Sub oppsett for musikk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Det var Zeke som mente det ja

Jeg har som sagt hatt to av hver. nå har jeg ikke prøvd med begge 12" sammen og prøvde ikke mer enn 30 min med begge 10" sammen.

Det jeg imidlertid merker som er bedre med 12" er at den spiller mye dypere! Betraktelig mye dypere og autoritært også.. To av disse vil gjøre seg i mitt oppsett når jeg får huset ferdig.

MEN ang ditt spørsmål:
    Jeg husker som sagt ikke hvordan de forskjellige tuningene var, men med en propp i, så var bassen utrolig stram og fast og kjapp! Synes kanskje 12" mangler litt av kjappheten til 10", uten at den er treg. i 10" sitter forøvrig samme forsterker som i 12", og den er kraftig!

Som sagt så synes jeg kanskje 12" gjør seg best til film!
    Hmm, ble veldig usikker nå Det faktum at 10 tommeren har kraftigere forsterker i forhold til elementet er jo ganske positivt for kjapphet og kontroll? Hvem av dem kan spille høyest uten komprimering?

Hva er best til brystbass? Stor eller liten membranoverflate? Er det enklere å få brumlebass av 12 tommere vs 10 tommere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et så lite rom og med musikk som første-pri tror jeg lukkede subber vil være betydelig enklere å få til enn portede (Tidligere men slakere avrullling integrerer ofte bedre med høy rom-gain). XTZene har mulighet for plugging av portene og kan dermed opptre som tilnærmet lukkede enheter, og med 2 av disse burde du ha bra muligheter til å få ryddet opp i bassen.

Som et forsøk kan du prøve å plugge alle tre portene i SVSen. Responsen vil bli annerledes og output redusert, men det kan godt være at sluttresultatet blir bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved normal høyt volum har jeg faktisk ikke fått verken 10 eller 12 til å knele..Men jeg har ikke hatt intensjon om å prøve heller.

Synes begge sparker utrolig fra seg i forhold til både pris og størrelse. Begge disse subbene har jo også fått 6 i lyd og bilde!

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si det er mer trykk i 12" generelt. Av de 2 som gir seg raskest er jeg ikke helt sikker på, men høres logisk ut at 12" gir seg sist. Den tåler litt mer sprut enn 10" fra XTZ også. Jeg kjører XTZ lukket(begge fasepluggene) når jeg hører på musikk. Ellers er den ene ute for å få dypest bass.(OT) Litt gøy å nappe ut den ene iblant når jeg hører på litt Nightwish osv. Den klarer å gjengi veldig dype frekvenserer. Husker hele rommet mitt rista her nede da jeg fyrte på Jurrasic Park - THX test. Den er vel under 25 hz igjen, og det var med lukkede porter Tilbake til topic. Jeg tror 12" uansett er det beste valget. Den har mye mer trøkk på lager enn 10" den er dog like kjapp syntes jeg. Men det er vel delte meninger om det også som alt annet ;-)

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved normal høyt volum har jeg faktisk ikke fått verken 10 eller 12 til å knele..Men jeg har ikke hatt intensjon om å prøve heller.

Synes begge sparker utrolig fra seg i forhold til både pris og størrelse. Begge disse subbene har jo også fått 6 i lyd og bilde!
    Hva er normalt høyt volum?

Hvem som gir seg først burde vel være ganske likt ettersom forsterkeren er den samme i begge versioner? For det er vel den det står på in the end hvor høyt en kan dra dem?

Kan noen av dem følge Klipsch i spl i det hele tatt egentlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt høyt for meg er vel såpass høyt at man ikke presser høyttalerne på noen måte! Har man kraftig nok forsterker så er dette temmelig høyt likevel!

Jeg har hatt en ksw 10 fra klipsch og XTZ gruser denne på alle måter, både 10" og 12".
    Har også hørt RW12D som er helt ny med digital forsterker, og denne er nok marginalt bedre på alt. Den går nok ikke noe dypere, men spiller nok litt tørrere og litt mere " klipsch" dvs med en enda råere punch. Men til prisen hadde jeg ikke vært i tvil. 2*XTZ 12"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Hva er normalt høyt volum?

Hvem som gir seg først burde vel være ganske likt ettersom forsterkeren er den samme i begge versioner? For det er vel den det står på in the end hvor høyt en kan dra dem?

Kan noen av dem følge Klipsch i spl i det hele tatt egentlig?
    Jeg vet at veldig mange hører på musikk på rundt 90 Db. Det krever som oftes i fra 1-2 watt og nedover så da vil XTZ henge med fint. Både 10" og 12"

Om de kan følge klipsch helt ut greit?: Det spørs hvor mye effekt du har til klipschene!! Når jeg driver Rf-63ene mine på min Denon 3806 (7x120w) så kan jeg spille på -3 før det begynner å gi seg. Når jeg bruker MA oberon 6.1 (2x600w) så kan jeg spille rundt +6 før det gir seg. Så får klipschene nok effekt så spiller de så høyt du bare vil. Men jeg trur XTZ vil følge ganske langt i opp i volum.

Det skal sies at Velodyne DD serien (som er sinnsykt god subber) har samme 1250W forsterker i alle subbene. Fra 10" til 18". Og jeg skal love deg at 18" spiler hardest. og den er ikke spesielt treg heller for å si det mildt:-D

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at Defo skal kjøpe seg rotel RB-993 som er på 3x200 watt rms i 8 Ohm. Så det vil jo si at han får ganske mye effekt til klipschene. Jeg vet også at han liker å dra til litt hardt på volumknotten, men ikke overdrevent mye, men høyt nok!

Så det spørs det om XTZ'ene klarer å holde følge opp til ca. 105-110 db med ganske krevende musikk (bl. a. melodisk metal og delvis tung metal)?

Jeg prøver ikke å kuppe tråden på noen måte,men jeg kjenne Defo veldig godt
    (altså bestevenner)

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    [...] kjenne Defo veldig godt
    (altså bestevenner)

On topic, hva definerer folk her som dypbass? Altså at 12 tommeren spiller mye dypere enn 10 tommeren? Jeg definerer 30hz som dypbass. Vil da 10 tommeren være god nok?

Er det i det hele tatt noe negativt med å plassere større elementer i et lite rom versa mindre elementer?

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men til prisen hadde jeg ikke vært i tvil. 2*XTZ 12"
    Da kan man vel egentlig like gjerne legge ut 100SEK ekstra og kjøpe
    XTZ 93 WMT + 99 W12 2.2-system pakka. og eventuelt selge toppene hvis man ikke vil ha de. 8-)

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget falt på 2 stk. XTZ 10.16 da surround.no ikke hadde 12 tommeren inne på lager.

Har hatt litt problemer med å få de koblet opp, samt stilt de inn riktig ettersom jeg ikke får volumet høyt nok på dem, men det har jeg tatt for meg i en annen tråd.

Så var det lyden da! Kan ikke si annet enn at jeg er knallfornøyd! Plassering ble på hver sin side av racket, ved innsiden av frontene. Her spiller de hardt, kontant og ikke minst med masse "brystbass". Sistnevnte ble egentlig en tilfeldig bonus, da jeg har for lengst gitt opp å finne ut av det fenomenet, og invistere i det. Subbene går ikke like dypt og spiller heller ikke like fyldig i de dypeste tonene som Plus/2 men alt i alt, mye bedre på min musikk, for å ikke snakke om null balanseproblemer nå! Har ikke målt noen graf ennå, da jeg er så fornøyd at jeg ikke føler det nødvendig

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med at jeg "nedgraderte" fra plus/2, og vil si at bassen er mye mer slik jeg ønsker den nå. Takk for all hjelp på veien

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •