Sub i eller nær rack - erfaringer og utfordringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub i eller nær rack - erfaringer og utfordringer?

Som beskrevet i andre poster jobber jeg en del med romakustikk om dagen, men et vesentlig element her er selvsagt også plassering av høyttalere som bør være optimal før andre tiltak iverksettes.

Etter å ha jobbet en del med sub og frekvensrespons har jeg oppdaget mye rart som kunne forbedres, og plassering av den store DD-18 sub'en til film (bruker to andre på stereo) viste seg å ha betydelig forbedringspotensiale.
    Plassert som vist på minhjemmekino.no skapte jeg ubevisst et lite rom i rommet der sub'en stod som genererte betydelig rumlebass og andre uønskede effekter. Kunne eleminere dette ved å flytte front HT, men dessverre var denne plasserngen optimal for disse, så det utgår. Musikk er tross alt viktigere enn film...

Etter å ha flyttet og målt igjen og igjen viser det seg (litt mot norm) at frekvensresponsen og lydopplevelsen blir best med denne sub'en midt på fremveggen under senter, og med de to andre sub'ene i hvert sitt hjørne bak front HT'ene. Problemet er at der skal jo rack'et stå..
    Vurderer derfor å dele DYI-racket mitt i to slik at frontrekka blir fire hyller, sub og fire hyller. Men veggen er jo ikke uendelig lang, så sub'en må nødvendigvis komme ganske nær de to delene av rack'et.

Så kommer (endelig) spørsmålet mitt. Har noen erfaring med eller ideer om en slik løsning? Selv om sub'en spiller best der når rack'et er vekk kan vel det endre seg når den blir mer "inneklemt"? Kan jeg få problemer med vibrasjon uten eventuelle mottiltak? Ser at andre har satt sub inne i rack'et sitt, eller på andre måter som ligner min idé. Men at det er gjort betyr ikke at det funker bra...

Jeg vet at fasiten finner jeg først når jeg har forsøkt, men for å forsøke må jeg nødvendigvis gå til angrep på et ellers flott rack med sag. Så jeg ønsker å føle en viss sjanse for suksess før jeg begynner.

Alle råd og tips tas imot med stor takk!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål. Har lurt på det samme. Enkelte bruker jo tusenvis av kroner på dempeplater / spikes / tunge racks for å unngå vibrasjoner i drivverk (DVD-spillere og/eller CD-spillere). Mulig buffer i disse spillerne kan "ta noe av støyten"...

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter å funderer på akurat det samme! har en velodyne cht15r som er plasert i front med center stående på 3 stk spikes oppå sub. Racket står på siden av suben. Dette fungerer bra, men nå har jeg tenkt tanken om å bygge eget rack i tykke eikeplater der jeg plaserer 2 stk av svs sine sb12-plus som er bare 35 cm høye og sette de i hver ende av racket. Da kan jeg skjule subene når de ikkje brukes, disse subene har lukka kasser og det vil bli 2 stykk tykke eikeplater+et rom på ca en komponent bredde mellom signalkilde og sub. Da tenker jeg bare å kutte ut velodynen fordi dette er i en stue og bygge eget kinorom/garasje der plasering størrelse ikkje betyr så mye..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi fått brakt på det rene at jeg ikke er alene hvertfall :-D

Bare for å avklare litt vil jeg presisere at jeg ikke planlegger å ha fysisk kontakt mellom sub og rack. At det oppstår vibrasjoner i selve kassa er det liten tvil om. Men spredningsmønsteret på en sub skiller seg jo fra vanlige ht'er. Så spørsmålet er om kort avstand alene er nok til å gi meg masse vibrasjon i rack'et? DD18 har frontmontert element, men holder det at dette har masse fri luft foran seg?

Kan legge til at sub'en er lukket. Hadde jeg hatt porter ville jeg ikke vurdert denne plasseringen uten å kunne gi portene luft også.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt mang en subwoofer(og høyttaler for den del) plassert svært nærme diverse rack, og under testing av Daruma dempeføtter som jeg har stående under cd-spilleren merket jeg faktisk stor forskjell i lydkvaliteten bare ved å flytte subwooferen lenger bort fra racket. Selgere av slike tweaks maser jo endeløst om hvordan vibrasjoner er den store stygge, og de har et poeng. en subwoofer som vibrerer spikrene ut av reisverket er således ikke optimalt..

På den annen side har "eriblist" plassert to stykk DD12 i selve racket, så for all del, hva vet vel jeg...

Så ja, jeg ser problematikken, og har opplevd det selv, men det ble aldri noe "problem" før stereodelen av anlegget nådde et vist nivå av følsomhet, kvalitet eller hva nå enn man vil kalle det.
    På den annen side har jeg til gode å lese noen tråd hvor det klages over at en subwoofer plassert like ved racket(som veeeeldig mange har) skaper uutholdelige lydproblemer...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser poenget ditt Kakahode. Men hvis det er én ting jeg er småfanatisk på så er det lyd. Hvis omplassering av sub'en betyr hørbar reduksjon på lydkvalitet er jo hele poenget borte. Fin frekvensrespons og THD, men grøtete avspilling høres ikke ut som en drøm.

Meeeeen Nobleman, Eriblist, Meridian861, Wotg.... Topplista er full av sub i rack, så helt på trynet er det kanskje ikke :?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt om jeg skjønnte problemstillingen, enten det eller så er det rett og slett ingen problemer med en slik plassering.
    Mine solidsteel rack står på spikes med små dempeføtter i tillegg balanserer hver rackhylle på tre stk spikes... En effektiv vibrasjonsdempende konstruksjon. DD18 er plassert helt inntil rackene, jeg har dog skrudd av de medfølgende alu. føttene og satt på soundcare spikes da disse begrenset gulvvibrasjonene i langt større grad.
    I og med at DD serien har autokalibrering med mulighet til å trimme frekvenskurven så er det jo ikke så kritisk med riktig plassering. Hadde jeg hatt et bredere rom så hadde jeg nok alikevel valgt å plassere subben sammen med frontrekken, enten mellom høyttaller og senterhøyttaller eller til siden for en av høyttallerene. Jeg har kun to problemer med subwooferen: 1. lyspærene i taklampa går ofte. 2. jeg kan ikke bruke hele potensialet til DD18 uten at naboen står på døra før jeg får sagt velodyne

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg vet ikke helt om jeg skjønnte problemstillingen, enten det eller så er det rett og slett ingen problemer med en slik plassering.
    Vel, jeg håper jo på det sistnevnte siden den plasseringen vill passe meg ypperlig på flere måter.
    Problemet slik jeg ser det er en teoretisk mulighet for problemer med vibrasjoner. Normalt ville jeg løst dette ved ganske enkelt å teste, men når jeg må sage i rack'et for å få det til er det greit å spørre en voksen først :-D

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Sub plassering

Dere skulle bare ha vist hvor mange timer jeg har brukt for å få til den plasseringen jeg har på mine dd-12 i dag, det har vært flytting rundt i hele stuen.
    Jeg har jo hatt en del rack i stua som jeg har laget selv. Sub har vært vanskelig, men jeg har alltid plassert fronter først så de spiller bra. Så har sub plassering kommet, krabbet rundt på gulvet og lyttet, den beste plasseringen er ca der de står i dag.
    Klart at det blir vibrasjoner der mine subber står men jeg bruker kun sub til film, men jeg har satt de på spikes, hele racket står på spikes, og der sub står så er plata(Racket) satt på exstra spikes dette har gjort at vibrasjoner i racket har blitt minimale racket veier a lene ca 90 kilo.
    Frekvensrespons var helt vill men etter mange spikes så ble det veldig bra, jeg har hatt subbene på samme plassering uten rack fikk de samme frekvensresponsene da og sånn ca.
    (kan fint bruke sub til musikk i dag uten problemer)
    Men musikk skal nytes uten sub.
    tror ikke jeg hadde fått det til med noe annet merke enn DD-12 (Tror jeg) PGA at man kan justere de så utrolig bra.
    Har juster mye på fasen for og få det til.

Så som dere sikkert skjønner så har jeg brukt veldig mange timer for og få til den plasseringen jeg har i dag,
    måtte til og med få litt proff hjelp av HiFi Lars da jeg slet med Velodyne sin kurve justering, frekvensrespons,
    men nå skal jeg klare det selv neste gang, lærte veldig mye om lyd, plassering av han.
    Det er en grunn til at jeg har DVD hyller på den ene veggen!!! de fjerner resonanse.

Snart blir det mere sub justering på meg, driver og leker med tanken på en egen sub til senter kanal.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriblist
    Men musikk skal nytes uten sub.
    Jeg ville sagt kan, ikke skal. Noen liker dypbass i musikken, andre ikke. Er det dypbass i musikksporet, og frontene ikke går så dypt, får du ikke med deg hele lydinformasjonen. Du kan velge det bort ved ikke å bruke sub, men da sier du samtidig at "denne musikken skal ikke gjengis slik artisten/produsenten har ment at den skal gjengis".

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tolker svarene dit hen at det burde gå fint å sette sub'en tett opp i rack'et, men at spikes/puter kan bli nødvendig for å dempe vibrasjoner. Tror muligens saga skal hentes fram i kveld

Jeg trenger sub på musikk også siden Vantage ikke går helt til bunn. Eksperimenterer akkurat nå med to sub'er koblet sammen med hver sin front-HT på høynivåinngangen. Står i hjørnene bak frontene. Etter å ha eleminert et lite utfasingsproblem har jeg nå en tilnærmet flat respons som ikke begynner å rulle av før 20hz. Storfornøyd!!

DD18 som skal plasseres ved rack'et er ment for film.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er noen som bruker spikes og steinplater under suben for så å legge liggeunderlag/dempeputer under steinplata, dette skal forhindre det meste av av vibrasjons overføringer til gulv/rack. Men vibrasjoner blir det jo uansett med velodyne:razz:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •