Trenger oppklaring ved fasedreining osv.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger oppklaring ved fasedreining osv.

Jeg leser litt på noen sider hos JFS JFS SOUND SYSTEMS
    Under Tips og tester og Hjemmekino så leser jeg om fasevridning mellom høyttalerelementer og sammenhengen mellom de forskjellige høyttalerne i en hjemmekino.

Tekst fra JFS
    Det aller viktigste temaet i forbindelse med hjemmekino og som dessverre får alt for lite oppmerksomhet i er hvordan elementene i de forskjellige høyttalere er faset, dvs om + og – på hvert enkelt element er det samme som + og - på selve høyttaleren. I tillegg til å filtrere vekk et frekvensområde slik at diskanten bare får diskant og bassen bare får bassignaler vil et delefilter også tidsforskyve, dvs dreie fasen, til selve signalet i området rundt delefrekvensen. Konsekvensen av dette er at noen delefiltertyper avhengig av mengden fasevridningen i selve filteret krever at elementer må fasevendes for at de skal spille i samme fase ved delefrekvensen. Om elementer må fasevendes er en konsekvens av filterets orden/ filterets bratthet og den fasemessige plassering mellom elementene, dvs. om diskantelementet f.eks er trukket tilbake i forhold til mellomtone elementet. Mange høyttalere har diskantelementer som er motfaset i forhold til bass/mellomtoneelementer eller mellomtone i en treveishøyttaler som er motfaset i forhold til basselementet. Dette for at elementene skal spille i samme fase ved delefrekvensen der elementene ”bytter” på å arbeide. Noen produsenter er konsekvente med å fasevende diskanter i forholt til mellomtone elementer mens andre er konsekvente med ikke å fasevende elementer. Dette har nødvendigvis ikke noe med ”kvaliteten” til høyttalere isolert sett å gjøre, men er mer en konsekvens av hvilke delefiltertyper og elementplasseringer en produsent velger. Mange høyttalere, også i den dyrere prisklassen er konstruert med et eller flere elementer der fasen er snudd. Det finnes dessverre også produsenter som ikke er konsekvente i det hele tatt når det gjelder fasing av elementer innenfor en og samme høyttalerserie eller som simpelt hen ikke bryr seg om å at elementene spiller i samme fase ved delefrekvensen, men bare fokuserer på fin frekvensgang.Problemet med ulik fasing av elementer oppstår først når man ukritisk blander høyttalere med forskjellig elementfasing.

Hvor stort problem er dette? I mitt tilfelle har jeg en type front, en type surround og en type senter.
    Jeg har vanskelig å se for meg at høyttalerne mine passer sammen i denne sammenheng (se bort fra klang og lydkvalitet).
    Hva kan man gjøre bortsett fra å ha avanserte delefiltre eller lignende for å styre dette, hvis man skulle ha slike problemer?

EDIT: Mer tekst
    Svært mange treveis hifihøyttalere/fronthøyttalere har en delefilterteknikk der man har snudd fasen (+ og -) på mellomtoneelementet i forhold til bass og diskantelement. Basselementet i høyttaleren definerer da fasen til høyttalere, slik at bass og diskant er i fase , mens mellomtonen er i motfase. Som høyttaler i et to kanal stereoanlegg er dette uproblematisk siden begge høyttalerne er like. Problemet oppstår derimot når disse høyttalerne skal brukes i hjemmekinoen sammen med senter og bakhøyttalere. En senterhøyttaler fra samme produsent vil ofte være bygget med diskant i motfase til bass/mellomtoneelement der basselementet i senteren definerer fasen (+ og -) for hele høyttaleren. Bass/mellomtone i senteren vil da være i fase mens diskantelementet er i motfase.

Dere kan lese mer under JFS sine sider. Det virker som meg som om det veldig ofte skjer at man får slike faseproblemer i hjemmekino. Selv om man ser bort fra sub som er åpenbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting som er "ute av fase" har to konsekvenser.

1. Vi kan få utslukking dersom et koherent signal sendes i flere kanaler med overlappende frekvens og forskjellig fase. Vi kan også få konstruktiv addisjon (forsterkning).

2. Faseresponsen som funksjon av frekvens kan bli ulineær, altså kan "mellomtonen spille i motfase med diskanten".

Fenomen 1 er sannsynligvis mer kritisk enn fenomen 2. Typisk har man en subwoofer som spiller (forhåpentligvis) flatt opp til 80Hz, og så ruller av oppover, mens en fronthøyttaler spiller flatt ned til f.eks 120Hz og ruller av nedover. For et frekvensområde overlapper de, og begge bidrar noenlunde jevnt. avstanden fra lytteren til hver høyttaler, polariseringen (hvordan høyttalerkablene er koblet) og faseresponsen til filtrene avgjør hvordan disse vil adderes. Ved å leke med polariteten for de respektive, og plassering kan man se variasjon i hvordan de adderes.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Dette har jeg noen lunde oversikt over, men spørsmålet her er jo hvordan de forskjellige elementene i en og samme høyttaler er faseforskjøvet i forhold til hverandre, og hvordan dette spiller sammen med de andre høyttalerne.
    Det er slik jeg forstår problemstillingen beskrevet på JFS. Må nesten lese hele siden for å skjønne hva jeg mener.
    Har heller aldri hørt dette blitt nevnt av noen her på forumet, og lurer derfor på om det faktisk utgjør noen tap i lyd i forhold til oss som bruker et 5.1 system eller mer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne informasjon finnes foreesten her: Patos - med fokus på lyd: Høyttalere til hjemmekinoen
    Den er bare linket til fra JFS sine sider.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •