Mentor 6 vs Helicon 400

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mentor 6 vs Helicon 400

Er det noen som har noen erfaring med disse?
    I tester så er det uttalt at mentor kommer farlig nerme helicon, er helicon verdt de extra lappene?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 3e1
    I tester så er det uttalt at mentor kommer farlig nerme helicon, er helicon verdt de extra lappene?
    Det kommer vel an på om du mener den gamle eller den nye Helicon da?

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Det kommer vel an på om du mener den gamle eller den nye Helicon da?

Jeg mener de som du får kjøpt nå, altså helicon 400 mk2, var og hørte på mentor 6 for noen uker siden. Disse var koblet på nad elektronik og det synes jeg låt veldig bra. Har du hørt den nye helicon mk2 serien? leste at det var en som hadde hørt de her på forumet og at de låt veldig bra..
    Dali test cd ble brukt ved demo av mentor 6 så denne er sikkert veldig tilpasset, må prøve å få hørt mer på de med musikk hjemmenfra..

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener de som du får kjøpt nå, altså helicon 400 mk2, var og hørte på mentor 6 for noen uker siden. Disse var koblet på nad elektronik og det synes jeg låt veldig bra. Har du hørt den nye helicon mk2 serien? leste at det var en som hadde hørt de her på forumet og at de låt veldig bra..
    Dali test cd ble brukt ved demo av mentor 6 så denne er sikkert veldig tilpasset, må prøve å få hørt mer på de med musikk hjemmenfra..
    Jeg har ikke fått hørt den, men det drøyer nok ikke lenge. Blir nok Tromsøtur snart. De virker veldig spennende. Er mest spent på hvordan mellomtonen låter. Det var det svakeste punktet på den forrige modellen i mine ører, har hatt den selv. Gleder meg vilt til å teste de nye.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Jeg har ikke fått hørt den, men det drøyer nok ikke lenge. Blir nok Tromsøtur snart. De virker veldig spennende. Er mest spent på hvordan mellomtonen låter. Det var det svakeste punktet på den forrige modellen i mine ører, har hatt den selv. Gleder meg vilt til å teste de nye.

Js, vert morro og fått testet de begge mot hverandre det er tross alt mye design forskjell på mentor og helicon og dette er vel med på å dra opp prisen på helicon. Det er mulig at dali har kommet med den nye heliconen for å komme litt over mentor etter denne kom?

Newcomer seasupplies sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....fant svaret selv.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av seasupplies
    ....fant svaret selv.
    Enda høyere kvalitet
    I den nye generasjonen har DALI valgt å bevare de sentrale HELICON-egenskapene og bare løftet nivået littegrann på en rekke sentrale detaljer. Finishen har blitt enda flottere, og den nye sorte sandwich-frontbaffelen understreker slektskapet med EUPHONIA ytterligere. Delefilteret er konstruert med point-to-point (hardwired) komponentmontering og er montert direkte på terminalen for kortest mulig signalvei. Sammenlignet med første generasjon er konstruksjonen ytterligere forbedret, bl.a. med finere gjenger på fingerskruene. Terminalene tar i mot alle tenkelige typer kabeltilkoblinger, inklusive bi-wiring/bi-amping på de fleste modellene. Bass- og mellomtoneelementene er oppgradert med en ekstra ferrit-magnet på baksiden. Dette totalt mettede magnetsystemet gir bedre kontroll over impedans og modulasjonsforvrengning, og på bunnlinjen gir det deg en hørbart renere mellomtonegjengivelse

Tatt ut av hifi klubbens beskrivelse av 400 mk2, mål på kabinettet som hifiklubben har lagt ut tror jeg ikke stemmer, da de er oppgitt anderledes på dali.dk.

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Rent lydmessig? tja.
    Rent lydmessig + design? ja!

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er ganske stor forskjell mellom de to høyttalerne. Jeg synes Helicon høres større og mer åpen ut enn Mentor. Men nå eier jeg et par Helicon 400, så jeg er nok ikke helt nøytral i vurderingen

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg synes det er ganske stor forskjell mellom de to høyttalerne. Jeg synes Helicon høres større og mer åpen ut enn Mentor. Men nå eier jeg et par Helicon 400, så jeg er nok ikke helt nøytral i vurderingen

Må bare få kommet meg avgårde å høre på de nye mk2, men da ryker det vel 40 lapper er jeg stygt redd..håper folk som får hørt denne og leser dette slenger ut en liten komentar!

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Har du testet begge i samme rom med samme elektronikk?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espengundersen
    Har du testet begge i samme rom med samme elektronikk?
    Ja, det har jeg. Og forskjellen var tydelig

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet Mentor 6 kontra den gamle Helicon 400, og personlig synes jeg ikke det var verdt mellomlegget å gå opp til H400. Synes ikke H400 var så mye bedre lydmessig at det forsvarte prisen, selv om jeg synes den er flere hakk over på design. Har ikke hørt den nye Heliconen, så der kan jeg ikke si noe.

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Jeg testet Mentor 6 kontra den gamle Helicon 400, og personlig synes jeg ikke det var verdt mellomlegget å gå opp til H400. Synes ikke H400 var så mye bedre lydmessig at det forsvarte prisen, selv om jeg synes den er flere hakk over på design. Har ikke hørt den nye Heliconen, så der kan jeg ikke si noe.

Hmm..mentor 6 koster 20k mindre en helicon 400 mk2, dette er mye mer en den gamle og mer og forsvare. Vi får håpe at det kommer noen tester snart.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •