Kjapt spørsmål, må man ha alle høytalere i samme merke for best lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjapt spørsmål, må man ha alle høytalere i samme merke for best lyd?

Lurer litt på dette. Nettopp bestilt en surround forsterker på bruktmarkedet og lurer på om jeg skal gjøre det samme med sub, bakhøytaler og senterkanal.

Tenker spesielt på senterkanalen, må det være samme merke som fronthøytalerne?

Har dynavoice m65 og kunne gjerne tenke meg en brukt centerkanal til 1500 kroner av bedre merke enn det dynavoice er, ville dette få stor betydning for opplevelsen i positiv eller negativ forstand?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du er ute etter er mest mulig lik lydsignatur på HT'ene dine, særlig frontrekka. Mindre viktig bak, men personlig har jeg hør (og irritert meg over) forskjeller på innspillinger med mye lyd bak.
    Må ikke nødvendigvis være samme merke, så lenge de høres såpass like ut at overgangene ikke blir påfallende. HT'er i samme serie er mest sannsynlig matchet fra produsent, mens du må lytte deg frem litt hvis du går for forskjellige.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med trådstarter. Center er jo veldig viktig, og jeg ville gjerne hatt en dyrere center enn den centeren som matcher frontene (dette gjelder jo både F6, M65 og M85, de har jo hver sin center som skal matche). Men vil det egentlig være irriterende å høre på for en som ikke er så alt for engasjert innen hifi å kjøpe en kritikerrost center av et annet merke? Og må man høre etter for å vite om høytalerne spiller veldig forskjellig?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en nybegynner, tror jeg nok kanskje at en (bedre) senter fra et annet merke, kan være veldig bra. Kanskje viktigere å ha en senter som henger med, enn en som er lydmessig identisk, men som gir opp på høyere lydtrykk.
    Det man skal være litt obs på, er at delefiltrene i senter og fronter kan være forskjellig konstruert, noe som kan medføre fasefeil, med elendig lyd som følge.

Jeg selv synes det var moro med surround i starten, med mye rart av høyttalere. Men det begynte å irritere meg den tiden jeg hadde Dali Blue serien rund baut. Verken senter (1001C?) eller bakhøyttalerne (2002) fungerte sammen med 8008 i front. Lyden bare hoppet hit og dit.

Jeg fikk en aha opplevelse når jeg fikk 5 stk Epos ELS3 i hus. Små pingler, men du verden for en sammenhengende lyd! DA skjønte jeg hva surround egentlig går ut på! :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Er enig med trådstarter. Center er jo veldig viktig, og jeg ville gjerne hatt en dyrere center enn den centeren som matcher frontene (dette gjelder jo både F6, M65 og M85, de har jo hver sin center som skal matche). Men vil det egentlig være irriterende å høre på for en som ikke er så alt for engasjert innen hifi å kjøpe en kritikerrost center av et annet merke? Og må man høre etter for å vite om høytalerne spiller veldig forskjellig?
    Jeg hadde en lengre prat med folka i Surround.no om dette.
    Proson og Dynavoice kan man fint sette sammen - f.eks så passer Reality Center 52 MKII veldig godt til Dynavoice M65.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg helt bak asvaberg her. Proson og dynavoice og XTZ som surround selger kan FINT brukes om hvernadre. Jeg hadde det en periode.

MEN nå har jeg komplett Klipsch anlegg og meninga var å etterhvert kjøre to XTZ 12", det gikk ikke så bra som jeg håpet. Derfor så skal jeg nå ha klipsch sub i dette oppsettet. Klispch er over gjennomsnittet særegnet i lyden og da, det skal sies...

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg så veldig audiofil av meg, men jeg har lagt merke til forskjellig klang i frontrekka pga av forskjellig diskant på senter og front.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dagens eq-muligheter på receiverene er ikke lik center som fronter kritisk. Det viktigste er nok at centern leverer nok trykk til å henge med. Er den for liten vil lyden i midten være mye slankere enn på sidene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel også viktig at det er samme delefilterteknologi rund baut så høyttalerne spiller i fase,eller er jeg helt på jordet nå?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Well... Når du ser på de grommeste kinoene som ligger her (og presentert i Hjemmekino ) så er det jo høytalere fra "hvert prestejell" i mange tilfeller.
    Vitsen må jo være å få ting til å spille sammen klangmessig mener nå jeg da......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hevdes typisk at man bør ha indentiske høyttalere rundt baut.

Jeg tror at dersom man bruker nivå/EQ/romkorreksjon så kan man få tilstrekkelig utjevning til at det fungerer bra.

Hvis man er fin på det så burde de kanskje ha samme polardiagram og faserespons, men i så fall er det nok vel så viktig å ha de akkurat like langt unna bakvegg og gulv, noe som er mulig i få lytterom.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •