Hjemmekino oppsett av F6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino oppsett av F6

Hva skal jeg si at Dynavoice F6 er som sidehøytaler/Surround?

Large eller Small?

Iforhold til Nad754 receiveren.... fyyf for vanskelig oppsett.... kalibrering som ikke ligner grisen....

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La de spille som small, det passer størrelsen best. Har du en .1 kanal som duger da?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehhh Jeg har 754 srs receiveren fra NAD....

Som fronter bruker jeg M65, regnet med at de var Large. Som Side/Surround bruker jeg F6... som er samme merket men en litt mindre gulvstående høytaler. Ja du vet sikkert hva jeg snakker om....

Jeg har ikke center enda, får den til uka.....

Nå kommer jeg til en annen ting.. Hva i ******* skal jeg angi Crossover freq i Hz å være? Dette er ikke noe lett å finne ut av, skulle ønske det var auto kalibrering...

Jeg leste på surround at M65 gikk så lavt som 25-3200HZ

F6 er 30-3200HZ

Hva skal jeg stille crossover på da tro?
    Jeg har valget fra 200 og ned til 40 skal jeg da stille på 40 siden dette er nermest 32hz?

Skjønner ingenting av dette jeg....

Hva er forresten Gain? Står ingenting om hva det er i manualen, det bare er der......

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du subwoofer? Hvis nei, så sett frontene dine til large, og resten til small. Cross-over settes normalt til 80Hz.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har du subwoofer? Hvis nei, så sett frontene dine til large, og resten til small. Cross-over settes normalt til 80Hz.
    Takk for svar.

Vet du hvorfor de settes på 80HZ? Betyr det et eller annet som det er mulig å forstå seg på? Til en annen gang mener jeg....

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crossover. Er ikke det delefrekvensen da? Brukes vel bare hvis man har subwoofer?

Og jeg håper for din skyld at høyttalerene dine går lengre enn 3,2kHz :P Er nok heller 32kHz det er snakk om, ellers hadde det blitt veldig tam og lite oppløst lyd

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Crossover. Er ikke det delefrekvensen da? Brukes vel bare hvis man har subwoofer?

Og jeg håper for din skyld at høyttalerene dine går lengre enn 3,2kHz :P Er nok heller 32kHz det er snakk om, ellers hadde det blitt veldig tam og lite oppløst lyd

Wtf????

Det står 25-3200Hz og 30-3200Hz på de, har ikke sagt noe om 3,2 jeg? Du må nok sjekke at nettleseren din ikke er herpa med virus eller noe....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ikke å slå crossover freq av da.. du har jo valget fra 200 til 40Hz uansett jo, uavhengig om sub er på eller ikke, følger du ikke med ell?

Det er sikkert pga at Naden gjengir bassen så bra da vet du at det trengs crossover uansett....
    Ikke vet jeg....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Takk for svar.

Vet du hvorfor de settes på 80HZ? Betyr det et eller annet som det er mulig å forstå seg på? Til en annen gang mener jeg....
    80Hz er THX-standard, synes jeg å huske. Dyp og god bass koster, og har man spesielle høyttalere så kan man sette cross-over til lavere verdi. Prøv med det som er normalt (80Hz) og juster gjerne etterpå.

Selv om du ikke har sub, så har cross-over en praktisk betydning ved at all lyd under den frekvensen sendes til de høyttalerne som er satt til large.

Ofte har receiverne en opsjon hvor man kan velge om all lyd under 80Hz skal sendes utelukkende til subwoofer eller både til subwoofer og frontene. I ditt tilfelle så velger du det siste.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Danke: les en gang til og da står det sikkert 32000hz og ikke 3200hz! Du som har skrevet feil ikke noe virsu med nettleser osv her. eller kan jo hende han har det men det er urelevant i denne saken.

Bruker du F6 som surround kan du godt sette disse til large slik at de kan supplere med litt bass de også. M65 til large, f6 til large og center til small.

Har du ikke sub så ikke bry deg med crossover, bare slå av lfe eller subwoofer.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På jobb har vi Pioneer 916, Dynavoice F-6, C-4 og S-4 og Pioneeren greier å sette alle som large. Bruker en XTZ 99W12 sub i tillegg. Så noen av de autooppsettene rundt omkring er ikke bare fornuftige.

Prøv deg frem litt selv også, finn ut hva du liker...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wtf????

Det står 25-3200Hz og 30-3200Hz på de, har ikke sagt noe om 3,2 jeg? Du må nok sjekke at nettleseren din ikke er herpa med virus eller noe....
    Hvis du hadde gått grunnskolen hadde du visst at 3200Hz = 3,2kHz eller kilohertz om du vil. Kilo=1000.

Til en liten opplysning gjorde jeg det beste jeg kunne for å hjelpe deg før jeg fikk dette i trynet.. Gå på dynavoice sine hjemmesider. Der står det svart på hvitt 32000Hz eller 32kHz.

PS! Jeg har ikke virus heller. Scannet akkurat

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med kanalstyrke da?

Fra - et eller annet til +12, hva skal jeg sette de til.... forstår ingenting her.....

Verste jeg har vært borte i.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med kanalstyrke da?

Fra - et eller annet til +12, hva skal jeg sette de til.... forstår ingenting her.....

Mitt forslag blir som følgende :

Sett Fronthøytalerene til Large.
    Sett crossover til 80Hz
    Sett alle kanalstyrkene til 0
    Sett bass/tre eq til 0

Sett på litt stereomusikk og sett reciveren i puredirect mode hvis den har dette. Lytt til musikk du kjenner godt, litt testtoner ol mens du forsøker å finne den høytalerposisjonen som DU synes låter best. Begynn med å finne riktig avstand til veggen bak fronthøytalerene, ved å velge den avstanden som du synes høytalerene spiller bassen slik du liker den. Forsk deretter litt på berdde og vinkling for å få best mulig stereobilde.

Når du er fornøyd med plasseringen, så henter du et målebånd. Mål opp avstanden mellom sitteposisjon og de aktuelle høytalerene og plotter inn distance verdiene i riktig meny på reciveren.

Lagre så verdiene.

Etter at du har blitt litt kjent med lyden på anlegget kan du jo også forske litt ut med andre innstillinger, da disse neppe er helt optimale i nettopp ditt rom. Se på de som et greit utgangspunkt.

Og viktigst av alt : Ikke vær redd for å tukle med alle innstillingene. De er til for å brukes, og det er ved bruk man lærer og blir bedre kjent med produktene. Les gjennom bruksanvisningen, og ikke vær redd for å spørre om det er noe du lurer på.

Lykke til

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med kanalstyrke da?

Har du lest bruksanvisningen? det lønner seg

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buksanvisningen har jeg lest, stod ikke noe informativt der, bare: Slik velger du desibel... uten å gi noen råd....

På en handling som heter "Trigger" og som vistnok skal gi 12 volt ut til en eller annen tilkoblet enhet... . Der står det -Spør de i butikken dersom du lurer på hva dette er....

Fyfaen for en god manual du, -gå å spør i butikken.,. wtf skal jeg med en manual i det hele tatt???

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Gå å spør i butikken... Litt av en manual ja.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ikke å slå crossover freq av da.. du har jo valget fra 200 til 40Hz uansett jo, uavhengig om sub er på eller ikke, følger du ikke med ell?

Det er sikkert pga at Naden gjengir bassen så bra da vet du at det trengs crossover uansett....
    Ikke vet jeg....
    Det går ikke å slå av crossover freq. fordi du har noen HT som er "small".

"Large" betyr stort sett at høyttaleren er bra på å gjengi dypbass. M65 kan du sikkert sette som "Large".
    "Small" betyr at den ikke er så bra på å gjengi dyp bass, så all bassen som er lavere/mørkere/dypere enn crossover-frekvensen (delefrekvensen) blir heller sendt til høyttalerne du har satt som "Large" i oppsettet.

Gav det noen mening?

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buksanvisningen har jeg lest, stod ikke noe informativt der, bare: Slik velger du desibel... uten å gi noen råd....

På en handling som heter "Trigger" og som vistnok skal gi 12 volt ut til en eller annen tilkoblet enhet... . Der står det -Spør de i butikken dersom du lurer på hva dette er....

Fyfaen for en god manual du, -gå å spør i butikken.,. wtf skal jeg med en manual i det hele tatt???
    Du stiller nivået på hver høyttaler selv. Sett på litt musikk, sett deg i lytteposisjon og juster nivået på høyre/venstre opp og ned til du finner best balanse, d.v.s. at du hører ca. like mye fra hver HT når du er i lytteposisjon. Blir samme med bakhøyttalerne.

Senter stiller du slik at du hører dialog godt i forhold til annen lyd på film.

Litt dårlig manual kanskje ja, den bør kanskje være litt mer omfattende, men om du må spørre om hva trigger-utgangen er til har du egentlig ikke bruk for den

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken manual er det du har fått? Se den som er vedlagt. Den forteller i detalj hva 12V trigger er, og sikkert mye annet som kan hjelpe deg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •