High end VS hifi??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

High end VS hifi??

hm kansje noen kan svare meg på dette, men har fundert litt i det siste på hifi og high end lyd. hvordan definerer dere hvor grensen går? feks DM 683, han i audiophile på en måte sammenligner dem litt dem 803D, som må kunne betegnes som high end høytalere, så er 683 noen elendige high end høytalere eller er de skikkelig gode hifi høytalere?? ellers hvor mener folket her at grensene går?? hva er det som bestemmer om høytalere skal defineres som high end eller hifi?? samme gjelder vell forsterkere og cdspillere også da.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inntrykket mitt er vel noe svevende her men skal gjøre et forsøk :-D
    Så snart et produkt oppnår en viss status , virker det som om prisen smyger seg sakte men sikkert oppover ( ref EC ) Andre kjører linja med høy "snobbfaktor" Lukkede visninger Blanke fine brosjyrer med så mye fremmedord og svada som ikke sier en dritt om hvordan LYDEN er. Men klarer man å selge et lavt volum med skyhøye marginer så har i hvertfall markedsføringen fungert . Noen produkter har jo fått omtale som "smak av Hidh end" men de var vel ikke dyre nok til å bli klasset som sådan..
    Så kan diskusjonen fortsette langt og lenge hvor skillet går. Jeg tror ikke skillet kan defineres, det blir altfor svevende , vi har tross allt individuelle preferanser på hva vi liker av lyd . For noen er et stereoanlegg til 100K galskap eller uoppnåelig,for andre er jo dette minimumspris på en CD spiller.
    Men så lenge det finnes AV gærninger med ubegrensede budsjetter så vil jeg tro at "eksklusive" og såkallt innovative produsenter kan se lyst på fremtiden:-D Ja jeg har hørt High End og visst låt det bra ,men for meg uoppnåelig ops:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyt lyden - ikke definisjonene dere..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en diskusjon som har vært gjennomført mange ganger. Jeg gjentar ingen av argumentene nå, men henviser til denne tråden:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...h-end-meg.html

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Inntrykket mitt er vel noe svevende her men skal gjøre et forsøk :-D
    flott forsøk på å definere det "umulige" ! enkelt og presist

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt enig med siste taler.

(Synes dog det er merkelig at såkalt high-endutstyr slipper unna karaktersetting når de testes i bladene.)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High end og hifi er ikke motsetninger.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High end, eller ikke high end - spiller det noen rolle, synes def. på dette blir bare tåpligere og tåpligere, når til og med selgere bruker ord som "high-end-semi" på anlegg, da er det egentlig ikke noen vits i å prøve å kategorisere "klassene" lenger. Derfor nyt heller bare lyden!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultra High End

Ultimate High End

ÜberSpitzenKlazze

Herlige ord - de bare "ozer" kronasje - lokta ta' gulllllllllllll :-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, tror vi har møtt på den samme mannen jeg Flageborg :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En nesten umulig sak å gi et rett svar på.

For å illustrere litt:

XTZ sine nye, små fronter (99.25) spiller så bra at de godt kan kategoriseres som High End - prisen er 6490,-

Men hva da med SVS sine SBS-01 som koster 1990 (1490 i sølv farge) og som også låter utrolig bra - kan det kategoriseres som high-end?
    Tja mener noen, definitivt nei mener andre.

Jeg tviler veldig på at produkter i ovennevnte prisklasse var ment som å falle inn under kategorien "high end" - ordet betyr "høy slutt" og at det da ikke skulle finnes noe bedre over produktet.

Jeg er kanskje på bærtur (igjen), men i min verden er høyttalerne til enkelte herinne så flotte og så dyre og komplekse at de absolutt er å betrakte som high-end. Mens vi andre dødelige befinner oss i sfæren low-end-to-middle-end

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite hjertsukk på tampen , se på sidene til fyndbørsen , der har de lagt lista veldig lavt , Dynavoice og XTZ er omtalt som High End selv om prisen ikke er høy
    Kanskje søta bror har et mer nøkternt syn ? :-D

Der tok jeg den ( høy slutt) betyr kun høy pris til sluttbruker. :-D

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om anlegget mitt går som hifi eller high end blåser jeg i, det jeg derimot bryr meg om er at anlegget byr på en lydmessig kvalitet som gir meg musikken slik jeg er ute etter. Alt annet av begreper og definisjoner er underordnet, musikken er første prioritert!

Pluss en ting til; high end må vel være ett av de mest flytende begrepene innenfor bransjen? XTZ subbene er ett eksempel, andre eksempler finner du i ethvert hifimagasin, bortsett fra lyd og bilde da som fortrekker at high end skal koste en formue!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High-end (høyeste ende?) er vel best definisjonen er det aller aller ytterste som er å oppnå innenfor lyd/hifi. Kan ikke akkurat se at produkter med begrensninger/kompromisser ift. det kan kalles High-End......det gjelder også XTZ. Jeg føler det blir litt som å kalle en 13 åring på et eller annet lilleputlag for blant verdens beste fordi han er flink...

Kvalitet koster selv om det selvfølgelig ikke alltid er sammenheng mellom pris og ytelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Low-End: Intro modellene. Alle som vil ha høyttalere og som ikke nødvendigvis er entusiaster... VW Golf.
    Mid-End: Mellomklassemodellene for de som vil legge noen kroner i opplevelsen til et enda høyere nivå enn det mange med liten interesse velger. BMW 5-serie.
    High-End: Det ypperste produsenten lager - gjenspeiles av pris, teknologi, ytelse, byggekvalitet og design. Mercedes-Benz S-klasse.

Slik jeg ser det... Også har man de som bare lager High-End (Ferrari) og de som bare leverer produkter i lavere prisklasser (Opel)...

Jeg ble bare enda mer forvirret angående dette nå... For meg personlig:
    CD-spillere - 12.000 kr. og oppover
    Forsterkere - 20.000 kr. og oppover
    Høyttalere - 25.000 kr. og oppover

Ofte der hodet mitt skiller kremen fra røkla :???: Som HåkonN sier så er det ingen selvfølge at man får det man betaler for, noe yter bedre enn man kan forvente av prisen og noe krever kanskje dårligere... Så det er ingen klar skillelinje...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audi A8 w12 med full B&O pakke = Premium Spitzenklasse Når vi først er inne på bil , koster 5 brutto årslønner for min del , derfor kjører jeg Skoda :-D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    golf er jo klart overlegen en ferrari når man ser på hva de fleste trenger i en bil, varer lenger gjør den sikkert også.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er garantert rimeligere å reparere når ting ryker ja :? Så et bilde av en Ferrari her en dag , liten bulk foran , måtte sannsynligvis kondemneres...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv mener jeg at high-end ikke er noe som kan kjøpes med en komponent.
    High-end oppstår først når alt i anlegget spiller på lag på en måte som gjør at det oppstår en høyere enhet. Når noe låter high-end vet du det umiddelbart når du hører det. Er du usikker så er det ikke high-end mener jeg..
    Dette er noe man ikke kan si seg enig i før man har hørt hvordan ekte high-end høres ut - noe dessverre alt for mange ikke har fått æren av å oppleve.

Ut i fra min måte å se dette på kan man dermed oppnå high-end lyd uten å nødvendigvis ha high-end utstyr, men i de fleste tilfeller får man det man betaler for. Man kan også ha masse dyrt utstyr som rett og slett ikke låter noe særlig sammen, og i mine ører er dette ikke high-end.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    High-end (høyeste ende?) er vel best definisjonen er det aller aller ytterste som er å oppnå innenfor lyd/hifi. Kan ikke akkurat se at produkter med begrensninger/kompromisser ift. det kan kalles High-End......det gjelder også XTZ. Jeg føler det blir litt som å kalle en 13 åring på et eller annet lilleputlag for blant verdens beste fordi han er flink...

Kvalitet koster selv om det selvfølgelig ikke alltid er sammenheng mellom pris og ytelse.
    Ja, dette blir ikke lett. Og hvordan skal man definere det aller ypperste Håkon? Noen vil si Grande Utopia, andre Dali Euphonia MS5 og sikkert noen som mener Bang & Olufsen er det ypperste.

I mine ører er det klin umulig å definere high-end. I Hifi-blekkene så får jo nærmest ingen produkter stempel som High-end, dersom det ikke koster over 40k. Jeg er så totalt uenig. I visse tilfeller så koster det mer for kvaliteten, men langtfra alltid, og prisen sier ingenting om hvor bra et produkt er.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •