Sub oppsett for musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub oppsett for musikk

Hei.

Vurderer kraftig å selge min plus/2 til fordel for 2 stk mindre subber, da plus/2 rett og slett blir for stor og voldsom til rommet mitt (10 kvadrat) og noen annen plassering i midten passer ikke da jeg mister balanse i lydbildet. En til hvert hjørne framme for å få en jevnere frekvensrespons samt prøve å rette opp en stor dip ved 80hz.

Musikk skal prioriteres. Bassen må passe til metal, mao raske basstrommeslag med god fylde og trykk nok til å kjennes i brystkassa, men samtidig unngå brumlebass! Subbene må også kunne følge RF82 i spl.

Tenkte hovedsaklig på XTZ sine 12 eller 10 tommere, med andre ord en av disse modellene:

XTZ 99 W10.16 Pianolakk
    XTZ 99 W12 i sort pianolakk
    XTZ 99 W12S Left + Right

Leste et sted at 10" versionen har andre port tuning muligheter som 12 tommeren, er dette riktig? 12 tommerene blir kanskje litt overkill for rommet mitt, eller? Hvem av dem vil dere annbefale til mitt bruk? Kanskje heller vente på SVS PCi 25-31?

Må jo være mye muligheter med en slik kombo, med tanke på port tuning, plassering, og korigering med Behringer. Hva er deres tanker?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at SVS'en rent fysisk blir for stor til å få plassert? For en mindre sub gir ikke dermed mindre rumlebass. Det er frekvensen som gjengis som krever plass, uansett membranoverflate. Når bassen fremstår som "slapp" og lite kontant henger dette gjerne sammen med lang decay (skikkelig godt norsk ord). Etterhenget får lyden til å virke mindre markant siden du har bass i rommet etter at den skulle dødd ut. Utfasing pga stående bølger er også en gjenganger i små rom.

Men det er klart at denne SVS-kassa er lei å finne en praktisk plass til, og i et vanskelig rom er mulighet til å flytte sub'en ganske kritisk. Er ganske sikker på at du vil finne det lettere å integrere to stk også. Så jeg støtter konklusjonen din, men var litt usikker på deler av vurderingsgrunnlaget :-D

På ti kvadrat vil en 20hz tone fylle rommet flere ganger enn det er verdt å tenke på, så plassering ville jeg vurdert mer ut fra eleminering av problemområder i frekvensresponsen. Lyd under 80 hz kan ikke retningsbestemmes, så opplever du ubalanse betyr det gjerne at et frekvensområde utfases på den ene siden og/eller forsterkes på den andre. Også her bør flere sub'er kunne være til hjelp med rett plassering.

Hvis du vil lese litt om det fra noen som kan skilte med mer enn min hobbykunnskap kan denne linken være verdt en titt.

Når det gjelder valg av sub kjenner jeg lite til de du har linket, men har lest pene ting om noen av de. Har du også vurdert lukkede konstruksjoner?

En EQ for å rydde opp i problemer som selv den beste fintuning og plassering ikke klarte å knekke er jeg tilhenger av. Har dog dårlig erfaring med å fjerne dip'er på denne måten. Utrolig energikrevende, og skyldes det utfasing kan en boost i området faktisk gjøre dip'en større.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Mener du at SVS'en rent fysisk blir for stor til å få plassert? For en mindre sub gir ikke dermed mindre rumlebass. Det er frekvensen som gjengis som krever plass, uansett membranoverflate. Når bassen fremstår som "slapp" og lite kontant henger dette gjerne sammen med lang decay (skikkelig godt norsk ord). Etterhenget får lyden til å virke mindre markant siden du har bass i rommet etter at den skulle dødd ut. Utfasing pga stående bølger er også en gjenganger i små rom.

Men det er klart at denne SVS-kassa er lei å finne en praktisk plass til, og i et vanskelig rom er mulighet til å flytte sub'en ganske kritisk. Er ganske sikker på at du vil finne det lettere å integrere to stk også. Så jeg støtter konklusjonen din, men var litt usikker på deler av vurderingsgrunnlaget :-D

På ti kvadrat vil en 20hz tone fylle rommet flere ganger enn det er verdt å tenke på, så plassering ville jeg vurdert mer ut fra eleminering av problemområder i frekvensresponsen. Lyd under 80 hz kan ikke retningsbestemmes, så opplever du ubalanse betyr det gjerne at et frekvensområde utfases på den ene siden og/eller forsterkes på den andre. Også her bør flere sub'er kunne være til hjelp med rett plassering.

Hvis du vil lese litt om det fra noen som kan skilte med mer enn min hobbykunnskap kan denne linken være verdt en titt.

Når det gjelder valg av sub kjenner jeg lite til de du har linket, men har lest pene ting om noen av de. Har du også vurdert lukkede konstruksjoner?

En EQ for å rydde opp i problemer som selv den beste fintuning og plassering ikke klarte å knekke er jeg tilhenger av. Har dog dårlig erfaring med å fjerne dip'er på denne måten. Utrolig energikrevende, og skyldes det utfasing kan en boost i området faktisk gjøre dip'en større.
    Takk for et flott og lærerikt innlegg! Kan så å si plassere Svs'en hvor jeg vil i rommet, men ingen andre plasseringer enn i midten framme høres bra ut med tanke på balansen i lydbildet som du så fint forklarte en sannsynlig logisk grunn til Har til og med prøvd uten bunnplata framover, oppover, og mot veggen, samt med bunnplata alle retninger og plasseringer.

Ellers stemmer det at jeg synes svs'en blir brumlende og treg i rommet mitt. Dette i tilegg til at jeg finner ikke noen god plassering for den med tanke på balanseproblemet i rommet.

Leste om hvordan det å fjerne den dypeste bassen kunne hjelpe til med å stramme opp og fungere generelt bedre på musikk. Hvordan kan dette ha seg? Er det ikke bare positivt at bassen spiller så dypt som mulig?

Vil 2stk 10 tommere være bedre på musikk (etter mine nevnte definisjoner) i et lite rom enn 12 tommere?

Leker også med tanken på å kjøpe 2stk SVS PCi 25-31. Men da må jeg punge ut med dobbelt så mye som XTZ. Men det er kanskje verdt det? Er jo mulig de fungerer godt akustistisk også med tanke på formen ved en plassering i hvert hjørne.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Ellers stemmer det at jeg synes svs'en blir brumlende og treg i rommet mitt. Dette i tilegg til at jeg finner ikke noen god plassering for den med tanke på balanseproblemet i rommet.
    Bassproblemene dine skyldes trolig de akustiske forhold i rommet, ikke selve sub'en som jeg synes er meget bra selv om den er stor :-D
    Men to slike vil nok bli i meste laget på 9 kavdrat rent plassmessig.

Leste om hvordan det å fjerne den dypeste bassen kunne hjelpe til med å stramme opp og fungere generelt bedre på musikk. Hvordan kan dette ha seg? Er det ikke bare positivt at bassen spiller så dypt som mulig?
    Det er lettere å håndtere mellombass enn dypbass, så lydgjengivelsen av de tonene du velger å fortsatt spille vil nok kunne fremstå som bedre. Men at dette dermed blir bra totalt sett kan diskuteres. Du "snyter" jo i såfall deg selv for masse informasjon fra innspillingene.

Vil 2stk 10 tommere være bedre på musikk (etter mine nevnte definisjoner) i et lite rom enn 12 tommere?
    Se bort fra tommene. To sub'er vil med stor sannsynlighet være enkelere å få til å spille bra enn to uansett membranareal. Men som nevnt over kan nok bare kassa på enda en SVS til overmøblere rommet ditt skikkelig, så kanskje to fysisk mindre sub'er er svaret.

Leker også med tanken på å kjøpe 2stk SVS PCi 25-31. Men da må jeg punge ut med dobbelt så mye som XTZ. Men det er kanskje verdt det? Er jo mulig de fungerer godt akustistisk også med tanke på formen ved en plassering i hvert hjørne.
    Som sagt er to bedre enn én, og jeg innbiller meg at 25-31 er bedre sub'er enn xtz'ene men har ikke teste noen av de selv. Sjekk specs, særlig frekvensrespons er viktig. Hjørneplassering bidrar først og fremst til å booste effekten av lyden som spilles. Dette kan være både bra og dårlig. Har en mistanke om at ditt rom vil bli best med usymetrisk plassering av sub'ene for å knekke utfasingen ved 80 hz, men det finner du ut av når du prøver.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Bassproblemene dine skyldes trolig de akustiske forhold i rommet, ikke selve sub'en som jeg synes er meget bra selv om den er stor :-D
    Men to slike vil nok bli i meste laget på 9 kavdrat rent plassmessig.

Se bort fra tommene. To sub'er vil med stor sannsynlighet være enkelere å få til å spille bra enn to uansett membranareal. Men som nevnt over kan nok bare kassa på enda en SVS til overmøblere rommet ditt skikkelig, så kanskje to fysisk mindre sub'er er svaret.
    prøver.
    Har aldri hatt planer om 2 stk plus/2 Det ville nok blitt i det aller meste laget ja. Jeg skal ha 2 stk subber uannsett, men vet ikke om det blir 10 eller 12 tommere, eller om det blir XTZ ei SVS PCi 25-31. Tror dere XTZ vil holde for rommet mitt?

Hva tror dere passer best til mitt rom og mine nevnte preferanser?

Har XTZ 99 W10.16 Pianolakk annerledes tuning muligheter enn 12 tommer versionen?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA!
    10" har en justeringsmulighet mer enn 12". Jeg husker ikke helt hvordan eller hva som skjer ved de forskjellige innstillingene, men det ligger brukermanual på XTZ.se

Jeg har prøvd 2* av begge og må nok si at 10" er bedre til musikk, men 12" bedre på film. Jeg fikk riktignok ikke prøvd med 2*10" annet enn å koble opp så det er nok meget mulig at også to av disse vil spille overbevisende på film!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem som deg når jeg byttet rom fra 40 m2 til et på 10,5m2. Jeg har en plus/2 også som jeg har plassert i midten forran. Der spillte den rommlete og upresist. Jeg kunne detektere subben med en gang hvis den ikke sto i midten. MEN.... Så kjøpte jeg med en behringer EQ. Nå er frekvenskurven eksemplarisk, og lyden er knall. Det spiller så kontant og integrer som bare fy.
    Jeg ville ikke ha byttet ut subben hadde jeg vært deg. Men jobbet litt mere og kjøpt en EQ. Når du får integrert bassen skikkelig så er det headroomet som subben bestitter vanvittig morro. Spes. på film. Jeg er overbevist om at du får det til med nok jobbing. Jeg har hatt flere rom som jeg har blitt sprø av lydmessig, men det går av en eller annen grunn alltid bra til slutt hvis jeg står på nok og prøver forskjellige ting. :-D

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg hadde samme problem som deg når jeg byttet rom fra 40 m2 til et på 10,5m2. Jeg har en plus/2 også som jeg har plassert i midten forran. Der spillte den rommlete og upresist. Jeg kunne detektere subben med en gang hvis den ikke sto i midten. MEN.... Så kjøpte jeg med en behringer EQ. Nå er frekvenskurven eksemplarisk, og lyden er knall. Det spiller så kontant og integrer som bare fy.
    Jeg ville ikke ha byttet ut subben hadde jeg vært deg. Men jobbet litt mere og kjøpt en EQ. Når du får integrert bassen skikkelig så er det headroomet som subben bestitter vanvittig morro. Spes. på film. Jeg er overbevist om at du får det til med nok jobbing. Jeg har hatt flere rom som jeg har blitt sprø av lydmessig, men det går av en eller annen grunn alltid bra til slutt hvis jeg står på nok og prøver forskjellige ting. :-D
    Har Behringer og radioshack, men kurven er så håpløs at det hjelper ikke så mye, med mindre jeg plasserer plus/2 i noen av hjørnene, noe jeg ikke kan pga lett lokalisering av subben. Må legge til at dippen ved 80hz er der ved alle plasseringer. Her er noen av kurvene:

1. Midten (fronter+sub, delning 60hz)
    2. Høyre hjørne (sub alene, full delefrekvens)
    3. Venstre hjørne (sub alene, full delefrekvens)

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne 1stk xtz 10" og 1stk 12" muligens være den beste løsningen? Sikkert mange som synes det virker litt sykt å gå fra plus/2 til disse puslete xtz subbene, men jeg tror det er et bedre alternativ til rommet slik det er nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurven på bilde nummer 2 var VELDIG lik den jeg hadde til å begynne med før jeg gjorde noen kalibrering. Da kunne jeg "høre" subben. Jeg er overbevist om hvis du drar ned peaken ved 50 Hz ca. 12 Db med en bredde på 0,33 Okt, så er kurven din veldig god og du kan bare glemme å lokaliser subben. Før hadde jeg subben på siden av meg, jeg kunne ikke høre den da heller. Deler du subben på 80 Hz og har en riktig kurve så kan du plassere den hvor du vil uten å klare å likalisere den. Jeg vil faktisk si at den kurven på bilde nummer 2 er meget bra etter en liten justering på EQ.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kurven på bilde nummer 2 var VELDIG lik den jeg hadde til å begynne med før jeg gjorde noen kalibrering. Da kunne jeg "høre" subben. Jeg er overbevist om hvis du drar ned peaken ved 50 Hz ca. 12 Db med en bredde på 0,33 Okt, så er kurven din veldig god og du kan bare glemme å lokaliser subben. Før hadde jeg subben på siden av meg, jeg kunne ikke høre den da heller. Deler du subben på 80 Hz og har en riktig kurve så kan du plassere den hvor du vil uten å klare å likalisere den. Jeg vil faktisk si at den kurven på bilde nummer 2 er meget bra etter en liten justering på EQ.
    Edit. Jeg hadde XTZ 10" før og jeg kan si med en gang at den er en kjempe pingle i forhold til Plus/2. Dypbass kan du i hvertfall se langt etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål:
    Hvordan oppfattet du bassen når du skrudde av bunnplata og lot elementene slå mot deg? Jeg har lurt på å gjøre det selv.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål:
    Hvordan oppfattet du bassen når du skrudde av bunnplata og lot elementene slå mot deg? Jeg har lurt på å gjøre det selv.
    Ikke så stor forskjell fra vanlig i midten. Var kanskje den plasseringen som spilte strammest, men følte jeg mistet litt fylde og dypbass. Alt i alt er det vanskelig å si ettersom ingen av plasseringene mine spiller bra. xD

Prøvde hjørneplassering igjen med justering av 50hz og det spiller ok, men kan fortsatt lokalisere subben veldig lett. Er rimlig sikker på at det har noe med utfasning av et bestemt frekvensområde på den ene siden av rommet som Snooky forklarte.

Prøvde du en eller to XTZ 10 tommer subber?

Hva vil forumet anbefale av 2x10 tommer eller 2x12 tommer xtz? Skjønner at 12 tommere er som regel bedre på det meste, men er litt skeptisk til store elementer i rommet mitt. Hva er lettest og intigrere, og hva gir mest brystbass?

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Biffig. Jobb mer med EQ'n din :-) Vil tro du får til dette. Alt tar tid, men fytti grisen å gøy å avslappendes det er når man er ferdig ;-) Den dippen på bilde 2, kan du finjustere litt på og da blir den mye mindre. TROR jeg iallefall! :-)
    Men tror du blir skuffet om du kjøper deg 2 XTZ. Du kommer til å savne den dype bassen. Vurderer en plus/2 selv, men er andre ting som skal i hus først :-) Lykke til! Er nesten sikker på at du får til dette med tiden til hjelp ;-)

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står den fortsatt i midten etter justering?

Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Enig med Biffig. Jobb mer med EQ'n din :-) Vil tro du får til dette. Alt tar tid, men fytti grisen å gøy å avslappendes det er når man er ferdig ;-) Den dippen på bilde 2, kan du finjustere litt på og da blir den mye mindre. TROR jeg iallefall! :-)
    Men tror du blir skuffet om du kjøper deg 2 XTZ. Du kommer til å savne den dype bassen. Vurderer en plus/2 selv, men er andre ting som skal i hus først :-) Lykke til! Er nesten sikker på at du får til dette med tiden til hjelp ;-)
    Har prøvd meg fram i begge hjørner nå, og hører subben uannsett. Til og med når jeg deler på 40hz så lokaliserer jeg den lett. Blir på en måte feit lyd i det ene øret og tynn i det andre. I tilegg synes jeg det ble mindre trøkk med hjørneplassering

Vet ikke hvorvidt jeg kommer til å savne dypbassen ettersom jeg har hørt samme dypbass fra et par Beolab høytalere med 8x 5 tommere, og da burde da ikke det være så vanskelig å oppnå det samme med 2 stk XTZ 12 tommere? Jeg vet ikke jeg egentlig.. Har aldri hørt plus/2 i noe annet rom enn mitt eget.

Musikk er viktigst for meg og det går for det meste i metal så da er det ikke altfor viktig med den aller dypeste bassen. Viktigste er fylde, balanse, og kjapp og kontant bass med trykk i basstromma.

Har planer om å kjøpe inn en GIK Acoustics: GIK Tri-Trap i hvert hjørne. Vil dere annbefale å vente med å bytte plus/2 til jeg får disse?

Ellers etter det dere har lest om romproblemene mine, vil dere annbefale:

2x XTZ 10 tommere?
    2x XTZ 12 tommere?
    2x SVS PCi 25-31 tuber? (selv om dette blir dobbelt så dyrt :S)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den står fortsatt i midten.
    Det er der jeg får den beste kurven og der det spiller best. J

eg må erlig inrømme at jeg kan ikke fatt hvordan du klarer å likalisere subben med lav deling og en forholdsvis god kurve. Kanskje det er noe galt med delefilteret slik at delefrekvensen fortsatt er høy?! Det er nesten så man må begynne å leite etter slike feil for å skjønne det. Hvis du har utfasninger som ødlegger bassen så vil det komme frem på frekvenskurvemålingen, og det gjør det vell ikke!?

Jeg hadde 1 xtz. Denne spillte greit denne, men den maglet dypbass samtidig som den ikke spiller så veldig hardt. Jeg skal ikke nekte for at det kanskje blir bedre med to slike i ditt oppsett. Velg for all del 12" hvis du har plass og penger. Denne sparker mye hardere. (En kompis har en slik en)

Lykke til!

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den står fortsatt i midten.
    Det er der jeg får den beste kurven og der det spiller best. J

eg må erlig inrømme at jeg kan ikke fatt hvordan du klarer å likalisere subben med lav deling og en forholdsvis god kurve. Kanskje det er noe galt med delefilteret slik at delefrekvensen fortsatt er høy?! Det er nesten så man må begynne å leite etter slike feil for å skjønne det. Hvis du har utfasninger som ødlegger bassen så vil det komme frem på frekvenskurvemålingen, og det gjør det vell ikke!?

Jeg hadde 1 xtz. Denne spillte greit denne, men den maglet dypbass samtidig som den ikke spiller så veldig hardt. Jeg skal ikke nekte for at det kanskje blir bedre med to slike i ditt oppsett. Velg for all del 12" hvis du har plass og penger. Denne sparker mye hardere. (En kompis har en slik en)

Lykke til!
    Har testet fram og tilbake med delefilteret og det er 100% ikke som det er noe galt med det. Hører klart forskjell når jeg deler høyt eller lavt, og funnet 60hz som den beste delefrekvensen for mitt system. Alt virker som det skal, nesten litt irriterende xD

Har penger til begge versioner av XTZ. Men har en mistanke kom at 2x12" kan bli vanskelige å "temme" i et så lite rom som mitt, men det er bare en tanke. Hvis dere lærde mener dette ikke skulle være et problem så velger jeg nok 12 tommerne

Men var det Zeke1983 her i tråden som mente at 10" spilte bedre enn 12" på musikk? Kunne du utdypet litt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser du har lagt ut SVSen for salg.
    Jeg håper du ikke angrer på dette da.
    Gi en update i tråden når har fått noen nye subber om resultatet da .

Lykke til!

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser du har lagt ut SVSen for salg.
    Jeg håper du ikke angrer på dette da.
    Gi en update i tråden når har fått noen nye subber om resultatet da .

Lykke til!
    Hehe, håper ikke jeg kommer til å angre nei

Oppdatering og resultat skal komme så snart jeg får nye subber i hus vett

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var Zeke som mente det ja

Jeg har som sagt hatt to av hver. nå har jeg ikke prøvd med begge 12" sammen og prøvde ikke mer enn 30 min med begge 10" sammen.

Det jeg imidlertid merker som er bedre med 12" er at den spiller mye dypere! Betraktelig mye dypere og autoritært også.. To av disse vil gjøre seg i mitt oppsett når jeg får huset ferdig.

MEN ang ditt spørsmål:
    Jeg husker som sagt ikke hvordan de forskjellige tuningene var, men med en propp i, så var bassen utrolig stram og fast og kjapp! Synes kanskje 12" mangler litt av kjappheten til 10", uten at den er treg. i 10" sitter forøvrig samme forsterker som i 12", og den er kraftig!

Som sagt så synes jeg kanskje 12" gjør seg best til film!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •