Ulik klang i senterhøyttaler i forhold til fronter - samme merke og serie

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ulik klang i senterhøyttaler i forhold til fronter - samme merke og serie

Ikke helt sikker på hvor denne tråden hører hjemme, men prøver her :-)

Har kjørt auto-oppsett på Denon 4308 og har "lekt" meg litt med diverse innstillinger i etterkant. Blant annet forsøkte jeg meg på manuell justering av lydnivået på de enkelte høyttalerne for blant annet å kjøre opp volumet på senteren noe. Recieveren sender ut en testtone som man kan justere lyden etter.

La da merke til at det var påfallende mye "mørkere" og mer "innestengt" klang i senterhøyttaleren enn i frontene til tross for samme lydnivå på testtonen. Dette var lett å høre ved å svitsje mellom fronter og senter med fjernkontrollen.

Såvidt jeg kan se er øvrige innstillinger like også. Trodde disse skulle være tilnærmet like i lyden? (B&W 803D fronter og HTM2D senter) Det er jo samme diskant og mellomtone...Nå er kanskje ikke denne testtonen optimal for å vurdere forskjell i lydkarakter, men det var så tydelig at jeg ikke kunne unngå å legge merke til det.

Det er selvsagt mulig at senteren som er ganske ny trenger lengre innspillingstid, eller at jeg har koblet noe feil, eller at det er innstillinger jeg ikke har lagt merke til som er ulike, men tanken slo meg at det faktisk kan være kablene som gjør forskjellen?

På frontene har jeg PM Audio Black Magic høyttalerkabler med banankoblinger, mens på senteren har jeg foreløpig kun en gammel "jalla"-kabel som er stukket inn i terminalene på senter og forsterker.

Kan det virkelig være kablene som gjør så stor forskjell, eller er det vanlig at det er ulik klangkarakter på senter og fronter selv om det er samme merke og modell-serie? Jeg har ikke forsøkt å bytte kabler foreløpig, men tror jammen jeg må prøve det ;-)

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    både kabel og innspilling spiller nok sin rolle..

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspilling teller jo en del. Men du kan jo prøve å koble kabelen fra en av frontene over på senter og kjøre den som en front. Da skal det ikke vere store forskjellen, hvis de er innspillt da. Den senteren skal klare å holde følge med frontnen ganske greit. når du gjør dette kan du prøve "Sterio direct" tror jeg det heter. Da skal reciveren koble ut det meste. Da finner du ihvertfall ut om det er noe galt med høytalleren.

En annen ting å tenke på er hvis hvis du kjører både 803D og HTM2D på reciveren får de nokk ikke nok kraft, til å dra det beste ut av høytallerne.
    Hos meg kjører Denon 3805 bare senterhøytalleren. HTM2D er i realiteten en 803s (Med D diskant) bare liggende, med andre ord en solid høytaller.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker test tonen på receiveren vil du så godt som alltid høre centern noe dypere enn frontene. Plassering og centerns utforming påvirker dette. Prøv å laste ned noen sinustoner isteden. Disse er enklere å oppfatte riktig, og dermed lettere å justere etter
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke påberope meg noen som helst av kunnskaper her, men er det veldig usannsynlig at plassering/rom/refleksjoner kan spille en rolle her?

Hva med å rett og slett bytte rollen til senteren og den ene fronten, kjøre kalibrering på nytt? Kanskje det fortsatt er høyttaleren i midten som låter forskjellig?

Kanskje er forsøk verdt?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med devilej, men vil vel også si at selv med sinustoner vil de fleste senterhøyttalere låte noe annerledes enn frontene. Uansett om elementene er like, er plasseringen av senterhøyttaleren alltid annerledes (midt mellom - og typisk lavere - enn frontene), noe som naturligvis påvirker hvordan den låter i rommet. Dessuten har den (i de fleste tilfeller...) en helt annen kasseutforming enn frontene. Begge deler bidrar til forskjellig klang/lyd i senter versus frontene.

Hvis du i tillegg bruker annen effektforsterker og annen kabling, bidrar dette ytterligere (men ikke så mye som de to andre forholdene) til at senterhøyttaleren låter forskjellig.

Derfor er det - etter min mening - ikke så viktig om senterhøyttaleren er av samme merke og modell som frontene, som mine høyttalervalg (og devilejs!) reflekterer.

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Kan det virkelig være kablene som gjør så stor forskjell, eller er det vanlig at det er ulik klangkarakter på senter og fronter selv om det er samme merke og modell-serie? Jeg har ikke forsøkt å bytte kabler foreløpig, men tror jammen jeg må prøve det
    Her åpner du porten til helv***, eller en ny kabeldebatt om du vil :-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte et par Bettercables på1,5 meter med banan/spader fra Lsound og byttet ut med de gamle "jalla"-kablene og jammen ble det ikke mindre forskjell mellom frontene og senteren :-D

Det kan selvsagt skyldes placebo, bedre kontakt pga banan/spader eller at senteren har vært brukt en stund, men jeg mener bestemt å høre at det ble bedre lyd i senteren med den nye kabelen, mer detaljert og åpen lyd, og mer lik i klangen til frontene :-)

Skal for sikkerhets skyld forsøke å bytte om på kablene til fronter og senter og sjekke om det er noen forskjell. Har foreløpig alt koblet via 4803.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper du har plassert den for nær frontveggen og at avstanden fra veggen er større for fronthøyttalerne. Right? En senter som er såpass stor vil låte innelukket når den er plasert for nær bakvegg...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg tipper du har plassert den for nær frontveggen og at avstanden fra veggen er større for fronthøyttalerne. Right? En senter som er såpass stor vil låte innelukket når den er plasert for nær bakvegg...
    Hehe, neida, den står på linje med frontene, ca 1,5 meter fra bakvegg montert på Valhalla dempeputer på Ikea Lack hylle, så det burde ikke være årsaken :-)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer nok mest av ulik plassering i rommet og i forhold til deg som lytter.
    Jeg vil tro at det eneste som kan gi deg som lytter lik klang fra alle høytalere i hele frontrekka er fullblods romkorreksjon som f.eks Audyssey MultEQ XT som er i receiveren din.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hehe, neida, den står på linje med frontene, ca 1,5 meter fra bakvegg montert på Valhalla dempeputer på Ikea Lack hylle, så det burde ikke være årsaken :-)
    Flott. Hvordan er den vinklet oppover? Via dempeputene?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den er svakt vinklet oppover med en liten kloss på putene foran og kun puter bak, mulig det kunne være enda mer foran. Vurderer eget stativ til senteren med mulighet for vinkling.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler har ALT å si
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å se at det er flere som har IKEA Lack møbler:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •