802D vs Alto

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42

Tråd: 802D vs Alto

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

802D vs Alto

Skal starte bygging av kinorom.... endelig :-D
    Samtidig starter prosessen (som er den morsomme) med å finne høytalere og elektronikk. Har tenkt på Alto eller 802D i et 7.1 system. Synes Alto høres best til film, mens 8002D til musikk. Er det noe jeg har glemt å høre på/vurdere?

Hans Rune

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt vanskelig å gi et definitivt svar på et slikt spørsmål. Begge høyttalerene har sine styrker og svakheter.
    Det første jeg egentlig tenkte på når jeg så denne tråden var: hvorfor ikke sjekke ut flere merker?
    Focal, B&W og Dali må vel være blandt de aller mest vanlige merkene her inne.
    Det er jo ikke mange som kan unne seg Beryllium eller diamantdiskant høyttalere, men det er alikevel forbausende mange her inne med høyttalere fra 800 serien eller utopia serien.
    jeg har hørt både 802D og Alto under relativt kontrollerte omgivelser, dog med veldiig forskjellig elektronikk og uten å være for beskjeden så ville jeg valgt mine egene Revel ultima Studio over de to kanidatene any day.
    Faktum er jo at jeg selv vurderte Alto, men følte at selve konstruksjonen var for ruvende og at spillestilen ikke helt passet meg. 802D var mere min stil, men den var dyrere enn Altoene, jeg følte også at B&W generelt er litt uengasjerende.
    Det var først når jeg hørte Revel at jeg fikk en aha opplevelse - dette var min type sound.
    jeg hørt også på Wilson Watt puppy (sjette utgave) Bassen i disse var formidabel, men lydbildet var veldig lite og nesten for presist for min smak.
    Det er sikkert mange andre merker man også burde teste når vi kommer opp i hundretusenkroners klassen. Audio Physic, Avalon og Kharma for å nevne noen.
    Dette ble et litt vel langt innlegg, men det jeg prøver å si er. skal du først bruke 100K på høyttalere, så ta deg tid til å sjekke ut markedet. Selv om mange har et produkt så betyr ikke det nødvendigvis at det produktet passer deg. For min del betød det reise til både Sverige og Danmark for å få hørt de merkene jeg var nyskjerrig på.
    Lykke til på letingen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Wotg egentlig er inne på....når du kommer opp i den prisklassen er det mye preferanser som gjelder. Det ene er ikke nødvendigvis noe totalt sett bedre enn noe annet, men passer kanskje bedre til bruksområdet/preferanser til lytteren.

Tror det skal bli vanskelig å bli direkte misfornøyd uansett hva du velger når du kommer opp på det nivået. Ift til hjemmekino er det også viktig å finne et merke som leverer solide senter- og bakhøyttalere. Det er mange merker som leverer høyttalere i den prisklassen, men senterhøyttaleren (om noen) er ikke alltid mye å skryte av. Både B&W og Focal har heftige senter-høyttalere, og leverer også en rekke løsninger å bruke som bakhøyttalere. Det, kombinert med god lyd har naturligvis gjort begge merkene populære. Det er det objektive svaret.

Selv har jeg falt for franske Focal sin fremgangsmåte for god lyd og ikke minst det herlige designet. Men alle høyttalere må jobbes med. En demo trenger ikke yte høyttaleren rettferdighet selv om det låter bra. Altså ikke alltid lett å få et godt inntrykk før en handler.

Et alternativ er kanskje den nye dyrere serien til Klipsch. Gruser sannsynligvis det meste på dynamikk, men Klipsch har en ganske annen type lyd. Tror de kan bli spennende for hjemmekino-entusiaster. Avantgarde (store horn) kan også være vært en titt. Akto på forumet har jo en slik løsning, og kan sikkert svare på evn utfordringer og fordeler. JBL har også noen alternativer, men de store stereomodellene kan by på utfordringer ift. rom og plassering. Jeg vurderte et par JBL K2, men skjønte ganske raskt at de ikke kom til å fungerer i mitt rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skuffet over 802D - tips til kombi Kino / Musikk

Var i går på HiFi kluben i Oslo og hørte på 802D på Classe. Den var åpen og eksakt, men ikke veldig engasjerende. På film synes jeg faktisk det var en dårlig opplevelse (kona uttrykte at dette var dårligere enn det vi hadde - he he - hun vil vel spare pengene).
    Var samtidig skuffet over selgeren der - når man skal spandere 300-500 tusen skulle man tro at de var noe mer engasjerte. De anbefalte meg å høre på MS5. Så nå står jeg fortsatt igjen med Alto, 803D, MS5 (eventuelt Helicon 800). Hvor får man foresten hørt Revel?

hrro

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    802D er en fabelaktig høyttaler, men du er ikke den eneste som ikke synes det fungerer optimalt med Classé.

Hva med Martin Logan Summit? Den kan du få demonstrert på Oslo Hi-Fi Center.

Avantgarde Duo på Lyric Hi-Fi

Elac FS 609 X-PI (noe av det bedre jeg har hørt, Eriblist på forumet har disse)

KEF har også modeller i denne prisklassen, og noe av det spiller himmelsk.

I prisklassen du jakter i bør du ta deg tid til en del besøk hjemme hos folk som har de aktuelle høyttalerne. Butikkene har sjeldent bra demorom, derfor kan det være lurt å spørre folk om demo. De fleste er positive til slikt. Ikke glem kilde og forsterkeri. Det bør være en balanse, noe du sannsynligvis er klar over.

Lykke til!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde sørge for et hjemlån av de aktuelle kandidatene, rommet påvirker opplevelsen enormt mye. Det er dessuten en kjensgjerning (her på forumet i det minste) at Classè er en kjedelig partner for 800-serien. Som nevnt av flere her er det faktisk mange kandidater å velge i om man skal bevege seg i det prissjiktet - som ikke innbelemmes av hifi klubben, som kanskje er den mest kjente aktøren på markedet. Ta en lytt på alt fra Avantgarde, KEF, Burmester, T+A, Tannoy, JBL, Nordic Tone, MBL osv. Mengden produkter på markedet er ikke noe å klage på. Lykke til of for all del, hold oss oppdatert

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slukker alle iøynefallende lys, setter meg godt til rette i godstolen og fikler med knappen på siden så fotstøtten felles ut. Ahhh.. dette er godt.
    Øynene mine hviler på et gedigent syn. 802Ds massive men diskré siluetter i det halvmørke rommet skuler rett bort på meg under 3 meter unna. Mellom disse står de episke sorte monoblokkene med sin blankpolerte front og sin svakt lysende blå logo. En e... for electrocompaniet. I midten står dirigentene halvveis skjult i mørket. Kun de to VU-metrene på Transporteren samt stillheten indikerer at det her ikke spilles musikk.
    Hendene mine finner fjernkontrollen og begynner å bla i musikken. Transporteren reagerer lynkjapt på mine minste kommandoer.
    Få sekunder senere oppstår magien....stille.....lydløs som en snikende katt, men likevel så kraftfullt. Luften rundt meg starter på forundelig vis å gjenskape en fordums scene fylt til randen med musikere. Høytalerne gir ingen indikasjon av å spille. Det er selve luften som har våknet til live..
    Jeg har opplevd dette hundre ganger før, men blir alltid like fascinert.

Jeg transporteres tilbake til 1967. Nærmere bestemt opptaket av Carl Orffs Carmina Burana. Den eminente "Fortuna Plango Vulnera" avspilles.
    Et mannskor står plutselig foran meg - den individuelle korists bidrag høres klart. Tempoet er rolig, likevel er det noe med rytmen som drar i gang smånervøse rykninger i begge føtter. Jeg får lyst på mer!
    Carl Orff svarer ved å trøkke til en anseelig mengde kvinnelige korister fra den andre siden av lydbildet. Koret danner episke proporsjoner. Hele lydbildet fylles til randen! Blåsere og slagverk hamrer til for full styrke og føttene rykker vilt. Det hele roes så ned og begynner på nytt.. Jeg vet hva som kommer og jeg nyter opplevelsen med både kropp og sjel!

Neste spor ut er Estuans Interius. Føttene er i gang umiddelbart. En enslig tenor står med ett foran meg perfekt støttet opp av symfoniorkesteret styrt med jernhånd av Eugen Jochum. Refrenget kommer og jeg kjenner gåsehuden komme - den totale nytelse er et faktum!

Det er på tide med noe tyngre og Metallicas No Leaf Clover hentes lynkjapt frem via Transporteren. VU metrene indikerer at de her er mere liv. Denne starter også rolig, før slagverkene og elgitaren slår inn. Jeg vet hva som kommer og gleder meg vilt! Jeg er sikker på at hver streng veier 20 kg, for dette låter massivt og tungt. Akkurat slik det skal være. Den akkurat passe macho men meget musikalske stemmen til James Hetfield oppstår i luften rett foran meg. Gitarriffene går på løpende bånd langt ute til høyre en plass, men likevel så nærme. Høydepunktet er den aller siste gitarsoloen mot slutten. Dette er mitt nirvana!

Plutselig slår det meg at jeg faktisk ikke har prøvd hva anlegget virkelig er god for. Rammsteins Amour dras frem av biblioteket. Av alle sanger.
    Volumet går opp.. Dette begynner å bli brutalt.. Men høytalerne bare ler av meg. Jeg drister meg til å passere videre ut i ukjent territorium. Volumet passerer langt utover kjente grenser og jeg tør rett og slett ikke mer. Men lyden! Den totale uanstrengthet! Der hvor tidligere erfaring tilsier at bassen blir hul og fraværende kaster EC-blokkene skam på alle forventninger. Det virker som om det er først nå de får puste, og de bare ber om mer!
    Der hvor jeg er sikker på at det ikke er mer å hente drar de fram strømreserver fra en bunnløs brønn. Det er akkurat som om de skrur inn fokusen på bassen og stortrommene går fra å tilføre rytme til å bli slegger som starter og stopper lynkjapt med kraften fra hele den amerikanske hær og litt til. Stolryggen går over til å være en direkte forlengelse av basstrommen!
    Skarptrommeslagene treffer med en slik kraft at det er komplett umulig å la være å blunke. Det merkelige er at ørene ikke oppfatter dette som skarpt. Mellomtonen har rett og slett blitt fysisk! Hver minste vibrasjon i stemmebåndene til Der Grosse Deutcher foran meg kjennes på kroppen.

Plutselig kommer noen inn utgangsdøren. Det er min samboer. Volumet går ned og mobilen plukkes opp. En melding ligger klar og min første naboklage er et faktum. De sleit visst med å få lagt barna når hele huset vibrerte.

Jeg bor i enebolig....

Ørene mine ringer som kirkeklokker på en søndag, men det føltes likevel ikke slitsomt når jeg spilte. Det blir likevel lenge til neste gang. Hørselen er fin å ha om ti år også..

Er dette beskrivelsen av den perfekte lyd?
    Nei.
    Det er beskrivelsen av en utrolig fornøyd eiers opplevelser!

Mvh
    marsboer

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Posten er forøvrig hentet fra min egen tråd..

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hrro
    Hvor får man foresten hørt Revel?
    hrro
    A-varer i Sandnes. Eventuellt så kan jeg muligens gi deg en demo hjemme hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    A-varer i Sandnes. Eventuellt så kan jeg muligens gi deg en demo hjemme hos meg.
    Bor i Asker så det hadde vært svært hyggelig med en demo wotg. Vedlagt finnes de første tegningene av kinorommet....

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hrro
    Bor i Asker så det hadde vært svært hyggelig med en demo wotg. Vedlagt finnes de første tegningene av kinorommet....
    Jeg jobber mye for tiden, men noe kan alltid ordnes
    Hvor stort er rommet?
    Send meg en PM, kanskje noe kan ordnes.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Back....
    Nå har jeg brukt julen til å høre på et utvalg av høytalere, bl.a. B&W 802D og 803D, Usher, Triangle Cello, Tanney Glenair, Pioneer S-1EX og S-3EX, Dali MS4, Elac, Patos Lyrics, ..... Nå gjenstår kun Revel Ultimo og Alto Utobia som jeg har de største forventningene til. Valget idag ville stå mellom;
    1) Usher BE -10
    2) Pioneer S -3EX/S- 1EX

Må si at overnenvte to var milevis foran eksempelvis 802D... men jeg GLEDER meg til å høre Alto (favorittene før jeg startet å lytte) og Revel.

Arbeide med den nye kinoen starter over nyår - gleder meg som en unge.
    I'll be back .... :-D

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør ta deg tid til å få en skikkelig demo av Jbl Array 1400. Noget spesiell høyttaler, særlig utseendemessig, men definitivt i samme selskap, og kapabel til å frembringe en dynamikk av en annen verden.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende med dedikert rom, og spenstige alternativer du har på blokka!

Rommet ditt blir jo ikke veldig stort (etter hva jeg kan tolke fra tegningen), som gir begrenset plass på siden av lerret og også begrenset volum å spille i.

Noen får store høyttalere til å spille fantastisk i små rom, andre gjør det ikke, alt etter hvordan akustikk/plassering/elektronikk etc passer sammen.

Ønsker deg uansett lykke til videre med din søken etter godlyd og bygging av rom!

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at i denne klassen nytter det ikke med rimelig elektronikk .

Et annet alternativ kan være ATC SCM 50 A:

Disse er aktive, spiller med utrolig lav forvrengning og kan spille HØYT om du ønsker det. Og ja, de er vanvittig gode. Koster kr100000, men det er med innebygget forsterker.

De lager også dedikert, aktiv senterkanal på drøye 80 kilo:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Rommet ditt blir jo ikke veldig stort (etter hva jeg kan tolke fra tegningen), som gir begrenset plass på siden av lerret og også begrenset volum å spille i.

Noen får store høyttalere til å spille fantastisk i små rom, andre gjør det ikke, alt etter hvordan akustikk/plassering/elektronikk etc passer sammen.
    Rommet er 4 x 5,5 - mao ikke alt for stort. Har muligheten for å gjøre det lengre men det hjelper vel ikke så mye. Foruten om B&W, har jeg hørt på høytalerene i relativt små rom - synes Usher CP-8571 og S-3EX (samt S-1EX)lått deilig i mine ører. Er overrasket over at ikke flere har disse Pioneer (TAD) høytalerene - det var imidlertid ikke lett å finne noe sted å høre på dem (Elnor var der jeg havnet som ikke hadde noe optimalt rom i det hele tatt).

Det skal sies at jeg hørt på de ulike høytalerene med varierende elektronikk - det som demonstratøren ikke hatt - så det kan selvfølgelig ha påvirket. Mhp ELAC fikk jeg ikke hørt på 600-serien, så Akto kan ha rett med FS 609

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forslag

Maxwell import. Chario ursa major kr 69'990 /par

I en hi-fi news test ble denne høyttaleren kommentert som en av de tre beste høyttaleren anmelderen hadde lyttet til i sin karriære - det ble handel på den karen a gitt...

Ellers kan vi legge til at det i et show-room hos en forhandler i kristiansand har følgende referanser på demo; Quad ESL2805, Harbeth Compact 7es3 og harbeth BBC ls3/5a - disse tre høyttalerne er velkjente for enhver entusiast med litt fartstid i hifi - de er nemlig tre av de mest nøytrale høyttalerne som har sett dagens lys i denne verdenen. Om vi skal si det beskjedent (i forhold til reell ytelse) må vi få uttrykke at Ursa Major har bragt oss ned i knestillende av beundring - at denne høyttaleren skulle låte SÅ likt til QUAD i mellomtonen i tillegg til å ha super-high end trøkk og super utstrekning i topp og bunn er bare ufattelig. Alle som har lyttet til denne høyttaleren hos oss har aldri hørt en mer oppløst og detaljert lyd - skal ærlig innrømme at jeg ikke hadde trodd dette før jeg lyttet til dem selv - dette er en MEGET spesiell høyttaler - anbefaler alle å oppleve den! Musikkglede! Ta med en ei cd-plate du kjenner meget godt - da VET vi at du vil bli enda mer imponert - uavhengig av musikksjanger...

Academy - topp-serien.

i den samme testen slo de blandt annet 802D,de koster 70 lapper og de går for og være "billige" i forhold til kvalitet.

Ursa Major

http://www.chario.it/pdf/hi-fi_news/HFN_Ursa_Major.pdf

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De "slo" ikke 802D, de slo 802 Nautilus, en helt annen høytaler lydmessig enn 802D.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    De "slo" ikke 802D, de slo 802 Nautilus, en helt annen høytaler lydmessig enn 802D.
    hehe sorry Nautilus 802,vet ikke hvor stor forskjellen er på dem

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten tanke.

Hei!

Har selv nettopp investert i nytt kinorom med tilhørende utstyr.

Hadde selv tenkt på B&W 802D, JBL Arrray 1400, Revel studio.mm.

Rommet mitt måler 5,5*4 meter.

Har de senere år hatt flere modeller fra Revel, men ville nå ha noe nytt. Revel er etter min mening blitt for harde i mellom tonen og bassen, med sine nye serier/modeller.

Valget mitt falt på Mirage OMD-28. Disse spiller rivende flott i alle segmenter og var noe billigere enn de andre. Mirage er faktisk en av verdens største produsenter!

Ta en tur til din nærmeste forhandler og lytt til dem, kan trygt anbefales.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •