low Level In
    DELEFILTER
    Sub Low Level Out ->
    Forsterker
    -> Main In
    Speakers A -> Høyttalere

Blir dette feil? Hensikten med dette er å ta vekk de dypeste frekvensene fra høyttalerne med delefilteret slik at den får en lettere jobb med resten av frekvensområdet. Kobler jeg sub'en kun til Pre Out 2 så vil jo høyttalerne spille hele spekteret akkurat som de gjør nå...?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser få fordeler med å blande sub'en inn i signalveien til HT'ene mer enn du må. HT'ene dine ruller av tidlig, og du har mulighet for å justere fase på sub'en, så behovet for å kjøre hele signalet gjennom sub'en for å bruke den som delefilter er lite. Men ørene bestemmer hva som funker best for deg.

Prøv ditt forslag og deretter dette:
    Driv HT'ene som nå, og kjør sub'en på pre out 2.
    Sett x-over på sub til Enabled og del på 70 eller 80 Hz.
    Eventuelle problemer med det lille området HT og sub overlapper hverandre kan tas med justering av fase på sub'en.

Hva høres best ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å dele frontene vil avlaste disse voldsomt, spesielt når de ruller av tidlig og sliter med bassen i utgangspunktet. Del det bort, og det vil spille mye renere og bedre fra delefrekvens og oppover. La subben ta seg av det den er laget for. Det vil også lette arbeidet med å integrere subben og frontene, da det er mindre område som overlapper.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med atledreier her, dette er en av (få) fordeler en hjemmekinoforsterker har i et stereooppsett, nemlig denne aktive delingen til sub. Merker dette veldig godt selv i mitt pcoppsett med Sensys DC1 i front, disse går jo faktisk ganske dypt til å være (store) stativhøyttalere, men nyter utrolig godt av å bli delt aktivt ved 50hz mot en 12" DIY sub.

Jeg foreslår dog at du eksperimenterer litt.

Dette med å koble pre-out via suben sitt delefilter og tilbake igjen til effekt-delen kan muligens være noe av det lureste du gjør, men det kommer litt an på hvor langt unna suben står, og hva slags signalkabler du bruker også. Det er ingen store fordel i å bruke lange signalkabler i et slikt oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Det er ingen store fordel i å bruke lange signalkabler i et slikt oppsett.
    Hvor lange strekk snakker vi om før det blir et problem? Har ikke tenkt til å bruke mangfoldige tusen pr kabel. Realistisk så vil jeg trenge maks 3 meter fra forsterker til sub.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre meter frem og tilbake bør ikke by på noen problemer overhodet, test gjerne med no billig (den grønne) signalkabel fra biltema før du går til innkjøp av noe evt. dyrere signalkabel for et permanent oppsett

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •