Subwooferplassering, vedlagt skisse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwooferplassering, vedlagt skisse

Jada, nok en subwoofertråd....

Problemet mitt nå er at subvalg kommer ganske mye an på hva som er best plasseringmessig. Det finnes nok ingen fasit på akkurat dette, men håper at de med litt erfaring innen temaet vil anbefale eller fraråde noen av de alternative plasseringene for meg.

Fra før av har jeg Audio Pro Blue Diamond fronter med hver sin aktive titommer. De strekker ikke til når jeg ser film, jeg synes det blir mer bråk enn lyd og merkbart trykk. Uansett hvor høyt jeg prøver å spille får jeg ikke trykket jeg vil ha. Jeg har prøvd å vinkle de litt hit og dit, juster avstand fra vegg, samt byttet plass på de.

Subber jeg vurderer nå er:
    SVS PB-10 NSD
    SVS PB-12 NSD
    SVS PC-Plus 20-39
    XTZ 99 W 12 X2

Bruksområde blir utelukkende film, til musikk er jeg fornøyd med fronthøyttalerne mine.

Ved kjøp av sylindersub er kun spørsmålstegnet lengst opp til høyre aktuelt. Spørsmålstegnet lengst ned til høyre er kun aktuelt viss det blir to subber i front, altså XTZ.

To vegger er tømmervegger som er kledd med panel, ved peisen er det naturlig nok mur, resten er jeg noe usikker på.

Bør subber med frontmontert element og port stå i front?
    Noen som har noen tips til meg? Angående valg av sub, plassering eller noe annet.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er ingen racer på kalibrering, Men ett tips vil jeg gi deg. sett suben i sweetspot og kryp rundt på gulvet i høyden suben din vil stå. der du hører bassen du vil ha plasserer du suben. forøvrig er det mange tråder om emnet du spør om. bruk søkefunksjonen. Lykke til. kan også annbefale SVS. mye for pengene.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel , du sliter med det samme som meg , hadde 2 stk. XTZ 12 plassert foran sammen med frontene ,blei vel aldri helt fornøyd med den løsningen. Rommet ditt ligner litt på mitt eget , der du har skyvedør har jeg åpning på 4mtr. Det vil si at jeg mangler en vegg :-D Bar rundt på subbene så jeg dro på meg en saftig lumbago... Men hvis du deler lavt fx. 50 -60 hz ville jeg startet i "midten" av rommet for så å gå bakover til h. hjørnet (motsatt for peisen ) det med porter og elementretninger skal jeg ikke mene noe om .Alle de du nevner er jo velprøvd og mye omtalt så det er bare å handle å sette igang :-D

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Vel , du sliter med det samme som meg , hadde 2 stk. XTZ 12 plassert foran sammen med frontene ,blei vel aldri helt fornøyd med den løsningen. Rommet ditt ligner litt på mitt eget , der du har skyvedør har jeg åpning på 4mtr. Det vil si at jeg mangler en vegg :-D Bar rundt på subbene så jeg dro på meg en saftig lumbago... Men hvis du deler lavt fx. 50 -60 hz ville jeg startet i "midten" av rommet for så å gå bakover til h. hjørnet (motsatt for peisen ) det med porter og elementretninger skal jeg ikke mene noe om .Alle de du nevner er jo velprøvd og mye omtalt så det er bare å handle å sette igang :-D
    Takk for et meget bra svar Rommet mitt er kanskje ganske komplisert, men jeg har jo mulighet til å lukke skyvedørene da, det virker noe bedre. For med de åpne henger jo stua sammen med enda en stue på 2,60 x 5,70 meter som igjen er åpen mot kjøkkenet på 4x4 meter.

Har jo tenkt litt på deling på 80hz, men jeg har jo bakhøyttalere, senter og fronter som klarer seg godt ned mot 60hz så det kan jo være et alternativ.

Det jeg er litt usikker på er om man blir litt låst angående plassering med frontmontert port og element slik at det bør peke mot deg å kanskje stå i front, derfor jeg har tatt med sylinder i vurderingen.

Men løsningen er vel bare å svi av noen kroner når de kommer på bok å hive seg ut i det. Blir nesten bare mer og mer forvirret jo mer jeg leser om dette.

Budsjettet var jo for noen uker siden maks 6000, nå får jeg mer og mer lyst til å svi av 12500 på plus/2 Det er den eneste subben jeg har en del erfaring med og erfaringen er utelukkende positiv! Høres ikke høyt ut engang, men den trykker skikkelig fordi og det høres realistisk ut.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på sidene til Lsound , de har noen på tilbud i en ukurant farge ...

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Se på sidene til Lsound , de har noen på tilbud i en ukurant farge ...
    Blir nok sort finish

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 suber.. en på hver side i front :-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    2 suber.. en på hver side i front :-)
    Viss det blir løsningen tror jeg ikke det blir noe større enn XTZ'ene. Blir mye spekulering før pengene er spart opp er jeg redd :?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •