Bassen forsvinner når jeg spiller høyt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassen forsvinner når jeg spiller høyt

Jeg har to jpw høyttalere fra ca år 2000, tilkoblet en Technics surround forsterker, koblet i stereo. problemet, som alltid har vært der, er at når jeg spiller høyt så forsvinner bassen helt. Blir bare en skjærende diskantlyd. Da må jeg skru ned, også opp igjen, da kommer bassen tilbake. Hva kan dette komme av? Spiller ikke særlig høyt heller når det skjer.. Høyttalerne har noe som kalles electronic protection circuit. kan det være dette som slår inn? Kan det kobles ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan tenkes at det er en slik krets ja, men pleier du vel ofte være en sikring som må byttes for å få lyd igjen. ellers er det vel forsterkeren som ikke klarer å dra dette så høyt...

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri vært borti disse høyttalerne du har, men ettersom bassen forsvinner og diskanten blir skjærende og det høres ganske skrikende ut er det nok på tide å kjøpe deg ny ( og ikke minst kraftigere) forsterker!

Da oppnår du mer dynamikk, fylde og kraft og du oppleverat forsterkeren har kontroll på elementene ved høye volum. - dette kan spare deg for utskiftning av sikringsløp i høyttalerne, og / eller i værste fall svidde spoler og defekte elementer.

Kan nesten garantere deg at ved innkjøp av en kraftig forsterker / effekttrinn så vil du oppleve å få " nye høyttalere"! - Er utrolig mange som kjøper seg store høyttalere med sparer på elektronikken og for eks kjøper seg en rimelig eltax reciver!

Da spiller alt ganske ræva uansett hvordan høyttalere du har!

Kjøp heller en forsterker som er mer enn god nok til å drive høyttalerne så vil du oppleve stålkontroll over elementer og det høres fyldig og flott ut hele veien i henhold til volumknotten!

Da har du også nok kraft til å oppgradere til andre høyttalere i senere tid.

Bruktbøren er en flott plass til å begynne å kikke, - i hvilken prisklasse ønsker du å kjøpe reciver / forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, kan nok tenkes at forsterkeren er for liten, den er bare på 5x60W rms eller 2 100 tror jeg. Men det virker som det er en sikring som slår inn, for den spiller fint en stund (5 min) kanskje, så skrur bassen seg av. da må jeg skru ned og opp igjen, så blir den vanlig igjen

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du oppgi det eksakte merke og modellnummer på dine høyttalere og reciver?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn rask tankegang her. Har du mulighet til å låne / prøve en annen forsterker på dine høyttalere eller bruke forsterkeren på noen andre høyttalere?

Da finner man raskt ut hvor feilen ligger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke modellnummeret her nå, er på sjøen på jobb.. men skal få sjekket det opp

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på teorien om for lite effekt. Vært borti dette på et par små anlegg tidligere. Men det kan også være fase feil så sjekk koblingene mellom forsterker og høyttalere.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    omtrent samme problem som jeg har det

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her trengs det kanskje mer pulver.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke modellnummeret her nå, er på sjøen på jobb.. men skal få sjekket det oppBakpå høyttalerne er det to svarte og 2 røde terminaler.hvorfor er det det? Er det 2 spoler, skal jeg seriekoble? Eller er det bare for å "viderekoble" til flere høyttalere?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei! Nå har jeg kommet hjem og sjekket hvilken forsterker jeg har:

Det er en technics SA-AX710. Høyttalerne er JPW ML 910. De er 6 ohm. Kan det være det som er problemet at de er 6 ohm?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tipper du trenger mer effekt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som ere rart er at den spiller greit noen minutter, men det virker som om når forsterkeren blir varm at det er da den kutter.. Men det står ikke noe feilmelding på Help.. Skal prøve å koble ut Protection circuit i høyttalerne..

Noen som vet hvorfor det er 4 terminaler bak på høyttalerne da? 2 røde og 2 svarte.. Jeg er bare tilkoblet to av dem..

høyttalerne er forresten på 120W/91 db

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne dine er nokså lettdrevne så jeg vil anbefale deg å låne en annen forsterker hvis du har mulighet og prøve med den. Kan være varmgang eller overbelastning som hemmer Technicsen.

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jensemann23
    det som ere rart er at den spiller greit noen minutter, men det virker som om når forsterkeren blir varm at det er da den kutter.. Men det står ikke noe feilmelding på Help.. Skal prøve å koble ut Protection circuit i høyttalerne..

Noen som vet hvorfor det er 4 terminaler bak på høyttalerne da? 2 røde og 2 svarte.. Jeg er bare tilkoblet to av dem..

høyttalerne er forresten på 120W/91 db
    grunnen til at du har 4 terminaler bak er at du har muligehet for bi-amping.
    du kan koble en egen forskerker på basserne og en egen til diskant/mellomtone. dette er for å gi høytalerne mer effekt. hvis du skal bi-ampe MÅ du huske å fjærne de metall skinene i mellom terminalene. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki. tusen takk for kjappe svar
    Skal prøve en annen forsterker. Kan det ha noe med at høyttalerne er 6 ohm, mens technicsen liker best 4 ohm? Det har vært sånn siden utstyret var nytt da, technicsen er ikke av de beste har jeg skjønt;p

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jensemann23
    oki. tusen takk for kjappe svar
    Skal prøve en annen forsterker. Kan det ha noe med at høyttalerne er 6 ohm, mens technicsen liker best 4 ohm? Det har vært sånn siden utstyret var nytt da, technicsen er ikke av de beste har jeg skjønt;p
    tror nok ikke det er grunnen til at bassen forsvinner :-P
    men som sagt før er det nok forlite effekt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •