Lavt inngangsnivå på XTZ 99 W10.16, hva er galt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lavt inngangsnivå på XTZ 99 W10.16, hva er galt?

Hei.

Har nettopp skaffet meg 2 stk XTZ 99 W10.16, pakket ut og koblet opp. Men når jeg skal stille inn volum på dem så får jeg nermest ikke noe output i det hele tatt. Har dem begge på fullt volum nå og kan knapt høre dem på relativt høyt volum (uten fronter!). Bruker Ming Da pre og Rotel effekt og har ikke noen som helst problemer med lavt inngangsnivå her med frontene. Prøvde også Cambridge surround recieveren min med samme resultat.

Hva kan være galt?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tolket det slik at du bruker lavnivåinngangene?

Hvordan er det med delefrekvens? Skjer det noe når du forandrer på denne?

Min erfaring er at subene fra XTZ ikke bør skrus over kl. 12 om det skal være sammenheng mellom nivå på høyttalere og sub. Har da brukt de sammen med surroundreceivere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har tolket det slik at du bruker lavnivåinngangene?

Hvordan er det med delefrekvens? Skjer det noe når du forandrer på denne?

Min erfaring er at subene fra XTZ ikke bør skrus over kl. 12 om det skal være sammenheng mellom nivå på høyttalere og sub. Har da brukt de sammen med surroundreceivere.
    Bruker den ene av de to phono inngangene på hver sub. Delefrekvensen ser ut til å fungere, selv om den skifter litt brått ved rundt 80hz føler jeg.

Får ikke noen sammenheng i nivå mellom sub og fronter, pga jeg får tilnærmet null output fra XTZ uannsett hvor høyt jeg skrur volum på dem. Har da prøvd med surroundforsterker (cambridge 540R) og stereoforsterker (Ming Da+rotel) med samme resultat begge gangene.

Hvor stor sjangse er det for at det er noe feil med 2 subber? =/

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å ha volum på ca kl. 10 og kun en phonoledning inn og rett og slett sette fingeren på sentertappen på phonoledningen? Da skal du ha relativt godt hørbar during. Prøv i tilfelle på begge.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å ha volum på ca kl. 10 og kun en phonoledning inn og rett og slett sette fingeren på sentertappen på phonoledningen? Da skal du ha relativt godt hørbar during. Prøv i tilfelle på begge.
    Har god during i begge subbene da ja. Men ikke noe særlig lyd ellers

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Har god during i begge subbene da ja. Men ikke noe særlig lyd ellers
    Hvis du har duringen da er det neppe noe galt med subene.

Bruker du delefilteret i suben, slik at du har en kabel fra sub til effekt?
    Forsto det slik at det var "normalt" volum på frontene?

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har duringen da er det neppe noe galt med subene.

Bruker du delefilteret i suben, slik at du har en kabel fra sub til effekt?
    Forsto det slik at det var "normalt" volum på frontene?
    Bruker delefilteret i subene ja, har ikke noen kabel fra sub til effekt though.

Ming Da'en har 2 sett med utganger; den ene går til effekt og den andre til Behringer 1124 og så til subbene. Frontene (Klipsch RF82) spiller iallefall veldig mye høyere enn subbene når alt spiller sammen, selv med full gain på xtz.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er Behringeren stilt?
    Ser du om du får noen utslag på lysdiodene foran på den? Står bryteren bak til +4dbu eller -10dbu? (Har noe å si for hvor store utslag du får)

Har du prøvd å byttet om på utgangene fra forforsterkeren din?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje dumt å foreslå, men det er ikke noe faseproblemer da? Altså to subber er mer vriene enn én sub, og sammen med frontene vil det kanskje utligne hverandre en del? Siden du kjøpte to subber så står vel det en sub ved hver front da?
    Plassering er vel en annen ting. Det første man leter etter er jo rett plassering sammen med rett fase.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er Behringeren stilt?
    Ser du om du får noen utslag på lysdiodene foran på den? Står bryteren bak til +4dbu eller -10dbu? (Har noe å si for hvor store utslag du får)

Har du prøvd å byttet om på utgangene fra forforsterkeren din?
    Den står på -10dbu. Men har prøvd utenom Behringeren og, samme problemet da. Lysdiodene gikk opp på rundt 2-3 punkter for å i det hele tatt få et greit nok volum ut av sub. Hvis jeg skal spille like høyt med frontene på, så får jeg vondt i ørene

Fase er også prøvd, men ettersom de spiller like lavt uten fronter, med begge, og kun med en sub så er det mye som tyder på at det ikke er fase som er problemet.

Bah, skjønner ikke noe nå jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får rope ut etter hjelp da
    Det finnes sikkert noen som ikke bor så langt unna deg som har mye erfaring, selv om løsning på problemet dit ikke høres åpenbart ut.
    Ingenting gleder vel mer enn å hjelpe en hifi mann i nød? hehe

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som det er bheringersaken som er problemet. Du kan prøve å koble utgangen som går til rotelen rett i subbene så får du i alla fall testet om de i det hele tatt gir lyd fra seg... Altså uten fronter hvis du skjønner hva jeg mener....

Edit.
    Kom på en ting til , hadde selv en Ming rørpre en kort periode og den var veldig følsom på volumkontrollen , har vel noe med gain å gjøre , lyden kom fort v. liten økning på volumpoten. Kan vel hende du har en uheldig kombo...

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Du får rope ut etter hjelp da
    Det finnes sikkert noen som ikke bor så langt unna deg som har mye erfaring, selv om løsning på problemet dit ikke høres åpenbart ut.
    Ingenting gleder vel mer enn å hjelpe en hifi mann i nød? hehe
    Anyone? Har jo en god del erfaring selv, men akuratt dette skjønner jeg ikke mye av.

Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Høres ut som det er bheringersaken som er problemet. Du kan prøve å koble utgangen som går til rotelen rett i subbene så får du i alla fall testet om de i det hele tatt gir lyd fra seg... Altså uten fronter hvis du skjønner hva jeg mener....

Edit.
    Kom på en ting til , hadde selv en Ming rørpre en kort periode og den var veldig følsom på volumkontrollen , har vel noe med gain å gjøre , lyden kom fort v. liten økning på volumpoten. Kan vel hende du har en uheldig kombo...
    Har samme problemet uten behringeren tilkoblet. Har lagt merke til det med Mingen, men med bare subbene så må jeg ha nesten halvt volum på den for å få noe særlig spl. Med frontene så bruker jeg som oftest å ha mingen på et 1/5 volum ved moderat lyttenivå..

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tyder jo på at de ikke får "nok" signal da . Har du en Tape out du kan prøve ?
    Det pleier å være et signal som bare går tvers i gjennom pre.
    Et annet forsøk , lag en jumper fra frontene til høynivå inngangen på subben
    En annen ting , lyser det blått bak på subben ?Dumt spm. men men

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Tyder jo på at de ikke får "nok" signal da . Har du en Tape out du kan prøve ?
    Det pleier å være et signal som bare går tvers i gjennom pre.
    Et annet forsøk , lag en jumper fra frontene til høynivå inngangen på subben
    En annen ting , lyser det blått bak på subben ?Dumt spm. men men
    Det lyser blått ja. hehe

Kan jo prøve å bruke høynivåinngangen, men da får jeg ikke kalibrert responsen med Behringer senere

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å koble CD/DVD spiller rett i suben, hvordan blir det da?

Kan være noe rart med inngangsimpedansen på suben, men skal godt gjøres at det er feil på to.

Er kabelen sjekket? Samme her, rart om to er ødelagt...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-xtz 10.16

Hei !
    Jeg lurer på litt av det samme her, bør jeg skru level innstillinga på maks (vsx 516) eller bør jeg skru volumet på subben høyere, har den på ca kl 14 nå.

Når jeg kjørte mcacc kalibrasjonen sto den på kl 12 og da kom level på -9db
    syns det ble dårlig med bass så jeg skrudde opp til -4db og i tilegg to "timer" fram på subben.

Hva er mest riktig og fornuftig skru opp på sub eller receiver ???

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    * Sjekk kabelen du benytter.
    *prøv å koble rett fra cd-spiller / pc o.l - med en annen kabel ala lakrisnøre som di fleste har liggende en plass.

Tror neimen det ikke er samme feil på begge 2.

Du har ikke vært uforsiktig blandt all koblingen da, at du for eks har latt reciver / sub stå på mens du har koblet opp?

En del komponenter i inngangene er ganske følsomme på diverse utsyr.

Lykke til !

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 12" utgaven og det har aldri vært behoc for å stille noe høyere enn "kvart guffe" - Kl 14 hos meg viulle hørt helt voldsomt ut.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet rett fra signalkilde, og da ble det "riktig" gain. Altså trengte ikke skru noe høyere enn 2/4 ca, så det betyr vel at det ikke er noe galt med subbene.

Skiftet kabel til type lakrissnøre uten noe bedre resultat

Prøvde også den andre pre-out'en som går til effektforsterker til fronter uten at det var noe forskjell. Høres jo ut som det er noe med utgangsignalet til Mingen, men det blir jo motbevist da det er godt volum i frontene. hmm

Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    jeg har 12" utgaven og det har aldri vært behoc for å stille noe høyere enn "kvart guffe" - Kl 14 hos meg viulle hørt helt voldsomt ut.
    Sant..det er veldig merkelig at jeg må skru opp gain til kl.16 (full) på begge subbene for å få noe guffe.

Takk for alle forslag og hjelp hittil!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •