2 subwoofere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: 2 subwoofere

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 subwoofere

Hva er fordelen?

Når jeg er på kino der det er plassert 3 subwoofere bak lerrete gir dette meg en voldsomm trykk i brystet. Kinoen hjemme gir "bare" risting. Vel.. det trykker, men blir ikke helt det samme.

Hva mangler jeg egentlig?
    Flere sub'er?
    Bedre akustikk?
    Annen sub?(PB12 plus/2)
    Annen plassering? (den står i venstre hjørne ved sofaen)

Sier ikke at jeg skal ha like bra lyd som på kinoen. Er på nysgjerrig på hva som skal til.
    Kinobassen er en stram bass, mens den hjemme er myk. Hvis dere skjønner. Hjemmekinobassen er mer bølgete..lange bølger. "r---r---r---r---r---r, mens kinoen er drrrrrrrrrrrrrrrrrrr(vel.. forventer ikke helt at noen skal skjønner?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for at du skal få det trykket trenger bare 1 stk woffer, men den må stå nogenlunde mot deg, og det må selvsagt være litt størrelse og kraft i den. tviler på at det holder med en 50W 8" sub for å si det slik

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass er ikke rettnings bestemt, dvs at suben trenger ikke stå mot deg.

Har du kalibrert suben din? Prøvd flere plasseringer?
    Den skal kunne gi nok trøkk...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Hva er fordelen?

Når jeg er på kino der det er plassert 3 subwoofere bak lerrete gir dette meg en voldsomm trykk i brystet. Kinoen hjemme gir "bare" risting. Vel.. det trykker, men blir ikke helt det samme.

Hva mangler jeg egentlig?
    Flere sub'er?
    Bedre akustikk?
    Annen sub?(PB12 plus/2)
    Annen plassering? (den står i venstre hjørne ved sofaen)

Sier ikke at jeg skal ha like bra lyd som på kinoen. Er på nysgjerrig på hva som skal til.
    Kinobassen er en stram bass, mens den hjemme er myk. Hvis dere skjønner. Hjemmekinobassen er mer bølgete..lange bølger. "r---r---r---r---r---r, mens kinoen er drrrrrrrrrrrrrrrrrrr(vel.. forventer ikke helt at noen skal skjønner?

Skal du ha trykk i brøstet som typisk er på ”diskotek” må du ta en titt på frekvenskurven din.

Jeg tipper du har høyere nivå mellom 25-50hz enn mellom 50-80hz, høyt nivå i nedre del vil oppfattes som mykere/bløtere bass. Vil du ha trykket må du jobbe mot noen dB høyere nivå i området 50-80hz.

Flytte rundt på sub/høyttalerne koster bare tid, det er hva jeg ville prøvd først

Mvh Roald

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse tråder om en eller to subb osv.. bruk søkerfunksjonen..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer kjalvard sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel strengt tatt ikke 1 eller 2 subber som er problemstillingen her. Det går som nevnt tidligere mer på kalibreringen av den ene man har. Kjenner godt igjen problemet som trådstarter nevner fordi jeg har/har hatt mye av samme problem selv.

Håper å kunne få noen tips om hva en kan gjøre med det uten å bruke målerutstyr og slikt. Hos meg har det hjulpet å skifte plassering av subben vekk fra hjørne og frem mellom frontene... Videre har jeg tuklet litt med frekvens-poten bakpå subben... Noe bedre er det blitt, men det buldrer fremdeles mer enn det virkelig trøkker...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roald
    Skal du ha trykk i brøstet som typisk er på ”diskotek” må du ta en titt på frekvenskurven din.

Jeg tipper du har høyere nivå mellom 25-50hz enn mellom 50-80hz, høyt nivå i nedre del vil oppfattes som mykere/bløtere bass. Vil du ha trykket må du jobbe mot noen dB høyere nivå i området 50-80hz.

Flytte rundt på sub/høyttalerne koster bare tid, det er hva jeg ville prøvd først

Mvh Roald
    Hvordan justerer jeg dB i et spesifikt område?

Jeg har hatt sub venstre front og venstre bak. Venstre bak er den beste plasseringen, teoretisk. Den står trødd i et hjørne med sofaen på den ene siden og vegg på 2 side.

Nå har jeg lest om phasejustering, crossover og gain. Har justert på disse når jeg spiller, men merkerker strengt tatt veldig liten forskjell. Det er så minimalt i forhold.
    Nå vet jeg ikke helt hva som skal til, annet at noen faktisk forsøker selv.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du målt frekvensresponsen med sub alene og deretter sammen med fronthøyttalerene? Som Roald sier er det godt mulig at du mangler noe punch mellom 50-100 Hz (ca.)

Det er mye å hente på å finne rett plassering men alle rom er ikke like enkle, deretter må du få stålkontroll på fase'n og dobbelsjekke at ikke ht og sub utfaser hverandre, det kan tenkes at det er nettopp dette som gjør at du ikke får den stramme bassresponsen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjalvard
    Nå er det vel strengt tatt ikke 1 eller 2 subber som er problemstillingen her. Det går som nevnt tidligere mer på kalibreringen av den ene man har. Kjenner godt igjen problemet som trådstarter nevner fordi jeg har/har hatt mye av samme problem selv.

Sorry! Sånn går det når en er blind..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Har du målt frekvensresponsen med sub alene og deretter sammen med fronthøyttalerene? Som Roald sier er det godt mulig at du mangler noe punch mellom 50-100 Hz (ca.)

Det er mye å hente på å finne rett plassering men alle rom er ikke like enkle, deretter må du få stålkontroll på fase'n og dobbelsjekke at ikke ht og sub utfaser hverandre, det kan tenkes at det er nettopp dette som gjør at du ikke får den stramme bassresponsen.
    Hvordan måler jeg frekvensresponsen? Med dB-måler?

Jeg har ikke dB-måler, men jeg har justert og justert på fase og frekvens. Hører minimal forskjell, men kanskje jeg bruker gal demo? Har brukt X-men 3 og Alien vs Predator.
    Kanskje jeg allerede har det bra nok, men selv ikke har det rommet som skal til for å hente ut det beste av lyden.

Det rister godt i rygg og rompe, men nå står jo sofaen inntil sub'en.

Fronter har jeg på 40 Hz, surround på 100Hz og sub er på 80Hz.

Aner ikke hvordan jeg finner ut hvordan fronter og sub utfaser hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test med å sette frontene som small og 80hz. og la subben vere på 80hz, sett delefilteret på subben i bypass eller off alt ettersom, delingen blir uansett gjort i forsterkeren.
    Da slipper du eventuell utfasing i det hele da de ikke dekker samme frekvens område.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen om jeg setter front på 40hz eller 80 hz(sub blir stående på 80hz)?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis frontene står på Small og 40hz og subben på 80Hz så dekker frontene og subben samme frekvensområde (40-80hz) vis du nå har litt fase forskjell mellom sub og fronter så vil du få en reduksjon i trykk på dette området. Og det er i dette området du trolig mangler trykk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •