Passelig subwoofer til stativhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Passelig subwoofer til stativhøyttalere

Hei,
    har et par B&W DM602 S3, drevet av en NAD C320BEE, som jeg føler mangler litt i bunn.
    Jeg må skru opp volumet ganske mye før jeg blir fornøyd med trøkket.
    Spiller mye rock og metall, og liker at det kjennes litt brystkassa når musikken skal kjennes.

Grunnen til at jeg ser etter subwoofer er at jeg vil ha bass og trykk i musikken uten å måtte skru opp slik at volumet blir alt for høyt, slik som jeg har det nå.

Har en noe spesiell løsning på plasseringen.
    Rommet består egentlig av to rom, men veggen mellom de ble slått ned, slik at det nå er ett stort rom.
    Det er ikke så veldig høyt under taket, det er ca 2,2m.
    Liten skisse av slik det er:
    Vedlegg 24347

Jeg var innom HiFi Klubben og fikk demonstrert en knøttliten B&W ASW608, som jeg føler at egentlig sparka ganske greit fra seg.
    Tingen er at den koster 3700kr, og det er like mye som XTZ's 12" som har vunnet mange tester, og er generellt godt likt slik jeg kan se.

Hva anbefaler dere meg å gjøre?
    Noen andre modeller\merker som bør inn i bildet?
    Vil slippe unna med så lite penger brukt som mulig egentlig, men skal ha noe som står i stil med høyttalerene jeg har nå.
    Anlegget brukes til musikk, så egenskaper som passer til den bruker er hva jeg ser etter.

Trenger ikke noe som skal riste i stykker vegger og lamper i etasjen over, men noe som tilfører det etterlengtede trøkket som mangler per i dag.
    Når sant skal sies, så tror jeg ASW608 hadde gjort en veldig god jobb.

Men hva sier dere?

EDIT: er ikke imot DIY forslag, så sant den totale prisen ikke overstiger hva det koster ferdigmontert i butikk.
    Er også en selvfølge at resultatet blir bra, eller helst bedre enn butikkjøpt.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånne vinkelrom roter det ofte til i dypbassen. Selv om det ikke behøver å skje hos deg.
    Men jeg hadde satset på to små, fremfor en stor sub, når det skal benyttes til musikk.
    To gir mye bedre muligheter til å integreres med rommet, og ser mye bedre ut i et stereo-oppsett.
    2 stk XTZ 10" er et godt tips tror jeg..............

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 stykk!?!
    Tror du er gal jeg :P

Har ingen intensjon om å spille så taket detter ned.
    Må desuten ta hensyn til resten av befolkningen i huset.
    Rommet er i kjelleren, så det er betong stort sett alle veier, det ligger bare litt isolasjon og panelvegger utenpå i deler av rommet.

Gulvet er også betong, med vanlig laminatgulv nesten rett oppå. Kun et lag eller to med papp, så ting vil forplante seg en del tenker jeg.

Tenkte det skulle være plenty med én sub, og jeg tror jeg holder meg til det

Finnes det steder man kan få demonstrert XTZ subber, eller er det ingen som selger dem i butikk?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gal jeg? Nei absolutt ikke.
    Man må ikke spille høyere fordi om man har 2 suber vel?
    Men resultatet blir garantert bedre, i lydkvalitet ikke lydtrykk. :-D
    Kan jo være at du ville bli fornøyd med 2 stk 8", hvsi du aldri drar på full guffe...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, nei, det var jo det da.
    Hadde helst sett jeg slapp unna med å kjøpe bare en, og det ender vel slik
    Selvfølgelig kommer jeg til å dra på av og til, men selv om to subber hadde vært mye morro, så blir det litt for dumt når subbene utspiller resten av anlegget totalt, og koster like mye som det jeg har betalt for resten ...

Jeg har 2x50W som skal ut gjennom et par 7" mellomtonebasser, og det blir litt lite.
    En liten kruttønne klarer seg i massevis.
    Det jeg vil er at den skal spille dypt og pent. Når jeg sier dypt så mener jeg ikke ned mot 20Hz, men at den i alle fall klarer ned mot 30.

Skal ned på HiFi Klubben igjen nå denne uka for å hente forsterkeren min som har vært på reparasjon uansett, så jeg tenker jeg snakker litt med den personen som står der da, og ber han demonstrere litt mer for meg.
    Så har jeg fått demonstrasjon av to forskjellige typer, og det bør hjelpe litt på intrykket mitt.

Men hva med DIY, det kunne vært artig.
    Kanskje et SEAS Lotus 10" basselement og en grei forsterkerdel i en lukket kasse?
    Hva tycks?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du ønsker er en mer "følbar bass" ved avspilling av tyngre rock. Nå er det faktisk ikke den aller dypeste bassen som masserer mage og brystkasse, men derimot mellombassen. Hvis det du savner først og fremst er en følelse av vekt og moment i bassen, er det dessuten sannsynlig at en forsterkning av området 150 - 250 Hz vil hjelpe atskillig mer enn tilførsel av dypbass (og verken bassgitarer eller subwoofere til scenebruk pleier å gi noe under 50 Hz!). Jeg ville lagt mer vekt på at subwooferen er i stand til å følge tempoet og rytmen i musikken, enn på maksimal utstrekning i dybden(trykkammer-kasser gir typisk et mer kjapt og kontant transientsvar enn bassrefleks). Jeg tror også du har rett i at du ut fra dine behov kan klare deg med en subwoofer, men dette er svært avhengig av rom og plassering, og derfor noe som må prøves ut i praksis. Mellombassen kan du påvirke med å variere høyttalernes avstand til veggene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med norcad her, to små men hurtige suber gjør susen til musikk! Er personlig på jakt etter en sub til - da jeg bruker anlegget bare til musikk. Det handler ikke om trøkk (volum) i det hele tatt, men presisjon, som er bedre med to stk.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fatter ikke dette 2 små suber konseptet..
    kan hende de har noen akustiske fordeler. men å bruke dobbelt så mye penger på 2 yallavarer istedenfor samme summen for en med betraktelig bedre deler virker ikke logisk for meg.
    ?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..men har du prøvd?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan kanskje komme med litt innspill siden jeg har akkurat samme høyttalere. Du vil nok aldri få noen voldsom bass ut av 602 S3, nei, selv om rett elektronikk kan gjøre en markant forskjell.
    Har prøvd dem på Marantz(zzzzznork) og H/K(mye bedre), hvordan de blir med NAD aner jeg ikke, men det er vel også en ganske "rocka" forsterker.

Til saken: En sub eller to kan nok hjelpe, men jeg har prøvd dette selv, og det manglet fortsatt en del futt i mellombassen, som tross alt er det viktigste basspekteret i rock/metal som noen nevnte over her. Den relativt spinkle bassen i høyttalerne kombinert med subens arbeidsområde på opp til bare 40-60hz ga et ganske stort "gap", og fortsatt en følelse av at bassgitar ikke var brukt på en del plater i det hele...

Tror egentlig jeg ville vurdert å selge B&W'ene til en jazzentusiast og kjøpt noe med litt mer spark i. Har ikke solgt mine selv enda, men har bestilt Klipsch for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hjerte til å selge høyttalerene.
    Liker de alt for godt, dessuten var de 18-års gave fra foreldrene mine, så det blir dumt å selge de etter noen måneder.

Hvordan NAD er i forhold til H/K og Marantz kan jeg ikke si noe om, men jeg føler at jeg i mitt rom får ganske grei lyd i høyttalerene.
    C320BEE leverer minimum 50W per kanal i 8 Ohm, og jeg har lest at den klarer å levere maksimalt 50A, noe som blir 600W
    Høres litt villt ut, så jeg tar det med en klype salt, og regner med at det er effekten strømnettet belastes med.
    Så høyttalerene spiller over smertegrensen, det er ikke der det liggger

Min lydkilder er primært en PC med Creative XtremeMusic lydkort, så jeg har mulighet for å bruke equalizer dersom noe skulle bli for dominerende eller fraværende.

7" mellomtonebasser burde da vel holde til å gi god lyd sammen med en 8" eller 10" subb?
    Sitter og hører på Disturbeds Ten Thousand Fists CD, og må si at jeg savner engasjement.
    Riktig nok har jeg i fravær av forsterker måttet ty til en JVC CD-spiller med to 17W utganger.
    Spiller bedre enn med orginalhøyttalerene, men langt i fra hva jeg får med NAD'n.

Men tilbake til sub.
    Har jo flere alternaltiver når det gjelder subwoofer.
    Skal ta turen innom en lokal HiFi butikk som bla.a. fører Klipsch, og høre hva de har for noe å tilby.
    Har også CV som et alternaltiv. Er det noe de kan, så er det bass.
    XTZ frister veldig, mye på grunn av de gode testresultatene de har fått.

EDIT: et annet alternaltiv er en SVS PB10-NSD, selv om det koster litt ekstra i forhold til de andre tingene diskutert hittil.
    Da vil det kanskje være like greit med to stk. små XTZ?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    ..men har du prøvd?
    hvilke suber var det snakk om og hva er den generelle teorien din for at 2 billige skal spille bedre?

myten om at liten bass er hurtigere enn stor er iallefall bare tøv.
    et lite element vil sansynligvis ha mye høyere forvrengning og, til lenger membranet flytter seg fra nøytral possisjon dess mindre linært og kontrollert blir det. f.eks system audio sine 4tommere hopper 1-2cm mens det knapt er synlig bevegelse i en 15tommer. et større membran gir naturlig nok mye høyere volum med samme effekt også.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selv har en sub, men ville gjerne hatt to til musikk.
    Dette pga rom/plassering og delefrekvens.
    Hvis rommet bidrar til +/-10dB avvik i bassen, hjelper det ikke med en dyrere og bedre sub.
    2 suber derimot kan være mye enklere å integrere.
    Med to suber kan man plassere en på hver side i front, noe som er mye penere, og man står friere til å benytte en høyere delefrekvens, uten at man lokaliserer bassen (på feil plass).
    2 "små" suber har den samme fordelen som en større, nemlig større membranareal, og da mindre utsving, mindre forvrengning etc.

For meg er 2 stk 10" den gyldne middelvei. De får til sammen tilstrekkelig membranareal, de spiller dypt nok, og prisen kan holdes på et akseptabelt nivå. Hvis de i tillegg er gode lukkede konstruksjoner, liker jeg de enda bedre til musikk......:-D

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville satset på en SVS PB 10 NSD. Jeg har en kompis som har denne og han skryter av den. Det med to små subber istedet for en kan gjøre at du får et jevnere bassbilde i stereo, men det trenger ikke gjøre det. Du vil få økt lydtrykk, men jeg tror du har nok med en.

Det at to rimeligere subber spiller bedre enn en dyr er ihvertfall tull. Det blir aldri bedre enn det svakeste leddet. Skal du ha to subber og de skal spille bedre enn den ene må de være like gode som den ene du vurderer, altså dobbelt så mye penger.

Det er heller ingen regel at bassrefleks er dårligere på musikk enn lukket kasse. Den eneste grunnen til å gå for lukket kasse slik jeg ser det er plassmangel.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt 602s3 på en gammel Rotel sammen med en XTZ 12", og kuttet ut sub'en ettervert i stereomodus. Fikk meget bra trøkk bare av ht, og syns sub'en gjorde mere ondt enn godt med min type musikk(hadde dog begrenset med plasseringsmuligheter)... men så er jo jeg mere en jazzentusiast enn noe rock/metal-fan da :wink:

Du har nok et litt vanskelig rom, det kan også være mange nyttige tips for deg i de mange akustikk-trådene her inne.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bluum er jo helt klart ikke ute etter å rive ned huset. Han ønsker bare litt ekstra trøkk og tyngde på tungmetall etc. Min erfaring er at en ti-tommer i lukket kasse faktisk kan gi et brukbart bidrag i så måte, og at hurtighet er viktigere enn at hele den nederste oktaven er med (men mulighet for å booste dypbassen litt kan være en fordel når kassen er lukket). En må bare være klar over at en liten trykkammerbass ikke er særlig effektiv, og derfor ikke kan spille avsindig høyt. I et større rom (over 25 m2) vil kanskje en 12-tommer være bedre. Dynabels Arges eller Phobos kan være aktuelle selvbyggalternativer. REL er også kjent for å lage "musikalske" subber, men blir kanskje for dyrt?
    Når jeg ser på tegningen av Bluums lyttekrok, virker det ellers som om avstanden mellom høyttalerne er større enn avstanden mellom dem og Bluum. Jeg ville kanskje økt lytteavstanden noe - og om mulig også trukket høyttalerne noe mer bort fra hjørnene. Det kan gi både et mer stabilt stereobilde og fastere bass.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du leter i feil ende. Det er ikke De dype oktavene du etterspør, men mere trykk i mellombassen. Jeg kan ikke helt se noen annen løsning enn å kjøpe en større høyttaller.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Større høyttalere blir nok ikke på tale.
    7" er akkurat passe, og ikke har jeg plass til gulvstående høyttalere heller.

Det er riktig at jeg ikke trenger den dypeste bassen. Så lenge subben gjengir en bassgitar godt, så er jeg storfornøyd.
    Etter det jeg har lest, så er den laveste basstonen fra gitar på 41Hz, så alt under 40 er godkjent.

Større avstand til høyttalerene hjelper på bassfølelsen, det er jeg klar over.
    Så når jeg skal sette meg ned for å virkelig høre og nyte musikken, skur jeg meg et stykke bakover.

Tror jeg holder meg til en sub, og helst 8" eller 10".
    Var hos en lokal HiFi forhandler i dag og fikk demonstrert en Magnat Betasub 20 (2500,-) og en Velodyne CHT-10R (4700,-).
    Syntes egentlig ikke at jeg hørte så mye til den fra Velodyne, og at den fra Magnat var mer dyp enn slagkraftig.
    Desuten har jeg alltid inbilt meg at Magnat var litt sånn middels til middels minus. Noen som kan bekrefte\avkrefte det? Han i butikken var selvfølgelig veldig uenig, og når jeg fikk høre så fant jeg ut det var god lyd.

Men uansett.
    Slik det er nå, så føler jeg at jeg helst vil holde meg rundt 3000kr.
    Og da virker XTZ's 10" som et veldig godt alternaltiv, siden den kommer på rett under 3500kr inklusive frakt.
    Men siden jeg først er så langt oppe i pris, så kan jeg strekke meg til 4000 i butikk føler jeg.

Det er ikke noen som vet om butikker i Aust-Agder som kan ha noen gode tilbud på passende subber?
    Skal se om jeg får prøvd pappas 8" Pioneer når jeg får tilbake forsterkeren en gang denne uka.
    Så kan jeg kanskje si litt mer om hva jeg trenger.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjær igjennom og gå for XTZ, du! Med ditt budsjett og med tanke på all den begeistring XTZ har utløst på dette forumet, kan det vel ikke bli mye feil, vel? Når det er sub du vil ha, mener jeg.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Det er riktig at jeg ikke trenger den dypeste bassen. Så lenge subben gjengir en bassgitar godt, så er jeg storfornøyd.
    Etter det jeg har lest, så er den laveste basstonen fra gitar på 41Hz, så alt under 40 er godkjent.
    Hvasa? Du vil ha mer bassgitar, og derfor er det greit om suben bare spiller frekvenser der det ikke er bassgitar? :?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •