Rom-tuning av sub og fronthøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rom-tuning av sub og fronthøyttalere?

Hei igjen.

Siden jeg nå endelig har fått hifi inn i huset, så har jeg naturlig nok ei bøtte med spørsmål.
    Og det ene er disse pluggene som fulgte med på sub og fronthøyttalerne mine, plugger som altså tetter bassrefleksrørene på de respektive høyttalerne.
    De høyttalerne det gjelder er frontene mine (Dynavoice Challenger M-85)
    og suben (XTZ 99 W12s).

Hva bør jeg gjøre med tanke på disse pluggene? er det noen guide skrevet på et språk en fersking kan forstå, hvor man kan lese for å lære dette selv? Eller er det noen her som kan hjelpe meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge XTZ er 2 plugger for "raskere"bass i store rom som ofte ødelegger de lave frekvesene, mens 1 plugg er for "dypere" bass i mindre rom. Uten plugger skal den være mer nøytral.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så siden jeg har Challenger M-85 til å spille rask og punchy(kan man si det?) bass, så kan jeg godt la det være i bare en plugg?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror faktisk Xtz manualen brukte ordet "punchy", så da kan man vel si det
    Høres ikke dumt ut å la det være med kun en plugg, men her er det vel strengt tatt bare å prøve seg fram. Er jo ikke godt å si hva diverse HT produsenter definerer som store og små rom.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke xtz sub'en din spesifikt, men uttaler meg generelt. Helt åpne porter lar sub'en jobbe lettere hvilket gir mulighet for høyere db. Lukket klarer den å gjengi lavere frekvenser, men da på bekostning av db.
    Selv om du setter plugger i portene blir ikke en reflekskasse som en lukket, men du beveger deg i den reting. Én eller to plugger vil være grader av ovennevnte. Hva som er lurt avhenger jo av hva du er ute etter; mer lydtrykk eller dypere bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men da lar jeg det være to av fire plugger i suben sånn for å begynne med, eller skal jeg vente med det til de er innspilt skikkelig?

Men hva med frontene? Det er jo for pokker fire porter der også(2 til hvert basselement vil jeg tro), skal jeg plugge noen der, eller skal jeg la de stå åpne?

Edit:
    Hehe, forresten.. Hvor mange er det som har spillt inn høyttalerne sine med søndagsgudstjenesten på P1?
    Måtte bare nevne det, for når jeg sto opp og satte meg på kjøkkenet for å spise frokost idag, så la jeg merke til at det var jo for pokker ta meg gudstjeneste på radioen.. hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •