Nye eller brukte høyttalere, rundt kr 10.000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer Caldera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye eller brukte høyttalere, rundt kr 10.000,-

På tide med nye høyttalere!

Mine B&W 601 S3 strekker ikke helt til mitt bruk. De spiller ok men ikke så detaljert og naturtro som jeg ønsker. Savner dessuten bedre bedre dynamikk.

Jeg får noe ekstra penger i januar-2008, og har valget mellom å kjøpe meg ny TV eller høyttalere. Hadde uten tvil vært kjekt med en oppgradering i bildefronten, men min interesse er først og fremst Hi-Fi og nøler ikke et sekund å prioritere høyttalere dersom jeg har et godt tilbud på hånden. Hvilke anbefaler du?

Hvis du har et par gode høyttalere du vurderer å selge, ta kontakt!

Jeg har sett litt på Bower & Wilkins sine modeller med det berømte FST-mellomtonen, men er det noen som kan si noe om hvordan DM683 med mellomtonen låter kontra 704 som ikke har denne? Eventuelt om 703 er et kraftløft i forhold til 683?

Mitt utstyr per i dag:

B&W DM601 S3
    Proton AP-2000 II forforsterker
    NAD T585 dvd-spiller
    Benchmark DAC-1 (d/a converter)
    Christiansand Lydfabrikk CL200

Mvh

Kim G.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke si jeg har hørt 704, men har 683 og kan ikke si annet enn at mellomtonen i denne er utrolig bra. syntes også disse høytalerene har masse dynamikk til og med nå, men til uka skal jeg få testet dem med en skikkelig effektforsterker(Lyngdorf) og trur dette vil gi et stort løft i lydbildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caldera
    Jeg har sett litt på Bower & Wilkins sine modeller med det berømte FST-mellomtonen, men er det noen som kan si noe om hvordan DM683 med mellomtonen låter kontra 704 som ikke har denne? Eventuelt om 703 er et kraftløft i forhold til 683?
    Det er et godt spørsmål faktisk. Jeg har ikke hørt 703. Men det er jo totalt sett en ganske mye bedre høytaler enn 600-serien. Så du vil nok få en bedre høytaler der! Men 700-serien går jo ut nå, så blir spennende å se hva som kommer istedet. Kanskje man skal ha tålmodighet ?

Men som eier av DM683, må jeg jo bare si at med en god forsterker vil nok denne dekke de fleste behov i norske hjem. (minus CV-entusiastene og noen få prosent med altfor mye penger:-p)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende!

Men er 683 plasseringsvennlig? Jeg synes de ser så vanvittig store ut, eller forgjengeren var i alle fall det.

amunds: Når går 700-serien ut sa de?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med det at du syntes de ser "vanvittig" store ut håper jeg bare du har sett dem på bilder for disse høytalerene er noen av de minste fronthøytalerene du finner med sine bare 20cm bredde og noe dypere så syntes jeg ihvertfall at de er veldig greie å plassere

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser spesifikasjonene nå; under 20cm i bredden. Det må sies å være lettplassert høyttaler ja. Snakket akkurat med Hi-Fi Klubben avdeling Tromsø. Han mente DM683 har overraskende klar lyd til prisklassen å være. Han mente også at de låter mye bedre en dali-høyttalerne rundt samme prisklasse. Det som bekymrer meg litt er at de er litt "retningsstyrt" som han kalte det. Altså at lyden er glimrende i "sweet-spot" men mellomtonen forsvinner litt når man sitter litt utenfor "sentrum". Har du gjort deg noen erfaringer om dette?

703'erne mente han var veldig klar og fin lyd, men manglet litt trykk i bassen. Bassfattig, som han kalte det. De er selv spente på hva som kommer. Han hadde vært innom fabrikken til B&W senest i forrige uke, og hadde forsøkt å få litt info om de nye høyttalerne som kommer, men det var visst nytteløst å få

De håper avtagerne kommer i januar eller februar. Spekulasjonene i Hi-Fi Klubben er at de nye 703'erne har større elementer slik at de kan gjengi bassen bedre, men det er altså alt de er, spekulasjoner.

Blir spennende å se hva som kommer i januar. Timingen passer bra for min del da jeg har pengene først da. Hadde vært kjekt om avtagerne kommer til å koste rundt kr 15000,- for da er de i rundt min prisklasse. Men brukte høyttalere fra B&W er fremdeles av interesse.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan nok være du har rett i det at de er litt retningsbestemte, men slik jeg har forstått det er vell "alle" høytalere det i større eller mindre grad, og vil kansje si at disse er i kategorien "mindre"
    det med trykk i bassen trur nok jeg mest har med valg av forsterkere, han på HFK her i krsand sa disse høytalerene konkurerte mot enkelte høytalere opp i mot 25k. du må nok ha en skikkelig forsterker med mye kraft for å få dem til å våkne skikkelig i bassen også.

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DDM 683 er ikkje så store, forgjengeren var vell litt breiere. Eg syns de passer fint inn, til og med på mitt vannvittige lille rom Som nemt tidliger så er mellomtonen i 683 meget bra, og det er en fin og presis bass. En utrolig bra Ht til 10000 ny, men de må bra med krefter for å våkne som goldeneagle sier (noe eg desverre ikkje har nok av). De fortener bra elektronikk!!!! Men eg tror nok eg hadde gått for noen B&W 704 vist eg hadde komt over de til en overkommelig pris, har hørt mye, mye posetivt om desse, men aldri hørt de sjølv. Men blir utrolig spennende å se kva som kommer fra B&W no når 700 serien går ut

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    kan ikke si jeg har hørt 704, men har 683 og kan ikke si annet enn at mellomtonen i denne er utrolig bra. syntes også disse høytalerene har masse dynamikk til og med nå, men til uka skal jeg få testet dem med en skikkelig effektforsterker(Lyngdorf) og trur dette vil gi et stort løft i lydbildet.
    Gi tilbakemelding når du har fått testa 683 med Lyngorf effektforsterker. Hvilken modell er det snakk om? Undrer på om min CL200 strekker til...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm det er den billigste LYNGDORF SDAI2175 til 10k. skulle egentlig hatt den på tor sist uke, men det var noe som hadde skjedd med leveransen i danmark, så skulle få den nå til torsdag i denne uka. gleder meg
    skal gi tilbakemeldinger så fort jeg kan

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hm det er den billigste LYNGDORF SDAI2175 til 10k. skulle egentlig hatt den på tor sist uke, men det var noe som hadde skjedd med leveransen i danmark, så skulle få den nå til torsdag i denne uka. gleder meg
    skal gi tilbakemeldinger så fort jeg kan

Lyngdorfen ser rå ut. 200 watt - det er ikke rent lite du skal ha ut av 683'erne, hehehe

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    han skulle nok gjerne hatt en Lyngdorf SDA2175 på toppen og bi-ampet.
    jo mer watt, jo bedre! :-D

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde vært artig det ja noen her som har prøvd dette og merket god økning i lydkvaliteten?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cl200 har en ladebank på 80.000uF, dobbelt så mye som f.eks vincent 233 på 200watt.
    lyngdorfen er oppgitt med 1% forvrening på 1khz. målt til 110-120watt. ikke 200

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..så at HFC hadde juletilbud på SA 1750 til 10 laken.. Når jeg leser hva du etterspør vil jeg anbefale deg å lytte litt til dem.

System Audio SA1750 | Gulvstående | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

10 k er en bra pris i hvert fall.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av f3l1x
    ..så at HFC hadde juletilbud på SA 1750 til 10 laken.. Når jeg leser hva du etterspør vil jeg anbefale deg å lytte litt til dem.

System Audio SA1750 | Gulvstående | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

10 k er en bra pris i hvert fall.

Har de hørt disse selv? De ser veldig spesiell ut med sin fysiske breddemål på 13cm. Tipper det er 3" elementer som står i den. Jeg bor i Honningsvåg, bedre kjent som Nordkapp, ikke akkuart verdens navle, så det blir litt vanskelig for meg å lytte til noe som helst før jeg kjøper noe. Er med det nesten fullstendig avhengig av publikum, men ser at HFC har fått butikk i Tomsø. Hi-Fi Klubben har også butikk der, mulig jeg avtaler noen demostrasjone og bestiller noen billig-billetter.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    cl200 har en ladebank på 80.000uF, dobbelt så mye som f.eks vincent 233 på 200watt.
    lyngdorfen er oppgitt med 1% forvrening på 1khz. målt til 110-120watt. ikke 200

Hvilken kjentskap har du til CL200? Jeg har egentlig ikke fått testet min skikkelige ennå. Kjøpte byggestettet på Qxl for ca et år siden, og har fått den i drift først for noen måneder siden. Mangler skikkelige kabler i anlegget, og har dessuten ikke fått CL200 inn i et kabinett ennå (fulgte ikke med). Sanser en svak støy i forsterkeren når jeg har tven på, men det er så lite at man ikke hører det når man har signal på inngangen/utgangen. Men jeg merket en kraftig forbeding i lyden i forhold til min NAD L56 surround-receiver. Virker som en kraftig sak.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bygde en på elektrolinjen for noen år siden.
    den spiller på høyde med en god forsterker til 5-6k, mens den har strømkapasiteten til få under 10.

pga av alle kablene i cl200 er den ofte plaget med litt støy, alt bør ligge i et vist mønster for å ikke gi brum. i tilegg skal det kobles ledning fra chassis til (-)signalet fra en høyttalerutgang.
    det er en del forbedringspotensiale om man bytter alle de tynne ledningene også..fikk iallefall jeg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    bygde en på elektrolinjen for noen år siden.
    den spiller på høyde med en god forsterker til 5-6k, mens den har strømkapasiteten til få under 10.

pga av alle kablene i cl200 er den ofte plaget med litt støy, alt bør ligge i et vist mønster for å ikke gi brum. i tilegg skal det kobles ledning fra chassis til (-)signalet fra en høyttalerutgang.
    det er en del forbedringspotensiale om man bytter alle de tynne ledningene også..fikk iallefall jeg.

Intressant. Jeg bør altså ikke forvente så alt for mye av den. Ser selv at de kablene som fulgte med ikke er noe å samle på. Har montert på kabler fra Viablue som vist nok skal være bra. Skal også bestille nye chassiskontakter som er av bedre kvalitet. De som følger med ser helt jalla ut. Tenker også å bruke den som en ren effektforsterker, altså har jeg verken inngangskortet eller potmeter i bruk. Har dessuten kjøpt nye effektmotstandere til utgangstrinnet, litt bedre kvalitet. Håper med det at lydkvaliteten heves litt. Undrer litt på om det ikke lar seg gjøre finne equalenter også til de øvrige komponentene for å heve kvaliteten, har du erfaringer eller hørt noe om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caldera
    Har de hørt disse selv? De ser veldig spesiell ut med sin fysiske breddemål på 13cm. Tipper det er 3" elementer som står i den. Jeg bor i Honningsvåg, bedre kjent som Nordkapp, ikke akkuart verdens navle, så det blir litt vanskelig for meg å lytte til noe som helst før jeg kjøper noe. Er med det nesten fullstendig avhengig av publikum, men ser at HFC har fått butikk i Tomsø. Hi-Fi Klubben har også butikk der, mulig jeg avtaler noen demostrasjone og bestiller noen billig-billetter.
    De har jeg hørt masse på. SA er veldig musikalske, dynamiske og hurtige. Ikke en "tilbakelendt" høyttaler hvis du skjønner hva jeg mener. Det sitter 4 stk 4" i 1750, bassen er meget definert, og de går langt dypere enn hva enn skulle tro, men påstår overhodet ikke at 1750 "trykker" i bassen.

Les gruppetesten av SA+Primare i Lyd og Bilde, synes de er ganske godt beskrevet der. Men som alltid, du MÅ høre SA før du kjøper de. Noen elsker de høyttalerene, andre er mindre begeistret.

Test av System Audio System Audio høyttalere Høyttalere - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Se også System audio - SA forside for litt mer info. Designet er etter min mening noe av det bedre

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •