Xtz 99 W10.16 Vs Xtz W12 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 80
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt off topic men blir ikke din 640A v.2 litt puslete for dine QLN? Kanskje derfor du supplerte med subwoofer... Jeg har M-65 fra Dynavoice og 640A v.2, holder AKKURAT Har også supplert med XTZ 12". Mangler fortsatt litt dynamikk til min smak men det kommer ved senere høyttaler/forsterkoppgradering.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krefter fra en forsterker kan aldri erstate en subbass (da snakker vi virkelig om dyre forsterkere - og meget gode høyttalere), spesielt ikke når vi snakker om film..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Litt off topic men blir ikke din 640A v.2 litt puslete for dine QLN? Kanskje derfor du supplerte med subwoofer... Jeg har M-65 fra Dynavoice og 640A v.2, holder AKKURAT Har også supplert med XTZ 12". Mangler fortsatt litt dynamikk til min smak men det kommer ved senere høyttaler/forsterkoppgradering.
    Forsterkeren har jo en grei strømforsyning. Pluss max strømforbruk på den er jo 515w, selv om det står 800w bakpå da.

Til 3200kr kan jeg vel ikke klage. Synes det driver dem fint, selv om det kanskje mangler litt når jeg drar på. Spiller fint gjør den også. Ilag med Marantzen blir den faktisk veldig tøff

Hadde vel egentligt klart meg uten subben, men synes det er kjekt med ekstra trykk. Ganske mye ekstra trykk!!

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at du er sånn nogen lunde fornøyd iallefall! :-) Men ja. Tenkte du kom til å nevne det at 10" ble litt svak på film. Jeg syntes den spilte overbevisende bra, men den ble utelukket med en gang for min egen del da jeg er veldig glad i dyp bass.

Mange jeg kjenner spør meg hver gang hvorfor jeg ikke valgte SVS, og da er svaret enkelt. JEG syntes XTZ 12" spiller bedre på musikk, da jeg syntes SVS blir litt for voldsom for meg når jeg hører mest på musikk. Hadde jeg sett på 90% film, hadde valgets kval vært veldig enkelt ;-)

Hva med å kjøpe en 12"? Så tester du dem opp mot hverandre, så selger du den du syntes er svakest. Jeg sier det med en gang at du kommer til å kaste 10" på dør etter du har hørt 12" ferdig innspilt og riktig justert ;-)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Godt å høre at du er sånn nogen lunde fornøyd iallefall! :-) Men ja. Tenkte du kom til å nevne det at 10" ble litt svak på film. Jeg syntes den spilte overbevisende bra, men den ble utelukket med en gang for min egen del da jeg er veldig glad i dyp bass.

Mange jeg kjenner spør meg hver gang hvorfor jeg ikke valgte SVS, og da er svaret enkelt. JEG syntes XTZ 12" spiller bedre på musikk, da jeg syntes SVS blir litt for voldsom for meg når jeg hører mest på musikk. Hadde jeg sett på 90% film, hadde valgets kval vært veldig enkelt ;-)

Hva med å kjøpe en 12"? Så tester du dem opp mot hverandre, så selger du den du syntes er svakest. Jeg sier det med en gang at du kommer til å kaste 10" på dør etter du har hørt 12" ferdig innspilt og riktig justert ;-)
    Ja det hørtes ikke dumt ut. Men nå lurte jeg på å kjøpe meg en Denon PMA-1500AE. Er denne noe tess?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon PMA-1500AE syntes jeg hørtes bra ut den gangen jeg hørte på den.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er absolutt å anbefale. Varm og god klang kan kanskje være en veldig god match med QLN. Er jo lov å teste :-) Det som også er bra med Denon sine stereo forsterkere er at dem har mye i bunnen også. Det har iallefall jeg erfart her med min 2000R som dog er en del kraftigere enn dagens 1500AE. Men dagens 1500AE er neppe langt unna 2000R når det kommer til detaljer, for det har uansett skjedd mye på dele fronten på de årene siden 2000R kom.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er absolutt å anbefale. Varm og god klang kan kanskje være en veldig god match med QLN. Er jo lov å teste :-) Det som også er bra med Denon sine stereo forsterkere er at dem har mye i bunnen også. Det har iallefall jeg erfart her med min 2000R som dog er en del kraftigere enn dagens 1500AE. Men dagens 1500AE er neppe langt unna 2000R når det kommer til detaljer, for det har uansett skjedd mye på dele fronten på de årene siden 2000R kom.
    Tror jeg får ta meg en tur ned på hifiklubben å hørre på den i lag med Concept 8(noelunde lik høytalerer?) Tenkte jeg skulle sammenligne Denonen med Nad 372(selv om den er uaktuell, men ligger i samme prisklasse.

Newcomer afoldal sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som disse XTZ subene er genialt bra til prisen. Og fantastisk finish ikke minst. Spesifikasjonene til 99 W12 sier 25 Hz +/- 3 dB. Regner med dette er reelt, eller? Så forskjellen mellom 99 W12 og SVS SB12-Plus er først og fremst frekvensgang og trøkk? Er de noenlunde like presise og stramme? Noen som vet?

Skulle hatt en sub som tar lite plass. XTZ er vel noe mer nabovennlig pga. frekvensgangen. Bortkastet å kjøpe en dyr monstersub dersom man ikke får utnyttet kapasiteten pga. naboene...:?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEG syntes XTZ er bedre på musikk enn SVS. Grunnen har seg sånn at jeg rett å slett syntes SVS blir litt for voldsom på musikk. Er vel mest en smaksak. Men om du skal bruke den til film, og har plassen å penga, så hadde SVS vært mitt i blinken for deg afoldal. Kan ikke si XTZ er mindre nabovennlig egentlig, hehe

Newcomer afoldal sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke si XTZ er mindre nabovennlig egentlig, hehe
    Vel, hahah, en NABOVENNLIG sub er det vel ingen som vil ha!!! hehe Men, tenker at en SVS vil vekke mer harme hos naboen siden den spiller dypere og sikkert med mer trøkk helt der nederst. Disse dype frekvensene sprer seg jo rundt i hele bygningen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av afoldal
    Vel, hahah, en NABOVENNLIG sub er det vel ingen som vil ha!!! hehe Men, tenker at en SVS vil vekke mer harme hos naboen siden den spiller dypere og sikkert med mer trøkk helt der nederst. Disse dype frekvensene sprer seg jo rundt i hele bygningen.
    Hehe, det var det som var poenget ;-) Ja skjønner hva du mener. SVS setter vel fortere sving på en grunnmur enn en XTZ 12" gjør, men 12" fra XTZ er villig til å sette naboens leilighet i sving den også, hehe. :-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ennå tilgode å ha volumet på mer en kvart.. Det holder i massevis til musikk - synes jeg.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her. Jeg har enda ikke vridd over kvart selv. Jeg har mer en nok trykk nå. Skal nok få testet den skikkelig når jeg får flyttet, men noe tyning blir det neppe.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her. Jeg har enda ikke vridd over kvart selv. Jeg har mer en nok trykk nå. Skal nok få testet den skikkelig når jeg får flyttet, men noe tyning blir det neppe.
    Volumet på 10" min står på godt over klokken 12, nærmere klokken tre vil jeg si. Da blir det i allefall liv her:-D

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer en 12" selv for å supplere AL 752'ene mine. Men kan ikke spille så hælvettes høyt da jeg har en leilighet over meg (selv om hun ikke har klaget enda med ALene på full skuv...). Hvordan spiller XTZ'ene på "lavt" nivå? Er i utgangspunktet etter å bare få litt ekstra trøkk i bunnen uten å måtte dra opp så høyt på AL'ene.

Håper på svar.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    Håper på svar.
    Svar får du

Som sagt så spiller jeg med suben på maks kvart styrke, d.v.s nesten ikke noe lyd som kommer ut av den. Grunnen til sub hos meg er nettopp fordi jeg ikke kan spille noe høyt da unger sover rett over, og at rommet er meget dårlig dempet. Jeg ville ha mulighet til å høre bass uten at volumet var så høyt på. XTZ'n fungerer meget bra, "trøkker" ut den ekstra dype bassen som høyttalerne ikke klarer, selv på meget lavt lydnivå.

Hvis jeg skal sette noe minus til suben så må det være at hos meg så skulle den ha vært mye tørrere i lyden, Magnepaner er ikke av den saftige type høyttalere. Så skulle det også vært mulighet til å bestemme mer nøyaktig hvilken frekvens oppover suben skulle stoppet, hos meg hadde 40hz (og ikke noe mer over) vært perfekt. Men til prisen er XTZ'n meget god!

Der fikk du litt svar.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg syns i allefall 10" er veldig bra. Den er veldig tørr, slik at jeg får den skikkelige smell bassen. Det blir ingen bløt bass for å si det sånt. Og i tillegg funker den veldig bra til film også. Men kanskje 12" hadde vært bedre der?

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm... Det lover jo veldig bra! Men er fortsatt veldig usikker på om 10eren vil tilfredstille meg, eller om jeg må gå for 12eren. Ingen her fra Nord-Trøndelag som har en av de så jeg kunne kommet å hørt? Pr. dags. dato befinner jeg meg på Rikshospitalet i oslo med nytransplantert nyre, så er ikke så fryktelig mobil atm. Men samtidig så vil jo formen stige etterhvert, så da kanskje jeg kan trappe opp på en demonstrasjon i oslo også. Er det noen butikker i oslo som fører disse som man kan få demo hos?
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    hm... Det lover jo veldig bra! Men er fortsatt veldig usikker på om 10eren vil tilfredstille meg, eller om jeg må gå for 12eren. Ingen her fra Nord-Trøndelag som har en av de så jeg kunne kommet å hørt? Pr. dags. dato befinner jeg meg på Rikshospitalet i oslo med nytransplantert nyre, så er ikke så fryktelig mobil atm. Men samtidig så vil jo formen stige etterhvert, så da kanskje jeg kan trappe opp på en demonstrasjon i oslo også. Er det noen butikker i oslo som fører disse som man kan få demo hos?
    Ja, surround.. De holder til på skedsmokorset. Tror jeg. Der kan du ta deg en tur innom for demo. Men det er ikke det samme å hørre det i butikken som hjemme. Jeg synes i allefall 10" min spiller godt i lag med QLN Artechenene sine 8". Hadde først en Cerwin Vega VE28S sub og den bare bråkte. XTZ er supertt til prisen.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •