Plassering av høytalere, lite bass (se tegning)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av høytalere, lite bass (se tegning)

Hei godtfolk!
    Har fått meg ny leilighet, og trenger litt hjelp ang plassering av høyttalerne! Problemet er at jeg ikke får bassen til å sitte, det blir liksom ikke no trøkk i musikken.. Alt av utstyr er helt nytt, B&W CM7 høyttalere, Primare I21 forsterker og CD21 cd-spiller.

Slenger med noen bilder så dere kan komme med forslag, har laget en skisse av hele etasjen så dere vet sånn ca hvordan den er! De andre bildene er så dere kan se hvordan det er med tanke på vedovnen.

Burde jeg plassere høytalerne der soffan er kanskje? Vanskelig dette! :/

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tross alt en 3veis med 1stk 6" i bassen.
    edit; OG den ruller av allerede ved 62hz(!)

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Prøv å sette en form for diffusor på lang veggen motsatt for ovns veggen.
    En reol eller en stol el lignende. Prøv å gå igjennom rommet for å høre om det er en plass hvor bassen er sterkest. Sitt der så prøver du å flytte HTène nermere bakveggen eller lengre unna bakveggen, likedan mtp sideveggene.
    Et stort gulvteppe ved stereoen kan også hjelpe, det demper noe på mellombass forterkningen som forekommer ved "kalde" gulv.

Normalt sett skal sweetspot være i en likesidet trekant med front høyttalerene, det bruker å treffe for det meste. Mulig jeg vill byttet side på stereo og sofa for lyden sin del... Noe å vurdere opp mot rommets funskjon.

Sjekk også innstillingene på reciveren!!

Lykke til!

A.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar begge to.

einis: Er ingen kløpper på dette, dvs, kan omtrent ingenting! Så hva vil det si?

ambiance: Mener du den veggen der jeg allerede har en soffa?
    Når det kommer til instillinger på forsterkern min så tror jeg ikke jeg kan gjøre noe annet uten å stille på balansen? Har ihvertfall ikke funnet ut av det.

Kan heller ikke trekke høytalerne så veldig langt fra sideveggen, særlig venstre høyttaler.. Kjøpte tvbordet for tidlig ser jeg :P Hadde ikke ovnen vært der hadde det jo vært litt anderledes med tanke på plass ihvertfall..

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scarlet Sins
    Takk for svar begge to.

einis: Er ingen kløpper på dette, dvs, kan omtrent ingenting! Så hva vil det si?

ambiance: Mener du den veggen der jeg allerede har en soffa?
    Når det kommer til instillinger på forsterkern min så tror jeg ikke jeg kan gjøre noe annet uten å stille på balansen? Har ihvertfall ikke funnet ut av det.

Kan heller ikke trekke høytalerne så veldig langt fra sideveggen, særlig venstre høyttaler.. Kjøpte tvbordet for tidlig ser jeg :P Hadde ikke ovnen vært der hadde det jo vært litt anderledes med tanke på plass ihvertfall..
    Hei.

Ja bytt plass på sofa og hifi, da har du mere å tweeke på. Så tar du å går fram og tilbake i stuen for å høre etter bass forsterkning, der setter du go stolen, for så å flytte litt på høyttalerene.

A.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter vurderingen om å bytte plass på sofa og høyttalere. Da vil HT'ene måtte forholde seg mer likt til sidevegger, slik at det blir lettere å justere inn et godt stereoperspektiv samt at de rullende lydbølgene på lave frekvenser forsterkes tilnærmet likt av rommet.
    Du vil uansett få et visst tap av lydtrykk ut mot kjøkken og trapp, men det behøver slett ikke være ugunstig så lenge nivå og balanse er tilstede i rommet.

Det Einis sikter til er at høyttalerne dine ikke gjengir dypbass i særlig grad, men ruller av ved 62hz. Mao vil lydbildet ditt mangle informasjon i de lavere frekvenser. Hvis du ønsker å gjøre noe med det vil en subwoofer være et godt alternativ. Men foreslår at du gjør det du kan med høyttalerne dine først, og vurderer behovet for en sub senere.

Hvis du vil lese litt om plassering av høyttalere kan denne siden anbefales som et ganske lettlest utgangspunkt.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp en sub ^^

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    kjøp en sub ^^

Skal selge musikkalsk sub. Hvis inneresert er det bare å ta kontakt.
    Ang frq på 62Hz, så er det som noen nevnte at du vil mangle noe i bunn. Øret oppfatter frq ned til 20Hz, og det som kan regnes som dyp bass er vel noe rundt 40Hz og nedover. En sub som går ned til 30Hz-20Hz ville nok ha hjulpet mye. Men som jeg forstod, så ville du ha mest mulig ut av de HTène du har, og da er opptilmalisering det viktigste.. Det er det forresten uansett!

A.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det litt feil å si at denne høyttaleren ruller av ved 62Hz.
    Riktignok er -3dB ved 63Hz, men -6dB er ikke før ved 34Hz.
    En meget slak avrulling mao, noe som sammen med en god plassering og der av "room gain" i bassområdet, faktisk burde ha en veldig grei bassrespons ned mot 30Hz.

Plassering som er nevnt av flere her, er et viltig aspekt. En annen ting er litt tålmodighet med helt nye høyttalere, de vil komme seg litt etterhvert som opphengene får trimmet seg litt.

CM7 er jo absolutt ikke noe partyhøyttaler med fullt trykk i bunn, men noe totalt fravær av bass og trykk skal det heller ikke være.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være så enkelt at høyttalerne er koblet ute av fase?
    Dersom det er tilfelle så vil man oppleve at bassen virker sterkere dersom man kobler fra en høyttaler (eller bruker balanseknappen)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser du har veldig lite plass !
    Det der gjør at du hører bass er samspillet høyttaler/rom, og nu har du ingenting. Eneste du kan gjøre er å kjøbe en sub, helst to stykker, eller du må sørge for at dine høyttalere kommer mye lengere ut fra bak-og sideveggen.
    Prøver du å flytte de 1/2 meter lengere ut, og tettere sammen tror jeg du opplever dette.
    Konsekvensen er at du fjerner den "obligatoriske" stereobenk, har anlegget en annen plass, har tv´et på veggen foran deg og høyttalerne ute på gulvet hvor de skal stå.....desverre er naturlovene ikke sånn at god bass kommer med en høyttaler inne i et hjørne.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ønsker et langt liv for høytalerene så må du i alla fall flytte den høyre vekk fra vedovnen , det kan bli farlig varmt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill alle sammen! Har i dag flyttet høyttalerne fram og tilbake i hele rommet, og syntes kanskje de hørtes bedre ut når de sto der jeg har sofaen. Satt de også langs den lange veggen, og det hørtes alldeles ikke verst ut det heller. Kanskje det kom av at jeg ikke satt så langt unna.

Vedovnen kommer jeg selvfølgelig ikke til å bruke om høytalerne blir stående som på bilde, det tørr jeg ikke!

Jeg skal teste litt mer og ha høyttalerne en stund til før jeg vurderer en sub. Har lest at CM7 har lang innspillingstid, hva nå enn det betyr!

Takk igjen folkens for gode tips!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sofaen stående inntil veggen kan det lønne sig å trekke denne ut på gulvet, om du kan det.
    Spil en basstone og gå langsomt fremover fra veggen, da hører du hvor bassen er sterkest, og her skal du gjerne sitte.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du opplever at det er mer bass når du står, så bygger sikkert Niels mer enn gjerne en høy stol til deg.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At CM7 krever lang innspillingstid kan jeg bekrefte! Jeg slet også med det samme som deg. Kjøpte sub, men ble fortsatt ikke fornøyd. Løsningen ble å endre plassering, i tillegg til at de har blitt bedre med mer innspilling. Resultatet var som natt og dag! Syns nå at de spiller med en deilig og fin bass. Noe partymonstre er de uansett ikke.

Primare-forsterkeren din skal i alle fall ikke være noe hindring for å gi god bass i disse høyttalerne!

Rom og plassering betyr alt! Lykke til!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå er det litt feil å si at denne høyttaleren ruller av ved 62Hz.
    Riktignok er -3dB ved 63Hz, men -6dB er ikke før ved 34Hz.
    En meget slak avrulling mao....
    de fleste stativhøyttalere går iallefall dypere innenfor 3db enn hva denne en meters gulvstående gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    At CM7 krever lang innspillingstid kan jeg bekrefte!
    Vet du sånn ca hvor mange timer det tok? Har det noe å si om man spiller høyt eller lavt, altså, tar det lengre tid å få de innspillt om man ikke har det så veldig høyt?

Har enda ikke turt å guffe skikkelig på, iogmed at jeg ikke vet hvor lytt det er mellom leilighetene.. Burde vell kanskje finne det ut!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å anslå innspillingstid er ikke akkurat lett. Dette skjer jo gradivs.

Jeg kjøpte mine høyttalere i januar, og jeg kan fastslå at de har endret lydkarakter i høst i forhold til i vår.

Angående hvor dypt bassen går og sammenligningen med stativhøyttalere: Jeg vet ikke de tekniske dataene, men i mine ører høres de ut som en "fullrange" høyttaler, og jeg savner ikke dybde i bassen (Jeg har sammenliknet med Dali Ikon 6 hjemme, og mener at de ikke står noe tilbake for dem). På normalt lyttevolum syns jeg de spiller flott på alle måter. Til å spille høyt vil jeg likevel mene at f.eks 683 er bedre.

En dårlig plassering eller et vanskelig rom derimot vil "drepe" de fleste høyttalere.

Angående sub: Dette vil selvsagt gi deg dypbass i en helt annen dimensjon og kan tilføre anlegget mye. Jeg prøvde dette selv (Velodyne DD10), men ble likevel fornøyd først da jeg plasserte høyttalerne på nytt sted i stua. Subben solgte jeg etter omplasseringen. Det skal riktignok legges til at jeg ikke gjorde veldig mye arbeid med plassering og innstilling av subwooferen. Jeg tror det må til hvis en skal få det til å fungere godt med et anlegg på musikk. Det er jo åpenbart mange her på forumet som har funnet lykken med sub.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •