Hva er en 12volts trigger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er en 12volts trigger?

Kan noen forklare for meg hva en 12volts trigger er på en receiver?

Og hva den gjør?

Takker for svar...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...den avgir en svak strømimpuls som kan kobles mot f.eks. et kompatibelt lerret som dermed går ned i det receiveren slås på...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper ekstra en komponent som også har 12 volts trigger kan du bruke samme fjernkontroll på begge enhetene ved å koble en kabel fra den ene triggeren til den andre. Tror jeg...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen andre eksempler for hva den kan brukes til? Feks mp3 spillere? Eller annet?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hvis du kjøper ekstra en komponent som også har 12 volts trigger kan du bruke samme fjernkontroll på begge enhetene ved å koble en kabel fra den ene triggeren til den andre. Tror jeg...
    ------------------------

Jeg har Nad754, et av plusspunktene med den er at den har fullt ut programmerbar fjernkontroll så hensikten med dette virker ikke særlig nyttig i såfall........

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...den avgir en svak strømimpuls som kan kobles mot f.eks. et kompatibelt lerret som dermed går ned i det receiveren slås på...
    Kan man som oftest programmere trigger-utgangen på en receiver, eller går den på uansett når enheten blir slått på?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Kan man som oftest programmere trigger-utgangen på en receiver, eller går den på uansett når enheten blir slått på?
    Avhengig av receiveren kan man sette trigger signalet på (12V) eller av (0V) når receiveren slås på og av (stanby). Signalet kan for eksempel brukes til å slå på og av effekt forsterkere, SUB og CD/DVD spiller. Skifte mellom direkte/dipol på bakhøytalere. Styrre lerret og sikkert mye mere.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Avhengig av receiveren kan man sette trigger signalet på (12V) eller av (0V) når receiveren slås på og av (stanby). Signalet kan for eksempel brukes til å slå på og av effekt forsterkere, SUB og CD/DVD spiller. Skifte mellom direkte/dipol på bakhøytalere. Styrre lerret og sikkert mye mere.
    Jeg tenkte på de stakkarene som både har flatskjerm og projektor (jeg har ingen av delene). Det hadde jo vært latterlig hvis lerretet ALLTID kom ned når de skrudde på receiveren - hva skulle man i så fall hatt flatskjerm for da? ;-)

Jaja, jeg får sette meg inn i det, den dagen jeg skal ha meg ny receiver, men det er vel slik at de fleste oppegående (10-20k kr) receivere har en form for intelligent styring av triggeren?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På litt dyrere receivere, er det ofte 2 triggerutganger, hvor begge kan programmeres hver for seg.
    Da kan man f.eks bruke den ene til å slå på effektforsterker(e), når receiveren slås på, og den andre til å kjøre ned lerretet når DVD velges.

Dette har dog ingenting med fjernkontroll og gjøre, og det er lite smart å koble sammen triggerutgangene på flere komponenter er jeg redd! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Dette har dog ingenting med fjernkontroll og gjøre, og det er lite smart å koble sammen triggerutgangene på flere komponenter er jeg redd! :-D
    Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg hørt på norcad og ikke på mitt innlegg tidligere i tråden. Innrømmer glatt når jeg tar feil he he.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •