Bakhøytalere og senter. Frekvensomr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakhøytalere og senter. Frekvensomr?

Hei!
    Lurer litt på hvor lavt bakhøyt, og senter bør kunne spille?

Mvh ivan

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ideelt sett, fullfrekvent. i "gamle" dager med pro logic så fikk bakhøytalerene bare et signal i et begrenset frekvens område, men med dolby digital/dts så får alle høytalerene full frekvente signaler. men det "vanlige" er blitt å bruke litt mindre høytalere. dette både pga pris og plasseringsmuligheter.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Center og bakhøyttalere skal vel ikke gå så meget dypt (det er jo fronthøyttalere og subben så skal gjøre jobben sin der...)
    Det er vel ikke noe stort poeng å se hvor dypt bakhøyttalere og centere spiller, men de har ganske små kasser og er heller ikke bygd for å spille dypt da...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der tar du feil, Martin. 70% av lyden kommer fra senter, så den bør gå så dypt som mulig. Du hører godt forskjell på menneskestemmer fra en center som går ned til 80Hz og en som går ned til 50Hz. Når det gjelder bakht, ville jeg hatt så dyptgående ht som mulig. Her er det gjerne møbleringen som begrenser, men det ideelle er gulvstående bak også:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det gjerne møbleringen som begrenser, men det ideelle er gulvstående bak også
    Det er jeg helt enig i. Jo større frekvensområde høyttalerne dekker, jo bedre blir opplevelsen. Veldig mange har bakhøyttalere som ikke spiller bass i det hele tatt, og lar subwooferen gjøre jobben. Problemet med en slik løsning er at bass over 40Hz er lett å retningsbestemme, så ideelt sett mener jeg alle høyttalerne i en god hjemmekino bør spille ned mot dette området.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Veldig mange har bakhøyttalere som ikke spiller bass i det hele tatt, og lar subwooferen gjøre jobben. Problemet med en slik løsning er at bass over 40Hz er lett å retningsbestemme, så ideelt sett mener jeg alle høyttalerne i en god hjemmekino bør spille ned mot dette området.
    Det er vel temmelig omstridt hvorvidt man kan retningbestemme lyd under 80Hz.
    Svært mange vil være fornøyd med høyttalere som spiller ned til 60-70Hz i bakkanalene og i senter, og la subwooferen ta seg av resten, spesielt hvis den er god på detaljering og hurtighet og ikke bare på dybde og kraft. Dette er altså en løsning som setter større krav til subwooferen, spesielt ved multikanalsmusikk. Det er altså ikke sikkert det blir billigere med små høyttalere enn gulvstående, men sannsynligvis mer plasseringsvennlig.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forvrengning som forårsaker at du kan retningsbestemme lyder på 40 Hz. Har du en brukbar sub og et rom som ikke lager ulyder klarer du ikke å retningsbestemme lyder som er under for eksempel 100 Hz. De får en bølgelengde på 3,4 meter og vil i praksis fylle hele rommet. Du skal ganske høyt i frekvens før du kan retningsbestemme lyder.

Et av de viktigste kriteriene for å retningsbestemme lyder er at lydene ikke sprees 360 grader. Det er derfor avhengig av rommet og størrelsen på høyttalerne. Som et eksperiment lot jeg en sub gå opp til over 300 Hz med 6 dB/okt avrulling. Sammen med den koblet jeg et par gulvstående høyttalere med 8 tommers bass som virkelig så ut som om de skulle gå dypt i bassen. Jeg lot mange høre på oppsettet og ingen kunne retningsbestemme lyden fra suben. Det hele er enkel logisk fysikk, men det er viktig å holde forvrengningen lav og lyden homogen. Ellers er det lett å høre at det brukes sub, og man vet da underbevisst hvor suben kommer befinner seg.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode svar. Har nå kjøpt 4 gulvhøytalere som har bandwidth 30hz-20khz+-3db(klipsch sp-1). Senter opererer i 60hz-20khz+-3db(klipsch sc-1). Håper dette låter bra.(har i tillegg en mirage sub)

Tenker litt på å utvide til 7.1. Kjøpe et par klipch ss-1. Desse har samme bandwith som senter. Hvordan skal jeg sette desse sammen? Sp-1(front) Sc-1(senter fremme) Sp-1 senter bak(et par) og SS-1 (som bak surround høyt)??

Mvh Ivan

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det er snakk om at 70% av lyden kommer fra en center, hvorfor har jeg da hørt at du egentlig ikke trenger center hvis du sitter i midten?

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du sitter i sweetspot (midten) trenger du ikke centerkanal fordi da kan centerkanalinformasjonen komme ut av fronthøyttalerne og gi like bra lyd.

Sitter du derimot litt utenfor sweetspot blir lydbildet litt mangelfullt uten center, man hører da litt mer av den ene fronthøyttaleren enn den andre. Da kan det være greit med en center for å oppfatte lydbildet mer korrekt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •