Fresing av MDF

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fresing av MDF

Hei, jeg lurer på å bygge noen høtalere og er derfor på utkikk etter noen som har maskiner eller ferdigheter til å frese/pusse MDF.

Skal ha en slak, jevn bue på høytalere, som gjør at høytalerene ser litt buette ut på sidene. Så trenger hjelp fra noen som kan frese en 35mm MDF fra 25 til 35 til 25mm. 10mm høyteforskjell på hver side.

mvh
    Bjørn Chr. Jordfald

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ---> DIY-forumet. Ligger sikkert en del tråder med tips ang. fresing fra før, om du søker litt.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jordfald
    Hei, jeg lurer på å bygge noen høtalere og er derfor på utkikk etter noen som har maskiner eller ferdigheter til å frese/pusse MDF.

Skal ha en slak, jevn bue på høytalere, som gjør at høytalerene ser litt buette ut på sidene. Så trenger hjelp fra noen som kan frese en 35mm MDF fra 25 til 35 til 25mm. 10mm høyteforskjell på hver side.
    mvh
    Bjørn Chr. Jordfald
    Kan du beskrive dette litt nærmere, evnt legge ved en tegning?
    En overfres (som jeg antar du kan benytte) er forøvrig ganske rimelig i innkjøp, så hvorfor ikke prøve selv?
    For å oppnå et pent resultat bør du uansett lage en passende jigg, for oppspenning av fres og MDF-plater.
    MDF er ellers et ganske takknemlig materiale å bearbeide. Men obs! Det støver noe heelt forferdelig! Så fresing bør helst foregå utendørs, eller med et passende avsug for å samle støvet.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du lager avstivere inne i kassen formet som spantene på en båt, med den buen du ønsker, kan du lime flere lag med tynn (4-6mm) MDF utenpå hverandre. Ved hjelp av stropper og tvinger er det flere som har fått dette utrolig bra.
    En annen mulighet er å slisse opp en tykkere MDF plate på baksiden, slik at du klarer å bøye den, men dette gir ikke en helt jevn bue riktignok.

Å gjøre dette med overfres, blir voldsomt mye forarbeid for å bygge jigger, tror ikke det er løsningen.
    En CNC fresemaskin kan selvfølgelig være tingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Kan du beskrive dette litt nærmere, evnt legge ved en tegning?
    En overfres (som jeg antar du kan benytte) er forøvrig ganske rimelig i innkjøp, så hvorfor ikke prøve selv?
    For å oppnå et pent resultat bør du uansett lage en passende jigg, for oppspenning av fres og MDF-plater.
    MDF er ellers et ganske takknemlig materiale å bearbeide. Men obs! Det støver noe heelt forferdelig! Så fresing bør helst foregå utendørs, eller med et passende avsug for å samle støvet.

Takker for svarene, jeg har planer om å bygge Seas sine Thor høytalere og lakkere dem i sort pianolakk. Men for å gi dem et litt spesielt design utover standard Seas design, så vil jeg lage denne buen på siden.

Byggesett: THOR SEAS kit

Buen skal være noe i likhet med de som er i Yamaha sin NS-555 høytalere.
    YAMAHA - Online Products:

Jeg vil beholde innervegger og mål på høytalerene som fra Seas sine tegninger, men kun legge til buen ved å bruke en tykkere sidevegg i MDF og få frest den bua.

Det er her problemet kommer, å få dette 100% jevnt. Derfor er vel kanskje CNC fres tingen, har ikke tenkt på det før, trodde disse kun brukes til stål etc.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det kan nok bli en barsk oppgave ja!
    Skal du lage en fasong a´la Yamaha, så betinger det nok verktøy som ligger langt utenfor de fleste´s rekkevidde.
    Men kjenner du noen som disponerer en CNC-fres, så bør det jo gå ganske greit!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kvasra litt, så funnet faktisk noen som driver med CNC og tre.
    Så her er det bare å finne frem tastaturet og skrive noen mail og se hva slikt koster.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort mye lesing på Thor, og kasse konstruksjonen er vistnok ikke så god.

Les her så kan du lese hvorfor, og alternative kasser. Bare å spørre hvis du lurer på noe. Jeg har lest alt som er om dem
    Han i link nummer 2 bygde vanlig thor først og bygde om til small thor og var veldig fornøyd. Anbefaler å lese helt clarity on seas thor kit tråden

diyAudio Forums - Clarity on Seas Thor Kit
    Small Thor
    diyAudio Forums - Here's another Thor (Small)
    diyAudio Forums - Some Thor models to mull over

Noen biler av alt. kasser

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden MÅ jo være midt i blinken for deg:-)
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ig-ferdig.html

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jordfald
    Har kvasra litt, så funnet faktisk noen som driver med CNC og tre.
    Så her er det bare å finne frem tastaturet og skrive noen mail og se hva slikt koster.
    Ok, lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange bra tips, skal lese igjennom alt før jeg begynner på prosjektet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt på de forskjellige linkene og det er mye bra her, og mange forskjellige meninger.

Jeg tror jeg går for Seas Thor som de er konstruert med tanke på innvendig design og deler. Kun endre utvendig. Jeg mener at lyden er meget bra i disse da jeg har hørt dem i aksjon. Og de skal kun brukes sammen med en effektforsterker på 2x50W RMS klasse A + en god CD-spiller. Har ikke planer om å blande disse inn i snurrerundt anlegget eller noe sånt.

Så da er det snart i gang med forsterkerbygge også... Blir en spennende vinter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •