JBL Northridge E-100??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JBL Northridge E-100??

Jeg er veldig nysjerrig på JBL E-100, men trenger råd...
    Har lest veldig mye bra om den nye Northridge serien, både her og mange andre steder. Men noen nevner at den er litt "useriøs" i lydbildet til musikk, at den er helt usammenlignbar med JBL XTI feks.
    Det eneste jeg har stussa på når det gjelder E-100 er at den "bare" går opp til 20Khz.. noen som har formening?

Har idag JBL L-80 (1998 modell) som front sammen med Harman/Kardon AVR-7000 og DVD25. Synes de låter utrolig bra. De låter veldig rent,luftig og har stor bredde i lyden. De låter "slik plata ble spilt inn" aktig, noe jeg liker. Eneste minus, de går ikke spesielt dybt og mangler bassdynamikk.

Har hørt på JBL XTI-100, og de er omtrent eksakt samme i lyden som de jeg har, bare at lydbildet er enda bedre i høyden og bredden, samt mindre resonans. Disse går heller ikke spesielt dybt, men veldig fast, hard og stram bass.

Og her er det jeg "setter meg fast", jeg trenger nemlig en høytaler som "bevarer" det som kjennetegner XTI (JBL), men som samtidig har mer dybde og trøkk uten at resten av lydbildet faller helt bort.
    Jeg hører på fryktelig mye forskjellig musikk, alt fra klassisk(lite men..) til techno, rock osv., så jeg trenger en allrounder. I tillegg har jeg hjemmekino der jeg også trenger "jordskjelv" og dynamikk. (Vurderer også Northridge senter og bakhøytalere).
    Er Northridge serien noe for meg utfra det jeg nevner tro? (Har en svær biltur foran meg for å få hørt på ett par...)
    Kan også nevne at jeg liker veldig JBL sounden, og det siste spørsmålet er da om den nye Northridge serien beholder dette samtidig som den trøkker og går helt ned i kjellern?
    Noen som har test å vise til av Northridge serien evt. hadde jeg satt stor pris på det også.

Håper noen JBL kjennere kan hjelpe.
    Forhånd takk!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde e-90 her hjemme ei helg..
    syns de låt litt merkelig..farget om du vil, et eller annet som ikke stemte i sammenligning med mine psb og dynaudio..
    de to sistnevnte har en mye bedre ro og spesielt fokus. dog er de mindre i størrelse og sansynligvis høyere på elementkvaliteten...

spille høyt kan de...men ikke forvent å få gåsehud

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki takker for synspunktet. Flere?
    Er foresten elementchassiet i plast eller metall? ("Ringen" rundt elementet..)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blaster
    Oki takker for synspunktet. Flere?
    Er foresten elementchassiet i plast eller metall? ("Ringen" rundt elementet..)
    det er nok plast hele veien :wink:

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en test på JBL Northridge E Series E90

http://ecoustics-cnet.com.com/JBL_No...?tag=pdtl-list

Har JBL 80 og er godt fornøyd med dem.

http://www.vanns.com/shop/pop_item_d...?sku=542299770

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sammenlignet nylig JBL Northridge E100 med Dantax P3000, siden disse høytalerene er av samme element sammensettning. Dantaxen koster bare halve prisen!

JBL'en veier 25 kg, mens Dantaxen veier 30 kg. Og det hører man når man setter på lyden... Dantaxen har ikke samme plastklangen som det er i JBL'en og egner seg derfor bedre til musikk. Også i hjemmekino merker man god forskjell på høytalerene. JBL'en er rett og slett for svak i forrhold til størrelsen...

Du burde derfor seriøst vurdere denne høytaleren i stede...
    Desverre tar JBL'en seg mye bedre ut i stua...

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at P3000 var bedre enn JBL?!?!?!??

Har hørt en gammel utgave av den som nå heter p2000, og den låter ikke særlig bra, delefilteret er helt feil og mellomtonen er ikke dempet.......

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått hørt på E90 og det var ikke akkurat noen "referanse høytaler", ikke i nærheten engang, det manglet altfor mye luft og detaljer,men hadde trøkk som bare det. Men lyden var liksom litt "trang" og farget. Ikkeno for meg iallefall. Men helt sikkert bra for hjemmekino entusiaster.
    Men jeg hadde ett par JBL-XTI 100 på hjemlån nyrlig, og fikk plassert de skikkelig, brukt mitt eget anlegg som jeg kjenner til osv.
    Da låt dem rett og slett rått. Med skikkelig plassering så var dybden og trøkket der så absolutt. Så det er ingen fare å kjøre på hardere musikk og hjemmkino når man vil det! (på papiret skal de tross alt bunne 30hz..)
    I tillegg hadde jeg hørt fra før at "resten" av lydbildet var utrolig bra (etter det jeg er ute etter..).Den spiller alt fra klassisk til party uten å nøle. Så jeg klinka til på de og er strålende fornøyd!! Og jeg kommer nok til å slå til på XTI sub og XTI bakhøytalere rimelig kjapt. :wink:

JBL - Jævla Bra Lyd!!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Dantax'ene låt bedre enn JBL... Er nok eneste tilfellet hvor man kan si det, men faktisk gjorde de det

Sier litt om manglen på kvalitet i JBL's Northridge serie...

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må de ha gjort store forbedringer fra den gamle serien og P2000/3000
    Fordi den eneste forskjellen som var å se var at det stod dantax på diskanten, ellers så de helt like ut.
    Men både effekten og følsomheten var forskjellig.
    Men uannsett så ser jeg ikke for meg at det kan være noen god høyttaler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •